AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #1 Skrevet 4. juli 2013 Halleluja så irritert jeg er nå!!! Det har seg sånn at vi har et barn som har litt språkproblemer, samt konsentrasjonsproblemer, og i den forbindelse foreslo barnehagen å ta kontakt med PPTtjenesten for å få hjelp til dette. Barnehagen hadde ikkevært borti dette før, og trodde man måtte henvende seg til barnevernet (altså at denne hjelpen fra PPT lå innunder barnevernet). Så de sendte brev dit, hvor de skriver at de trenger hjelp utenifra til å bedre barnets språk. Vi som foreldre ble så innkalt med møte hos PPT der vi la en plan om hvordan vi skulle hjelpe barnet videre, både hjemme og i barnehagen. Ble også fortalt at barnehagen hadde missforstått dette med at henvendelsen først måtte sendes til barnevernet. Like etter får vi også et brev i fra barnevernet om at de har mottatt en bekymringsmelding, og vi må stille på møte der også. Vi forklarer denne missforståelsen fra barnehagens side. Vi snakker med barnehagen og forteller at dette med at henvendelsen måtte gå gjennom barnevernet var feil, og at vi nå hadde vært på 2 ulike møter. De sier at det var jo helt unødvendig, beklaget og unnskyldte med at de aldri hadde jobbet med PPT før. De skulle kontakte barnevernet og forklare saken. Men nå er det jo sånn at når barnevernet først har fått en bekymringsmelding (som i dette tilfellet egentlig ikke var en bekymringsmelding, men et brev til PPT om hjelp til spårkproblemer) så må saken granskes. Så nå må vi som foreldre, barnehage, fastlege, helsesøster og hele halve resten av verden på en masse med møter hos barnevernet pga en feil barnehagen har gjort!!! ARG!!!!!! Joda, vi har ingenting å skjule, så i grunnen heller ikke noe å bekymre oss for. Men det gjør noe med en person å bli "satt under lupen" sånn som dette. Det koster oss både tid og mye tanker. Jeg føler jeg blir sett på som en skitten kriminell narkis mamma på stønad fra NAV. Noe som absolutt ikke er tilfelle. Både jeg og faren har høye utdannelser, godt betalte jobber, kommer fra godt møblerte hjem, og har vel ikke engang så mye som en fartsbot. Er det mulig!! Snakk om å sløse vekk vekk tid og penger på ingenting. Det finnes da vel nok av andre saker som bør prioriteres. Anonymous poster hash: 12b00...1d4 1
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #2 Skrevet 4. juli 2013 Vel, hadde jeg hatt barn og barnehagen hadde gjort en slik tabbe hadde jeg ikke stolt mer på dem og søkt om å få bytte barnehage. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #3 Skrevet 4. juli 2013 Siden dere har masse penger og dyre møbler så er det en selvfølge at dere er gode foreldre også. He heAnonymous poster hash: 24c27...04d 12
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #4 Skrevet 4. juli 2013 Ut fra det du skriver så er det barnehagen som har sløst vekk tiden her ved at de ikke kjenner til regelverk som de skal jobbe etter. Barneverntjenesten er ikke pliktig til å undersøke en melding, hvis den baserer seg på feil/misforståelser. Hvis ting er slik du skriver, at barnehagen faktisk har gjort en feil, så be de om å sende et brev til barneverntjenesten med kopi til dere, der de skriver at de har gjort en feil, og at saken aldri skulle vært sendt til barneverntjenesten. Anonymous poster hash: 85430...bd2 2
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #5 Skrevet 4. juli 2013 Siden dere har masse penger og dyre møbler så er det en selvfølge at dere er gode foreldre også. He heAnonymous poster hash: 24c27...04d Hva er det for noe å skrive?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #6 Skrevet 4. juli 2013 Siden dere har masse penger og dyre møbler så er det en selvfølge at dere er gode foreldre også. He heAnonymous poster hash: 24c27...04d Det sier jeg ikke. Men hadde vi vært narkomane eller fra et eller annet belastet miljø så hadde jeg skjønt at de ville tatt en nærmere kikk på ting for sikkerhetsskyld. Det er jo ikke akkurat en hemmelighet at barn i slike familier oftere får/trenger hjelp i fra barnevernet. Anonymous poster hash: 12b00...1d4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #7 Skrevet 4. juli 2013 Det sier jeg ikke. Men hadde vi vært narkomane eller fra et eller annet belastet miljø så hadde jeg skjønt at de ville tatt en nærmere kikk på ting for sikkerhetsskyld. Det er jo ikke akkurat en hemmelighet at barn i slike familier oftere får/trenger hjelp i fra barnevernet. Anonymous poster hash: 12b00...1d4 Tror poenget hennes var at omsorgssvikt også skjer der foreldrene har høy utdannelse, godt betalte jobber kommer fra godt møblerte hjem osv. Så å bruke det som et argument slik du gjorde har ingen hensikt. Det er ikke bare narkomane og stønadsmottakere barneverntjenesten er i kontakt med. Jeg forstår fremdeles ikke overskriften din. Hvorfor du legger skylden på barneverntjenesten, når det er barnehagen som har sløst med andre sin tid og er den dere burde klandre? Anonymous poster hash: 85430...bd2 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #8 Skrevet 4. juli 2013 Tror poenget hennes var at omsorgssvikt også skjer der foreldrene har høy utdannelse, godt betalte jobber kommer fra godt møblerte hjem osv. Så å bruke det som et argument slik du gjorde har ingen hensikt. Det er ikke bare narkomane og stønadsmottakere barneverntjenesten er i kontakt med. Jeg forstår fremdeles ikke overskriften din. Hvorfor du legger skylden på barneverntjenesten, når det er barnehagen som har sløst med andre sin tid og er den dere burde klandre? Anonymous poster hash: 85430...bd2 Jeg skjønner selvsagt også at god økonomi og gode jobber ikke er nøkkelen til et perfekt familieliv. Poenget mitt var at vi er ikke i den kategorien som ofte trenger hjelp og fort mistenkligjøres. Barnehagen gjorde en uskyldig feil og har unnskyldt seg. Barnevernet kalte inn til møte (noe jeg forstår at de måtte gjøre, de måtte jo høre hva det dreiet seg om), men så kunne de vel bare helagt saken vel ? men pga latterlige regler så må ting sjekkes nøye både med helsesøster, lege, barnehage og evt andre involverte må i "avhør". Blir jo som å legge en masse ressurser i å etterforske et tyveri som ikke har skjedd. Anonymous poster hash: 12b00...1d4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #9 Skrevet 4. juli 2013 Jeg skjønner selvsagt også at god økonomi og gode jobber ikke er nøkkelen til et perfekt familieliv. Poenget mitt var at vi er ikke i den kategorien som ofte trenger hjelp og fort mistenkligjøres. Barnehagen gjorde en uskyldig feil og har unnskyldt seg. Barnevernet kalte inn til møte (noe jeg forstår at de måtte gjøre, de måtte jo høre hva det dreiet seg om), men så kunne de vel bare helagt saken vel ? men pga latterlige regler så må ting sjekkes nøye både med helsesøster, lege, barnehage og evt andre involverte må i "avhør". Blir jo som å legge en masse ressurser i å etterforske et tyveri som ikke har skjedd. Anonymous poster hash: 12b00...1d4 Som sagt så foregår det også omsorgssvikt i "godt møblerte hjem", så det har ingen hensikt å bruke det som argument. Heldigvis undersøker også barneverntjenester bekymringsmeldinger uavhengig av folks status. Barneverntjenesten har ingen plikt til å undersøke en sak, der det tydelig er en misforståelse. Dette står i barneverntjenestenloven. Hvis de ikke ønsker å henlegge, så er der mer i saken enn hva som fremkommer her. Og er det ikke det, så anbefaler jeg at barnehagen sender et brev med kopi til dere, der de trekker bekymringsmeldingen. Og så kan dere henvise til lov om barneverntjenster § 4-2. Meldinger til barneverntjenesten. Barneverntjenesten skal snarest, og senest innen en uke, gjennomgå innkomne meldinger og vurdere om meldingen skal følges opp med undersøkelser etter § 4-3. § 4-3. Rett og plikt for barneverntjenesten til å foreta undersøkelser. Dersom det er rimelig grunn til å anta at det foreligger forhold som kan gi grunnlag for tiltak etter dette kapitlet, skal barneverntjenesten snarest undersøke forholdet, jf. frister inntatt i § 6-9. Undersøkelsen skal gjennomføres slik at den minst mulig skader noen som den berører, og den skal ikke gjøres mer omfattende enn formålet tilsier. Det skal legges vekt på å hindre at kunnskap om undersøkelsen blir spredt unødig. Og si at de ikke har grunnlag for å undersøke, siden barnehagen ikke mente å melde. Hvis barneverntjenesten ikke ønsker å henlegge undersøkelsen, så har de en grunn. Be da evt. om den. Anonymous poster hash: 85430...bd2 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #10 Skrevet 4. juli 2013 Som sagt så foregår det også omsorgssvikt i "godt møblerte hjem", så det har ingen hensikt å bruke det som argument. Heldigvis undersøker også barneverntjenester bekymringsmeldinger uavhengig av folks status. Barneverntjenesten har ingen plikt til å undersøke en sak, der det tydelig er en misforståelse. Dette står i barneverntjenestenloven. Hvis de ikke ønsker å henlegge, så er der mer i saken enn hva som fremkommer her. Og er det ikke det, så anbefaler jeg at barnehagen sender et brev med kopi til dere, der de trekker bekymringsmeldingen. Og så kan dere henvise til lov om barneverntjenster § 4-2. Meldinger til barneverntjenesten. Barneverntjenesten skal snarest, og senest innen en uke, gjennomgå innkomne meldinger og vurdere om meldingen skal følges opp med undersøkelser etter § 4-3. § 4-3. Rett og plikt for barneverntjenesten til å foreta undersøkelser. Dersom det er rimelig grunn til å anta at det foreligger forhold som kan gi grunnlag for tiltak etter dette kapitlet, skal barneverntjenesten snarest undersøke forholdet, jf. frister inntatt i § 6-9. Undersøkelsen skal gjennomføres slik at den minst mulig skader noen som den berører, og den skal ikke gjøres mer omfattende enn formålet tilsier. Det skal legges vekt på å hindre at kunnskap om undersøkelsen blir spredt unødig. Og si at de ikke har grunnlag for å undersøke, siden barnehagen ikke mente å melde. Hvis barneverntjenesten ikke ønsker å henlegge undersøkelsen, så har de en grunn. Be da evt. om den. Anonymous poster hash: 85430...bd2 Takk for tipset. Da skal jeg ringe dem i morgen å høre hvorfor saken ikke ble henlagt. Er i alle fall ingen ulumskheter her i hjemmet med mindre ustrøkne skjorer regnes som omsorgsvikt. Anonymous poster hash: 12b00...1d4
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #11 Skrevet 4. juli 2013 Jeg skjønner selvsagt også at god økonomi og gode jobber ikke er nøkkelen til et perfekt familieliv. Poenget mitt var at vi er ikke i den kategorien som ofte trenger hjelp og fort mistenkligjøres. Barnehagen gjorde en uskyldig feil og har unnskyldt seg. Barnevernet kalte inn til møte (noe jeg forstår at de måtte gjøre, de måtte jo høre hva det dreiet seg om), men så kunne de vel bare helagt saken vel ? men pga latterlige regler så må ting sjekkes nøye både med helsesøster, lege, barnehage og evt andre involverte må i "avhør". Blir jo som å legge en masse ressurser i å etterforske et tyveri som ikke har skjedd. Anonymous poster hash: 12b00...1d4 En uskyldig feil???? Da må de ta ansvar for den her feilen sin da og be om unnskyldning og ikke minst gjøre alt de kan for å rette opp i det her. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #12 Skrevet 4. juli 2013 En uskyldig feil???? Da må de ta ansvar for den her feilen sin da og be om unnskyldning og ikke minst gjøre alt de kan for å rette opp i det her. TS igjen Er nok ikke så mye annet de kan gjøre enn å unnskylde seg, og det har de jo gjort. Har en veldig god tone med barnehagen, og vil ikke ødelegge den heller. Det har jo uansett ikke noe for seg å kjefte på dem, "skaden" er jo allerede skjedd. Anonymous poster hash: 12b00...1d4
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #13 Skrevet 4. juli 2013 TS igjen Er nok ikke så mye annet de kan gjøre enn å unnskylde seg, og det har de jo gjort. Har en veldig god tone med barnehagen, og vil ikke ødelegge den heller. Det har jo uansett ikke noe for seg å kjefte på dem, "skaden" er jo allerede skjedd. Anonymous poster hash: 12b00...1d4 Sant nok, men sånn at det ikke skjer igjen med noen andre.
Kontormus Skrevet 4. juli 2013 #14 Skrevet 4. juli 2013 Din tanke og reaksjon er i samsvar med opplevelsen mange har som på en eller annen uopplagt måte havner i Barnevernets system. Kanskje noen ser muligheten for at man plutselig er i en slik situasjon, og dermed ikke fullstedig må "innse sine svakheter som foreldre, og at det er for barnas beste" osv. Ja, ekkelt og nifst med tanke på hvilken makt de er gitt, og frykten for at en enkelt barnevernsansatt skal få opplevelser av at dette barnet må reddes fordi noe "føles galt" eller at barnet ikke opptrer i henhold til forventet adferd i gitte situasjoner. Skjønner godt at dette føles truende.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #15 Skrevet 4. juli 2013 Sant nok, men sånn at det ikke skjer igjen med noen andre. Regner med de har lært av feilen Anonymous poster hash: 12b00...1d4
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #16 Skrevet 4. juli 2013 Din tanke og reaksjon er i samsvar med opplevelsen mange har som på en eller annen uopplagt måte havner i Barnevernets system. Kanskje noen ser muligheten for at man plutselig er i en slik situasjon, og dermed ikke fullstedig må "innse sine svakheter som foreldre, og at det er for barnas beste" osv. Ja, ekkelt og nifst med tanke på hvilken makt de er gitt, og frykten for at en enkelt barnevernsansatt skal få opplevelser av at dette barnet må reddes fordi noe "føles galt" eller at barnet ikke opptrer i henhold til forventet adferd i gitte situasjoner. Skjønner godt at dette føles truende. Jeg personlig er svært skeptisk til alle som jobber med barn egentlig. Alle de her assistentene og hjelperne og pedagogene som renner rundt og mener de har fasiten på menneskelig adferd og utvikling.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #17 Skrevet 4. juli 2013 Barnehagen virker noe inkompetente dersom de tror at barnevern må kontaktes for språkhjelp til barnet? Jeg hadde stilt meg bittelitt ventende til hvorvidt dette var en uskyldig feil - og dersom det er det, ville jeg nok vært på vakt etter hva slags flere "feil" de gjør. Det høres litt merkelig ut for mitt vedkommende. Det høres også veldig snodig ut at barnevernet mener de må legge full undersøkelse dersom barnehagen selv sier de har gjort en real brillefeil. Anonymous poster hash: d8e9f...b26 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #18 Skrevet 4. juli 2013 Din tanke og reaksjon er i samsvar med opplevelsen mange har som på en eller annen uopplagt måte havner i Barnevernets system. Kanskje noen ser muligheten for at man plutselig er i en slik situasjon, og dermed ikke fullstedig må "innse sine svakheter som foreldre, og at det er for barnas beste" osv. Ja, ekkelt og nifst med tanke på hvilken makt de er gitt, og frykten for at en enkelt barnevernsansatt skal få opplevelser av at dette barnet må reddes fordi noe "føles galt" eller at barnet ikke opptrer i henhold til forventet adferd i gitte situasjoner. Skjønner godt at dette føles truende. Ja vi er litt der at vi nesten ikke tørr å gi barnet nugatti på skiven en lørdag. Barnevernet kan jo vri og vende på det til at barnet ikke får godt nok kost. Jeg er i utgangspunktet veldig nøye på alt. Alt fra kosthold, påkledning, "pedagogisk riktig oppdragelse", sikkerhet, kjærlighet, forståelse osv. Både jeg og alle rundt meg har alltid hatt allt på stell, så jeg sitter litt som et spørsmålstegn her nå vist barnevernet bare kunne henlagt saken, men selv har valg å ta den videre. Anonymous poster hash: 12b00...1d4 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #19 Skrevet 4. juli 2013 Barnehagen virker noe inkompetente dersom de tror at barnevern må kontaktes for språkhjelp til barnet? Jeg hadde stilt meg bittelitt ventende til hvorvidt dette var en uskyldig feil - og dersom det er det, ville jeg nok vært på vakt etter hva slags flere "feil" de gjør. Det høres litt merkelig ut for mitt vedkommende. Det høres også veldig snodig ut at barnevernet mener de må legge full undersøkelse dersom barnehagen selv sier de har gjort en real brillefeil. Anonymous poster hash: d8e9f...b26 Det er en veldig liten barnehage med en eldre dame som styrer, eller heter det leder kanskje ? Uansett, hun sa hun ikke hadde vært borti disse "nye" systemene til kommunen, så vi måtte gi henne noen dager så hun fikk sjekket opp hvordan dette med PPT fungerte. Et par dager seinere stoppet hun meg for å fortelle hva hun hadde funnet ut, og lurte på om jeg ville hjelpe henne å formulere søknaden til PPT (noe jeg også gjorde). Vi har et veldig godt forhold til både henne og de andre i barnehagen, også på et dypere plan enn bare barnet og ting som har med barnehagen å gjøre. Så at de med vilje har sendt forespørsel om språkhjelp feil har jeg liten tro på. Når jeg nevnte at barnevernet hadde tatt kontakt med oss ble de jo også overasket, og gikk for å sjekke i papirene sine hvor brevet var sendt, hva de hadde skrevet osv for å finne ut hvorfor barnevernet snakket om en bekymringsmelding. Det er ikke første feilen barnehagen har gjort heller. De viste feks ikke reglene ang barn og bilsikring, noe jeg mener de absolutt må ha litt kunnskap om når de tar med seg barna på biltur. Anonymous poster hash: 12b00...1d4
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #20 Skrevet 4. juli 2013 Bytt barnehage og gi kommunen et brev med en sjekkliste på hva den der bestyreren gjør feil. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå