AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #1 Skrevet 3. juli 2013 Skal jeg utsette studieplasssen. permisjon?? Kan jeg lese litt og dukke opp innimellom, eller ikke dukke opp eller hva??? Skjønner ingenting, og er jo ingen som vet. Så vanskelig det skal være å finne ut av dette her. Jeg har studert i 2 år nå, så blir år nr 3 nå. Når kan jeg søke permisjon? Med en gang nå? Om jeg utsetter studiestart får jeg da fødselstipend??? Kan jeg ta nettskole, mens jeg utsetter den andre skolen?? Må ha noe å gjøre. men tror det blir ALTFOR langt å reise til skolen som 5 mnd på vei. Tørr ikke ta sjansen på det. Men hvordan fungerer det med å utsette plassen?? Blir mer og mer forvirra, og om jeg skal ringe skolen og nav skal jeg ialefall ringe 5 ganger til hvert sted, for som jeg ser på nett, har jo ingen av de peiling. og da sitter man med skjegget i postkassa. Vil ikke gjøre noe jeg ikke har lov til, er jo så mye greier. Osv osv osv...... Håper noen kan fortelle det de vet. Anonymous poster hash: e3bd0...30f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #2 Skrevet 4. juli 2013 Du er student nå og starter 3 året til høsten? Så har du termin i desember? Da kan du velge mellom å ta permisjon, eller fortsette studiet og avslutte på nominert tid. Du har da rett på fødselsstipend fra Lånekassen, men tror (!) at du kun vil få penger til sommeren hvis du ikke tar permisjon, siden utdanningen da er ferdig. Men fødselsstipend fra Lånekassen har man rett på inntil 44 uker. Vil absolutt anbefale permisjon. Samme utbetalt, og mer tid med barnet uten stress rundt skolearbeid. Du må søke permisjon innen et par mnd etter barnet har kommet for å ikke miste skoleplass ved min høgskole hvertfall. Håper det hjalp litt Anonymous poster hash: 014d0...00b 1
Gjest Newbitch Skrevet 4. juli 2013 #3 Skrevet 4. juli 2013 Ved min høyskole, må du søke permisjon innen 3 uker FØR du skal ha permisjonen Siden jeg får en januarbaby, tar jeg derfor høstsemesteret
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #4 Skrevet 4. juli 2013 Du er student nå og starter 3 året til høsten? Så har du termin i desember? Da kan du velge mellom å ta permisjon, eller fortsette studiet og avslutte på nominert tid. Du har da rett på fødselsstipend fra Lånekassen, men tror (!) at du kun vil få penger til sommeren hvis du ikke tar permisjon, siden utdanningen da er ferdig. Men fødselsstipend fra Lånekassen har man rett på inntil 44 uker. Vil absolutt anbefale permisjon. Samme utbetalt, og mer tid med barnet uten stress rundt skolearbeid. Du må søke permisjon innen et par mnd etter barnet har kommet for å ikke miste skoleplass ved min høgskole hvertfall. Håper det hjalp litt Anonymous poster hash: 014d0...00b Ja starter på en bachelor til høsten. Men om jeg tar permisjon, er ikke det kun fra 3 uker før? Har planer om å begynne til høsten igjen, slik at samboer kan være hjemme noen mnd etter meg. For tiden hans begynner vel å gå fra når jeg tar permisjon? Han er i 100 % jobb. Om jeg utsetter studiet ett år , så får jeg penger fra babyen kommer? ELLER Kan jeg utsette bacheloren, og så ta nettstudier. Må ha noe å gjøre til den kommer, og det blir for mange busser og for lang vei til den skolen tror jeg når jeg er gravid. Takk for svar:-) Anonymous poster hash: b1d68...946
Lilla-dings Skrevet 4. juli 2013 #5 Skrevet 4. juli 2013 Jeg fikk barn i desember 2012, og studerte da på 2. året. Jeg oppfattet det slik at du MÅ gå skole de siste 6 månedene før termin for å ha krav på foreldrestipend (sommermånedene teller dersom du studerte på våren). Videre kan du tidligst ta permisjon fra studiet 3 uker før termin for å få foreldrestipend. Dersom du ikke studerte på våren vil du ikke ha krav på foreldrestipend, og heller ikke dersom du tar permisjon fra studiet tidligere enn 3 uker før termin. Jeg går på universitet, og fravær der er fravær. Ergo; du får ikke engang gyldig fravær for å føde. Ganske strengt, ja. Uansett, jeg valgte å ikke ta ut permisjon fra studiet, og fortsatte fram til ungen skulle ut, og etter den poppet ut. Jeg valgte å gjøre det slik fordi jeg risikerte å sette utdanningen på pause i to år dersom vi ikke fikk barnehageplass høsten 2013 (har jo ikke krav på før i august 2014 egentlig) - hvilket hadde vært uaktuelt ettersom jeg tar et studie som utgår i 2015, og dermed vil to års permisjon fra studiet medføre at jeg ikke får fullført i tide. Hadde det ikke vært for denne problematikken, så hadde jeg nok tatt permisjon. Føler jeg ikke har kost meg i barseltiden, og bare stresset.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #6 Skrevet 5. juli 2013 uff, har lyst å kose meg da. Akkurat det jeg har tenkt, at jeg vil være hjemme med den litt. Men får jeg ikke plass i barnehage rundt oktober 2014?? Hvordan er de reglene? Det med fravær har jeg hørt ja, rart det skal være sånn når man er gravid, derfor jeg tror jeg satser på nettstudier. Kan jo ikke vite hvordan formen blir. Hmmm er ikke lett det her, å finne ut av alle reglene. Anonymous poster hash: b1d68...946
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå