AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #1 Skrevet 4. juli 2013 Jeg begynte i ny jobb for to måneder siden og fikk idag sparken. Grunn; Jegffortalte ikke arbeidsplassen at jeg var gravid, dette fortalte jeg kollegaer, men sjefen er på ferie. Jeg jobbet på en institusjon for demente hvor det tydeligvis var smittefare. Åssen de vet at jeg er gravid aner jeg ikke da jeg bare er 15 uker på vei. Jeg fortalte at jeg ikke mente dette var grunn nok til å sparke meg, men da fikk jeg beskjed om at jeg ikke var selvstendig nok og det var grunn nok. Så enkelt var det møte.. Hva er det for noe? På en måte er jeg glad jeg slipper arbeidsplassen om det er slik det skal være der, men på en annen måte sitter jeg jo nå arbeidsledig og uten peiling på hva faen jeg skal gjøre fremover.. Faen!!! Anonymous poster hash: 56821...83d
Pinkee Skrevet 4. juli 2013 #2 Skrevet 4. juli 2013 Er du organisert, så kobler du inn fagforeningen. Hvis ikke, så aner jeg ikke hva du skal gjøre, men arbeidstilsynet kanskje? Dette må jo bare komme inn under usaklig oppsigelse.
Xixtxsx Skrevet 4. juli 2013 #3 Skrevet 4. juli 2013 (endret) Det har de ikke lov til! Kontakt fagforening evt advokat. Om det er smittefare bør du få gå av med svangerskapspenger ikke bli sparket! Endret 4. juli 2013 av Xixtxsx
Gjest navnelapp Skrevet 4. juli 2013 #4 Skrevet 4. juli 2013 Her er det grunnlag for å gå inn med store kanonar, ja. Dette er usakleg og ulovleg på alle sett og vis.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #5 Skrevet 4. juli 2013 Dette var et vikariat som varte frem til september og derfor mente de jeg heller fikk sparken. Forbanna piss egentlig. Kunne jeg ikke som over da fått svangerskapspenget Ut denne perioden? Jeg er sjokket, men samtidig usikker på om det er noe poeng å dra det langt så lenge det var et kort vikariat. Anonymous poster hash: 56821...83d
fruBeist Skrevet 4. juli 2013 #6 Skrevet 4. juli 2013 Det er ikke lov til å spørre om graviditet i forbindelse med en ansettelsesprosess. Du er da heller ikke pliktig til å informere om det. Usaklig oppsigelse! Uansett har man vel krav på advarsler før oppsigelse, med tanke på de andre grunnene du fikk. Dette er fagforeningsmat! Lykke til. 2
Gjest celine Skrevet 4. juli 2013 #7 Skrevet 4. juli 2013 Jeg jobbet på en institusjon for demente hvor det tydeligvis var smittefare.Anonymous poster hash: 56821...83d Mente sjefen at det var fare for at graviditeten din smittet over på de demente? Neida, jeg skjønner hva du mener, men argumentasjonen var så elendig at jeg har problemer med å ta den alvorlig.. Dette skal du ikke finne deg i! Det skal tungtveiende grunner til å kunne si opp folk, og jeg syns virkelig din sjef er på tynn is her. Å skylde på graviditeten er ulovlig, men du må regne med at h*n finner på en del annet som vil oppleves som usaklig skittkasting. Poenget er at h*ns argumenter må kunne dokumenteres, noe jeg tviler på at er mulig. Stå på, ts 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #8 Skrevet 4. juli 2013 Har jeg virkelig krav på advarsler? Jeg et heller selvfølgelig ikke innmeldt i noen foreninger så jeg vet ikke helt hvem jeg skal kontakte.. Beklager skrivefeil, men skriver fra mobil som liker å rette ord feil. Anonymous poster hash: 56821...83d
Gjest Naria Skrevet 4. juli 2013 #9 Skrevet 4. juli 2013 Det er ikke lov til å spørre om graviditet i forbindelse med en ansettelsesprosess. Du er da heller ikke pliktig til å informere om det. Usaklig oppsigelse! Uansett har man vel krav på advarsler før oppsigelse, med tanke på de andre grunnene du fikk. Dette er fagforeningsmat! Lykke til. Nei, man har ikke krav på advarsler i følge lovverket. Dette virker merkelig TS. Er du organisert?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #10 Skrevet 4. juli 2013 Mente sjefen at det var fare for at graviditeten din smittet over på de demente? Neida, jeg skjønner hva du mener, men argumentasjonen var så elendig at jeg har problemer med å ta den alvorlig.. Dette skal du ikke finne deg i! Det skal tungtveiende grunner til å kunne si opp folk, og jeg syns virkelig din sjef er på tynn is her. Å skylde på graviditeten er ulovlig, men du må regne med at h*n finner på en del annet som vil oppleves som usaklig skittkasting. Poenget er at h*ns argumenter må kunne dokumenteres, noe jeg tviler på at er mulig. Stå på, ts Takk for litt latter oppi det hele :-) Er litt som du sier at han antageligvis vil komme opp med mer skitt enn han alt har gjort om jeg lager, og hormonelle jeg klarer ikke stort. Er det virkelig verdt å gå en lang vei for dette om jeg ikke får være der mer enn til september? Samtidig er jeg redd om jeg må gå tilbake på jobb med mennesket som misliker meg så sterkt. Anonymous poster hash: 56821...83d
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #11 Skrevet 4. juli 2013 Nei, man har ikke krav på advarsler i følge lovverket. Dette virker merkelig TS. Er du organisert? Dessverre, dum som jeg var regnet jeg ikke med at dette var nødvendig.. Anonymous poster hash: 56821...83d
fruBeist Skrevet 4. juli 2013 #12 Skrevet 4. juli 2013 Nei, man har ikke krav på advarsler i følge lovverket. Dette virker merkelig TS. Er du organisert? Jeg trodde man hadde krav på advarsler jeg da, men ser ved et googlesøk at det ikke er tilfelle.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #13 Skrevet 4. juli 2013 Uansett er det usaklig og ulovlig oppsigelse. Jeg ville også kontaktet likestillingsombudet - de kan ikke foreta noe juridisk, men de kan veilede deg i hvordan gå videre. (diskriminering under graviditet går under her). Anonymous poster hash: ccf59...4a4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #14 Skrevet 4. juli 2013 http://www.ldo.no/ Her er linken til dem. Anonymous poster hash: ccf59...4a4
Gjest celine Skrevet 4. juli 2013 #15 Skrevet 4. juli 2013 Takk for litt latter oppi det hele :-) Er litt som du sier at han antageligvis vil komme opp med mer skitt enn han alt har gjort om jeg lager, og hormonelle jeg klarer ikke stort. Er det virkelig verdt å gå en lang vei for dette om jeg ikke får være der mer enn til september? Samtidig er jeg redd om jeg må gå tilbake på jobb med mennesket som misliker meg så sterkt.Anonymous poster hash: 56821...83d Tja, om det er verdt det, og om du orker, er en avveining ingen andre kan ta... Noen ganger er det helt greit å ikke ta kampen, og heller se fremover mot noe bedre. Ønsker deg lykke til, uansett hvilket valg du tar Håper det ordner seg for deg!
Xixtxsx Skrevet 4. juli 2013 #16 Skrevet 4. juli 2013 Du må bare ta kampen, dette er viktig for foreldrepengene dine!
Xixtxsx Skrevet 4. juli 2013 #17 Skrevet 4. juli 2013 Du kommer garantert til å få svangerskapspenger om du går til jm eller legen din også. Derfor det er viktig at du fortsetter.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #18 Skrevet 4. juli 2013 De ga meg valget når jeg var der. Enten sluttet jeg ellers sa de meg opp. Om jeg da går til legen hva kan han hjelpe meg med? Bør jeg nå Da ringe likestillingsombudet? Anonymous poster hash: 56821...83d
kalinka85 Skrevet 4. juli 2013 #19 Skrevet 4. juli 2013 Hvis de mente du var uselvstendig i jobben så er vel ikke det en usaklig oppsigelse? Ja du er tilfeldigvis gravid men det gjør deg ikke værnet for oppsigelse hvis du ikke funker i jobben av andre grunner. Og ordlyden i det du skriver får meg til å lure på om sjefen kanskje har rett? 2
Guybrush Skrevet 4. juli 2013 #20 Skrevet 4. juli 2013 Du er vel i en prøveperiode nå? Du har vel krav på skriftlig begrunnelse og man har jo også en oppsigelsestid på minst en måned? Er dette kommunalt? Isåfall ganske typisk. En ting du bør vite er at for å få rett til permisjonspenger må du ha jobbet 6 måneder under graviditeten. Med et vikariat som stopper etter 5 måneder og du da er veldig synlig gravid vil det kanskje være vanskelig å få dekket opp den siste måneden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå