Gå til innhold

Vurdere lavkarbo - har noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

Jeg er ute etter svar fra de som har peiling om temaet, og jeg er ikke ute etter "lavkarbo er no tull"-liknende svar.

Jeg har tenkt på tanken å legge over til lavkarbo. Ikke lav-lav-lav-karbo, men kutte voldsomt ned, da jeg per i dag får i meg altfor mye karbo.

Vil presisere at jeg ikke skal ned i vekt, men ønsker meg en sunn og rask kropp som orker masse. I dag er det altså langt fra virkeligheten. Er 173 høy, veier +/- 53 kilo. (altså: skal ikke ned i vekt.) Har begynt å trene nå, men har veldig dårlig grunnmuskulatur så det går litt sakte. Men jeg har begynt, hvert fall. Er 21 år.

Jeg har et par spørsmål.

1) Etter at du la over, omtrent hvor lang tid tok det før kroppen hang med i svingene og eventuell slapphet, svimmelhet og kvalme gikk over?

2) Hvordan løser dere så simple ting som å spise frokost hos andre, eller middag hos andre, om dere får servert gryter og sauser med masse karbo? (potet er jo bare å si nei takk til, på en måte. Men tenker på "skjulte" karbohydrater).

3) Fiberhusk. Hva er greia med det?

4) Hva spiser dere til frokost? (trenger litt tips. Har trålet div. lavkarboblogger, men sliter litt...

5) Hva er de største fordelene du har merket på kroppen din, og eventuell ulemper.

6) Jeg spiser en del grønnsaker, men har en tendens til å bli litt lei og matlei. Hvordan løser dere dette?

7) Når finne ut at det passer best å legge om? Om kroppen blir litt sliten osv i en periode er det jo kjipt å stå der i eksamensstress eller mye press fra jobben...

Det var vel det i første omgang.... Jeg har veldig lyst, men føler at dette kan bli en litt stor omveltning. Trenger bare masse kunnskap om temaet.

Har lest litt om korn og hva det gjør med kroppen, og hvordan vi får næringen derfra, og etter å ha lest det så frister det ikke noe særlig å spise det noe mer...

Anonymous poster hash: 4a7b5...159
Videoannonse
Annonse
Gjest Vampen
Skrevet

1. Det tok lenger tid første gang enn andre gang, men cirka 1-3 uker. Det varierer litt hvor lenge en "plage" sitter i. Hodepinen gikk over etter noen dager, trøttheten noen dager etter det igjen og sukkersuget satt lengst.

2. Det varierer litt. Ofte er det enkelt å bare droppe enkelte ting, som brød, poteter, tacolefser ect. Andre ganger krever det litt mer planlegging. De fleste rundt meg vet at jeg spiser lavkarbo, så vi pleier å finne en løsning. :) Er det noe veldig spesielt, som det er vanskelig å tilpasse, så legger jeg heller inn en planlagt sprekk.

3. Det gir vel mer fiber, og binder deigen? Jeg har ei pakke stående, men det er ikke noe jeg bruker ofte. Tror det er ei skje eller to i en pizzadeig jeg bruker. Den består ellers av ting som egg og ost, så fiberhusken gjør den bittelitt mindre.. rennende.

4. Det varierer.. Jeg spiser streng lavkarbo, så det påvirker jo valgene. Men bær, reker, egg, omelett med grønnsaker, kjøttpålegg, salat med diverse oppi, middagsrester, fisk ect.

5. Sukkersuget er borte, mindre sulten, mer energi, mindre vann, mindre oppblåst og generelt mer i "balanse" fysisk. Jeg har egentlig ikke merket noen fysiske ulemper, etter de første ukene.

6. Tja, matlei kan man vel bli uansett kosthold?;) Men jeg varierer hva jeg spiser og hvordan jeg tilberedt det. Tilbedelse har mye å si.

7. Jeg har bare hoppet i det. Så legger jeg heller inn en sprekk om det er noe spesielt. Sist jeg gjorde det var på eksamen, hvor jeg unnet meg en baguett og sjokolade, fremfor å ta med niste.;) Men det er klart, det er ikke negativt å begynne i en "rolig" periode, det er mye å sette seg inn i, og kroppen kan protestere litt i starten,

• Liker 1
Gjest Faerunpedia
Skrevet

1.De første 10 dagene var verst, etter 2-3 uker følte jeg meg "normal" igjen.

2.Er ikke så nøye på dette, skeier ut innimellom uansett og er jeg på besøk spiser jeg det jeg får.

3.Brukes i bakverk som bindemiddel.

4. Omelett med grønnsaker, rugsprø med pålegg, lavkarbobrød/knekkebrød, müsli laget av frø med yoghurt.

5. Har mer energi, blir ikke trøtt og ukonsentrert selv om jeg ikke spiser på mange timer, en mer stabil appetitt, magen er flatere. Etter stabiliseringsfasen har jeg ikke merket noen ulemper.

6. Varier måten å tilberede grønnsaker på. Jeg lager mye mos av grønnsaker, feks blomkål/brokkoli med litt fløte og smør. Lager thai curry med grønnsaker, woker, salater.

7. Lurt å legge om i en periode hvor du ikke har for mye å gjøre, ellers kan man legge om gradvis, da blir du mindre sliten.

AnonymBruker
Skrevet

tusen takk for svar, Faerunpeida og Vampen!

Omtrent hvor bør jeg ligge på karboinntaket daglig? Hvor mange gram, mtp vekten og høyden min?
Og hvor lang tid bør overgangsfasen være?
Og ikke minst... hvor langt ned på karbogrammene må jeg for å merke fordelene og gunstigheten av lavkarbo?

TS.

... så mange spørsmål..... :klaske:

Skrevet

1) Opplevde aldri særlig svimmelhet og kvalme. Trur dette er mest for dei som er i ketose.

2) Til frukost so har eg med lavkarbo knekkebrød, og så spiser eg vanlig pålegg. Er det familie el andre eg er hos over fleire dager spør eg kanskje om eg kan ta middagsrestene, eller lager meg ein salat. Om du ikkje er veldig streng på karbene så kan du fint spise gryter og sauser ein gang i blandt uten å bekymre seg for innholdet. Alternativet er å spør på forhand, og kanskje ta med noko sjølv, eller kun spise små porsjoner. Eg har f.eks. ofte ein atkinsbar i veska, junst in case.

3) Fiberhusk kan brukes i stadenfor mjøl i ein del tilfeller, og er heilt uten karbo. Bruker det i f.eks. lapper og pannekaker.

4) Lavkarbopannekake, CC med bær, egg (stekt, kokt, eggerøre, eggesalat) fiberrik eller heimelaga knekkebrød, div salater med olje og/eller avocado.

5) Meir energi, mindre oppblåst, magen fungerer bedre. Heile meg fungerer igrunnen bedre :)

6) Variasjon! Finn nye måter å tilberede. Du kan koke, steike, lage purè, bruke i gryter, spise rått. Og så har du jo uendelig med varianter av salat, som igjen kan varieres med ulike dressinger. Ver kreativ, og bruk google :)

7) Det tar litt ekstra tid å finne ut av maten i begynnelsen. Eksamensperiode er neppe beste tida, men at det er litt stress på jobb kan gå greit. Og så er det ikkje nødvendig å snu om over natta, du kan ta det gradvis slik at maten ikkje blir eit stressmoment i seg sjølv. Søk opp og lagre ein del oppskrifter, pass på å ha det du trenger i hus.

Ang kor mange karbo du bør ha så er det opp til deg sjølv, litt etter kva du vil oppnå. Du bør prøve deg litt fram og sjå kva som fungerer best for kroppen din. Personlig synest eg det har vore greiare å bare legge om kosten, og så etter ein periode sjå kor mange g karbo eg får i meg på ein vanlig dag. Eg endte opp rundt 30-35. Viktig at du skal trives med kostholdet i lengden.

• Liker 1
Gjest Faerunpedia
Skrevet

tusen takk for svar, Faerunpeida og Vampen!

Omtrent hvor bør jeg ligge på karboinntaket daglig? Hvor mange gram, mtp vekten og høyden min?

Og hvor lang tid bør overgangsfasen være?

Og ikke minst... hvor langt ned på karbogrammene må jeg for å merke fordelene og gunstigheten av lavkarbo?

TS.

... så mange spørsmål..... :klaske:

Mht hvor mye karbohydrater man spiser er det litt individuelt hva man trives med. Effekten merker man uansett så lenge man kutter ut raske karbohydrater. Siden du ikke skal ned i vekt trenger du ikke være så streng. Det avhenger litt av hva slags mat du liker også, om du liker fet mat etc. Selv begynte jeg med 20-30 karbo om dagen, men mistrivdes med det. Nå spiser jeg 60-80 om dagen, spiser det jeg vil av langsomme karbohydrater samt frukt. Dessuten spiser jeg høykarbo en gang i uken. Her må du nesten prøve deg frem. Overgangsperioden kan være på 2-3 uker.
Gjest Sengaia
Skrevet

Her fikk jeg også noen svar jeg trengte, har gått på lavkarbo litt over to uker, og jeg merker det godt på at jeg ikke blir skrubbsulten, og at blodsukkeret ikke svinger så. Dessverre er jeg en del i kalorioverskudd, men holder meg mer mett o forhold til mengden kalorier. Spiser en del mat på kvelden, det er kanskje ikke lurt... På to uker har det svingt littegranne på vekta, vil bare ned 4 kilo. Begynte med en vekt på 64, så gikk jeg ned til 62.8, i dag veide jeg 63.5. Jeg spiser nok ganske mye mer fett enn jeg pleier.. myyyye mer enn jeg pleier.

Hvordan finner dere ut mengden karbo i alt dere spiser? Jeg spiser salater med litt hjemmelaga dressing, gryteretter med fløte, lavkarbobrød med ost osv, brokkoli og blomkål. Men kommer ikke i ketose - vil bare se åssen det er..

AnonymBruker
Skrevet

Her fikk jeg også noen svar jeg trengte, har gått på lavkarbo litt over to uker, og jeg merker det godt på at jeg ikke blir skrubbsulten, og at blodsukkeret ikke svinger så. Dessverre er jeg en del i kalorioverskudd, men holder meg mer mett o forhold til mengden kalorier. Spiser en del mat på kvelden, det er kanskje ikke lurt... På to uker har det svingt littegranne på vekta, vil bare ned 4 kilo. Begynte med en vekt på 64, så gikk jeg ned til 62.8, i dag veide jeg 63.5. Jeg spiser nok ganske mye mer fett enn jeg pleier.. myyyye mer enn jeg pleier.

Hvordan finner dere ut mengden karbo i alt dere spiser? Jeg spiser salater med litt hjemmelaga dressing, gryteretter med fløte, lavkarbobrød med ost osv, brokkoli og blomkål. Men kommer ikke i ketose - vil bare se åssen det er..

Kalkulator, matvekt og diett.no

Anonymous poster hash: 99c75...9fe

• Liker 1
Gjest Faerunpedia
Skrevet

My fitnesspal er fin å bruke dersom du har smartphone.
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser veldig mye egg og grønnsaker. Blir faktisk ikke lei, mat er liksom bare bensin i min verden. Men jeg har fått en forkjærlighet for teriyakisaus på brokkolien min, da, pappa tror jeg har blitt gal som har gått fra å hate brokkoli innbitt til å spise to-tre i uka aleine :fnise:

Egg med selleri og agurk ved siden av, eventuelt noe annet av frukt, grønt eller bær. Cottage cheese er godt i eggerøra. Ost har jeg av og til ved siden av også, sammen med en klatt smør. Eller cottage cheese med varme bær og mandler, omnom!

Anonymous poster hash: 095b4...d2e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble hverken svimmel eller kvalm i ketose. Lå ganske lavt i karber, rundt 8-10. Gikk ned 4 kg på en uke, men så stagnerte det (har ikke så mange kilo å ta av). Lå mellom 1200 og 1500 kalorier stort sett. Har nå gått over til å spise litt rugsprø og havregryn samt magrere melkeprodukter og trives bedre med det. Syntes det var litt pes med alt fettet. Ligger på omtrent samme kalorinivå som under ketose, og rundt 50-100 g karbo. Jeg har nå gått ytterligere ned et par kilo på et par uker. Skal ikke ytterligere ned nå, så utfordringen er å få i seg nok fett. Sukker og lyst mel etc, skal jeg fortsette å prøve å unngå så godt jeg kan (spiser litt om jeg er borte hos folk).

Anonymous poster hash: e0efe...a44
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for alle innspill! :)

Tror jeg begynner å bli litt mer kjent med hele konseptet nå. Men jeg syns det virker så stress å alltid måtte sjekke hvor mye karbo ting inneholder? Skjønner jo at man lærer seg det etter hvert, men har ikke så lyst til å bli hun som nistirrer ned alle matvarer :fnise:

Hva er det verste skjulte karbouhyret?

Tror jeg bare tar dette i rolig tempo, kutter ned på brød og ris først. Er så glad i potet, så det blir litt tungt, men trenger jo ikke bli helt nazi heller!

Nå skal jeg tråle google for gode lavkarbofrokostvarianter :) Det er bare å trekke på seg kreativitetstrusa! :)

Om det er fler som har tips, opplevelser eller noe annet å dele er det bare å fyre løs. Jeg er så nysgjerrig :)

Gjest Vampen
Skrevet

Det verste skjulte karbouhyret ( :ler: ) er i mine øyne all maten som er pumpet full av ting som sukker og potetmel. Ting man egentlig ikke tenker over kan være fullt av sukker og dritt. Det var det største "sjokket". Og det kan være stor forskjell fra merke til merke, så det er lurt å være obs. Du må kanskje stirre litt i starten, men man får det inn raskt. :)

Også er det jo noen enkle husregler, som at de det meste av de grønnsakene som vokser over jorda har mindre karbo, enn de som vokser under. Tomat er som kjent en frukt, så tomatprodukter kan ha en del karbo. Men igjen, se an varen. De store porsjonsbegrene med makrell i tomat, har feks mindre karbo enn både små porsjonpakker og vanlige bokser.

Ellers synes jeg egentlig det viktigste er å lære seg å tenke mat på en ny måte.:) Det er vel det mange synes er vanskelig. Små ting, som at det ikke MÅ være ei brødskive under pålegget og at middagsrester kan være frokost. ;)

• Liker 1
Skrevet

Grønnsaker (over bakken), reint kjøtt, heil- meieriprodukt (altså ikkje lettvarianter) og smør + kaldpressa oljer er ok. Det same gjeld frukt, innenfor rimelige mengder. Det er kun vist du skal vere veldig veldig streng at du treng å sjekke karboinnholdet i grønnsaker og meieriprodukt.

Men ut over det er det jo greit å titte litt etter kor mange karber som finnes. Har sjølv som regel at alt med under 5g karbo per 100g går fint. Og så blir resten litt vurderingssak, f.eks. kor mykje eg bruker av produktet.

Det finnes ein del uhyrer blandt ferdigrettane, det er tilsatt sukker i dei merkeligaste ting. Enklest å lage sjølv, så du veit nokolunde kva du putter i deg (anbefales igrunn alle, lavkarbo eller ikkje). Kikk gjerne på lavkarbo.no. Der er bl.a. tråder med tips til dei forskjellige måltida.

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Hiver meg på her, jeg også. Har vært jojoslanker i mange år, og sliter med å holde stabil vekt. Har alltid vært skeptisk til lavkarbo, men begynner å vurdere det som en siste utvei, det kan i alle fall ikke skade å forsøke. Jeg har etpar spørsmål jeg også:

- jeg telle karbohydrater hvis jeg kutter ut alt av korn/melvarer, sukker, ris og ferdigprodukter og bare spiser èn frukt om dagen og ellers vanlige grønnsaker? Har f.eks. funnet masse oppskrifter på lavkarbobrød, knekkebrød, frokostmuffins osv uten mel/korn som jeg tenker å bake.

- Må jeg telle kalorier på lavkarbo?

Skrevet

Hiver meg på her, jeg også. Har vært jojoslanker i mange år, og sliter med å holde stabil vekt. Har alltid vært skeptisk til lavkarbo, men begynner å vurdere det som en siste utvei, det kan i alle fall ikke skade å forsøke. Jeg har etpar spørsmål jeg også:

- jeg telle karbohydrater hvis jeg kutter ut alt av korn/melvarer, sukker, ris og ferdigprodukter og bare spiser èn frukt om dagen og ellers vanlige grønnsaker? Har f.eks. funnet masse oppskrifter på lavkarbobrød, knekkebrød, frokostmuffins osv uten mel/korn som jeg tenker å bake.

- Må jeg telle kalorier på lavkarbo?

Nei! :)

Kommer som vanlig ann på kva nivå du vil legge deg på. Definisjonen på lavkarbo er under 150 g karbohydrater per dag (nokre seier 100), dette klarar du heilt fint utan å fintelje karboene. Skal du oppnå ketose og drive med streng lavkarbo bør du derimot telje vertfall i begynnelsen. Skal du ned i vekt so må du jo bare prøve og finne ut kva kosthold som får vekta nedover og ikkje.

Det skal ikkje vere nødvendig å telle kalorier :)

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Nei! :)

Kommer som vanlig ann på kva nivå du vil legge deg på. Definisjonen på lavkarbo er under 150 g karbohydrater per dag (nokre seier 100), dette klarar du heilt fint utan å fintelje karboene. Skal du oppnå ketose og drive med streng lavkarbo bør du derimot telje vertfall i begynnelsen. Skal du ned i vekt so må du jo bare prøve og finne ut kva kosthold som får vekta nedover og ikkje.

Det skal ikkje vere nødvendig å telle kalorier :)

Takk for svar :) Blir mer og mer interessert i å prøve :)

Skrevet

Et tips for å unngå kjedelig mat er saus. Spis grønnsaker med saus på.

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Et tips for å unngå kjedelig mat er saus. Spis grønnsaker med saus på.

Så bra, elsker saus :) Men jeg tror ikke det er noen fare for at maten skal bli kjedelig - er jo masse godt man kan spise på lavkarbo ;) Begynte i går, og er spent på hvordan jeg vil trives med dette kostholdet på sikt. Det jeg kommer til å savne, er antakelig pasta.

Gjest Sengaia
Skrevet

Nå har jeg spist lavkarbo i nesten 3 uker. Jeg trodde jeg skulle savne min elskede havregrøt og kornblandinger veldig, men det er langt ifra så mye som jeg skulle trodd! Nå har jeg lavkarbpbrød i ovnen - 4 gram karbo per 100 gram brød. Så her er det ikke noe problem sånn :) Prøver å komme i ketose for å se hvordan det er, men jeg er nok så vidt over grensa...

Kanskje du vil miste pastalysten, Nanne? :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...