AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #1 Skrevet 5. juli 2013 vi er selv skyld i at vår 2 år gamle sønn ikke vil spise middag. I en travel hverdag har vi gjort det lettvindt, noe vi får "svi" for nå. Før: kom hjem fra barnehagen, spiste en skive og rett ut for å leke. Nå: sier han skal spise middag før han skal leke. Han nekter, men vi gir oss ikke før han har smakt og spist 2 biter. Spiser han to biter kan han gå ut å leke etterpå. (elsker å være ute). Er dette en måte å gjøre det på? Vi har kun gjort dette i t o dagen. Han spiser til slutt to biter, men ikke mer Vi håper at han til slutt skjønner at han er nødt til å spise middag sånn at han slipper å gå sulten helt til kvelden Anonymous poster hash: c413f...78f
Gjest Gjest. Skrevet 5. juli 2013 #2 Skrevet 5. juli 2013 Spiser han ikke fordi han ikke liker maten, eller fordi han vil ut? Om det er det siste så vil det nok hjelpe om dere bare (over tid) etablerer at en venter 1 time (eksempel) med å gå ut. Uavhengig av om han spiser eller ikke. Så får han ikke noen negative assosiasjoner til at middagen holder han inne, mener jeg. Om han ikke liker maten så er mange unger i den alderen sære på at ting skal være separert - gullrot i en haug, poteter for seg, rent kjøtt. Og det syns jeg får være ok (då lærer de jo hva de ulike tingene smaker), og om dere har noe mer komplisert kan kravet være 1 bit for å smake. Husk at det skal 20 slike smaker til før ungen har smakt nok til å si "liker ikke".
Gjest navnelapp Skrevet 5. juli 2013 #3 Skrevet 5. juli 2013 Null fuss, ikkje sjå på han, gi han minst mogeleg merksemd, men sett fram maten og la han hjelpe seg sjølv.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2013 #4 Skrevet 5. juli 2013 hvorfor kan han ikke få en brødskive og gå ut å leke og helle spise middag senere? Vi har alltid spist middag som siste måltid for ungene, da blir det mindre stress og mas for den som skal lage maten også.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #5 Skrevet 5. juli 2013 han spiser ikke fordi han vil ut å leke. Han har aldri vært noe særlig for varm mat,kun spist skiver,men nå er han jo nødt til å spise noe annet enn skiver også?! Når han hører at det er middag, så sier han: nei ikke middag, skive!! Det er da vi sier han han må spise to biter før han kan leke. Er det ikke viktig at de i hvert fall må smake? ts Anonymous poster hash: c413f...78f
Gjest Reza08 Skrevet 5. juli 2013 #6 Skrevet 5. juli 2013 han spiser ikke fordi han vil ut å leke. Han har aldri vært noe særlig for varm mat,kun spist skiver,men nå er han jo nødt til å spise noe annet enn skiver også?! Når han hører at det er middag, så sier han: nei ikke middag, skive!! Det er da vi sier han han må spise to biter før han kan leke. Er det ikke viktig at de i hvert fall må smake? ts Anonymous poster hash: c413f...78f Jeg er helt enig med deg at man må smake på maten. Dette er greit å ta på et tidlig stadium, som nå, så de lærer seg å smake på maten de blir servert, før de eventuelt kan si at de ikke liker. Han bør få et godt forhold til mat. Introduser han for diverse varmretter, som gjerne har mye smak og som ikke er så veldig tung mat. Vær litt konsekvent som du har vært til nå, over en litt lengre periode. Da vil han gradvis tilvenne seg vanene. En viktig faktor å huske på er at du ikke må presse han for mye heller. Dette kan gi noen dårlige assosiasjoner som at han forbinder enkelte ting med f.eks tvang. Brødskiver funker, men blir kjedelig og lite variert hvis han kun spiser dette.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2013 #7 Skrevet 5. juli 2013 Enn hvis du kjølner ned middagen og lar ham få ei smurt brødskive til da? 2
Stinelin Skrevet 5. juli 2013 #8 Skrevet 5. juli 2013 Kan det være lurt å holde av tid, f.eks en halvtime, som han er inne uansett, slik at det ikke lønner seg å spise lite mtp ut og leke? Vet ikke hvor mye en toåring forstår av det, men det kan jo være en grei vane?
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2013 #9 Skrevet 5. juli 2013 Hva med å være den ansvarlige voksne som faktisk står i denne situasjonen noen dager til barnet forstår at dere mener det dere sier. Ikke ut å leke før man har spist middag. Ferdig. En 2-åring forstår det, men ikke hvis dere ikke er konsekvente. 2-åringen er også i en strekke-grenser-fase, så det er viktig at dere er enig og konsekvente. Ikke lag en kjempestor porsjon. Små barn liker også å spise en og en ting, så ikke bland alt sammen.
Sushi Skrevet 5. juli 2013 #10 Skrevet 5. juli 2013 Er han egentlig sulten? De spiser jo ofte et ettermiddagsmåltid i barnehagen, og vi merker stor forskjell på middagsappetitten nå i ferien. Nå vet vår 2-åring at det ikke er noe alternativ til middagen. Hun spiser det hun vil av det som legges på tallerkenen, og så er neste måltid kveldsmat. Er ellers enig med de som sier at dere bør slutte å bruke maten som et pressmiddel for å få gå ut. Det er jo viktig at han både elsker å være ute og elsker masse forskjellig mat. Jeg synes ikke noe om å bytte ut middag med et brødmåltid. Norske småbarn spiser alt for mye brød/korn i forhold til kroppsvekten. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Muggsopp-i-kornprodukter-kan-vare-farlig-for-barn-7168748.html#.UdcQVz4Y3Zc 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #11 Skrevet 5. juli 2013 Det kan man takke de ubrukelige barnehagene for. I barnas forrige barnehage fikk de middag 2-3 ganger i uken. Og barna spiste middag hjemme. Men etter å ha flytta til Oslo så er de heldige hvis de får middag en gang i uka, da helst tomatsuppe eller noe annet ræl, de hadde ikke tid til å lage middag til barna der, sa den fine fruen av en barnehagetante der hun sjekket om neglelakken satt petfekt. Nå nekter barna og spise middag, er jeg heldig får jeg i de middag en gang per helg. Hadde jeg visst hvor dårlig barnehagetilbudet i Oslo hadde vært, hadde jeg blitt værende. Anonymous poster hash: 332c9...d1f
Gjest sweetsugar Skrevet 5. juli 2013 #12 Skrevet 5. juli 2013 (endret) Kan du ikke si at han skal spise før han får gå ut å leke? Altså hele posjonen med mat. Eller si at da får han ikke mer mat før det er kveld så kan han være så sulten han bare vil Endret 5. juli 2013 av sweetsugar
Sushi Skrevet 5. juli 2013 #13 Skrevet 5. juli 2013 Det kan man takke de ubrukelige barnehagene for. I barnas forrige barnehage fikk de middag 2-3 ganger i uken. Og barna spiste middag hjemme. Men etter å ha flytta til Oslo så er de heldige hvis de får middag en gang i uka, da helst tomatsuppe eller noe annet ræl, de hadde ikke tid til å lage middag til barna der, sa den fine fruen av en barnehagetante der hun sjekket om neglelakken satt petfekt. Nå nekter barna og spise middag, er jeg heldig får jeg i de middag en gang per helg. Hadde jeg visst hvor dårlig barnehagetilbudet i Oslo hadde vært, hadde jeg blitt værende.Anonymous poster hash: 332c9...d1f I vår barnehage er det varmmat 0-1 gang i måneden, men mitt barn spiser da middag hjemme likevel. Matvanene hennes ble heldigvis etablert før hun begynte i barnehage. Rart å skylde på barnehagen for sånt, selv om jeg også gjerne skulle sett at de fikk varm lunsj hver dag. 3
Sushi Skrevet 5. juli 2013 #14 Skrevet 5. juli 2013 Kan du ikke si at han skal spise før han får gå ut å leke. Altså hele posjonen med mat. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal lage en sammenheng mellom middag og det å gå ut (utover at barnet selvsagt må vente til foreldrene har spist opp og ryddet før de har tid til å bli med ut). 1
Mohair Skrevet 5. juli 2013 #15 Skrevet 5. juli 2013 Er det så vanlig å spise middag i barnehagen, da? Kan du ikke lage middag selv?
Gjest sweetsugar Skrevet 5. juli 2013 #16 Skrevet 5. juli 2013 Jeg skjønner ikke hvorfor man skal lage en sammenheng mellom middag og det å gå ut (utover at barnet selvsagt må vente til foreldrene har spist opp og ryddet før de har tid til å bli med ut). Det er jo opp til hver foreldre det. Noen lærer på den måten, andre ikke.
Sushi Skrevet 5. juli 2013 #17 Skrevet 5. juli 2013 Det er jo opp til hver foreldre det. Noen lærer på den måten, andre ikke. Skal man "lære" å spise opp maten sin uansett om man er sulten eller ikke? At hvis man ikke spiser opp så får man ikke lov til å gå ut og leke? Jeg synes det høres usunt ut. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #18 Skrevet 5. juli 2013 Jeg lager middag vær eneste dag, men det var etter at vi flytta til Oslo det ble middagsnekt. Nå er jeg nok ikke verdens beste kokk, innrømmer den. Men har merket at flere av venninene jeg har fått her som også er ifra landet og vant til middagsmat i barnehagen stusser på det samme (3 familier til da, så langt jeg kjenner)Anonymous poster hash: 332c9...d1f
Gjest sweetsugar Skrevet 5. juli 2013 #19 Skrevet 5. juli 2013 Skal man "lære" å spise opp maten sin uansett om man er sulten eller ikke? At hvis man ikke spiser opp så får man ikke lov til å gå ut og leke? Jeg synes det høres usunt ut. Det handler vel om at man skal lære å spise middag. Så lenge man ikke er stappet med mat før middag, så klarer man å spise en porsjon med mat. Det er heller ikke uvanlig at barn selv ikke tenker på at de er sulten, når de såklart heller vil ut å leke
Chiquita Skrevet 5. juli 2013 #20 Skrevet 5. juli 2013 Uavhengig av mengde mat - han bør sitte og vente til måltidet er over før han får ut og leke. Mat skal ALDRI bli brukt som maktmiddel, belønning eller straff, eller noe som kan settes i forbindelse med dette... Ja, jeg tipper du kan få noen dager uten spesielt stor middagsmengde i magen til sønnen din, men krise er det ikke. Mindre fokus vil som oftest føre til mer spising - sitte og vente må man uansett om man spiser eller ikke... Har selv en som ikke er glad i varmmat, mens storebror og lillebror elsker det. Om han ikke spiser er jo ikke det noen krise - han 'får nok' gjennom de andre måltidene uansett 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå