Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bekjent som var like langt på vei som meg (termin i slutten av Desember) og som mistet her om dagen. Hvor normalt er dette, og hva kan grunnene til slikt være? Jeg har ikke helt samvittighet til å spørre hun da vi ikke er så nære..

Anonymous poster hash: 5a909...bb4
Videoannonse
Annonse
Gjest Vampen
Skrevet

Det skjer. 12 uker er ikke en magisk grense som betyr at ting umulig kan gå galt. Sjansen blir bare mindre. Allikevel skjer det at noen mister fra uke 12 og helt opp til, og etter, termin. Det skjer ikke like ofte som før uke 12, men det er på ingen måte unormalt.

Årsakene kan være så mangt, så det er liten vits i å spekulere i. Det kan være noe galt med foster, graviditet eller ingen opplagt årsak.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du om din bekjente hadde vært på ultralyd tidligere? Dersom hun ikke har vært det, er det mulig at hun hadde en MA (missed abortion) som endte i en SA (spontanabort). Da kan gjerne fosteret ha vært dødt i flere uker før hun fikk en blødning som hun tolket som en SA. Det er ikke så uvanlig å miste i første trimester. Ellers er det normalt liten sjanse for å miste etter uke 12; rundt 1 %. De vanligste årsakene til å miste i andre trimester er kromosomfeil eller andre alvorlige genetiske feil ved fosteret, samt diverse tilstander ved mor (infeksjoner, blodpropp i morkaken osv). Heldigvis er det tross alt veldig sjeldent at det skjer, men det er så klart en stor sorg og tragedie for de som mister barnet sitt. Håper at du kan finne en måte å støtte din bekjente på. Jeg ville nok også vært forsiktig med å spørre for mye, med mindre hun tar opp emnet selv.

Anonymous poster hash: b3a3a...8d9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte på det. Er sanlig ikke sikker på om hun hadde vært på ultralyd eller ikke tidligere. Samtidig begynte jeg å tenke veldig på det selv. Jeg har hatt ultralyd tre ganger og hørte hjertelyden senest sist uke (ingen grunn til mange ultralyder, men har bare en snill fastlege) og jeg tenker veldig nå på sjansene er for å miste nå.. Er jo femten uker på vei..

Skrevet

Jeg tenkte på det. Er sanlig ikke sikker på om hun hadde vært på ultralyd eller ikke tidligere. Samtidig begynte jeg å tenke veldig på det selv. Jeg har hatt ultralyd tre ganger og hørte hjertelyden senest sist uke (ingen grunn til mange ultralyder, men har bare en snill fastlege) og jeg tenker veldig nå på sjansene er for å miste nå.. Er jo femten uker på vei..

Etter å ha hørt hjertelyden etter uke 12, så er sjansene særdeles små.

Og det best for både barnet og deg at du ikke stresser med det, selvom det selvfølgelig ikke alltid er like lett.

Det er dessverre ikke noen garantiere for at ting skal gå den veien vi ønsker, og vi kan ikke annet enn å ta de forhåndsreglene som er og håpe.

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg tenkte på det. Er sanlig ikke sikker på om hun hadde vært på ultralyd eller ikke tidligere. Samtidig begynte jeg å tenke veldig på det selv. Jeg har hatt ultralyd tre ganger og hørte hjertelyden senest sist uke (ingen grunn til mange ultralyder, men har bare en snill fastlege) og jeg tenker veldig nå på sjansene er for å miste nå.. Er jo femten uker på vei.. Anonymous poster hash: 5a909...bb4

Skyv det ut av hodet.

Det er rundt 200 dødfødsler i Norge pr år, og dødfødsler regnes etter uke 22. Hva blir det? 3 pr 1000 levendefødte? Som jeg skrev, det skjer. Men sannsynligheten for at det ikke skal skje er veldig mye større. Du har solide odds i din favør. Det beste du kan gjøre, for deg selv og den du har i magen, er å ta de forholdsreglene du kan, og ellers senke skuldrene og nyte graviditeten.

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis hadde hun ikke hatt UL på en stund (i det hele tatt), jeg hadde UL med hjerteslag i uke 7, men i uke 11 ble MA påvist. Det betyr jo ikke at jeg mistet i uke 11, men det var vel rundt uke 9 de fant ut av.

Miste i uke 12 kan jo selvfølgelig også skje, av de grunnene noen nevnte over her. Det er jo ikke sånn at 12+0, da er det plutselig magisk og man ikke mister lenger.

Anonymous poster hash: dc881...6e1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge kan en MA vare, egentlig? Altså, hvor lenge kan man gå med dødt foster i magen før kroppen oppdager det og støter det fra seg? Kan det dø tidlig, og så merker man det ikke før man kommer på ordinær ultralyd?

Anonymous poster hash: 30754...7eb
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge kan en MA vare, egentlig? Altså, hvor lenge kan man gå med dødt foster i magen før kroppen oppdager det og støter det fra seg? Kan det dø tidlig, og så merker man det ikke før man kommer på ordinær ultralyd?

Nokså lenge, men det er nok ikke sannsynlig at man mistet i uke 4 og så går helt til ordinær UL før noe som helst har skjedd.

Men at man kan ha realistisk sett mistet en stund før uke 12 og så skjer selve prosessen etter dette, det kan skje.

Uansett er det ingen garanti - uansett hvor mange UL`er man er på og hvor mange ganger man høre bankende hjerter. Mennesker kan dø, også etter fødsel i alle livsfaser.

Anonymous poster hash: 1c52a...abf

AnonymBruker
Skrevet

Sjeldent.... Hos meg brukte kroppen ca 2,5 uke på å sende det ut etter at døde...

Anonymous poster hash: dc881...6e1

Skrevet

Jeg mistet i uke 17. Vet ikke grunnen.Fikk bare beskjed om at "slikt skjer"

Det er liksom en magisk grense ved uke 12. Da skal alt være i orden.Men realiteten er noe helt annet.

Ikke ofte slikt skjer,men det skjer.

AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg kjenner opplevde at barnet døde i uke 22, morkaken løsnet av ukjent grunn. Ei anna opplevde at barnet døde 30 min etter fødsel, kromosomfeil, som de viste om. Ei anne en uke før termin, noen år siden og jeg husker ikke hvorfor. Noen opplever at barnet på 4 år blir påkjørt og dør når det løper uti veien. Vi har dessverre ingen garanti for hva som skjer, men man kan ikke gå rundt å tenke på døden hele tiden, da kan man ikke leve livet. Jeg hadde en spontanabort i uke 6 og når jeg ble gravid på nytt var jeg livredd frem til uke 14 ca, er nå i uke 25 og tenker ikke noe særlig mer på det. Jo barnet kan dø i dag eller i morgen, men jeg bli jo gal om jeg skal gå rundt å tenke på det hver dag!

Slapp av, tenk at dette skal gå bra, uke 15 er jo et godt stykke på vei! Det går sikkert kjempe bra! :laugh:

Anonymous poster hash: 99f6e...1be
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg kjenner opplevde at barnet døde i uke 22, morkaken løsnet av ukjent grunn. Ei anna opplevde at barnet døde 30 min etter fødsel, kromosomfeil, som de viste om. Ei anne en uke før termin, noen år siden og jeg husker ikke hvorfor. Noen opplever at barnet på 4 år blir påkjørt og dør når det løper uti veien. Vi har dessverre ingen garanti for hva som skjer, men man kan ikke gå rundt å tenke på døden hele tiden, da kan man ikke leve livet. Jeg hadde en spontanabort i uke 6 og når jeg ble gravid på nytt var jeg livredd frem til uke 14 ca, er nå i uke 25 og tenker ikke noe særlig mer på det. Jo barnet kan dø i dag eller i morgen, men jeg bli jo gal om jeg skal gå rundt å tenke på det hver dag!

Slapp av, tenk at dette skal gå bra, uke 15 er jo et godt stykke på vei! Det går sikkert kjempe bra! :laugh:

Anonymous poster hash: 99f6e...1be

Enig.

Kan ikke gå rundt og være bekymret 24/7.

Senk skuldrene og prøv å nyte graviditeten.

Jeg fallt på glattisen 4 uker før termin og det gikk bra.

Anonymous poster hash: edae5...fb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...