Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere slitt en del med spiseforstyrrelser og har et ganske forvridd syn på mat. Er på bedringens vei, men jeg har altså ikke peiling på hva som er normalt lenger. Sultfølelsen min er også helt merkelig og jeg klarer ikke kjenne forskjell på om jeg er litt sulten, skrubbsulten eller mett. Jeg må alltid regne ut i hodet hva og når jeg spiste sist for å finne ut om jeg burde være sulten eller ikke. Er også ofte kvalm (mulig på grunn av sult, jeg aner ikke), som reduserer matlysten min.

Det jeg lurer på er vel egentlig om dere kunne fortalt litt om hvordan og hva dere spiser på en dag, så jeg kan få litt tips om hvordan jeg burde spise. Hvis dere har noen andre tips ang sultfølelse og matlyst, så kom gjerne med det og. :)

Jeg kan jo komme med et eks, på hva jeg fikk i meg av mat igår:

10.00: 2 SS cottage cheese, 1/2 eple, noen bringebær

15.30: 1 knekkebrød m/ skinke + 1/2 agurk

19.00: 1 egg, 2 sopp, 1/2 løk, 1/2 paprika, 1/2 agurk

21.00: En skål m/ bringebær + 1 youplait dobbel 0 vanilje + 1/2 eple

Dette er feil mengde mat, det vet jeg hvertfall. Jeg har fått beskjed at jeg er undervektig (163 cm, 43 kg), og må derfor spise normalt for å unngå å miste mer vekt (som kan få store konsekvenser). Men med kombinasjonen tidligere spiseforstyrret og en overvektig fastlege som bare ber meg spise mer smør på brødskiven og dynke potetene i saus til middag (som hjelper meg fint lite), er det ikke lett å se for seg hva som vil være normalt.

Så derfor spør jeg dere :) setter pris på alle tips dere kommer med!

Anonymous poster hash: d2b95...ae8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

. :)

Endret av Asti
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Det du spiser er ihvertfall altfor lite. Synes det høres ut som om du får svært lite hjelp av legen din, kanskje du burde vurdere å bytte. Det fins leger som har mye kunnskap om spiseforstyrrelser. Tror du kunne trengt en lege som hjelper deg å sette opp en plan slik at du gradvis kan øke matmengden. Eller be ham henvise til ernæringsfysiolog.

AnonymBruker
Skrevet

Du spurte hva folk spiser på en vanlig dag, så her er det jeg spiser sånn ca:

Frokost: ca 40 g havregryn med sukker, kanel og mye lettmelk. Kaffe med melk og sukker.

Lunsj: 2 grovbrødskiver med 1 egg og noen osteskiver (jarlsberg). Te med sukker.

Middag: F.eks. en kyllingfilet med litt rømmesaus ved siden av, stekte eller kokte grønnsaker og litt under en halv pose fullkornsris.

Kvelds: En ganske stor skål frokostblanding, ofte blanding av cheerios, havreflak og litt honnikorn eller sånne sjokokuler på toppen. Ofte litt bær på også.

Dette er en dag jeg har fri, hvis jeg jobber blir det et måltid til. En av helgedagene skeier jeg helt ut. Jeg har stabil vekt :) Så du kan definitivt spise mye mer.

Anonymous poster hash: 7bcaa...43e
AnonymBruker
Skrevet

Frokost: To brødskiver med makrell i tomat og et glass melk

Lunsj: To brødskiver med Philadelphiaost og kjøttpålegg, helst med agurk, tomat og salat.

Mellommåltid: En banan

Middag: Ca. 200 g. kjøtt, fisk eller kylling med grønnsaker/salat og ca. 150 g potet, pasta eller ris.

Kvelds: 2 brødskiver med margarin og lettsyltetøy.

I tillegg spiser jeg et par frukt.

Jeg går ned i vekt!

Anonymous poster hash: 8aba3...ea9

AnonymBruker
Skrevet

Spiser riktignok lavkarbo da

Frokost: en skål gresk yoghurt med noen spiseskjeer solsikkefrø og mandler

Lunsj: Omelett av 3 egg

Middag: 200 g fisk, blomkålmos

Kvelds: litt frukt, 2-3 rugsprø med rekesalat

Anonymous poster hash: bffe3...6e9

Skrevet

Jeg har tidligere slitt en del med spiseforstyrrelser og har et ganske forvridd syn på mat. Er på bedringens vei, men jeg har altså ikke peiling på hva som er normalt lenger. Sultfølelsen min er også helt merkelig og jeg klarer ikke kjenne forskjell på om jeg er litt sulten, skrubbsulten eller mett. Jeg må alltid regne ut i hodet hva og når jeg spiste sist for å finne ut om jeg burde være sulten eller ikke. Er også ofte kvalm (mulig på grunn av sult, jeg aner ikke), som reduserer matlysten min.

Det jeg lurer på er vel egentlig om dere kunne fortalt litt om hvordan og hva dere spiser på en dag, så jeg kan få litt tips om hvordan jeg burde spise. Hvis dere har noen andre tips ang sultfølelse og matlyst, så kom gjerne med det og. :)

Jeg kan jo komme med et eks, på hva jeg fikk i meg av mat igår:

10.00: 2 SS cottage cheese, 1/2 eple, noen bringebær

15.30: 1 knekkebrød m/ skinke + 1/2 agurk

19.00: 1 egg, 2 sopp, 1/2 løk, 1/2 paprika, 1/2 agurk

21.00: En skål m/ bringebær + 1 youplait dobbel 0 vanilje + 1/2 eple

Dette er feil mengde mat, det vet jeg hvertfall. Jeg har fått beskjed at jeg er undervektig (163 cm, 43 kg), og må derfor spise normalt for å unngå å miste mer vekt (som kan få store konsekvenser). Men med kombinasjonen tidligere spiseforstyrret og en overvektig fastlege som bare ber meg spise mer smør på brødskiven og dynke potetene i saus til middag (som hjelper meg fint lite), er det ikke lett å se for seg hva som vil være normalt.

Så derfor spør jeg dere :) setter pris på alle tips dere kommer med!

Anonymous poster hash: d2b95...ae8

Du ser jo selv utfordringene dine og at dette er for lite, så det skal jeg ikke pirke i.

Hvis jeg var deg ville jeg spurt fastlegen om å få hensvisning til ernæringsfysiolog e.l. som kunne hjulpet deg å sette opp en normal matmengde for en dag, evt at du ber legen gjøre det. Og husk! Selv om legen din er overvektig, så betyr det ikke at han ikke VET noe om mat. Det er forskjell på å ha riktig kunnskap og å kunne omgjøre denne i virkeligheten i eget liv. Det første er lett, det andre krever at man ikke gir etter for fristelser - noe som er mye vanskeligere.

Du kan også skaffe deg Den store rutete kokeboken til Ingrid E. Hovig. Her er det satt opp ukesmenyer til alle måltider i to uker fremover - da får du en god idé om hvor mye du burde spise.

Jeg er slank med stabil vekt, trener fire ganger i uka. Har aldri hatt spiseforstyrrelser. Dette er det jeg spiser:

Frokost

to dl havregrøt med en banan og ingefær

et glass vann

Mellommåltid

En skive med bremykt og ost

Lunsj

To-tre skiver med 1 avocado og litt salt

En kopp svart kaffe

Mellommåltid

En skål müsli med nøtter og ekstra lett melk

Et glass vann

Middag

En-halvannen tallerk delt inn på følgende måte: 1/4 kjøtt, 1/4 ris/pasta/potet, 1/2 grønnsaker/salat

Mellommåltid

En pære eller en yoghurt

Kvelds

Et par skiver med bremykt og leverpostei og agurk

Et glass appelsinjuice.

AnonymBruker
Skrevet

Frokost

to dl havregrøt med en banan og ingefær

et glass vann

Mellommåltid

En skive med bremykt og ost

Lunsj

To-tre skiver med 1 avocado og litt salt

En kopp svart kaffe

Mellommåltid

En skål müsli med nøtter og ekstra lett melk

Et glass vann

Middag

En-halvannen tallerk delt inn på følgende måte: 1/4 kjøtt, 1/4 ris/pasta/potet, 1/2 grønnsaker/salat

Mellommåltid

En pære eller en yoghurt

Kvelds

Et par skiver med bremykt og leverpostei og agurk

Et glass appelsinjuice.

Lager du grøten av 2 dl havregryn, eller måler du opp 2 dl når grøten er kokt?

Anonymous poster hash: 8948f...0fa

AnonymBruker
Skrevet

Normalt kan jo være så mangt, men her er et eksempel:

Frokost: Tre knekkebrød eller to skiver grovt brød med kjøttpålegg, ost eller makrell i tomat. Agurk, paprika og tomat oppå. Et glass melk.

Lunsj: Det samme som frokost, eller en salat med ost/skinke eller kylling. En yoghurt eller en frukt som "dessert".

Middag: En kyllingfilet, masse grønnsaker og eventuelt litt ris, pasta eller potet om du liker det. Eller et godt stykke fisk eller kjøtt med samme tilbehør som over. Du trenger ikke være "redd" for saus når du trenger å gå opp i vekt, men det er heller ikke nødvendig å dynge på med saus for å gå opp i vekt.

Kveldsmat: Et par knekkebrød med pålegg eller et par desiliter bær med vaniljekesam på.

I tillegg til dette: Frukt, bær, grønnsaker eller yoghurt som mellommåltider 2-4 ganger om dagen.

Om du sliter med å spise større mengder enn du gjør i dag bør du heller spise langt oftere. Og velg fete varianter av melk, ost, rømme, smør osv der du kan for å øke kalorimengden. Lær deg å telle kalorier og sørg for at du får i deg minst 1300 kalorier pr dag, gjerne over 1500 kalorier.

Og som de andre sier: Få deg profesjonell hjelp!

Lykke til!

Anonymous poster hash: 0b544...9ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...