AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #1 Skrevet 4. juli 2013 Jeg skal gjøre et frilansoppdrag i Norge for en amerikansk arbeidsgiver. Så langt har det vært litt vanskeligheter med papirene, blant annet mottok jeg amerikanske skattepapirer som ba meg undertegne ("under penalties of perjury") på at jeg er U.S. citizen. Så hvordan fungerer dette egentlig? Hvem skal jeg skatte til? Skal inntekten min oppgis til USA eller Norge? Jeg har knapt nok oversikt over standard norske skatteregler, så dette er veldig vanskelig og forvirrende for meg. Anonymous poster hash: 6b998...be4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #2 Skrevet 5. juli 2013 Skal du jobbe for en amerikansk arbeidsgiver skal du skatte til USA. For å kunne jobbe for en amerikansk arbeidsgiver trenger du arbeidstillatelse, green card eller være statsborger. Anonymous poster hash: 6b1c6...1ac
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #3 Skrevet 5. juli 2013 Skal du jobbe fra Norge (f.eks. nettbasert) og bo her samtidig, så skal du skatte til Norge. Siden det er frilance oppdrag, så må du vel registrere ENK? Jeg er nemlig i samme situasjon. Betalingene blir overført til min norsk bankkonto og jeg skatter av inntektene som min vanlig inntekt (30%). Anonymous poster hash: d93f1...f93
Anglofil Skrevet 5. juli 2013 #4 Skrevet 5. juli 2013 Jeg tar også freelanceoppdrag fra et amerikansk firma, og skatter til Norge. Ringte skatteetaten og de sa jeg skulle skatte hit. Mvh Yvonne
Athene Skrevet 5. juli 2013 #5 Skrevet 5. juli 2013 (endret) I utgangspunktet må du skatte til begge, da du blir ett skattesubjekt etter både norske og amerikanske regler. Men nå eksisterer det gode skatteavtaler med USA, som gjør at det ikke blir dobbelt skatt for privatpersoner. Reglene varierer fra land til land. Ringer du Norske skattemyndigheter vil de alltid si at du har skatteplikt hit, men de vet skjelden om du også har skatteplikt til USA. Ofte vil du ha skatteplikt til utlandet, men kan få fradrag på skatten du betaler hit i norsk skatt. Slik var skatteavtalen sist jeg måtte betale skatt til utland. Be om å snakke med en spesialist hos ligningskontoret, eller les deg litt opp på skatteavtalen mellom Norge og USA på egenhand, så er du sikker på at du gjør det riktig. Endret 5. juli 2013 av Athene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå