AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #1 Skrevet 4. juli 2013 Det er jo slik at når man trener styrketrening for å øke muskelmassen i kroppen, så er det høyst nødvendig å få i seg tilstrekkelig med næring. Men hva skjer med musklene om man trener styrke uten å spise nok (altså ha et overskudd av kalorier)? Vil man bare ikke se noen framgang, eller er det mulig at det fører til skade på musklene/kroppen? Anonymous poster hash: 3b48f...f89
Gjest Akse Skrevet 5. juli 2013 #2 Skrevet 5. juli 2013 Man vil se mangel på fremgang ja. Skadelig for kroppen er det ikke, med mindre du spiser veldig lite.
Adele Skrevet 5. juli 2013 #3 Skrevet 5. juli 2013 Merker selv at jeg blir ekstremt svimmel også når jeg ikke spiser nok når jeg har hyppige styrkeøkter.
Tullepia Skrevet 5. juli 2013 #4 Skrevet 5. juli 2013 Det er jo slik at når man trener styrketrening for å øke muskelmassen i kroppen, så er det høyst nødvendig å få i seg tilstrekkelig med næring. Men hva skjer med musklene om man trener styrke uten å spise nok (altså ha et overskudd av kalorier)? Vil man bare ikke se noen framgang, eller er det mulig at det fører til skade på musklene/kroppen? Anonymous poster hash: 3b48f...f89 Hvis du ikke spiser nok én dag vil du nok merke symptomer som utmattelse, dårlige prestasjoner mens du trener, svimmelhet, kvalme, mageverk, sure muskler og hodepine. I seg selv er det ikke farlig, men det er føles ikke godt og treningen får ikke samme verdi eller valør i bevisstheten som trening med fulle energilagre. Hvis du konsekvent ikke spiser nok vil musklene dine bli langsomt ødelagt. Trening går ut på å bryte musklene ned, for at de så skal bygges opp av nye proteiner. Tilfører du ikke kroppen byggestenene i form av nok mat, så vil musklene brytes ned sakte, men sikkert.
Gjest Akse Skrevet 7. juli 2013 #5 Skrevet 7. juli 2013 ^Hvis man ligger i kalorisk vedlikehold blir musklene reparert, men ikke større. Det samme skjer i moderat underskudd så lenge man inntar nok protein.
Supraspinatus Skrevet 8. juli 2013 #6 Skrevet 8. juli 2013 Det er altfor komplisert til at man kan si "kalorisk overskudd" og "kalorisk underskudd". Kroppen klarer fint å bygge og regenerere muskler uten at en tilfører mer energi en man faktisk bruker. Kroppen har trossalt et MASSIVT lager med energi. Gjerne 100 000++ kcal hos slanke mennesker. Det som er viktig å opprettholde er inntaket av proteiner. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #7 Skrevet 8. juli 2013 Det er altfor komplisert til at man kan si "kalorisk overskudd" og "kalorisk underskudd". Kroppen klarer fint å bygge og regenerere muskler uten at en tilfører mer energi en man faktisk bruker. Kroppen har trossalt et MASSIVT lager med energi. Gjerne 100 000++ kcal hos slanke mennesker. Det som er viktig å opprettholde er inntaket av proteiner. Jeg skal litt ned i vekt. Teller ikke kalorier, men spiser moderat lavkarbo (ca mellom 60 og 100 på en vanlig dag), og kalorimessig ligger jeg nok et sted rundt 1800. Dette er ikke et stort underskudd, men heller ikke et (stort) overskudd. Jeg liker å trene og har fått litt sansen for styrketrening i det siste, vil det da si at det ikke er noe vits å trene styrke? Det er jo mange som trener styrke samtidig som de går ned i vekt (ned i fettprosent). Blir så forvirra. Jeg spiser imidlertid myye proteiner Anonymous poster hash: 9914d...9aa
Løvetanten Skrevet 8. juli 2013 #8 Skrevet 8. juli 2013 Det er null problem å trene seg opp på lavkarbo, og mye lavere enn du spiser nå. Du trenger ikke ligge i det såklarte overskuddet, men vil benytte kroppens energireserver og oppleve at fettprosenten går ned mens muskelmassen øker. Pass på å få i deg nok fett og proteiner, spis deg mett og lytt til kroppen. Ingen vits å kjøre på for hardt.
Supraspinatus Skrevet 8. juli 2013 #9 Skrevet 8. juli 2013 Jeg skal litt ned i vekt. Teller ikke kalorier, men spiser moderat lavkarbo (ca mellom 60 og 100 på en vanlig dag), og kalorimessig ligger jeg nok et sted rundt 1800. Dette er ikke et stort underskudd, men heller ikke et (stort) overskudd. Jeg liker å trene og har fått litt sansen for styrketrening i det siste, vil det da si at det ikke er noe vits å trene styrke? Det er jo mange som trener styrke samtidig som de går ned i vekt (ned i fettprosent). Blir så forvirra. Jeg spiser imidlertid myye proteiner Anonymous poster hash: 9914d...9aa Det er alltid vits å trene styrke. Styrke, ferdighet og mobilitet er ting du får til så grader tilbake for gjennom livet.
Leifr Skrevet 8. juli 2013 #10 Skrevet 8. juli 2013 Jeg skal litt ned i vekt. Teller ikke kalorier, men spiser moderat lavkarbo (ca mellom 60 og 100 på en vanlig dag), og kalorimessig ligger jeg nok et sted rundt 1800. Dette er ikke et stort underskudd, men heller ikke et (stort) overskudd. Jeg liker å trene og har fått litt sansen for styrketrening i det siste, vil det da si at det ikke er noe vits å trene styrke? Det er jo mange som trener styrke samtidig som de går ned i vekt (ned i fettprosent). Blir så forvirra. Jeg spiser imidlertid myye proteiner Det er, som sagt, alltid vits i å trene styrke. Starter man som nybegynner med en betydelig fettreserve og trener styrke samtidig som man går ned i vekt, vil det i hvert fall for en stund være mulig å faktisk øke muskelmasse. Riktignok vil denne økningen være beskjeden sammenliknet med hva man kunne ha oppnådd hvis man i stedet spiste som en kroppsbygger i bulk-fase (og samtidig la på seg mer fett også), og det vil gå langsommere etterhvert som fettreservene skrumper inn, men nå bør man heller sammenlikne seg med seg selv før man begynte å trene enn med en hypotetisk fråtsende kroppsbygger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå