Gå til innhold

Barnbidrag til voksne barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg er litt sliten og fortvilt jeg nå. Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, annet enn å blåse ut litt frustrasjon. . .

Mannen har ei datter fra før vi møttes, og gjennom alle de 20 årene vi har vært sammen har det vært et himla styr om penger. . OM alt fra barnebidrag, ekstra penger fordi mor er blakk, enda mer ekstra penger fordi mor ikke kan betale mat resten av måneden, fordi hun prioriterte pengene på andre ting. Kommer hit med bare for små klær.. Allitd... Må si jeg har sett fram til den dagen hun ble voksen.

Nå er den dagen kommet. Ialefall trodde jeg.. hun er blitt 22 år, og greier da ikke fullføre et eneste år på videregående. Hvert år starter hun på nytt, i en eller annen retning, for så å droppe ut,ikke møte opp, ikke komme seg opp om morgenen osv... Hun har bosatt seg i en storby langt fra hvor vi bor, og vi har mange ganger tilbydd henne å komme hit å bo gratis, og at vi hjelper henne å komme seg på skolen osv. Noe hun avslår, fordi hun har bodd i storbyen med sin mor, og har noen vennen der. Hun har flytta i egen leid leilighet sammen tre venner. Uten penger, uten jobb, uten skole.

Nå skal hun igjen begynne på skole, og det er jo supert. Problemet er at jeg tror det blir likedan som alle de andre årene, og at det er fordi da får hun barnebidrag fra far. Vi har ikke så mye å leve for i mnd. Vi får ikke huslån fordi vi har for liten inntekt, (men når mannen er ferdig med bidrag, stiller saken seg helt annerledes) og nå skal vi igjen starte på et nytt år med barnebidrag fra far . . Jenta droppa ut i oktober sist år, uten at noen fortalte oss det. Hun har løyet om at ting går så fint og bra. . I Mai kom det fram at hun ikke hadde vært på skolen..Har ikke gjort noe siden da, annet enn å bare mottatt bidrag.

Jeg skjønner at man skal støtte barna økonomisk,men det er vel et krav her om at barnet skal gå på skole? Jenta har funnet ut at hun skulle søke om bidrag fra far gjennom NAV, for da var hun sikker på å få penger. . MIN mann har alltid betalt pengene de har avtalt før, så vet ikke hvor dette kommer fra. Burde ikke NAV ha som krav om at hun faktisk går på skolen? Da mannen ringte NAV og spurte, fikk han bare sånne overflødige svar. Hun hadde skoleplass osv, og da hadde hun krav på penger. . Det har hun helt til hun fyller 25 år! 25 år?? Skjønner ikke at det skal være meningen at vi skal forsørge barna til de er godt voksne. Kjenner jeg er oppgitt over de som har bestemt dette.

Anonymous poster hash: 4b418...84a
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hun dropper ut av vidergående utdanning har hun ikke krav på bidrag, så at hun har løyet til dere om det før er alvorlig. Det er noe i paragrafene også om at søknaden om bidrag skal være "rimelig", så med andre ord mener jeg at det kan vurderes om det er rimelig at far skal delfinansiere henne frem til hun er mer enn godt voksen.

Personlig ville jeg tatt meg bryet med å dokumentere rotet hennes, vise til deres økonomi (bl.a at dere ikke innvilges huslån pga bidrag), hennes alder samt at hun har droppet ut og løyet om det. Dette ville jeg sammenfattet kort og upersonlig i et brev til NAV som vedlegg til det dere må sende inn når hun søker om bidraget. Poenget deres vil være at hun har hatt sine sjanser og gitt fars økonomi, hennes manglende evne til gjennomføring samt hennes alder taler for at hun nå ikke lengre kvalifiserer til bidrag.

Lykke til.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Vel, det ser ut for meg som at den der datteren skylder din mann penger gitt.

Gjest Marmot
Skrevet

Er det virkelig slik at man kan risikere å betale bidrag til voksne barn frem til de fyller 25? :sjokkert:

Gjest Gjest
Skrevet

Er det virkelig slik at man kan risikere å betale bidrag til voksne barn frem til de fyller 25? :sjokkert:

Det er bare til de er fylt 20 år, så vidt jeg vet.

AnonymBruker
Skrevet

Ja sånn blir det når far ikke stiller opp og tar seg av barna mens de er små... Dette vitner jo om at jenta faktisk har problemer av en eller annen art.

Å si at barnet skylder faren penger- blir for drøyt altså! Mannen din var engang med på å sette denne jenta til verden- da bør han jammen meg ta det ansvaret det er for å få henne til å bli selvstendig voksen dame.. og det er ikke bare moren sin skyld- Far har like mye skyld som mor.

Men kanskje Far bør ta en prat med jenta og ikke med NAV?

Anonymous poster hash: 58e76...0da
Gjest Gjest
Skrevet

Ja sånn blir det når far ikke stiller opp og tar seg av barna mens de er små... Dette vitner jo om at jenta faktisk har problemer av en eller annen art.

Å si at barnet skylder faren penger- blir for drøyt altså! Mannen din var engang med på å sette denne jenta til verden- da bør han jammen meg ta det ansvaret det er for å få henne til å bli selvstendig voksen dame.. og det er ikke bare moren sin skyld- Far har like mye skyld som mor.

Men kanskje Far bør ta en prat med jenta og ikke med NAV?

Hjelpes.

Folk som har flyttet hjemmefra bør holde seg for god til å be om barnebidrag overhodet, de skal klare seg selv de, så jeg forstår TS´s frustrasjon og er datteren godt over tyve år, så er det på tide å snippe igjen lommeboken.

• Liker 2
Gjest Marmot
Skrevet

Det er bare til de er fylt 20 år, så vidt jeg vet.

Det var det jeg trodde, ja.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var det jeg trodde, ja.

Dog skal jeg innrømme at det blir for dumt for meg at pengene skal betales til barnet hvis barnet fremdeles bor hos mor. Vet om mange steder det har blitt slik at poden bodde og åt gratis og hadde nærmere 8000kr i mnd fra far etter fylte 18 år. Mange fedre lokker med det der og så blir det styr.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes.

Folk som har flyttet hjemmefra bør holde seg for god til å be om barnebidrag overhodet, de skal klare seg selv de, så jeg forstår TS´s frustrasjon og er datteren godt over tyve år, så er det på tide å snippe igjen lommeboken.

Dersom de flytter hjemmefra pga utdanning- ser jeg ingen som helst problemer med at foreldrene skal hjelpe til med å forsørge de...

Det vitner litt om mangel på oppdragelse fra barnsben av, det er kanskje litt for sent å begynne når de er over 20?

Har man oppdratt de godt- vært der for de fra de var små, så havner man ikke i slike situasjoner!

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Dersom de flytter hjemmefra pga utdanning- ser jeg ingen som helst problemer med at foreldrene skal hjelpe til med å forsørge de...

Det vitner litt om mangel på oppdragelse fra barnsben av, det er kanskje litt for sent å begynne når de er over 20?

Har man oppdratt de godt- vært der for de fra de var små, så havner man ikke i slike situasjoner!

Du mener folk skal forsørge voksne barn???

Jeg snakker ikke om tenåringer som må flytte for å gå videregående.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler at far til barnet sender et skriv til NAV, der han ber om ny vurdering vedr. om barnet fremdeles har rett på bidrag. Ta med argumentene fra innlegget til TS, også at barnet har flyttet for seg selv, siden mor da skulle ha bidratt med bidrag på lik linje med far.

Fra http://www.nav.no/familie/barnebidrag/hovedregler/fastsette+og+endre+bidrag

Når barnet har fylt 18 år, er det barnet selv som skal motta bidraget. Dette gjelder selv om barnet fortsatt bor hos den som tidligere var bidragsmottaker.

Barn som går på videregående skole, kan ha rett til fortsatt bidrag. Det må avtales eller søkes særskilt om dette. Barnet kan avtale bidraget direkte med den bidragspliktige, eller søke om at NAV fastsetter bidraget (se nedenfor om søknad). Skal NAV fastsette bidraget, skjer dette etter de samme reglene som for bidrag til barn som er under 18 år. Bor barnet alene, kan det ha rett til bidrag fra begge foreldrene

Her finner man nærmere reglene for hvor lenge oppfostringsplikten varer: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+68+Kor+lenge+fostringsplikta+varer.148095.cms

§ 68 andre og tredje ledd - Bidrag etter fylte 18 år

[Endret 3/04, 6/05, 12/12]

Dersom barnet fortsetter med vanlig skolegang etter at det har fylt 18 år, kan NAV Forvaltning fastsette bidrag på samme grunnlag som for yngre barn. Skolegangen må dokumenteres. Det må dokumenteres at barnet er tatt opp ved en skole, samt når eleven forventes å avslutte skolegangen .

Andre ledd må ikke tolkes dit hen at det er en forutsetning for bidrag etter fylte 18 år at barnet er i gang med vanlig skolegang akkurat på 18-årsdagen, og det er heller ikke en forutsetning at barnet må ha hatt en slik skolegang (videregående skole) før det fylte 18 år.

Vanlig skolegang

[Endret 6/05, 12/12]

Som ”vanlig skolegang” regnes skolegang i videregående skole. Læretiden likestilles fullt ut med skolegang i den videregående skolen. Det betyr at NAV Forvaltning kan fatte vedtak om at eleven skal tilkjennes bidrag så sant vilkårene for øvrig anses oppfylt.

Et års forlengelse av skolegangen som følge av at et skoleår må tas på nytt, vil vanligvis gi rett til tilsvarende forlengelse av perioden med barnebidrag. I tilfeller der det finnes rimelig, kan forlengelse av denne grunnen gis mer enn én gang.

Skifte av linje som fører til et års forlengelse av skolegangen, gir også rett til tilsvarende forlengelse av perioden med barnebidrag. Det må være spesielle grunner til at NAV Forvaltning kan pålegge noen å betale bidrag i ytterligere ett år begrunnet i denne årsaken.

Forlengelse som følge av en av årsakene nevnt ovenfor har ikke innvirkning på muligheten for en eventuell forlengelse som følge av den andre årsaken.

Dersom barnet velger å ikke gå på skole et år etter fylte 18 år eller tar en annen utdanning, påvirker ikke det muligheten til senere å få innvilget bidrag under ”vanlig skolegang”. Dersom barnet tar et friår før fylte 18 år, slik at bidragsperioden etter fylte 18 år forlenges, må det vurderes om dette anses rimelig.

Ved andre typer skolegang må det imidlertid vurderes i hver enkelt sak om det dreier seg om ”vanlig skolegang”. Som eksempel på skolegang som neppe kan regnes som ”vanlig skolegang”, kan vi nevne språkstudier i utlandet og skolegang ved folkehøyskole.

Anonymous poster hash: 68df3...d60
Skrevet

Dersom de flytter hjemmefra pga utdanning- ser jeg ingen som helst problemer med at foreldrene skal hjelpe til med å forsørge de... Det vitner litt om mangel på oppdragelse fra barnsben av, det er kanskje litt for sent å begynne når de er over 20?Har man oppdratt de godt- vært der for de fra de var små, så havner man ikke i slike situasjoner! Anonymous poster hash: 58e76...0da

Du fikk med deg at hun er 22 år og har mottatt "utvidet" barnebidrag i 4 år uten å klare å fullføre et eneste år på videregående nivå! Det kaller man ikke å ta utdanning. Hun har hatt 6 år på seg for 3 års studier og er fremdeles på startpunktet, hvor lenge mener du egentlig at foreldre skal bygge puter under armene på slike latsabber? Jeg tror det beste foreldrene kan gjøre for henne mtp fremtiden, er å slutte å forsørge henne, slik at hun får realitycheck. Reglene rundt utvidet bidrag er ikke for tilfeller som hennes, hun utnytter reglene på det groveste.

• Liker 1
Skrevet

Får hun ikke penger fra Lånekassen?

Gjest Gjest
Skrevet

Du fikk med deg at hun er 22 år og har mottatt "utvidet" barnebidrag i 4 år uten å klare å fullføre et eneste år på videregående nivå! Det kaller man ikke å ta utdanning. Hun har hatt 6 år på seg for 3 års studier og er fremdeles på startpunktet, hvor lenge mener du egentlig at foreldre skal bygge puter under armene på slike latsabber? Jeg tror det beste foreldrene kan gjøre for henne mtp fremtiden, er å slutte å forsørge henne, slik at hun får realitycheck. Reglene rundt utvidet bidrag er ikke for tilfeller som hennes, hun utnytter reglene på det groveste.

Jepp og TS må skrive ned de her punktene og sende over til forvaltningen.

• Liker 1
Skrevet

Jepp og TS må skrive ned de her punktene og sende over til forvaltningen.

Nemlig! Ganske utrolig at NAV godkjenner null resultat flere år på rad - men det er kanskje bare for å slippe at hun flytter sugerøret over i statskassen ;)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Nemlig! Ganske utrolig at NAV godkjenner null resultat flere år på rad - men det er kanskje bare for å slippe at hun flytter sugerøret over i statskassen ;)

Det har du nok rett i.

Skrevet

TS her.

Takk for svar.

Så lenge "barnet" er under utdanning også som lærling. Kan du måtte betale bidrag, om barnet søker NAV om det.

Rett til videregåendeutdanning opphører ved fylte 25 år, så i realiteten kan du måtte betale barnebidrag helt til da.

Barnebidraget opphører først når barne kan forsørge seg selv med en egen inntekt på 131000,-

Mulig denne inntektsgrensen er blitt høyere nå.

Jeg har snakket med en advokat om det, og han bekreftet dette. Om barnet ikke har greid videregående før 25, tar NAV over med andre stønader.

Dere som snakker om at man ikke har oppdratt osv, kan egentlig bare glemme å prøve seg på den. Dere aner ikke hvordan ting har vært hos oss, og det har ikke vært en lett greie dette. Med mor som flyttet rundt omkring hele landet, og en far som satt igjen og til tider ikke visste hvor barnet befant seg i landet. Telefonene kom bare når mor var blakk og trengte mere penger. Barnevern har vært inne i bildet (Uten at det hjalp noe for henne, eller far. Her beskyttet barnevern mor for alt det var verd, og om det ble vanskelig for mor, så flyttet hun bare, og man måtte begynne kampen på nytt)

Far har alltid vært der. Når barnet ble større og skulle ha rett til å bli hørt, fikk hun stadig tilbud om å flytte hjem hos oss.

Vi har stor plass her hun kunne vært på, og fått et stabilt hjem. Dessverre ble det ikke sånn, av forskjellige grunner.

Jeg og far i huset har hatt en prat nå, og vi skal prøve de rådene dere her skriver og se. Det er jo ikke det at vi ikke vil hjelpe, men en gang må det vel få litt konsekvenser for henne at hun aldri fullfører noe, og lyver om det osv. Vi har som sagt ikke så god råd, så om hun ikke har krav på de pengen, hadde det bedret økonomien vår veldig.

Hun får stipend og lån fra lånekassen, men det er visst ikke nok. Mor er det jo så synd på, så hun har latt være å sende krav til henne.

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, TS: Du vet hva du har å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...