Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har siden sommeren 2009, slitt voldsomt med problemhud. Da snakker vi ikke en kvise i ny og ne, men hissige utbrudd i store deler av annsiktet. Det skaper store begrensninger for meg, og det er belastende å leve med komplekser for huden sin. Etter å ha prøvd så og si alt av behandlinger og produkter, så begynte jeg på otretinoin orifarm (roaccutane), det hjalp veldig, men etter jeg avsluttet pillekuren, ble jeg sittende igjen med akne arr utover hele annsiktet i stedet. Jeg har veldig mange dype arr i pannen, langs hårfestet, et stort arr i hvert kinn, og på haken. Det gjør at jeg ikke tør ikke gå ut uten sminke, min største frykt at at andre skal se meg uten sminke. Jeg kan ikke huske sist jeg viste meg ute uten sminke. Om morgenen bruker jeg 30-40min på å dekke til arrene mine. Det skaper store begresninger å leve slik, og jeg innser at jeg må prøve å tørre å vise meg uten sminke, om jeg skal få et normalt liv igjen. Det er ikke meningen å skrive et syteinnlegg, men jeg vil gjerne høre andres meninger om en slik hud. Hva tenker dere når dere ser personer med akne arr i annsiktet? Er det noen fler enn meg her inne, som har samme problemet? Noen som har tips til hvordan jeg gradvis kan jobbe med å tørre å vise meg uten sminke? Hvordan ville dere reagert om en venninne av dere hadde vist seg uten sminke for første gang, med en slik hud?

Anonymous poster hash: 536c7...d4a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

arr vises jo litt selvom man har sminke på seg. Jeg har f.eks mange blodkar som vises, pga av eksem, kviser og kortisonsalve i ansiktet. Har også noen arr etter akne. Jeg får ikke til å dekke ordentlig til med sminke. Jeg går ALDRI uten sminke i offentligheten. Jeg ville kanskje begynt å kuttet litt og litt ned på sminken, og snakket med venninene mine om problemet. Etter at jeg fikk kjæreste, så vasker jeg av sminken om natten noe jeg ikke gjorde i starten. Det har hjulpet på selvtillitten, at han liker meg uten sminke.

Anonymous poster hash: 25394...59c
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange sliter med dårlig hud i perioder, særlig i tenårene. Det gjorde jeg også, derfor tenker jeg ikke særlig mye over det at andre har dårlig hud. Jeg vet jo at de ikke kan noe for det selv :)

Anonymous poster hash: bcada...347
Skrevet (endret)

Jeg tenker; jeg har på utsiden det andre har på innsiden....

Og jeg har sluttet med å synes synd på meg selv.

Slått meg til ro med at jeg ikke har porselenshud, så da får jeg heller ta vare på den jeg har.

Endret av Wonders
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker; jeg har på utsiden det andre har på innsiden....

Og jeg har sluttet med å synes synd på meg selv.

Slått meg til ro med at jeg ikke har porselenshud, så da får jeg heller ta vare på den jeg har.

Hva mener du med " jeg har på utsiden det andre har på innsiden "? :)

• Liker 4
Skrevet

Jeg har urenheter, arr og pigmentflekker i ansiktet. Jeg går heller aldri uten dekkende sminke (og det er sikkert med på å opprettholde uren hud også)... Jeg lurer på om jeg skal spandere på meg et sånt obagi hudpleieprogram jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes concealere med spesial dekkevne som dekker nesten alt. Søk på youtube etter covering acne scarring. Det finnes helt spesielle teknikker for å dekke arr. Ellers bruk produkter for rosacea hud da disse produktene er veldig mildre og skal motvirke rødhet og hevelse.

Bruk solfaktor SPF 50 for å motvirke solskader i arrene.

Anonymous poster hash: 68396...978
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har urenheter, arr og pigmentflekker i ansiktet. Jeg går heller aldri uten dekkende sminke (og det er sikkert med på å opprettholde uren hud også)... Jeg lurer på om jeg skal spandere på meg et sånt obagi hudpleieprogram jeg.

Ja, den serien tenkte jeg også på! Men var hos kirurg, og han sa den ville være for mild.. Han anbefalte heller behandlinger med noe som heter dermaroll.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes concealere med spesial dekkevne som dekker nesten alt. Søk på youtube etter covering acne scarring. Det finnes helt spesielle teknikker for å dekke arr. Ellers bruk produkter for rosacea hud da disse produktene er veldig mildre og skal motvirke rødhet og hevelse.

Bruk solfaktor SPF 50 for å motvirke solskader i arrene.

Anonymous poster hash: 68396...978

Takk for gode tips!! :)

Skrevet (endret)

Hva mener du med " jeg har på utsiden det andre har på innsiden "? :)

Jeg mener at mange har mye vondt som verker og er ømmt som de bærer på innsiden. Det har ikke jeg. Alt mitt rusk er på utsiden.

Endret av Wonders
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, den serien tenkte jeg også på! Men var hos kirurg, og han sa den ville være for mild.. Han anbefalte heller behandlinger med noe som heter dermaroll. Anonymous poster hash: 536c7...d4a

Dermaroller er supert :) har tatt det for arr og pigmentflekker. Funker fjell !

Anonymous poster hash: a4ecc...830

AnonymBruker
Skrevet

Dermaroller er supert :) har tatt det for arr og pigmentflekker. Funker fjell !

Anonymous poster hash: a4ecc...830

Så fint å høre at du fikk god effekt! :)

Men jeg ble informert om at dermaroll kun hjelper mot ujevnhetene, og ikke fargen? Altså at den jevner ut så overflaten på huden blit jevn, så man blir kvitt de innsvingte arrene. Ble du kvitt farge på rød arr også? Hvor mye betalte du for behandlingene? blir glad for svar:)

Skrevet

Roaccutan (piller på resept) hvis du er skikkelig plaget. Jeg har vært kvisefri 1/2 år (ikke en eneste liten prikk!) - herlig! :)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hva vil det si å være plaget med "mye" kviser? Jeg får arrdannede tennåringskviser på kinn, hake, panne (t-sone) og noen ganger nese som etterlater seg arr bår jeg ikke engang klemmer på sem.. kan dette være en grunn til at jeg kan begunne på roaccutan? Jeg går nå for øyeblikket på Epiduo og jeg føler den ikke hjelper så mye. Jeg må bruke kremen for å holde dem borte og om jeg slutter, kommer alt tilbake bare verre som det blir arr av. Og man blir aldri kvitt kvisene permanent med kremen, så skjønner ikke engang hvorfor jeg gidder å bruke tid på det. Er så innmari leo av trynet mitt med alle disse stygge kvisene og arrene!!

Skrevet

Hva vil det si å være plaget med "mye" kviser? Jeg får arrdannede tennåringskviser på kinn, hake, panne (t-sone) og noen ganger nese som etterlater seg arr bår jeg ikke engang klemmer på sem.. kan dette være en grunn til at jeg kan begunne på roaccutan? Jeg går nå for øyeblikket på Epiduo og jeg føler den ikke hjelper så mye. Jeg må bruke kremen for å holde dem borte og om jeg slutter, kommer alt tilbake bare verre som det blir arr av. Og man blir aldri kvitt kvisene permanent med kremen, så skjønner ikke engang hvorfor jeg gidder å bruke tid på det. Er så innmari leo av trynet mitt med alle disse stygge kvisene og arrene!!

Bestill time hos hudlege, så avgjør han om du er hardt nok rammet til å gå på roaccutan:-)

Skrevet

Det skal jeg. Kryss fingrene for meg :D

Skrevet

Roaccutan (piller på resept) hvis du er skikkelig plaget. Jeg har vært kvisefri 1/2 år (ikke en eneste liten prikk!) - herlig! :)

Les innlegget, så ser du at hun har prøvd det.

Anonymous poster hash: 7db2b...1fa

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hormonell akne (over hele kroppen) som legene ikke får under kontroll. Ble mye verre av Iso. Jeg bruker sminke en håndfull ganger i året. Føler at folk stirrer, men etterhvert blir man vant til det. Det er heldigvis ikke så altfor ofte at fremmede eller bekjente sier til meg at jeg er stygg og at jeg må bruke sminke.

Anonymous poster hash: ef47c...e31

Skrevet

Bare ta det litt om gangen. Det kan være veldig brutalt, spesielt når man føler at alle stirrer eller legger merke til det, men de har sine egne liv og bryr seg ikke så mye som man kan innbille seg når man er engstelig. Ha en avslappet innekveld med ei venninne uten sminke og pynt og begynn på den måten. Kutt ned litt på sminken når du går på butikken osv. Jeg har verre enn du beskriver det, med aktiv akne. Det er ikke alltid lett og det er ikke fristende å gå helt uten sminke, men det er verre å skulle bekymre seg konstant og stresse med sminke for små ting man ikke trenger det for.

Anonymous poster hash: 79526...150
Gjest BettyBoop
Skrevet

arr vises jo litt selvom man har sminke på seg. Jeg har f.eks mange blodkar som vises, pga av eksem, kviser og kortisonsalve i ansiktet. Har også noen arr etter akne. Jeg får ikke til å dekke ordentlig til med sminke. Jeg går ALDRI uten sminke i offentligheten. Jeg ville kanskje begynt å kuttet litt og litt ned på sminken, og snakket med venninene mine om problemet. Etter at jeg fikk kjæreste, så vasker jeg av sminken om natten noe jeg ikke gjorde i starten. Det har hjulpet på selvtillitten, at han liker meg uten sminke.

Anonymous poster hash: 25394...59c

og ikke minst er det jo viktig å vaske vekk sminken hver kveld og rense huden for å ikke få tilstoppede porer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...