AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #1 Skrevet 5. juli 2013 Ja, ENDA en tråd om boliglån Er det virkelig sånn at man bare får boliglån 3 ganger høyere enn inntekten sin?! Jeg har spart opp 450 000 kr og begynner på en jobb snart med en inntekt på 350 000 kr, men har en del kveldstillegg ogsånt jeg regner med å få i tillegg, blir dette tatt hensyn til om det er sant at man bare kan låne 3 ganger inntekten sin? Noen som vet? Anonymous poster hash: aa1d3...6b0
Wolfmoon Skrevet 5. juli 2013 #2 Skrevet 5. juli 2013 Jeg fikk tilbud om å låne mer enn 3 ganger inntekten min, så det kan godt hende det er mulig. Eneste måten å få vite akkurat hvor mye du kan få låne er å spørre banken(e)
Xixtxsx Skrevet 5. juli 2013 #3 Skrevet 5. juli 2013 Ja stemmer, men det blir nok tatt hensyn til ek din:)
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #4 Skrevet 5. juli 2013 TS: Det var godt å høre! Men andre her som jobber der man har en årslønn men tjener mer enn det med kveldstillegg ogsånt, vet dere om banken tar hensyn til kveldstilleggene? Anonymous poster hash: aa1d3...6b0
Wolfmoon Skrevet 5. juli 2013 #5 Skrevet 5. juli 2013 TS: Det var godt å høre! Men andre her som jobber der man har en årslønn men tjener mer enn det med kveldstillegg ogsånt, vet dere om banken tar hensyn til kveldstilleggene? Anonymous poster hash: aa1d3...6b0 Det vet jeg ikke, men jeg jobber som ren frilans og fikk lån utfra en tenkt årsinntekt jeg overhodet ikke har noen kontrakt på, så man skal ikke se bort fra det
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #6 Skrevet 5. juli 2013 Jeg tjener 400 000 og fikk lån på mellom 4,5 og 5 ganger inntekt...Anonymous poster hash: 74b70...abb
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #7 Skrevet 5. juli 2013 Jeg tjener 400 000 og fikk lån på mellom 4,5 og 5 ganger inntekt...Anonymous poster hash: 74b70...abb
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #8 Skrevet 5. juli 2013 De vurderer deg individuelt, og "regelen" om tre ganger inntekten, er absolutt ingen fastsatt regel. Jeg kunne for eksempel som nyutdannet få lån på omtrent 4,4 ganger inntekten. Banken så på at utdannelsen min gir sikker jobb, sannsynlighet for en del økning i lønn de nærmeste årene, og de så dessuten på at jeg hadde vært flink å spare, ikke hadde betalingsanmerkninger o.l. Jeg hadde høy startlønn, da, og det tror jeg også hadde en del å si (andre levekostnader utgjør en mindre del av lønnen, og jeg ville derfor ha relativt mye mer i mnd å bruke på nedbetaling av lån enn en med lavere inntekt). For din del tror jeg de fint kan regne litt ekstra for tilleggene dine, spesielt dersom du selv legger frem en fornuftig vurdering av hvor mye ekstra du tror det vil medføre. 450 000 i oppspart egenkapital bør dessuten gi banken et bra inntrykk av deg. Anonymous poster hash: 2b536...723
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #9 Skrevet 5. juli 2013 Jeg tjente opp til 280k og fikk lån på 830k uten noe problem. Dette var riktig nok i 2010 da, da hadde jeg 20% EK. Anonymous poster hash: 6fd82...ae8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #10 Skrevet 6. juli 2013 En kollega av meg tjener 600k og har 7mill i lån som enslig, så at du får kun låne 3 ganger inntekt er ikke riktig, det er mange andre faktorer som er med i regnestykket Anonymous poster hash: a3731...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #11 Skrevet 8. juli 2013 Nå ble jeg letta! Da er det en mulighet for meg også! Takk dere Anonymous poster hash: aa1d3...6b0
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #12 Skrevet 8. juli 2013 En kollega av meg tjener 600k og har 7mill i lån som enslig, så at du får kun låne 3 ganger inntekt er ikke riktig, det er mange andre faktorer som er med i regnestykket Anonymous poster hash: a3731...2b5 Det er jo ganske enkelt slik at de som har høyere inntekter enn snittet kan låne noe mer. Dette fordi de har mer til overs etter at alle nødvendige utgifter er betalt. Anonymous poster hash: 6cf7a...493 1
juliane Skrevet 8. juli 2013 #13 Skrevet 8. juli 2013 En kollega av meg tjener 600k og har 7mill i lån som enslig, så at du får kun låne 3 ganger inntekt er ikke riktig, det er mange andre faktorer som er med i regnestykket Anonymous poster hash: a3731...2b5 Man må være litt kritisk til hva man leser her inne og ikke ta alt for god fisk, dette er f.eks ren bullshit. Med en brutto mndlønn på 50.000 er det plent umulig å skulle betale 315000 i mnd kun i lånekostnader, noe som er kostnaden for et lån på 7 mill med 3,5 % rente og 30 års nedbetaling. Øker vi renten til 7.75 % koster lånet ham mer i måneden enn det han har i brutto lønn. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #14 Skrevet 8. juli 2013 Hos meg regnet de t.o.m den skarve tusenlappen pappa setter over til meg hver måned som inntekt, sammen med kvelds-, helg- og nattilleggene på jobben. Anonymous poster hash: 614e0...cb2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #15 Skrevet 9. juli 2013 Man må være litt kritisk til hva man leser her inne og ikke ta alt for god fisk, dette er f.eks ren bullshit. Med en brutto mndlønn på 50.000 er det plent umulig å skulle betale 315000 i mnd kun i lånekostnader, noe som er kostnaden for et lån på 7 mill med 3,5 % rente og 30 års nedbetaling. Øker vi renten til 7.75 % koster lånet ham mer i måneden enn det han har i brutto lønn. Mest sannsynlig har denne personen også noe annen inntekt som ikke kommer frem her, f.eks skattefri utleie i egen bolig eller lignende. Vi fikk låne 5 ganger inntekt grunnet tilleggsinntekt i egen bolig.Anonymous poster hash: eed13...ec8 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #16 Skrevet 9. juli 2013 Har du billån og studielån som skal betjenes? Evt. andre lån? Dette tas også med i vurderingen. Jeg hadde over 600K i EK, men forholdsvis lav inntekt. Ca 100K i studielån. Fikk beskjed om at hvis jeg hadde hatt billån i tillegg så hadde jeg ikke fått så høyt lån som jeg fikk. 4,5 x inntekt.Anonymous poster hash: f39fe...caa
juliane Skrevet 9. juli 2013 #17 Skrevet 9. juli 2013 Mest sannsynlig har denne personen også noe annen inntekt som ikke kommer frem her, f.eks skattefri utleie i egen bolig eller lignende. Vi fikk låne 5 ganger inntekt grunnet tilleggsinntekt i egen bolig.Anonymous poster hash: eed13...ec8 Det kan godt hende, men da er det uansett ikke korrekt at han betjener et lån på 7 mill med 600.000 i lønn. Og det er forskjell på 5x inntekt (som slett ikke er uoppnåelig å få selv uten tilleggsinntekt hvis man tjener bra) og nærmere 12 x inntekt for en med litt over gjennomsnittet lønn.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #18 Skrevet 10. juli 2013 Mest sannsynlig har denne personen også noe annen inntekt som ikke kommer frem her, f.eks skattefri utleie i egen bolig eller lignende. Vi fikk låne 5 ganger inntekt grunnet tilleggsinntekt i egen bolig.Anonymous poster hash: eed13...ec8 Har ikke noen annen inntekt. Men er 21 år og bor fortsatt hjemme så har ikke store utgifter. Har du billån og studielån som skal betjenes? Evt. andre lån? Dette tas også med i vurderingen. Jeg hadde over 600K i EK, men forholdsvis lav inntekt. Ca 100K i studielån. Fikk beskjed om at hvis jeg hadde hatt billån i tillegg så hadde jeg ikke fått så høyt lån som jeg fikk. 4,5 x inntekt.Anonymous poster hash: f39fe...caa Jeg hadde studielån, men det er betalt tilbake. Så har ingen lån nå Anonymous poster hash: aa1d3...6b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå