Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Parkeringa var gått ut, parkeringsvakten holdt på å skrive bot da jeg kom for å hente bilen. Han hadde problemer med utstyret, og klarte ikke å skrie ut boten, altså lappen som skal ligge i vinduet, men fikk heller ikke til å avbryte boten. Jeg ventet flere minutter før han gav opp og sa jeg ville få den i posten. Hadde jeg kommet litt senere ville jeg altså ikke ant at jeg hadde fått bot før den hadde dukket opp i posten.

Men, jeg har da virkelig aldri fysisk fått noen bot? Han har ikke f.eks noe bildebevis på at boten er gitt. Må jeg betale en bot som kommer i posten?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke foreligger bildebevis, og du ikke fikk en fysisk bot på stedet, så kan du klage inn boten, be om å få tilsendt bilde bevis om at du sto parkert på gjeldende tidspunkt. dersom de ikke har det, skal du i teorien heller ikke få en bot.

Anonymous poster hash: 0f483...538
Skrevet

Man kan også få tilsendt bot i posten selv om det ikke er med bilde.

Du kan ringe, om det er oslo - Bymiljøetaten, og hør om du har fått bot. Oppgi kjennemerket på bilen din.

Om du har fått bot; Klag til dem skriftelig via hjemmesiden dems.

BETAL 500 kr til kemneren i din kommune innen 21 dager etter krangelen med vakten -så du slipper forhøyelse på 50 %. (250 kr)

Om klagen går igjennom får du pengene dine tilbake på konto. Om du ikke betaler går de til tvangsinnfordring og til slutt tvangssalg av bilen.

• Liker 1
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Altså. Parkeringstiden din var ute. Du får bot. Betal boten.

Skjønner ikke at folk gidder å prøve å snike seg unna bøter.

AnonymBruker
Skrevet

Altså. Parkeringstiden din var ute. Du får bot. Betal boten.

Skjønner ikke at folk gidder å prøve å snike seg unna bøter.

Fordi det ikke er en bot. Det er en avgift. Bot er en juridisk terminologi som kun kan utdeles av en dommer som dom i en rettssak. Det korrekte uttrykket for det er kontrollavgift, tror jeg.

Anonymous poster hash: 11666...fa1

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Altså. Parkeringstiden din var ute. Du blir pålagt å betale en avgift for denne overtredelsen. Betal avgiften.

Skjønner ikke at folk gidder å prøve å snike seg unna avgifter en blir pålagt for å ha parkert feil eller å ha stått parkert ut over den tiden man har betalt for.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså. Parkeringstiden din var ute. Du blir pålagt å betale en avgift for denne overtredelsen. Betal avgiften.

Skjønner ikke at folk gidder å prøve å snike seg unna avgifter en blir pålagt for å ha parkert feil eller å ha stått parkert ut over den tiden man har betalt for.

Fordi den ikke alltid er lovlig. Det var det TS lurte på.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

(Tror forresten det heter parkeringsbot dersom det er kommunen som eier parkeringsgrunnen og avgift dersom det er et privat selskap som eier grunnen eller har fått oppdraget med å kontrollere at de parkerende ikke overtrår reglene for gjeldende parkeringsområde.)

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Fordi den ikke alltid er lovlig. Det var det TS lurte på.

Slik jeg forsto trådstarter, er spørsmålet om boten/avgiften må betales dersom det ikke finnes bildebevis?
Skrevet

det er kun politiet som kan bøtelegge deg. alle andre private aktører, deriblant også kommuner, kan kun ksirve ut parkeringsgebyr.

det er vesentlig store forskjeller på gebyr og bøtelegging. jeg er en jævel på å komme meg unna parkeringsgebyr, hvis du setter deg inn i reglene så er det rett og slett pinlig enkelt.

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg forsto trådstarter, er spørsmålet om boten/avgiften må betales dersom det ikke finnes bildebevis?

Finnes det ikke bildebevis er ikke tilleggsavgiften lovlig. Det er opp til parkeringsselskapet som skriver ut boten å dokumentere at de har rett til å skrive ut tilleggsavgift for kjøretøyene de gjør det på. Hvis ikke ville de kunne gå rundt og skrive ut tilleggsavgifter på tilfeldige kjøretøy.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Finnes det ikke bildebevis er ikke tilleggsavgiften lovlig. Det er opp til parkeringsselskapet som skriver ut boten å dokumentere at de har rett til å skrive ut tilleggsavgift for kjøretøyene de gjør det på. Hvis ikke ville de kunne gå rundt og skrive ut tilleggsavgifter på tilfeldige kjøretøy.

Trådstarter kom til stedet mens vakten holdt på å skrive ut boten. Det er fullt mulig at det ble tatt bilde før dette. Her jeg bor, tas det i alle fall bilder av feilparkeringer. Synes fortsatt det er en uting å gjøre det man kan for å snike seg unna bøter/avgifter når man har overtrådt reglene for parkering.
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter kom til stedet mens vakten holdt på å skrive ut boten. Det er fullt mulig at det ble tatt bilde før dette. Her jeg bor, tas det i alle fall bilder av feilparkeringer. Synes fortsatt det er en uting å gjøre det man kan for å snike seg unna bøter/avgifter når man har overtrådt reglene for parkering.

Du fikk med deg at parkeringsselskapet ta bilde for å kunne kreve tilleggsavgift? Det er derfor de gjør det der du bor, ikke fordi det er en lokal greie som de har funnet på å gjøre der du bor.

Jeg forstår ikke TS som at TS har gitt blaffen og bare parkert litt tilfeldig. Jeg forstår TS som at TS sto parkert og så kom TS etter at parkeringsavgiften var gått ut. Vaktene fra parkeringsselskapene er som hauker noen steder. Ikke for å vokte lover men for å kunne tjene sin lønn. Det er ikke ondt ment fra deres side, de gjør det for å kunne betale huslån, billån, og så videre.

Uansett, så lenge de ikke har noe bildebevis er ikke tilleggsavgiften lovlig. Så kan du betale ulovlige tilleggsavgifter hvis du ønsker det.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Du fikk med deg at parkeringsselskapet ta bilde for å kunne kreve tilleggsavgift? Det er derfor de gjør det der du bor, ikke fordi det er en lokal greie som de har funnet på å gjøre der du bor.

Jeg forstår ikke TS som at TS har gitt blaffen og bare parkert litt tilfeldig. Jeg forstår TS som at TS sto parkert og så kom TS etter at parkeringsavgiften var gått ut. Vaktene fra parkeringsselskapene er som hauker noen steder. Ikke for å vokte lover men for å kunne tjene sin lønn. Det er ikke ondt ment fra deres side, de gjør det for å kunne betale huslån, billån, og så videre.

Uansett, så lenge de ikke har noe bildebevis er ikke tilleggsavgiften lovlig. Så kan du betale ulovlige tilleggsavgifter hvis du ønsker det.

Jadajada. Men trådstarter VET ikke om vakten tok bilde før hun/han kom til stedet. Uansett var parkeringstiden ute. Trådstarter står fritt til å ta opp med enten kommunen eller privat selskap om hvorvidt det er en ulovlig tilleggsavgift eller ikke. Jeg tror ikke man har sjans til å komme unna dersom det er kommunen som har sørget for boten. Trådstarter sier heller ikke noe om hvem som eide grunnen det var parkert på.

Jeg finner ingen steder der det står at det MÅ være fotobevis, men jeg fant noen regler for parkering. :)

http://www.juss.info/parkering-hvilke-regler-gjelder/

Skrevet (endret)

Om den er kommunal må den alltid betales innen 21 dager. Og så kan man klage etterpå.

Ts, det er bare å ringe å høre. Det løser seg sikkert. Du har tråkket over lovbestemmelser og må da ta ansvar.

Endret av Wonders
AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er vel at de tar bilder før boten skrives, enkelt og greit fordi det er bedre at de tar et bilde de ikke trenger enn å mangle et de trenger.

Har han gjort det, har han sitt på det tørre. Har han ikke gjort det, slipper du deg ganske sikkert unna om du gjør deg vanskelig og blånekter for alt. Det holder ikke å si "Han fikk ikke skrevet ut bot", du må si at dette i så fall ikke skjedde.

Selv hadde jeg ikke giddet det, du fortjener tross alt boten, men det er ikke min sak hva du gjør.

Anonymous poster hash: d2fde...e46

• 2 år senere...
Skrevet

det er kun politiet som kan bøtelegge deg. alle andre private aktører, deriblant også kommuner, kan kun ksirve ut parkeringsgebyr. 

det er vesentlig store forskjeller på gebyr og bøtelegging. jeg er en jævel på å komme meg unna parkeringsgebyr, hvis du setter deg inn i reglene så er det rett og slett pinlig enkelt.

Er du fremdeles en jævel på dette?

La oss si at du parkerer på et sted hvor det er parkering forbudt (borettslagsområde) for å levere noen ting og en parkeringsvakt tar bilde av bilen din. Du har sett han komme og ankommer bilen i samme moment som bilde blir tatt og flytter dermed bilen.

Noen uker senere kommer en gul lapp i posten...hva ville du gjort?

Anonymous poster hash: 21023...2dc

Gjest imperio
Skrevet (endret)

Jeg sto i byen en dag, og en parkeringsvakt gikk på parkeringsplassen. Gikk å ruslet rundt i over en halvtime, men han holdt seg på parkeringsplassen. Først tok han bilder av de fleste bilene, de hadde stått der i over en halvtime før han kom. En liten stund senere tok han bilder av to av bilene, og ga de en parkeringsbot. 

Bruker parkeringsvaktene å ta bilder av bilene? For bevis eller noe? Aldri sett det før. 

Jeg sto der i over en time, altså en halvtime mens han var der, sto der fortsatt da jeg dro. 

Altså, om han da har tatt bilde, om det er vanlig å ta bilde VÆR GANG, så har han jo bevis. Og da må du betale boten. 

Endret av imperio

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...