Gå til innhold

Trening for mer energi og forhindre plager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig sliten og utmattet, og orker veldig lite. Etter 6 timer på jobb er det vanskelig å lage middag og har ikke sjans til å være sosial.. Hører folk snakker om at man må trene for å få energi, men hvilken trening bør man satse på da? Jeg går turer ca 4 dager i uka, på minst en halvtime men gjerne lenger - men det er visst ikke trening har jeg fått høre.. Har også forsøkt å jogge, men blir helt utslitt og kvalm.. Kroppen min er også sånn ca innstilt på sulten, mett eller kvalm, og jogging er ikke særlig behagelig på noen av de stadiene...

I tillegg er jeg mye plaget med vond rygg og nakke, i tillegg til betennelse i armen. Vet om en del rygg- og nakke øvelser, men hva med armen? Er snakk om fra håndleddet, albuen og skuldra.

Treningssenter er heller ikke sånn veldig aktuelt ennå, siden det er ganske dyrt og jeg må først se om jeg i det hele tatt klaarer å trene ordentlig uten å ødelegge meg helt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Yoga. Du kan laste ned yoga-appen "Daily yoga" om du ikke har råd til å trene på senter. Start dagen med 15 minutter hver dag. Noen øvelser kan være belastende for håndleddene, men de trenger å trenes opp de også. Å starte dagen med noen solhilsner har alle godt av og det gir en fin start på dagen. Man får strukket ut godt.

Tai Chi er også en helt herlig treningsform. Veldig fin for å løsne opp stive og sinna muskelknuter.

Du bør også øke treningsmengden hele veien, for å få mest mulig utbytte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig sliten og utmattet, og orker veldig lite. Etter 6 timer på jobb er det vanskelig å lage middag og har ikke sjans til å være sosial.. Hører folk snakker om at man må trene for å få energi, men hvilken trening bør man satse på da? Jeg går turer ca 4 dager i uka, på minst en halvtime men gjerne lenger - men det er visst ikke trening har jeg fått høre.. Har også forsøkt å jogge, men blir helt utslitt og kvalm.. Kroppen min er også sånn ca innstilt på sulten, mett eller kvalm, og jogging er ikke særlig behagelig på noen av de stadiene...

I tillegg er jeg mye plaget med vond rygg og nakke, i tillegg til betennelse i armen. Vet om en del rygg- og nakke øvelser, men hva med armen? Er snakk om fra håndleddet, albuen og skuldra.

Treningssenter er heller ikke sånn veldig aktuelt ennå, siden det er ganske dyrt og jeg må først se om jeg i det hele tatt klaarer å trene ordentlig uten å ødelegge meg helt.

Dette er da bra!

Jeg støtter forslaget om Yoga på morgenen, eller noen styrkeøvelser etter at du har gått tur (for eksempel knebøy, utfall, og armhevinger).

Men jeg må også si at det er ikke alle som får energi av aktivitet, og ut i fra det du skriver, er kanskje du en av de.

I så fall er det veldig viktig (!) at du holder lav intensitet på alt du gjør, og at du ikke holder på for lenge om gangen.

Jeg lærte en gang at jeg skulle finne ut hvor mye jeg tålte, og så gjøre ca 70% av det, men heller litt oftere.

(For eksempel: Du vet du klarer å gå en tur i raskt tempo 30 minutter 3 dager i uken uten å bli utmattet, men går du fortere/lenger enn det blir du syk.

Da kan du velge å senke tempoet, og gå i 30 minutter 4-5 dager i uken, eller ha raskt tempo, men da bare i 20 minutter 4-5 dager i uken)

Toleransen for hvor mye du tåler vil øke sakte men sikkert, og da må du ta nye vurderinger.

Det viktigste er at du lytter til kroppen din, og selv finner balansen mellom belastning og overbelastning.

Anonymous poster hash: 0c6b5...106

• Liker 1
Skrevet

Du bør først og fremst trene noe du synes er gøy selv. Dvs at hvis du hater jogging, men syns sykling er greit, så satse på en sykletur!

Svømming er veldig god trening for nakke og rygg, og svært skånsomt når du har betennelse i ledd. Du kan også prøve yoga og avspenning, det finnes videoer på nett eller bibliotek så du kan trene hjemme.

Ellers ville jeg nok gått til legen for en liten sjekk om jeg var deg. Det er ikke normalt å være så utslitt etter en kort arbeidsdag. Kanskje du mangler noen vitaminer eller mineraler?

Det er forresten bra du er ute og går tur - prøv å gjøre det hver eneste dag i tillegg til evt trening! Da får du dagslys med D-vitaminer, frisk luft, varme i stive muskler og noe mer energi. Bra jobba!

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Vil bare si at om du blir dårlig av jogging så er det fordi du er i dårlig form. Husker selv hvordan det var da jeg startet å jogge. Var dager jeg holdt på å kaste opp. Ikke hadde jeg energi etterpå helle, haha. Lå bare død.

Men jeg startet med å fokusere på å jogge veeeeldig rolig og heller konsentrere meg om jogge og pusteteknikk. Etterhvert som formen ble sterkere så økte jeg fart og distanse. Overskuddet av treningen merket jeg ikke så mye til før jeg kunne jogge minst 3 km sammenhengende på en fart på ca. 10 km/t 4 ganger i uka.

Så det overskuddet treningsfolk prater om er for de som allerede har kommet i form. Og det er derfor det er så hardt å starte opp med trening. I starten er det slitsomt og en blir støl og trøtt. Men det viser jo igjen hvor skakkskjørt formen egentlig er og for meg var det motivasjonen jeg trengte til å pushe meg selv hardere.

Da jeg først hadde "lidd" de første ukene så kom endelig overskuddet og treningsgleden. Plutselig var det lett å jogge og jeg kunne kose meg med musikk på øret og bare nyte joggeturen.

Men veien dit var IKKE koselig eller lett. I dag er jeg i bedre form enn noensinne og jeg er så glad for at jeg ikke ga opp selv om det var kjipt og tøft i starten.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :) Har vært hos legen og jeg mangler ikke noe vitaminer eller noe men er fortsatt under utredning.

Skal begynne med litt yoga og styrketrening etter turer og etter hvert ha litt høyere intensitet på turene så får jeg se hvordan det går.

Skrevet

Har du et godt kosthold? Nytter lite å trene om maten ikke er på plass.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var og veldig sliten og slapp før jeg begynte å trene igjen, de første to ukene ble jeg egentlig mer sliten av treningen, men etter det har jeg begynt å få mer energi av det. Om jeg har pauser i treningen på mer en en uke er det litt samme greiene fortsatt egentlig, blir veldig sliten de første gangene, men etter det får jeg mer energi. Så for meg er det viktig at jeg trener noe som jeg liker såpass at jeg klarer å trene regelmessig.

Skrevet

Løvetanten: Tja, jeg spiser variert og ofte. Såpass ofte at folk ikke hvorfor jeg ikke er tjukk, og det skjønner jeg ikke selv heller :P Drikker masse melk. Blir en god del brødmat, men syns det er vanskelig å finne annen frokost som er godt, raskt å lage og som metter lenge nok. Mellommåltider er som oftest yoghurt eller bixit fullkornsbar. Middag varierer veldig, men en del kyllingfilet. Spiser lite fisk, men tar omega3-tilskudd.

fuksia: Hvor ofte trener du da, og hva slags trening? :)

Skrevet

Med brødmat, sukret yoghurt og fullkornsbarer, kanskje ris og pasta og poteter til middag, så får du i deg veldig mye karbohydrater. Det er ikke spesielt godt drivstoff for kroppen, og det metter veldig lite.

Jeg synes ikke det er rart at du stadig er sulten.

Du vil nok oppleve at du har mer og jevnere energi, samt holder deg mettere om du kutter ned på karbo og spiser mer fett og protein.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med brødmat, sukret yoghurt og fullkornsbarer, kanskje ris og pasta og poteter til middag, så får du i deg veldig mye karbohydrater. Det er ikke spesielt godt drivstoff for kroppen, og det metter veldig lite.

Jeg synes ikke det er rart at du stadig er sulten.

Du vil nok oppleve at du har mer og jevnere energi, samt holder deg mettere om du kutter ned på karbo og spiser mer fett og protein.

Veldig enig i dette.

Om man ellers er frisk, fysisk og mentalt, skurrer det litt at man er utmattet etter en 6-timers arbeidsdag. Det første som bør være på plass er kostholdet. Kostholdet har mye mer å si enn treningen. Det er det man spiser som bygger opp det som brytes ned i kroppen, både under trening og i hverdagen generelt. Å se på trening før man ser på kostholdet, blir å begynne i feil ende!

Anonymous poster hash: 37e00...f75

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Men man merker at kroppen vil ha mer riktig mat om man trener mye. Så det kan gå begge veier. Selv om det nok lønner seg å begynne med maten.

Skrevet

Jeg trener hvertfall to ganger i uken, prøver å trene oftere men er ikke alltid det blir. Det går mest i spinning og diverse saltimer. For min del begynner jeg automatisk å spise sunnere når jeg trener, så jeg synes det er enklere å begynne i den enden.

Skrevet

Tar gjerne i mot kostholdstips også :) Blir så forvirret i den "jungelen". Hva slags mat har mye proteiner? Eventuelt har dere en matplan/oppskrifter hadde det også vært supert :)

Jeg har tatt masse blodprøver for å se om jeg mangler noe, men der er det ikke funnet noe. Men i forhold til proteiner og sånn er det kanskje ikke så lett å se?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...