Gå til innhold

Lege meldeplikt til barnevernet

Anbefalte innlegg

Gjest Hannu
Skrevet

Om jeg forteller legen min at jeg røyker hasj for å dempe tankene mine og at jeg fungerer bedre på det enn ritalin som jeg tar mot sterk ad-hd. Og på ritalin får jeg ønsker om å dø når den går ut av kroppen. Har legen plikt til å rapportere dette til barnevernet? Eller politi?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Om jeg forteller legen min at jeg røyker hasj for å dempe tankene mine og at jeg fungerer bedre på det enn ritalin som jeg tar mot sterk ad-hd. Og på ritalin får jeg ønsker om å dø når den går ut av kroppen. Har legen plikt til å rapportere dette til barnevernet? Eller politi?

Ja,de har meldeplikt på det,både til barnevern(fordi narkotikabruk er uforenelig med det å ha ansvar for barn) og politi (fordi det ikke er lov og straffbart).

AnonymBruker
Skrevet

Fortell det til en turnuslege. Tror du virkelig legen kan regelverket? Det er jævlig tykke bøker vi snakker om her. Ikke fortell at du har barn.

Ellers burde svaret være logisk, taushetsplikt er tull i Norge, alle sladrer om alt.

Anonymous poster hash: 21d2c...f4a

AnonymBruker
Skrevet

hasj og barn i samme setning ,det er skremmendes.!

Anonymous poster hash: 55242...93b
  • Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Legen har plikt til å varsle barnevernet, men legen har ikke lov til å varsle politiet for bruk av illegale rusmidler. Det skal svært alvorlige ting til for å varsle politi, b men vern av barn går foran taushetsplikten.

AnonymBruker
Skrevet

Legen er pliktig ja, som de andre skriver. Har du barn selv eller er du under 18? Det kommer ikke frem av hva du skrev.

Ang. ritalin, be om en annen medisin, det finnes flere medisiner mot ADHD. Tåler man ikke ritalin (som selvmordtanker) så skal man ikke gå på den, og skal få prøve noe annet. Men så lenge du bruker hasj så vil du ikke få noe annet, så kutt ut hasjen og be om noe annet.

Hilsen ei med sterk ADHD.

Anonymous poster hash: 49a2e...048
Skrevet

Be om å få bytte medisiner heller, finnes andre typer å bruke.

Skrevet

Jeg er over 18. Har 2 barn som jeg har hoved ansvaret av. Jeg har vært igjennom mye av andre medisiner for ad/hd. Ritalin et eneste som får meg rolig. Uten ritalin og hasj fungerer jeg nesten ikke. Jeg har så mange tanker i hode uten at jeg blir gal og sliten. Jeg har vært inne stengt i hode mitt i 30 år og med hadj og ritalin blir jeg meg selv og lykkelig og flinkere å forklare ting til ungene. Om jeg må slutte blir jeg innestengt igjen og det ender dårlig. Er ikke avhengig av hasj. Bruker det bate når hode svirrer med stygge ting

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg synes ikke det høres ut som om at BV er en dårlig ide..

• Liker 9
Skrevet

Jeg har vært under lupen til barnevernet p.g.a faren. Men de hadde ingenting å sette fingeren på. De syntes jeg var flink mor og fikk skryt.

Skrevet

Jeg er jo ikke noe misbruker heller da. Så bare fordi jeg har funnet medesinen som hjelper meg, skal jeg miste ungene mine? Stakkars unger må bo hos pappa som er tryan fordi noen ikke liker at hasj kan brukes som medesin. Idioter

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg er jo ikke noe misbruker heller da. Så bare fordi jeg har funnet medesinen som hjelper meg, skal jeg miste ungene mine? Stakkars unger må bo hos pappa som er tryan fordi noen ikke liker at hasj kan brukes som medesin. Idioter

BV er ikke synonymt med at du er en dårlig mor, eller bør miste barna. Mitt poeng var heller at om du sliter med vanskelige tanker, er sliten og har en tøff hverdag, så kunne det kanskje være greit med hjelp.

• Liker 7
Skrevet

Siden ungene er så store kommer de til å forstå. Hvordan forklare en 9 åring at han ikke kan bo hos mamma fordi noen har fordommer om hasj som medesin. Det er dokumentert at det virker på noen. Men siden det finnes folk som er hjernedød og ikke kan forstå at det er medesin blir altså jeg en dårlig mor

AnonymBruker
Skrevet

"Noen har fordommer om hasj".

Hahaha. Uff.. Tror ikke legene er "hjernedød" fordi de så godt de kan prøver å sette barnas trygghet først.

Hasj og alkohol har virket som "medisin" på mange, men gir jo ingen løsning på problemet.. du må jo fortsette og ta det - hørt om avhengighet? økning av dosen? resistens? eventuelt misbruk dersom du skulle støte på tunge problemer senere i livet og har hasj tilgjengelig. Det er slike ting legen tenker på. Kanskje du burde ta deg en prat med legen igjen og få han til å informere mer om hvorfor han er bekymret, før du går ut her med skitkasting.

Anonymous poster hash: 30c22...fe7
  • Liker 1
Gjest Elseby13
Skrevet

Jeg håper for din og for barnas skyld at legen sender bekymringsmelding til bv. Ikke vær redd, de vil hjelpe deg. Lykke til!

Skrevet

Ja de vil hjelpe deg med å fjerne barna fra deg.Den hjelpen vil du få :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...