AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #1 Skrevet 4. juli 2013 Artikkel i Aftenposten. Jeg syns dette er et godt steg fremover, men det er flere ting i saken jeg mener er hårreisende. Kanskje aller mest at damen ringte føden på morgenen og ikke kjente liv, men fikk beskjed om å "se det an noen timer". Når hun dro inn på føden på kvelden, var det for sent. Kanskje var det allerede for sent den morgenen 13 dager over termin, men det kan man ikke vite i etterkant. Hun burde uansett ha fått kommet inn til sjekk umiddelbart. Jeg snakker dessverre av erfaring. Gikk selv over tiden, hadde kontroller dag 4 og dag 7 over tiden, og dag 8 var den lille i magen svært, svært stille. Heldigvis fikk jeg komme inn til Ullevål umiddelbart og det var fremdeles liv i magen. Babyen ble hentet ut noen timer senere, fordi den ikke hadde det bra i magen. I de aller, aller fleste overtidstilfeller går det jo bra. Men mange som går over tiden, ender likevel med igangsettelse, så hvorfor kan ikke denne komme tidligere enn dag 12? På kontroll dag 4 over termin, sa legen som undersøkte meg at det egentlig ikke spilte noen rolle når man ble igangsatt over termin og at de like gjerne kunne gjøre det der og da, gitt at det var kapasitet til det (noe det ikke var i mitt tilfelle). Anonymous poster hash: c4584...3e5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #2 Skrevet 5. juli 2013 Min svigerinne var 2 dager over tiden, ungen var helt fin men de valgte å sette igang fødselen uansett. Nettopp pga det du sier, det er ingen grunn til å ikke gjøre det. Anonymous poster hash: 8305d...840
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #3 Skrevet 5. juli 2013 Hvorfor ventes det da i så mange dager før noen blir satt i gang? Er det veldig skadelig for både mor og barn å bli satt i gang? Jeg skjønner ikke hvorfor man skal "risikere" noe som helst ved å vente og dra ut tida i så mange dager før noe blir gjort..! Anonymous poster hash: 8f937...ffe 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #4 Skrevet 5. juli 2013 Hvorfor ventes det da i så mange dager før noen blir satt i gang? Er det veldig skadelig for både mor og barn å bli satt i gang? Jeg skjønner ikke hvorfor man skal "risikere" noe som helst ved å vente og dra ut tida i så mange dager før noe blir gjort..! Anonymous poster hash: 8f937...ffe Argumentet er vel at det er best at kroppen ordner opp selv, og det er jo sånn at for mange kommer ting igang noen dager over termin. Termindatoer er heller ikke en eksakt dato. Igangsettelse før livmorhalsen er moden har en viss risiko for at fødselen ender med keisersnitt eller tang/vakuum. Men i dag går man i teorien "to uker over" termindato før noe gjøres. Retningslinjene sier 12 dager, men avhengig av hvor moden livmorhalsen er, kan igangsettingen ta noen dager. Man er ikke offisielt på "overtid" før man har passert 42 svangerskapsuker (12 dager over termin), men på overtid risikerer man misfarget fostervann, for lite fostervann og ikke minst delvis eller hel morkakesvikt, som i beste fall kan bety et underernært barn, i verste fall et barn som dør i magen (antagelig det som skjedde med barnet i artikkelen). Ja, det er en svært liten risiko. Men det er en fullstendig unødvendig en. Anonymous poster hash: c4584...3e5
TrickyCicci Skrevet 5. juli 2013 #5 Skrevet 5. juli 2013 Så vidt jeg har forstått er det ikke nødvendigvis noe å ettertrakte å bli satt i gang. Jeg har to venninner som begge ble satt i gang, og de endte med rier i over to døgn og fikk barnet ut først på siste sjanse før det ble hastesnitt. Jeg for min del håper jeg slipper å måtte bli satt i gang. Men det er jo lett å si når man blir satt i gang på dag 12 "hvorfor ble jeg ikke like godt satt i gang for to uker siden", men det vet man jo ikke om man må.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #6 Skrevet 5. juli 2013 Så vidt jeg har forstått er det ikke nødvendigvis noe å ettertrakte å bli satt i gang. Jeg har to venninner som begge ble satt i gang, og de endte med rier i over to døgn og fikk barnet ut først på siste sjanse før det ble hastesnitt. Jeg for min del håper jeg slipper å måtte bli satt i gang. Men det er jo lett å si når man blir satt i gang på dag 12 "hvorfor ble jeg ikke like godt satt i gang for to uker siden", men det vet man jo ikke om man må. Ja, jeg er klar over det. Skriver da akkurat det over, at argumentet mot igangsetting er økt risiko for nettopp slike ting. Sier da hellrr ikke at man skal igangsettes dagen etter termin. Men at man kunne reddet en håndfull babyer i året ved å sette igang litt tidligere enn to uker over bør oppveie for andre mulige komplikasjoner. Jeg vet i hvert fall hva jeg hadde foretrukket. Anonymous poster hash: c4584...3e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå