Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å kjøre en akuttbil, det er ikke en ambulanse men en bil som drar ut ved store ulykker og lignende. Denne bilen har heller ikke mulighet til å ta med seg pasienter, men den skal bare bistå ambulansen.

Hvilken utdanning trenger jeg for dette?

Student

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Hvilken utdanning trenger man får akuttbil?"

Jeg er ganske sikker på at norsk er en av de utdanningene du trenger.

Anonymous poster hash: 12000...eef
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er de i ambulansen som kjører akuttbilen også...

Ambulanse er en vgs retning. Men du kan også ta kurs hvis du er for gammel for vgs.

Anonymous poster hash: a09d0...2d9
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 05 Jul 2013 - 13:03, said:

Dysleksi, f.eks, er ingen hindring for å få en utdannelse. Mulig det ikke er tema her, men det vet ikke du, derfor bør du også tenke deg om før du blir plump og beveger deg utenfor tema, bare for å være den som kommer med den artige kommentaren, liksom. Grow up. Anonymous poster hash: 48cfd...3f2
  • Liker 2
Skrevet

Empati og tankegang er vell også ting man trenger ellers i livet også, hva med å tenke seg til hva spørsmålet var? Alle skjønte hva jeg mente.

• Liker 3
Gjest småhjerte
Skrevet

Er ikke akuttbil slik bil som leger kommer i når det er store ulykker? Trodde det bare var leger som kom i den, evt. sykepleiere om det skulle trenges. Om jeg ikke tar feil?

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hva en "akuttbil" er, men biler som rykker ut sammen med ambulanser inneholder folk med spesialkompetanse utover det ambulansepersonell har, for eksempel leger og anestesisykepleiere.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, akuttbil er det ingenting som heter egentlig. Mange kommuner her egen bil til legen som har vakt, da er det legen som bemanner bilen. Luftambulansen har bil til vakthavende team, da er det anestesilege, pilot eller redningsmann (sykepleier eller ambulansearbeider) som kjører bilen. Ambulansetjenesten i Oslo har egen operativ leder helse, og de har vel egen bil, og da må du være ambulansearbeider. Så hvis du er blålysgal og bare vil kjøre utrykning så er det heldigvis ikke mulig, du må første få deg en relevant fagutdannelse, deretter erfaring og så muligens kurs for utrykningskjøring, som forøvrig har egen oppkjøring med teori og praksis som skal bestås. Og innen den tid har du forhåpentlig funnet et bedre fokus enn å kjøre fort med blålys og sirener.

Anonymous poster hash: 58377...1b3
  • Liker 2
Skrevet

http://www.modell-utrykning.com/images/113_ambulanse/01_norsk/01_08_ostlandet/01_ostfold/0106_fredrikstad/AR85506.JPG

En slik er det jeg mener.

Det er ikke får at jeg vill kjøre fort med blålys, det kan jeg gjøre ved å kjøre vanslig ambulanse som jeg utdanner meg til nå.

Grunnen for at jeg lurer på dette er fordi jeg vurderer å bli sykepleier, og det virker veldig spennende med å være den som har mest kunnskap på eks. et ulykkessted. Lønnen er jo også en del bedre vill jeg tro i denne "akuttbilen" enn i vanlige ambulanser.

TS

Skrevet

http://www.modell-utrykning.com/images/113_ambulanse/01_norsk/01_08_ostlandet/01_ostfold/0106_fredrikstad/AR85506.JPG

En slik er det jeg mener.

Det er ikke får at jeg vill kjøre fort med blålys, det kan jeg gjøre ved å kjøre vanslig ambulanse som jeg utdanner meg til nå.

Grunnen for at jeg lurer på dette er fordi jeg vurderer å bli sykepleier, og det virker veldig spennende med å være den som har mest kunnskap på eks. et ulykkessted. Lønnen er jo også en del bedre vill jeg tro i denne "akuttbilen" enn i vanlige ambulanser.

TS

Ut ifra hva jeg kan se er dette en lokal Østfoldgreie, slik at det kun finnes to slike biler i hele landet. Det er altså ikke noe som er vanlig. De later til å transportere anestesipersonell (anestesisykepleiere/-leger) i de tilfellene der det er ønskelig med slikt (luftveisproblematikk). Det vanlige er at slike er med i ambulanse eller legebil. Det er altså ikke en jobb i selg selv eller en "superambulansearbeider".

Skrevet

Ut ifra hva jeg kan se er dette en lokal Østfoldgreie, slik at det kun finnes to slike biler i hele landet. Det er altså ikke noe som er vanlig. De later til å transportere anestesipersonell (anestesisykepleiere/-leger) i de tilfellene der det er ønskelig med slikt (luftveisproblematikk). Det vanlige er at slike er med i ambulanse eller legebil. Det er altså ikke en jobb i selg selv eller en "superambulansearbeider".

Tusen takk for et ordentlig svar.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en slik bil i Tromsø også, men det står LEGE på siden av den. Den står alltid parkert utfor luftambulansen, så tipper det er en bil som vakthavende lege der rykker ut med. Tipper også at det er en ambulansearbeider som da er sjåfør, uten at jeg kan si det for sikkert.

Anonymous poster hash: ff67f...bdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...