Gå til innhold

Hvordan sy shorts av bukser?

Orthia

Anbefalte innlegg

Jeg har to par olabukser jeg har lyst til å lage shorts av, men tidligere eksperimenter med dette har ikke blitt så vellykket.

Jeg lurer derfor på om noen har noen tips om hvordan jeg skal klippe/sy for at shortsene skal sitte pent.

Har i utgangspunktet tenkt på ganske korte shorts. Burde jeg f.eks. sy en liten splitt i yttersøm, for at shortsene ikke skal stramme øverst på lårene? (buksene er stretch-ola-stoff). Skal buksene klippes rett over, eller i svak bue? Osv osv..

Supert om noen kan hjelpe! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke sammenligne med en short som er slik du ønsker at buksa skal bli. Da ser du fort hvordan du må klippe (+ oppbrettkanten)

En splitt lager du jo raskt ved å sprett opp side-sømmen og sy inn kantene på den på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåveis: Det var det jeg gjorde på det forrige, mislykkete prosjektet. Tenkte å prøve en litt annen variant denne gangen. Ellers takk for svar :-)

Tanken har slått meg at en shorts faktisk er sydd på en annen måte enn toppen på en bukse, nettopp fordi bena skal være litt annerledes.

Noen som vet om nettsider med mønstre e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shortsene svinger ut mye tidligere en bukser ofte. Ofte er de ikke ettersittende i det hele tatt. Jeg har bare mislukkede forsøk av å lage shorts av bukser bak meg, mistenker at det kan være grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...