Gå til innhold

50/50-omsorg og barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ufør og lever på den laveste satsen uføretrygd. Jeg har nylig levert søknad til NAV om barnebidrag, fordi bidragskalkulatoren til NAV forteller meg at jeg har rett til noe penger fra barnefaren, fordi inntektsforskjellen mellom oss er såpass stor. (Han har full jobb som er ok betalt). Barnefaren synes at det er helt urimelig av meg å kreve barnebidrag. Hva tenker dere om dette? Jeg skal jo ikke bruke barnebidragspengene til å flotte meg med, de er jo til å bruke på barna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe... Urimelig, ja...

Det er jaggu meg ikke mye urimelig i min verden, iallefall.

Gjest Gjest
Skrevet

Helt ok. Synes foreldre skal forsørge barna sine etter evne, som de ville gjort om de bodde sammen. Du har jo også en trang økonomi med begrensede muligheter til å øke inntekten din nå. Hvis jeg hadde en ufør eks, ville jeg ikke kranglet på det lovfestede bidraget til felles barn.

Hvis dette er tungt å svelge for din eks, ville det kanskje være en ide å diskutere om han kan ta seg av mer konkrete ting til barnet, som at han betaler mer av klærne, kontingenter, mobilabbonnementet eller andre håndfaste ting, i stedet for å overføre penger til deg som han kan fantasere om at du bruker på deg selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor bor ikke barna med far?

Dersom du ikke er i stand til å ha en vanlig jobb , kan du umulig være en god mor...

AnonymBruker
Skrevet

Eks og jeg hadde 50/50 og han betalte bidrag så klart. Han tjente 1 mill og jeg 200 000. Det var ikke diskusjon en gang. Han syns det var en selfølge at han skulle betale.

Hadde han betalt om dere hadde hatt 47/53 deling? som utgjør noen få kroner......

Ring Nav og spør, og gjerne flere ganger fordi du får forskjellige svar fra forskjellige personer. Skriv ned svarene og gjerne navnet på personen du snakker med. En venninne fikk ett svar av èn og ett annet av en annen.

Anonymous poster hash: d1f6d...e06
Skrevet

Hvorfor bor ikke barna med far?

Dersom du ikke er i stand til å ha en vanlig jobb , kan du umulig være en god mor...

Man kan være en god mor selv om man er ufør, det er ingen vits for oss her på KG og spekulere i hvorfor det ene eller det andre når TS stiller et konkret spørsmål.

TS: Om bidragskalkulatoren sier du skal få bidrag er det ikke urimelig. Jeg og min eks droppet det da veidleren sa han skulle betale meg under en hundrelapp i mnd siden han tjener bittelitt mer enn meg. Men, om forskjellene er store så er det klart at far skal bidra, om det er via bidrag, økt samvær eller en annen privat løsning må dere bli enige om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...