Gå til innhold

Trene valp til å være alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har noen konkrete råd? Har hatt valp i ti uker, planen er at hun skal være slene hjemne korte dager fra skolestart. Men hvordan gjøre henne trygg alene? Hun følger etter overalt, og jeg får så vondt i meg av å høre at hun piper.. Vet man skal firlate 30 sek, osv, men hun piper hele tiden og jeg har ikke hjerte til å høre på det. Oppdretter sier vi må stålsette oss, men det er så vanskelig...

Anonymous poster hash: a98fe...130

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pipinga betyr ikke at hun har vondt, men at hun vil ha oppmerksomhet. Hvis dere fortsetter å gå etter pipinga, vil hun bruke det som å få det som hun vil. Dere må rett og slett være strenge med henne, og overse det. Bare bruk den metoden med at du er borte i lengre og lengre tidsperioder som du skrev.

Skrevet

Begynn i det små ved å si "kommer snart" f.eks og gå ut døra. Stå på utsiden en liten stund og øk for hver gang. For all del, ikke gå inn om hun piper, men vent til hun har sluttet, og ikke dra i gang et skikkelig hilserituale. Det skal være naturlig at du går, og naturlig at du kommer uten at det skal bli full baluba. Gir du etter på pipingen skjønner hunden dette og vil bruke det for alt det verdt for å få oppmerksomhet.

Uønsket adferd, som i denne situasjonen er piping, skal overses, mens ønsket adferd alltid skal belønnes.

Når du har kommet inn igjen uten å hilse eller gi noe oppmerksomhet venter du til hunden har roet seg før den får oppmerksomhet. Dette er egentlig også en fin ting å gjøre gjester oppmerksom på, så de lar hunden roe seg før de hilser. Da slipper du en hund som er i hundre hver gang det ringer på. :)

• Liker 1
Gjest bustyvel
Skrevet

Vi har lært valpen til å sove alene som natten, det var en god start på alenetilvenningen av han iallefall :) Han er ekstremt klengete, og en dramaqueen av dimensjoner. Hyler som gal om han forlates, men han har dempet seg litt etter at han fant ut at det jo ikke er så ille med litt alenetid likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...