Gå til innhold

Noen som har noen råd, barn som gråter mye og spiser lite plutselig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå kjenner jeg at jeg trenger noen råd her. Jeg har ei lita jente på 10 mnd. Fra forrige helg av har hun vært veldig grinete hele dagene, ikke bare sutrete men ordentlig grinete med mye gråt med tårer etc. stort sett hele dagene. Hun sover dårligere enn hun har pleid å gjøre på dagtid, men sover ok om natten (utenom i natt hvor hun våkna uvanlig tidlig). Hun kan være blid om vi er ute på tu, og prøver å distrahere henne fra hva enn det er som plager henne.

Hun vil heller ikke spise om dagene. Vi har lenge slitt litt med å få i henne mat, og må bruke litt distraksjoner særlig rundt grøtmåltidene. Hun er glad i middag, og frukt og skrive har også brukt å gå greit. Men nå får vi ikke i henne noe lenger, hun drikker litt flaske inn imellom (men mindre enn hun pleier). Hun vil ikke en gang ha fruktsmoothiene sine som hun er så glad i, eller jordbær, tomater eller egg som er noe av det beste hun vet.

Siden hun våkna så tidlig i dag mores fikk hun flaske på senga da, siden jeg tenkte hun nok var sulten pga så lite mat i går, men har ikke egentlig spist på natta på mange måneder nå. Fikk henne etter hvert til å sovne til igjen da.

Jeg vet hun har tenner på gang, men vi har merka lite til de fire første tennene hun fikk. Hun var like grinete som nå ved den femte tanna, men spiste og sov fremdeles godt da. Hun har også hatt litt utslett de siste dagene, men et ganske mildt ett og ingen feber. Avføring er normal, litt vanskelig å si for den er ofte ganske varierende til normalt også.

Så nå vet vi ikke helt hva vi skal gjøre, skal vi tenke at det bare er tenner som plager litt ekstra mye og at det går over (dentinox virker ikke noe særlig) eller bør vi kontakte lege når vi ser at hun spiser så lite som hun gjør? Hun har enda våte bleier siden vi får i henne litt melk i løpet av dagen, og virker egentlig kvikk og fin i formen sett vekk fra all gråtingen og at hun nekter å spise.

Anonymous poster hash: e573e...7df
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I løpet av det lange innlegget ditt kunne du ha ringt til legen 4 ganger, tviler på at det er noen synske her.

Anonymous poster hash: 42f21...7e6
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er vel bare om dette er noe å bestille time til legen for? Får ikke snakka med legen dirrekte på telefonen uansett.

Er ganskje kjapp på tastaturet og, så lange innlegg går fort for meg;-)

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som tenner ja... Kan være at det kommer flere samtidig! Ser ingen grunn til å ringe lege..?

Anonymous poster hash: 2412c...b6b

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg trur dette går seg til. Det er nok tenner, sannsynlegvis kombinert med eit utviklingssprang. Får ho spise sjølv? I denne alderen her kan det lett oppstå frustrasjon når barnet vil spise sjølv, men foreldra held fram med mating. Mine barn hadde heilt slutta å spise graut på denne tida, og gått over til å spise brødskiver og middagsmat som dei kunne plukke i seg sjølv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det eneste med lege er jo at vi ikke får i henne mat. Hun har lenge villet spise selv, og får ha egen skje mens vi mater henne med vår skjei inn i mellom også. Alt i plukkebiter spiser hun normalt selv. Men skivene som hun lenge har spist selv kastes nå bare vekk og spyttes ut...

Regner med at det går over jeg også, bare bekymra pga at det ikke vil spises.

Takk for svar likevel, er jo bare redd for å overse noe og at man skal vurdere feil. Alltid greit å realitetsorientere seg litt med andre

AnonymBruker
Skrevet

Skulle nesten tro man daua av å bestille legetime her inne, nei vi spør på nettet først. Legetimen er dessuten gratis hvis du er fattig, eller bare lat kanskje.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Skulle nesten tro man daua av å bestille legetime her inne, nei vi spør på nettet først. Legetimen er dessuten gratis hvis du er fattig, eller bare lat kanskje.

Gå til lege når ein ti månaders baby kastar skiva på golvet? Det ville vere fornuftig ressursbruk. Not.

Svoltne barn et, men det kan vere greit å ikkje stå over henne, eller mase. Legg maten der, snakk om andre ting, ikkje gi spisinga masse oppmerksomheit. Det hjelper alltid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå til lege når ein ti månaders baby kastar skiva på golvet? Det ville vere fornuftig ressursbruk. Not.

Svoltne barn et, men det kan vere greit å ikkje stå over henne, eller mase. Legg maten der, snakk om andre ting, ikkje gi spisinga masse oppmerksomheit. Det hjelper alltid.

Vet vi må få gjort noe med spisesituasjonen sån generellt ja, og grøt blir kutta ut nå. Men i går og i forigår har det vært snakk om å d drikke 3 dl mme og spise Max ei skive i løpet av en hel dag. Hun brukte før å spise nesten to skiver bare til lunch. Det har fortsatt i dag med like lite spising. Når appetitten er så lav er det mer enn bare spisesituasjonen det er noe galt med mener nå jeg. Derfor jeg lurte på om dette er normalt i perioder og om det henger sammen med tenner.

Gjest navnelapp
Skrevet

Vet vi må få gjort noe med spisesituasjonen sån generellt ja, og grøt blir kutta ut nå. Men i går og i forigår har det vært snakk om å d drikke 3 dl mme og spise Max ei skive i løpet av en hel dag. Hun brukte før å spise nesten to skiver bare til lunch. Det har fortsatt i dag med like lite spising. Når appetitten er så lav er det mer enn bare spisesituasjonen det er noe galt med mener nå jeg. Derfor jeg lurte på om dette er normalt i perioder og om det henger sammen med tenner.

Ja, det er normalt. Barn et i rykk og napp, og når dei er prega av smerter pga tannframbrot et dei mindre. Så lenge ikkje vekta går ned så er dette uproblematisk.

AnonymBruker
Skrevet

Da er jeg tilbake igjen, ting er ca på det samme her, men det spises litt bedre. Problemet nå er at jeg over flere dager ikke får i drikke. Melk, vann, juice alt er stopp. I går fikk vi i max to dl og til nå i dag har vi fått i henne en. Hun er selvsagt forstoppet pga så lite væske over flere dager. Babyer skal jo ha ca 1 liter væske i døgnet. I og med at hun ikke spiser grøt får vi ikke noe i henne den veien heller...

I går var det tørre bleier men litt våt i dag morges.

Skrevet

Hei!

Jeg hadde ringt til helsesøster i morgen. Jeg har hatt noen "problembyger" med mitt barn, og har alltid fått gode råd og hjelp av helsesøster :)

Skrevet

Så kjedelig når ting stopper opp! Er det mulighet for at hun kan ha fått i seg et fremmedlegeme som kan gjøre det ubehagelig å spise og drikke? Ikke for å skremme men bare kom på at det kan jo skje med disse små som putter alt i munnen. uansett håper jeg det ordner seg, og dersom det fortsetter å være vanskelig og få i henne væske kan en alltid ringe lege for å spørre om råd:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...