AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #1 Skrevet 5. juli 2013 Jeg var optimistisk og gledet meg til innføring av fast føde, hadde store planer om hjemmelaget babymat og å introdusere masse forskjellig slik at jeg ikke skulle få en kresen unge... Haha sånn gikk det IKKE! Vi startet med smaksprøver da baby var 5 mnd. Frem til det hadde han kun fått morsmelk. Han fikk forskjellig, søtpotet, gulrot, potet, brokkoli, banan, avokado, hirsegrøt, havregrøt, sviskemos, aprikosmos... alt hjemmelaget. I begynnelsen smakte han på det meste, men spiste LITE. Så etter en mnd var det plutselig stopp. Etter noen dager med full nekt prøvde jeg meg på ferdiggrøt. Tilfeldigvis landet vi på Småfolk sin ris&pasta (som jo vil si ris og hvete). Den spiser han nå en porsjon av til morgen og kveld. MEN han nekter noen form for annen grøt, har prøvd mange ulike, med og uten frukt, hvete, havre, hirse, kombinasjoner, hjemmelaget og kjøpegrøt... Han vil heller ikke spise mer enn 1-2 te-skjeer av noe som helst annet. Jeg har prøvd hjemmelaget fruktmos, kjøpt fruktmos, frukt i nett, frukt i hånden. Eple, pære, banan, mango, aprikos, dadler, svisker, nektarin, jordbær, kombinasjoner. Vil IKKE ha. Jeg har prøvd hjemmelget middag, kjøpt middag av ulike merker, bla ellas kitchen som jeg har hørt andre kresne barn like. Prøvd å la han spise selv som brokkolibunter, skive m pålegg, pastaskruer etc. Han vil IKKE ha. Har forsøkt å ta pause noen dager for så å begynne igjen. Har forsøkt når jeg tror han er sånn passe sulten, veldig sulten, ikke sulten. Spise sammen med oss, og spise alene. La andre mate. Han vil IKKE ha. Har forsøkt med mer krydret mat, spiser noen få skjeer, men ikke noe mer revolusjonerende. Spiser noen t-skjeer, spytter som regel ut etter skje nr 3. Har forsøkt gjentatte ganger, da jeg har forstått at babyer kan trenge å smake mange ganger for å like noe. Jeg ammer han ellers, men når vi ikke er hjemme er han så nyskjerrig at jeg ikke får ammet heller, han virker fornøyd trass i at han ikke smaker vått eller tørt ila. dagen, men gutten må jo ha mat! Frem til nå har han fulgt vektkurven bra, men jeg er bekymret for at han ikke får nok mat fremover. Er en stund til vi skal på helsestasjonen igjen, og føler uansett ikke jeg får så mange konkrete tips der. Så jeg lurer på: Dere som har hatt babyer som har vært "kresne", begynte de å spise mer av seg selv? Vil dette løse seg på sikt? Blir jo litt motløs etter noen mnd der baby fremdeles ikke vil ha mat! Kan legge til at baby nå er 7,5 mnd, vi har trent med tutekopp (med og uten ventil) og vanlig kopp i 2,5 mnd, han skjønner fremdeles ikke hvordan han kan suge vann ut, og med vanlig kopp søler vi MYE, får kanskje inn en slurk. På toppen av alt kom jeg over en artikkel her en dagen som advarer mot for mye risprodukter til barn under 6 år pga "I enkelte risproduserende land er det påvist et faretruende høyt nivå av uorganisk arsen i grunnvannet." http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.11030225 Jeg er ikke den som lettest tar på vei over ny skremselspropaganda i media, men han spiser jo faktisk utelukkende risgrøt i tillegg til morsmelk og små smaksprøver. Anonymous poster hash: ca938...a66
Melodiana Skrevet 5. juli 2013 #2 Skrevet 5. juli 2013 Hvordan klarte du å introdusere så mange produkter til en på 5 mnd så fort? Jeg var anbefalt å introdusere en produnt om gngen. Først var det hjemmelagget eplemos i to uker (fra litt på teskjeet til porsjon av halv eple. Så var det grøtt introdusert i to neste uker (økt fra smaksprøver til full måltid). Mens my produkt introduseres, gis forige produkter barnet er vant til. Vi har en jente på 11 mnd som spiser alt hun er servert. Vi ga henne tid og mulighet å bli kjent med smak på forskjellige produkter. For meg ser det ut som om du bare gir alt mulig uten noe som helt system. Det påvirker nok barnets sovnmønster, og hud. Ved å gi som forskjellige produkter har du ikke mulighet til å se om det er noe spesiell reaksjon på noen av dem. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #3 Skrevet 5. juli 2013 Jeg kan se at det ser rotete ut slik jeg skrev det. Men i begynnelsen gav vi kun en ting i noen dager (4 dager leste jeg i en bok, mulig den av Margit Vea, eller bloggen bare barnemat som jeg syns har mange fine tips), før vi introduserte noe nytt, og han spiste da også alt før han plutselig nektet alt etter en mnd. Han spiste dog lite også da, men fra starten var vi uansett kun på smaksprøver så det var jo ikke noe tema at han kun spiste noen teskjeer. Etter hvert blandet vi mer, dette har jo pågått i flere mnd nå. Han har ikke reagert på noen matvarer mtp mage eller hud. Vi prøver å gjøre måltidene hyggelige, og jeg kan ikke huske at det har skjedd noe negativt ift matsituasjon som skulle hi negative assosiasjoner. TsAnonymous poster hash: 66d00...fb9
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #4 Skrevet 5. juli 2013 Nå får han risgrøten til morgen og kveld, og midt på dagen prøver vi med enten middag eller frukt, samme noen dager på rad for at han skal få venne seg til det. TsAnonymous poster hash: 66d00...fb9
*Joyce* Skrevet 5. juli 2013 #5 Skrevet 5. juli 2013 Begge mine har nektet å spise enhver form for "babymat", dvs grøt, mos, osv. Løsningen her har vært å bruke prinsippene for BLW (baby-led weaning, selvstyrt tilvenning), og de har fått mat de kan holde selv fra 6-mmdalderen. (Alt fra brødskive med pålegg til kokte brokkolibuketter til kyllingbiter.) Det har tatt lang tid før de har fått i seg noe å snakke om, så i praksis har de vært fullammet frem til 8-9 mnd. De er rimelig kresne begge to, og det har tatt laaang tid å få dem til å bare smake på nye ting, men det går seg til, sakte men sikkert. 4-åringen er nå relativt altetende, det eneste hun ikke vil ha er "blandet" mat (dvs gryteretter) - hun foretrekker ting som enten er hver for seg på tallerkenen eller supper som er blendet glatte. Vi jobber selvsagt med det å få henne til å prøve seg på gryteretter også, men akkurat det tar tid. Det er selvsagt enkeltting hun ikke liker, men hun smaker på det meste og liker mesteparten av det hun får servert innen alle matgrupper (fisk, kjøtt, karbohydrater, grønnsaker, frukt...) De er rett og slett begge litt sære. Vi voksne spiser det aller, aller meste og har et variert kosthold der vi lager størsteparten fra bunnen av, og jentene har fått smake det vi har spist helt fra de var store nok til det. De har bare ikke villet ha det. Og det er ingen diskret avvisning det er snakk om, altså, det er type brekninger og kasting og spytting - av vanlige ting som banan, grøt...
Stinelin Skrevet 5. juli 2013 #6 Skrevet 5. juli 2013 Hvordan klarte du å introdusere så mange produkter til en på 5 mnd så fort? Jeg var anbefalt å introdusere en produnt om gngen. Først var det hjemmelagget eplemos i to uker (fra litt på teskjeet til porsjon av halv eple. Så var det grøtt introdusert i to neste uker (økt fra smaksprøver til full måltid). Mens my produkt introduseres, gis forige produkter barnet er vant til. Vi har en jente på 11 mnd som spiser alt hun er servert. Vi ga henne tid og mulighet å bli kjent med smak på forskjellige produkter. For meg ser det ut som om du bare gir alt mulig uten noe som helt system. Det påvirker nok barnets sovnmønster, og hud. Ved å gi som forskjellige produkter har du ikke mulighet til å se om det er noe spesiell reaksjon på noen av dem. I 2 uker, det hørtes jo veldig forsiktig ut i mine ører. vi har også en matglad gutt, men kjørte nok på med forskjellig mye raskere. De er vel bare forskjellige og tar ting på ulik måte. TS: Det går seg til etterhvert, ta det med ro. selv om jeg kan forstå at nærmest fullamming i månedsvis blir slitsomt. Har ei venninne som fullammet i 8-9mnd fordi jenta hennes nekta alt annet, men det går jo over til slutt uansett. 1
BlendaSensitive Skrevet 5. juli 2013 #7 Skrevet 5. juli 2013 Om barnet fölger egen kurve, er glad og frisk, så er alt vel. Noen barn er matglade, andre spiser mye mindre. Helt normalt.
Harlekin Skrevet 5. juli 2013 #8 Skrevet 5. juli 2013 Mitt barn var sånn som du beskriver, og her har jeg måttet innfinne meg med at hun rett og slett er lite interessert i mat og spiser lite. Hun har vært sånn hele veien, i enkelte perioder spiser hun mer enn andre, men aldri mye og mye mindre enn andre barn. 2
dreia Skrevet 5. juli 2013 #9 Skrevet 5. juli 2013 Me har òg slitt med ein gut som har hatt eit snev av spisevegring allerede frå innføring av fast føde. Dei første få mnd gjekk det nokså greit, men han var ikkje mange mnd gammal før han spytta ut maten han fekk, då særlig middagar. Og dessverre har det så langt vore lite bedring. I ein alder av 3 år smakar han nesten ikkje på noko nytt, det er stadig ting han plutselig "ikkje likar" lenger og han kan fint gå sulten over lengre tid framfor å smaka på noko han innbiller seg at han ikkje likar. Men heldigvis kan han eta veeeldig godt når han får noko han likar. (Ellers hadde eg vore endå meir bekymra for både vekt og "kresenhet".) Eg og søstera mi var for øvrig akkurat like kresne i matvegen som barn, så eg reknar med det går seg til etter kvart. Når det gjeld tutekopp: Det beherska han ikkje skikkelig før barnehagestart ved 14 mnd. Før det fekk han helst vatn frå vanlig Imsdal-flaske eller frå tutekopp utan ventil, men me måtte halda. Eg ville ha kontakta helsestasjonen viss dette varer litt. Eg synst sjølv det ikkje er så mange gode idear eller råd å henta, men det kan vera greit at helsesøster er klar over problema, det er sikkert fornuftig å vega litt oftare enn oppsatt og det kan kanskje vera aktuelt med kosttilskudd (vitaminer og/eller jern) viss dette fortsetter. (Vår var prematur, så han fekk allerede både vitaminer, tran og jern.)
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #10 Skrevet 5. juli 2013 Går fryktelig tregt med matinnføringen for vår 7 måneder gamle baby og.. Startet også rundt 5 måneders alder, men hun var liksom ikke noe særlig gira på noe som helst. Nå kjører jeg litt BLW-opplegg som Joyce skriver om, da spiser hun litt mer i det minste, men det er langt unna et helt måltid for å si det sånn. Håper det går seg til. Storebroren var forresten helt motsatt, han åpnet munnen og det var bare å dytte på stort sett alt. Derfor er det litt ekstra frustrerende med denne kresne, småspiste babyen som kun vil ha pupp. Men håper virkelig at det går seg til, og i tide til jeg skal begynne i jobb igjen! Anonymous poster hash: 8705b...70c
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #11 Skrevet 6. juli 2013 Vår jente har vært svært uinteressert i mat, det eneste som har falt litt i smak var kjøpegrøt, og noen få middagsglass. Jeg hadde jo tenkt å lage fra bunnen, men det har hun ikke likt. Bare smaksprøver egentlig, og ble i praksis fullammet til nesten 10mnd. Siden vektkurven var som den skulle valgte jeg å ta det rolig, vil ikke presse henne. Noe skjedde rundt 11mnd, spiser mye større porsjoner og vil også ha litt av vår mat. Dette går seg til av seg selv her virker det som. Her hjalp det nok å kutte nattamming, og redusere litt på dagen og. Lykke til! Anonymous poster hash: c06c2...f07
Melodiana Skrevet 6. juli 2013 #12 Skrevet 6. juli 2013 Hvor ofte spiser barnet? Vår spiste hver 3. time til hun var 8 mnd. Da ble det hver 4. time. Er det mulig at barnet ikke er sulten? Ammer du først?
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #13 Skrevet 6. juli 2013 Han spiser som regel hver 3.-4. time, noen ganger lengre mellom hvis vi ikke er hjemme og han er for nysgjerrig til å ammes eller forsøke noe annet. Han vil heller ikke spise noe særlig mer når vi kommer hjem da. Har ett eller to måltider om natten. Frister lite å kutte nattammingen siden han kun spiser 2 skikkelige måltider til dagen, men det er kanskje litt som med høna og egget... at får han mindre om natten spiser han mer om dagen. Å amme mye plager meg egentlig ikke, men min store skrekk er å få en kresen unge. Upraktisk for oss nå, upraktisk for han når han blir større. Jeg blandet litt havregrøt i risgrøten hans i dag, og det spiste han opp. Så kanskje jeg kan få lurt han til å like flere grøttyper på den måten. Ellers har jeg og tenkt på det med å prøve mer på BLW, så får vi se! Takk for tips og råd! TsAnonymous poster hash: 66d00...fb9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #14 Skrevet 6. juli 2013 Ammer forresten ikke først, da vil han hvertfall ikke ha noe mer TsAnonymous poster hash: 66d00...fb9
*Joyce* Skrevet 6. juli 2013 #15 Skrevet 6. juli 2013 Å amme mye plager meg egentlig ikke, men min store skrekk er å få en kresen unge. Upraktisk for oss nå, upraktisk for han når han blir større. Akkurat sånn tenkte jeg også da eldste var liten. Jeg styrte på for å få henne til å smake og like "alt", uten hell. Jeg har etterhvert innsett at jeg rett og slett ikke kan gjøre noe med det - hun ER sær i matveien, og det ser ikke ut til at noe vi gjør frem eller tilbake endrer på det. Vi har som sagt tatt tiden til hjelp, og ser at hun sakte, men sikkert liker stadig mer. Nå tror jeg ikke egentlig at hun er mer kresen enn en gjennomsnittlig fireåring, rent bortsett fra det at hun ikke vil ha gryteretter. Jeg satser på at søsteren følger i samme spor. Barnehagen har forøvrig vært nyttig i så henseende, hun har "lært" å like flere ting der. Det er vel noe med at når de ser at andre barn spiser ting, så forsøker de etterhvert selv - og finner ut at det ikke er så verst.
enogto Skrevet 6. juli 2013 #16 Skrevet 6. juli 2013 Vi har en gutt på snart 10 måneder som har hatt spiseutfordringer, nå har han vært matet med sonde de første 3 månedene, så det blir ikke helt likt. Uansett, det løsnet litt da han fikk sin første tann. Ukene før var det på sitt absolutt verste etter at vi begynte med fast føde. Og det var brød som ble populært da tannen var på plass. Det går fortsatt opp og ned (og vi er ikke oppe i fulle porsjoner), men som en annen var innpå er det at barnet følger kurven som er viktig. Du bør nok snakke med helsesøster og få avtalt noen ekstra veiinger. Og vi kuttet nattmatingen kl 5 i en periode for å se om han da spiste mer til frokost kl 8, noe han gjorde. Har fortsatt en nattmating kl 12.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #17 Skrevet 6. juli 2013 Du begynte å teste ut så masse mat i en alder av 5mnd?? De fleste babyer skal fullammes i en alder av 5mnd, og en skal begynne med små smaksprøver fra de er 6mnd.. Du kan ikke grine over en kresen baby når han er så ung! Herrefred! Anonymous poster hash: 2d628...18c
Melodiana Skrevet 7. juli 2013 #18 Skrevet 7. juli 2013 Jeg begynte med eplemos da barnet var 3 mnd og hun fikk to måltider uten morsmelk i alder av 6 mnd. Det er ikke riktig å si at alle skal fullammes til de er 6 mnd. Det sies, at barna skal begynne med fastføde i tillegg til amming sennest i alder av 6 mnd da morsmelk gir ikke nok ernæring lenger.
Eplenepe Skrevet 7. juli 2013 #19 Skrevet 7. juli 2013 Det virker på meg som om du kanskje stresser litt mye? To fulle grøtmåltider+ amming til en 7,5 mnd er da ikke såå lite. Noen barn trenger lang tid på å lære seg å spise fast føde og lære å like nye smaker, kan være han ikke er klar for mer enda. Men fortsatt å la han smake ulike ting - plutselig liker han det. min eldste var matglad så lenge hun ble fullammet, og digget alt hun fikk når jeg begynte å introdusere fast føde. Plutselig var det stopp ( rund 7 mnd) så får å være en trillrund baby ble hun en slank jente. la på seg en kilo fra 6 mnd til 12 mnd. Nå er hun 3 år, og spiser kun akkurat det hun må. men hun er ikke kresen- hun liker nesten alt mulig, hun bare spiser lite. Minste er foreløpig matvrak, men så er hun straks 7 mnd nå.... Så det blir spennende å se...
Sushi Skrevet 7. juli 2013 #20 Skrevet 7. juli 2013 Du begynte å teste ut så masse mat i en alder av 5mnd?? De fleste babyer skal fullammes i en alder av 5mnd, og en skal begynne med små smaksprøver fra de er 6mnd.. Du kan ikke grine over en kresen baby når han er så ung! Herrefred! Anonymous poster hash: 2d628...18c Det stemmer ikke. For å venne barna til ulike smaker og minske risikoen for allergi bør de få smaksprøver av alt mulig fra 4 mnd, mens man ammer. Amming er kjempebra, men å fullamme til 6 mnd er faktisk ikke det lureste. Til TS har jeg bare ett tips: La gutten spise det samme som dere spiser! Måltider er jo veldig sosiale, og det kan godt hende han venner seg raskere til nye matvarer hvis han ser at dere spiser det. Prøv å gi ham biter på tallerkenen så han kan plukke selv. Da har han full kontroll på hva og hvor mye han får i munnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå