AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #1 Skrevet 4. juli 2013 Når må man søke om foreldrepenger? I en bestemt svangerskapsuke? Har lest på nav og finner ingenting om det er en frist til å søke. Hvis det ikke er noen frist (bortsett fra før permisjonen starter selvsagt) når søkte dere= Hvor lang saksbehandlingstid er det? Anonymous poster hash: b7e53...662
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #2 Skrevet 4. juli 2013 Søker vi foreldre sammen eller hver for oss? Vi bor sammen. Anonymous poster hash: b7e53...662
stine889 Skrevet 4. juli 2013 #3 Skrevet 4. juli 2013 Du kan søke fra uke 26/28(?) når du har fått terminbekreftelse fra jordmor. Tror de anbefaler å søke 8 uker før. Kommer vell an på behandlingstid der du bor. Han må søke for seg selv når hans permisjon nærmer seg
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #4 Skrevet 4. juli 2013 Takk Vet du eller noe andre hva jeg skal gjøre med tanke på dokumentasjon av inntekt når min arbeidskontrakt går ut før permisjonen starter. Ifølge det vedlegget om innteksopplysninger, som arbeidsgiver må fylle ut, så dreier det seg om at man har en fast arbeidsgiver eller en kontrakt som går ut under permisjonen, hvis jeg ikke har tolket det feil. Fordi det dreier seg om arbeidsgiver skal forskutere foreldrepengene eller ikke, men jeg har ingen arbeidsgiver under permisjonen som kan gjøre det eller ikke. Jeg har jobbet mer enn 6 av 10 mnd før permisjonen så vet at jeg får foreldrepengene, men hvordan dokumentere hva jeg har tjent? Det står jo uansett ingenting i det skjemaet jeg nevnte om hva man har tjent, altså at arbeidsgiver skriver hva man har tjent. Har lest selve søknadsskjemaet, og ingenting står der heller om inntekt. Jeg har tenkt å ringe NAV hvis ingen her vet. Anonymous poster hash: b7e53...662
stine889 Skrevet 4. juli 2013 #5 Skrevet 4. juli 2013 Det vet jeg faktisk ikke. Ville ringt NAV sånn at det blir riktig Kan ta veldig lang tid om noe er feil.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #6 Skrevet 4. juli 2013 Når man har en fast arbeidsgiver, hvordan dokumenterer de hva man tjener? Står jo ingenting om det i det inntektsskjemaet, og jeg finner ikke noe på nav.no om det. Merkelig at de ikke skriver mer info på nettsiden. Syns det er fælt å ringe de, må som regel vente i 20-30 min før noen har tid til å prate også er det dyrt å ringe de. Også misforstår de alltid så jeg må forklare og forklare. Hehe, høres sikkert ut som at jeg har levd mye på nav, men det har jeg ikke Skal ringe de selvsagt. Anonymous poster hash: b7e53...662
*Frida* Skrevet 4. juli 2013 #7 Skrevet 4. juli 2013 Takk Vet du eller noe andre hva jeg skal gjøre med tanke på dokumentasjon av inntekt når min arbeidskontrakt går ut før permisjonen starter. Ifølge det vedlegget om innteksopplysninger, som arbeidsgiver må fylle ut, så dreier det seg om at man har en fast arbeidsgiver eller en kontrakt som går ut under permisjonen, hvis jeg ikke har tolket det feil. Fordi det dreier seg om arbeidsgiver skal forskutere foreldrepengene eller ikke, men jeg har ingen arbeidsgiver under permisjonen som kan gjøre det eller ikke. Jeg har jobbet mer enn 6 av 10 mnd før permisjonen så vet at jeg får foreldrepengene, men hvordan dokumentere hva jeg har tjent? Det står jo uansett ingenting i det skjemaet jeg nevnte om hva man har tjent, altså at arbeidsgiver skriver hva man har tjent. Har lest selve søknadsskjemaet, og ingenting står der heller om inntekt. Jeg har tenkt å ringe NAV hvis ingen her vet. Anonymous poster hash: b7e53...662 Din/dine arbeidsgjevarar skal fylle ut inntektsskjema, for å dokumentere di inntekt dei siste månadane. Skjemaet har et punkt om arbeidstakar skal utbetale permisjonspengane til deg, her svarar dei nei.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #8 Skrevet 4. juli 2013 Jo men hvor skal de fylle ut hva jeg har tjent? Nytter ikke bare å fylle ut at de ikke forskuterer og la nav gjette hva jeg har tjent Anonymous poster hash: b7e53...662
TrickyCicci Skrevet 4. juli 2013 #9 Skrevet 4. juli 2013 Jo men hvor skal de fylle ut hva jeg har tjent? Nytter ikke bare å fylle ut at de ikke forskuterer og la nav gjette hva jeg har tjent Anonymous poster hash: b7e53...662 Det skal vel arbeidsgiver vite, og ikke noe du trenger å bruke tid på å finne ut av? Men hvis du har mange spm. kan jeg anbefale facebooksiden til NAV Foreldrepenger. Jeg hadde et par spm når jeg skulle flle ut min søknad, og fikk gode svar i løpet av en time etter at jeg hadde sendt dem melding.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #10 Skrevet 4. juli 2013 Det skal vel arbeidsgiver vite, og ikke noe du trenger å bruke tid på å finne ut av? Men hvis du har mange spm. kan jeg anbefale facebooksiden til NAV Foreldrepenger. Jeg hadde et par spm når jeg skulle flle ut min søknad, og fikk gode svar i løpet av en time etter at jeg hadde sendt dem melding. Har hørt at man må dokumentere inntekten sin selv med lønnsslipper. Sikkert feil det da. Før når jeg gikk en kort periode på dagpenger måtte jeg gi x-arbeidsgiver et skjema hvor de fylte ut lønn ol. Det står jo ingenting om lønn på det skjemaet jeg har nevnt før, står ikke at arbeidgiver skal dokumentere lønna jeg har hatt eller lignende. Arbeidgiver har garanter fylt ut dette før men jeg er redd for at noe blir feil, det har skjedd før og da fikk jeg kr fra nav noen mnd senere enn jeg skulle, måtte låne kr av familien til husleie, mat osv. Ikke gøy. Er en person som grubler mye så vil gjerne vite at dette blir rett. Takk for facebook-tipset, så man kan skrive til de privat?Anonymous poster hash: b7e53...662
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #11 Skrevet 4. juli 2013 Arbeidsgiver skal fylle ut på skjemaet hva du har hatt i lønn, enten du har hatt fast månedslønn eller variable grunnet timelønn. Dette vet sikkert arbeidsgiver, de har sikker gjort det for noen ansatte før Du kan også legge ved lønnsslippene dine, men det er ikke et krav. Be de fylle ut det skjemaet og gi det til deg. Da kan du sende inn alt samlet til Nav, mindre trøbbel da og du slipper å vente på at arbeidsgiver skal sende det inn (noen ganger kan arbeidsgivere somle innmari med dette). Ta også kopi av alt i søknaden din, så har du det lett tilgjengelig hvis Nav "roter" bort noe Hilsen ei som har jobbet med foreldrepenger Anonymous poster hash: 540a3...667
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #12 Skrevet 4. juli 2013 Vil også anbefale chatten deres på nav.no, mye bedre enn Facebook fordi ingen andre ser hva du spør om Anonymous poster hash: 540a3...667
Sol79 Skrevet 4. juli 2013 #13 Skrevet 4. juli 2013 Arbeidsgiver sender inn skjema om inntektsopplysninger. Det er akkurat samme skjemaet som arbeidsgiver sender NAV for å dokumentere inntekt ved sykemelding.
TrickyCicci Skrevet 5. juli 2013 #14 Skrevet 5. juli 2013 På facebook kan du skrive privat til dem også, og ikke bare på veggen. Det er jo facebook da, så ville vel kanskje ikke gått så dypt ned i detaljer at jeg hadde sagt personnr, men man trenger ikke å legge det på veggen så alle kan se - heldigvis
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #15 Skrevet 5. juli 2013 Arbeidsgiver skal fylle ut på skjemaet hva du har hatt i lønn, enten du har hatt fast månedslønn eller variable grunnet timelønn. Dette vet sikkert arbeidsgiver, de har sikker gjort det for noen ansatte før Du kan også legge ved lønnsslippene dine, men det er ikke et krav. Be de fylle ut det skjemaet og gi det til deg. Da kan du sende inn alt samlet til Nav, mindre trøbbel da og du slipper å vente på at arbeidsgiver skal sende det inn (noen ganger kan arbeidsgivere somle innmari med dette). Ta også kopi av alt i søknaden din, så har du det lett tilgjengelig hvis Nav "roter" bort noe Hilsen ei som har jobbet med foreldrepenger Anonymous poster hash: 540a3...667 Det jeg har prøvd å få frem er at det er ingen plass på det skjemaet for å føre inn lønnen jeg har hatt, altså at arbeidsgiver skriver det. Det er bare utkryssning og datoer som skal skrives på det. Så det må jo være et annet skjema i alle fall. Men hvilket står ikke på sidene om foreldrepenger, typisk nav å ikke gi ut all infoen. Jeg skrev ut alle papirene selv når jeg måtte ha dagpenger og fikk de sendt til meg, så det skal jeg passe på Arbeidsgiver sender inn skjema om inntektsopplysninger. Det er akkurat samme skjemaet som arbeidsgiver sender NAV for å dokumentere inntekt ved sykemelding. Og der fikk jeg svar på det For det er ikke det samme inntekskjemaet som er på siden for foreldrepenger. På facebook kan du skrive privat til dem også, og ikke bare på veggen. Det er jo facebook da, så ville vel kanskje ikke gått så dypt ned i detaljer at jeg hadde sagt personnr, men man trenger ikke å legge det på veggen så alle kan se - heldigvis Jepp, kommer aldri til å skrive private ting på veggen, og heller ikke så privat som personnr i en mld Anonymous poster hash: b7e53...662
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå