AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #1 Skrevet 4. juli 2013 Vi har bestilt hotell og billetter til en attraksjon som vi har forhåndsbetalt. Vi får ikke avbestilt dette, men kan heller ikke reise på ferie nå likevel. Kan man bruke avbestillingsforsikringen som er i reiseforsikringen vår til dette? Vi er ikke syke eller noe, det bare passer sykt dårlig å reise nå av andre årsaker. Har topp reiseforsikring gjennom sparebank 1, og har bestilt hotell gjennom Expedia som ikke går an å avbestille. Anonymous poster hash: baf83...ded
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #2 Skrevet 4. juli 2013 Spørs vel på grunnen. Men vanligvis, nei. Anonymous poster hash: 60679...385
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #3 Skrevet 4. juli 2013 Jeg tror ikke det. Tolker deg dit at du går under punkt 7. 5.3 Hva forsikringen ikke omfatter Forsikringen omfatter ikke avbestilling som følge av: 1. Behandling/operasjon/kur eller lignende som var planlagt eller forespeilet før reisen ble bestilt. 2. Sykdom/lidelse som sikrede kjente til, og som utgjorde en betydelig risiko for at reisen ikke kunne gjennomføres. 3. Svangerskap. Likevel dekkes avbestilling som følge av oppståtte medisinske forhold/komplikasjoner ved graviditeten som gjør at sikrede ikke kan reise. 4. Psykisk lidelse som var kjent før reisen ble bestilt. 5. Misbruk av berusende eller beroligende midler. 6. Deltagelse i kriminell handling. 7. At reisens hensikt faller bort. Anonymous poster hash: 19fc8...582
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #4 Skrevet 4. juli 2013 Grunnen til at vi ikke kan reise er at vi får oss en liten valp. Bestilte turen i august i fjor, så veldig mye har skjedd i livene våre siden da, og sommeren ble plutselig helt annerledes enn vi hadde tenkt for nesten et år siden. Så formålet med reisen er jo ikke borte, den er bare umulig å gjennomføre uten å stresse valpen veldig med barnevakt bare få dager etter at den flytter hjem til oss. For meg er ikke det et alternativ i det hele tatt. Det skjer ikke, for å si det sånn. Vil heller tape mange tusen kroner enn å sette bort lille valpen vår. Men det hadde jo vært supert om man kunne fått avbestilt på en eller annen måte. Vet det er rift om det hotellet, så det er jo kjipt for alle parter at rommet står ubrukt mens vi taper masse penger. Anonymous poster hash: baf83...ded
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #5 Skrevet 4. juli 2013 Grunnen til at vi ikke kan reise er at vi får oss en liten valp. Bestilte turen i august i fjor, så veldig mye har skjedd i livene våre siden da, og sommeren ble plutselig helt annerledes enn vi hadde tenkt for nesten et år siden. Så formålet med reisen er jo ikke borte, den er bare umulig å gjennomføre uten å stresse valpen veldig med barnevakt bare få dager etter at den flytter hjem til oss. For meg er ikke det et alternativ i det hele tatt. Det skjer ikke, for å si det sånn. Vil heller tape mange tusen kroner enn å sette bort lille valpen vår. Men det hadde jo vært supert om man kunne fått avbestilt på en eller annen måte. Vet det er rift om det hotellet, så det er jo kjipt for alle parter at rommet står ubrukt mens vi taper masse penger. Anonymous poster hash: baf83...ded Hva med å kontakte hotellet? Anonymous poster hash: 19fc8...582
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #6 Skrevet 4. juli 2013 Jeg har gjort det, de kan ikke gjøre noe med det, siden bestillingen er gjennom Expedia. Og Expedia sier at vi ikke kan avbestille. Utrolig teit at man må bruke forsikringen på sånne ting, det er jo ikke det den egentlig er til. Utrolig dumt å booke uten avbestillingsmulighet, men vi var sååå sikre på at vi skulle reise... Jaja, får håpe andre ihvertfall lærer av oss. Aldri vær sikker på noe som helst! Anonymous poster hash: baf83...ded
Rosa Sitron Skrevet 4. juli 2013 #7 Skrevet 4. juli 2013 Jeg har gjort det, de kan ikke gjøre noe med det, siden bestillingen er gjennom Expedia. Og Expedia sier at vi ikke kan avbestille. Utrolig teit at man må bruke forsikringen på sånne ting, det er jo ikke det den egentlig er til. Utrolig dumt å booke uten avbestillingsmulighet, men vi var sååå sikre på at vi skulle reise... Jaja, får håpe andre ihvertfall lærer av oss. Aldri vær sikker på noe som helst! Anonymous poster hash: baf83...ded Så dumt. Får håpe det løser deg. Ring banken så finner dere ut om dere kan brukeforsikringen=) En annen ting, har dere sjekket muligheten for å endre på bestillingen?
Neket Skrevet 4. juli 2013 #8 Skrevet 4. juli 2013 Hvorfor ikke utsette henting av valpen da? Den har det vel fint hos oppdretter en uke ekstra?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #9 Skrevet 4. juli 2013 Joda, vi kunne gjort det, men da får vi dårlig tid til tilvenning med å være alene hjemme før vi må begynne å jobbe og slikt etter ferien. Så mye er ikke ferien verdt at vi vil risikere at valpen blir stresset av å være hjemme alene for tidlig. Tusen takk for alle svar så langt! Skal sjekke om vi kan endre bestillingen, vet at vi trenger hotell i oktober en gang ihvertfall. Anonymous poster hash: baf83...ded
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #10 Skrevet 6. juli 2013 At dere har kjøpt hund og skal hente den, dekkes ikke av en standard reiseforsikring. Akutt sykdom og dødsfall er i utgangspunktet det som dekkes. Anonymous poster hash: f2707...91c 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #11 Skrevet 6. juli 2013 De fleste bestiller vel ikke slikt et år i forveien uten avbestillingsmulighet...alle vet at alt kan forandre seg på et år. Samlivsbrudd, graviditeter, andre ønsker, mangel på penger, osv osv. Selv har jeg booket hotell og ferge 3 uker frem i tid med avbestillingsmulighet. Forsikringen dekker jo nesten bare vel alvorlig sykdom eller noens død, ikke alt det andre som kan skje av endringer. Nå har dere lært det kos dere med valp! Godt tips å høre om dere kan få flytte reisen.Anonymous poster hash: 92614...f77
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juli 2013 #12 Skrevet 6. juli 2013 (endret) Du er ekstremt dårlig til å planlegge livet ditt trådstarter. Du har visst om turen i et år. Din grunn for å avbestille turen er en selvforskyldt hendelse og det finnes ikke en reiseforsikring i verden som dekker "har ikke lyst å reise likevel". Dette er også grunnen til at Expedia er strenge på forhåndsbetalimg. Holdningen i samfunnet i dag er at man sier ja til alt mulig - for så å hoppe på noe annet som er gøyere hvis det dukker opp. Denne holdningen går ut over alle som skal arrangere et eller annet. Det du kan gjøre er å kontakte Expedia igjen og spørre dem om dere kan selge billettene deres til noen andre. Det vil da tilkomme et gebyr. Endret 6. juli 2013 av Blondie65
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juli 2013 #13 Skrevet 6. juli 2013 (endret) De fleste bestiller vel ikke slikt et år i forveien uten avbestillingsmulighet...alle vet at alt kan forandre seg på et år. Samlivsbrudd, graviditeter, andre ønsker, mangel på penger, osv osv. Selv har jeg booket hotell og ferge 3 uker frem i tid med avbestillingsmulighet. Forsikringen dekker jo nesten bare vel alvorlig sykdom eller noens død, ikke alt det andre som kan skje av endringer. .Anonymous poster hash: 92614...f77 Forsikringen dekker samlivsbrudd og egen sykdom, samt sykdom i nær familie, Endret 6. juli 2013 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #14 Skrevet 6. juli 2013 Takk for svar! Greia var at det var utrolig mye billigere å bestille uten avbestillingsmulighet (nesten halv pris), så vi tok sjansen og tenkte at vi har råd til å tape pengene dersom det skjærer seg helt. Vi jobber med å få noen til å overta bookingen nå, det ser ut til å gå bra. Og til deg som mente vi var ekstremt dårlige på å planlegge livet vårt, det er vi absolutt ikke. Vi er høyt utdannet, gift, bor i fint hus med under en million i gjeld og har stabile og gode jobber. Da har man som regel også styr på livet sitt. Det er forskjell på å ta en kalkulert risk og å ikke planlegge godt nok. Dette var virkelig "tiårets ferie" og det skulle ekstremt mye til for at vi skulle velge å reise. Nå klaffet plutselig en av de få tingene vi var villige til å være hjemme for. For et år siden var ting litt annerledes i livet vårt, og både barn og hund var helt utenkelig for oss. Meninger om sånt kan visst endre seg fortere enn man tror. Jeg hadde ikke så mye håp om at forsikringen skulle dekke dette, men tenkte det var greit å spørre i tilfelle noen hadde erfaring med slikt. Anonymous poster hash: baf83...ded
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juli 2013 #15 Skrevet 6. juli 2013 I mitt liv finnes det ikke noe som helst som kunne fått meg til å avbestille "tiårets fere". Avbestillingsforsikring kjøpt sammen med reisen ville ikke forandret på den situasjonen dere er i nå for forsikringen er ikke ment å dekke at man har funnet på noe gøyere enn "tiårets ferie". At du har vært heldig i livet og har god jobb og solid økonomi og derfor hevder at det viser at du har god styr på livet ditt endrer ikke det faktum at du er ute av stand til å planlegge et år frem i tid av ditt liv Selvsagt er det slik at livssituasjon endrer seg, at man får lyst å gjøre dette istedenfor dette - men for meg er det altså slik at hvis jeg først ombestemmer meg på noe forventer jeg ikke at andre skal gjøre opp for meg slik du vil at forsikringen skal gjøre. Det er rett og slett bare tull. At du har så god råd at du ikke gidder ta konsekvensen av at du har bestilt "tiårets ferie" og derfor setter i gang andre krevende prosjekter som er i direkte konflikt med ferien vitner ikke om god evne til planlegging men en "hoppe på alle ville ideer uten konsekvenser" holdning. En annen holdning ville vært at "vi kan ikke kjøpe valpen nå pga ferien, så da må vi kjøpe valpen neste sommer".
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #16 Skrevet 6. juli 2013 Så fint for deg at du synes det da. Sånne "perfekte" mennesker som deg ler jeg godt av, og tenker at dere møter dere selv i døra en dag, dere også. Men det er jo fryktelig gøy å rakke ned på andre da, eller hva? -TS Anonymous poster hash: baf83...ded
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juli 2013 #17 Skrevet 6. juli 2013 (endret) Har du eller har du ikke bestolt en tur som du nå ikke kan gjennomføre grunnet at du ikke har lyst å reise lenger og hadde du ikke også forventet at Expedia skulle la deg avbestille den? Har du eller har du ikke tenkt at dette burde gå på forsikringen? Det er du som hevder at din økonomi og gjeldsgrad viser at du ikke er en vimseguri. Når det gjelder mitt liv og mine valg her i livet så pleier jeg å sjekke selv hva forsikringen dekker. Jeg pleier ikke å si ja til ting jeg er usikker på om jeg vil gjennomføre. Jeg bestiller ikke reiser jeg ikke har tenkt å gjennomføre. Det er min påstand at jeg planlegger langt frem i tid slik at jeg vet hvor jeg vil og hva jeg kan og ikke kan bestille et år frem i tid. F.eks, er jeg singel - men det kan jo dukke opp en mann i mitt liv. Hva skal jeg da gjøre med ferien jeg eventuelt har bestilt? Jo jeg må enten gjennomføre den, selge den eller svelge kostnaden. Det er det man gjør når uforutsette hendelser dukker opp, Men å kjøpe en valp er ikke en uforutsett hendelse - håper jeg. Det er en planlagt hendelse og det ville jeg aldri gjennomført dersom det gikk på bekostning av en allerede planlagt hendelse. Du er kommet opp i en situasjon som du har planlagt selv. Du forventet at forsikring og reisebyrå skulle være tilrettelagt for din manglende evne til langsiktig planlegging. Dette er en situasjon jeg ikke vil komme opp i fordi jeg har en annen innstilling til ting jeg har planlagt og penger enn deg. Endret 6. juli 2013 av Blondie65
Gjest Ciegus Skrevet 6. juli 2013 #18 Skrevet 6. juli 2013 Ærlig talt, dette kvalifiserer da på INGEN måte til "ekstremt dårlig planlegging"! Snakk om tidenes overdrivelse! TS skal få seg valp og tar det ansvaret på alvor ved å droppe ferien, veldig bra og ansvarsfullt. Å stille et spørsmål om forsikringen har ingenting med planleggingsevnen å gjøre, å ta en risiko ved å bestille tidlig ferie har heller ikke noe med det å gjøre. Dere kan nok ikke avbestille ts, men har du sjekket om du kan "selge" ferien til noen andre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå