Gå til innhold

Kan man si nei til tilbud fra arb.kontoret?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg lurer på om man kan takke nei til jobb- eller kurstilbud fra arbeidskontoret uten å miste trygda? " Før i tiden" kunne man si nei tre ganger før man mistet den - er det fortsatt slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg kan ikke svare deg, men lurer litt på det samme. Jeg er nyutdannet jurist og skal snart søke om dagpenger. Jeg ser på skjemaet som skal fylles ut at man helst bør svare "ja" på spørsmål om man er villig til å ta hva som helst av jobb-tilbud og at man må være villige til å både pendle og å flytte.

1. Hvis man må flytte/pendle: da er det vel Aetat som betaler for alle kostnadene da?

2. Jeg er jurist. Betyr det at jeg likevel må forberede meg på å jobbe som gravemaskinarbeider, truck-fører, veiarbeider i orange dress, rørlegger-assistent og på sykehjem og eldresenter?

Jeg tåler ikke eldre folk som skriker og er senile, skittenhet, væsker og blod. Må jeg virkelig det bare fordi jeg er arbeidssøker hos Aetat? Hvis jeg krysser av på "nei- kan ikke ta hva som helst": må jeg få en legeattest hvor det står "hun tåler ikke møkk og blod og kan ikke løfte tungt" da?

Jeg synes enkelte av de som jobber ved Aetat er uhøflige mennesker. Kanskje det er kjedelig å jobbe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro og kryss av alle boksene med JA. Aldri har arbeidskontoret klart å spa opp en jobb for meg iallefall, det må du ordne selv. Arbeidskontoret er for meg et sted som administrerer dagpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Ta det med ro og kryss av alle boksene med JA. Aldri har arbeidskontoret klart å spa opp en jobb for meg iallefall' date=' det må du ordne selv. Arbeidskontoret er for meg et sted som administrerer dagpenger.[/quote']

Enig.

(Jurist; hadde dere ikke trygderett eller noe sånt på studiet, eller er det ikke med lenger?)

Meg har de ringt 2 ganger på ett år (om sommeren) og tilbudt vikariater som jurist, men var desverre opptatt i engasjement og de krevde umiddelbar start. Så undere kan skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk Veslebråka og Poirot! :)

Jeg skal krysse kun av på "ja" da...og spare meg for kommentarer om orange dresser.

(Poirot: jo da, hadde Trygderett, men vi lærte jo ikke spesifikt om akkurat skjemaveldet hos Aetat da, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er nyutdannet,og ikke har hatt lønnet inntekt av en viss betydning har du ikke krav på arbeidsedighetstrygd okkesom !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei Tine!

Åh, jo da , jeg har nok tjent over 150.000,- ved siden av studiene i fjor så...Jeg har faktisk jobbet deltid gjennom hele studietiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må flytte har Aetat en ordning de kaller "Mobilitetsstønad", noe som vil si at du får dekket kostnadene ved flytting, minus en egenandel som ikke ser så stor (tror jeg).

Sannsynligheten for at noen på Aetat spar opp en jobb til deg er heller liten, men dersom de mot formodning skulle gjøre det og du ikke tar imot jobben kan de gi deg utestengelse på dagpengene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Opprinnelig gjest

Så, Jellyfish, man kan altså ikke takke nei i hele tatt til jobb- og kurstilbud uten å miste retten til dagpenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan takke nei hvis du har en god unnskyldning. Når du søker om dagpenger skriver du under på at du vil ta imot evt. tilbud fra Aetat.

Det er jo forøvrig ikke Aetat som GIR folk jobb, du må jo i de aller fleste tilfeller søke selv, eller gå på intervju. Hvis det er snakk om en jobb du absolutt ikke vil ha er vvel trikset å anstrenge seg mest mulig for ikke å få den jobben?

Med tiltaksplasser (kurs o.l.) er det ikke like enkelt, dit kan du fort bli "beordret", men i de fleste tilfeller er det så mange søkere på Aetat sine AMO-kurs at du neppe blir plassert der uten at du søker på eget initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finner garantert ikke noe til deg så lenge du er ressurssterk og har utdannelse! Ta det med ro! :sjarmor:

Drømmejobben må du finne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette har ikke noe med saken å gjøre, men jeg må bare skrive det likevel; til deg jurist som ikke tåler gamle mennesker som skriker og bråker; jeg er selv jurist og synes at hele arbeidsdagen min består av slike mennesker. Eller av yngre som skriker og bråker.... Håper du har tenkt deg inn på et område som betyr innadvent saksbehandling ellers tror jeg nok du vil møte sinte og bråkete gamle okkesom. De er sinte og bråkete før de kommer på hjem også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei gjest.

Forstår hva du sier her. Men det er litt forskjell på settingen og omgivelsene. På et sykehjem kjenner man lukten av produktene so mbrukes på de eldre, kjøkkenet med felles mat osv.: en slags institusjons-feeling. Min tante jobber på et slikt sted og jeg har vært der flere ganger :) All respekt for beboere og ansatte!! Bare meg som blir litt kvalm av sykehus og institusjoner, kan ikke hjelpe for det.

Derimot bråkebøtter og kverulanter andre steder er greit nok. De takler jeg vet du. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...