Adhara Skrevet 4. juli 2013 #1 Skrevet 4. juli 2013 (endret) Hva kan være konsekvensen hvis hunden min på snart 10 måneder blir stukket av veps? Kan hunder være allergiske mot veps? Får de store plager? Endret 4. juli 2013 av irrlys
Shadee Skrevet 4. juli 2013 #2 Skrevet 4. juli 2013 Vil tro at det er helt forskjellig fra hund til hund? Vår sluker x-antall veps i året, ho slår til lynkjapt, så har bare gitt opp å prøve å gjøre noe. Vet ho har fått noen stikk, men har aldri hovnet opp eller reagert noe nevneverdig, heldigvis!
Miss Lucky Skrevet 4. juli 2013 #3 Skrevet 4. juli 2013 Et vepsestikk kan være alvorlig om hunden er alergisk ja... er også verre for små hunder å bli stukket enn for større. Hvor de blir stukket har også noe å si. Mange hunder blir ofte stukket i munnen/på snuten og da kan det fort bli alvorlig. Det kan hovne såpass opp at hunden får pusteproblemer. Noen kan også kastet opp, få ustø gange, bli slapp, hvite slimhinner, iskalde ører og føtter, skjelving +++ Har opplevd det selv på 2 ulike hunder. Den ene hovnet MYE opp.. hele fjeset ble en stor ballong, den andre reagerte ikke i det hele tatt. De andre symptomene jeg skrev lenger oppe har jeg heldigvis ikke opplevd selv, men har veninner som har opplevd det.
Adhara Skrevet 4. juli 2013 Forfatter #4 Skrevet 4. juli 2013 Gjelder dette for biestikk også? At noen kan være allergiske, og noen ikke?
Miss Lucky Skrevet 4. juli 2013 #5 Skrevet 4. juli 2013 Gjelder dette for biestikk også? At noen kan være allergiske, og noen ikke? Det vet jeg faktisk ikke. I mitt hode er bier og veps det samme selv om jeg egentlig vet at det ikke stemmer. Godt mulig det var en bie som stakk hunden min som ikke fikk noe reaksjon da? Menst det var en veps som stakk hunden som hovnet opp ?
Gjest Bud Skrevet 4. juli 2013 #6 Skrevet 4. juli 2013 Kan bare fortelle om egen opplevelse valp vs humle. Valpen ble stukket i øyekroken av ei humle, han svulmet raskt opp rundt øyet før hevelsen spredde seg til resten av ansiktet. Dro til dyrlegen, han satte ei kortisonsprøyte, hevelsen gikk sakte ned igjen og dagen etter var alle plager borte. Ergo er min konklusjon at dersom dyret ikke reagerer med annet enn skrik og syt så er det ikke allergisk, men stikket er såklart vondt.
Gjest Skrevet 4. juli 2013 #7 Skrevet 4. juli 2013 Det er veldig sjeldent at hunder er allergiske. Blir den stukket i munnen skal du være obs på at den ikke hovner opp så halsen snører seg. Om den f.eks tråkker på en veps/bie skal du følge med på at den puster som normalt og er våken og klar som vanlig. Ellers er det vanlig at de f.eks halter og ikke vil tråkke på den labben som har stikket og at de gjemmer seg litt unna. Det er jo en spesiell og uvant smertefølelse som sprenger og det er normalt at hun blir litt nervøs for den skjønner ikke helt hva som har skjedd. Like vel er det som sagt sjeldent at hunder reagerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå