Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at om vi skal ha barnevakt må jeg være sikker på at denne gjør sitt beste, og det som skal til for å få barnet til å sove, spise og generelt trives.

Bestemødrene til gutten derimot tilbyr seg gjerne å passe gutten "på sin måte", og tar det ikke så tungt om han hverken sover eller spiser som han pleier.

-De kan f.eks ikke stå ute å rugge på vogna i 5min om det er kaldt, det blir ubehagelig, og kan da ikke være nødvendig. Langt mindre trille, da han var avhengig av det.

-Om natta kan de ikke få forstyrret nattesøvnen, så om han våkner sier de at han får skrike til han skjønner at det ikke nytter, eller de kan ta han med opp så han får se på tv til han blir trøtt.

-Om de skal gi han middag som jeg har gjort klar gir de han heller en banan eller ei skål jordbær.

-Den ene har prøvd å legge han for kvelden, men hun kunne ikke legge han ned i senga da han stadig reiste seg, fordi hun kunne få vondt i ryggen. Derfor tok hun han heller opp og lekte med han. Da jeg tok over var han stuptrøtt og sovnet så fort jeg gjorde som jeg pleier.

De sier begge at de kan passe han, men på "sin måte", og at siden de har hatt barn før trenger de ikke høre når jeg sier hva som fungerer.

Resultatet er at de kun har hatt han noen få timer, og de har aldri fått han til å sove. Han er derfor overtrøtt eller sutrete når jeg kommer tilbake, fordi han "ikke var trøtt". Vi spør dem derfor aldri om å være barnevakt annet enn kort tid på dagen, og får høre at vi er altfor "hysteriske", og ikke minst "moderne".

Hva forventer dere av barnevaktene deres, og hva får dere?

Jeg synes det er litt trist at bestemødre ikke kan strekke seg lengre for at barnebarnet skal ha det bra, når det er såpass enkle ting det dreier seg om.

Om jeg passer barn vil jeg gjerne høre hva de er vant til, da blir jo jobben min enklere også!

Føler at det blir litt som å få vikar på arbeidsplassen, de må jo settes inn i hvordan skal gjøres, selv om ingen selvsagt gjør likt. Forventer ikke at de skal kopiere oss, bare at de skal vise forståelse for guttens behov.

Gutten er 14mnd nå, og det har alltid vært slik.

HVa tenker dere?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke man som forelder kan kreve av besteforeldre eller andre barnevakter at de gjør ting på akkurat samme måte alltid, men da bør de ha et alternativ som er greit.

Selv synes jeg mye av det du skriver ikke er helt greit - for eksempel synes jeg de burde la ungen spise maten du har laget og heller ikke ta ham med opp. Og jeg er enig i at de burde klare å anstrenge seg for noen få timer.

Samtidig har jeg forståelse for at det ikke er så lett for dem alltid. Det blir fort mange beskjeder og oppskrifter å ta i mot, og de har jo også rett i at det nok går bra likevel.

Men dette må å la barnet skrike, det hadde jeg ikke akseptert. Da måtte de definitivt ventet til barnet ikke våknet om natten lenger.

Våre foreldre gjør en god jobb med barna våre. De gir dem skikkelig mat, vasker og steller og sørger for at de får sove. Og finner på morsomme ting. Men så sier de sånt som "Jeg glemte å pusse tenner på ham", men det er jo i orden en gang i blant. Våre foreldre har bare passet min eldste over lengre tid, og da i hovedsak fra han var ca to år.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner disse bestemødrene godt! Med en så bortskjemt unge hadde jeg også krevd å få passe han på MIN måte. Blir det vanskelig for deg så ville jeg nok heller sluppet!

Anonymous poster hash: c5c11...efc
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke liker hvordan de gjør det får du heller passe ungen din selv.

Anonymous poster hash: 866b9...367
  • Liker 10
Skrevet

Hadde heller ikke brydd meg om de hoppet over tannpussen.

Jeg er overrasket over hvor lite de egentlig er villige til å gi, og over at de ikke forstår hvorfor vi ikke "vil" ha barnevakt når de har dette synet på det.

Altså, vi vil gjerne, men ikke når det skal være slik.

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner disse bestemødrene godt! Med en så bortskjemt unge hadde jeg også krevd å få passe han på MIN måte. Blir det vanskelig for deg så ville jeg nok heller sluppet!

På hvilke punkter synes du han er bortskjemt? Jeg bare spør, siden man lett ser seg blind på egen situasjon. Må legge til at han er blid og glad og enkel å ha, det er alle enige om. Bortsett fra når han ikke får sovet da, som de fleste andre.

Om du ikke liker hvordan de gjør det får du heller passe ungen din selv.

Anonymous poster hash: 866b9...367

Det er det som er poenget. Vi har han selv, men får stadig høre at de gjerne kan ha han mer. Men så vet vi hvordan det blir, og har han heller selv.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hadde heller ikke brydd meg om de hoppet over tannpussen.

Jeg er overrasket over hvor lite de egentlig er villige til å gi, og over at de ikke forstår hvorfor vi ikke "vil" ha barnevakt når de har dette synet på det.

Altså, vi vil gjerne, men ikke når det skal være slik.

Ærlig talt! Ungen er 14 måneder og du krever at noen skal stå og rugge på vogna for å få han til å sove??? Greit nok om han hadde vært 2 UKER, men ikke 14 MÅNEDER!

Jeg fatter ikke hvorfor foreldre legger opp til slikt og skjønner godt at besteforeldrene setter foten ned for hva de er villige til å gjøre for en så borskjemt unge!

• Liker 13
Skrevet

Ærlig talt! Ungen er 14 måneder og du krever at noen skal stå og rugge på vogna for å få han til å sove??? Greit nok om han hadde vært 2 UKER, men ikke 14 MÅNEDER!

Jeg fatter ikke hvorfor foreldre legger opp til slikt og skjønner godt at besteforeldrene setter foten ned for hva de er villige til å gjøre for en så borskjemt unge!

Okei, ser hva du mener. For meg er det ikke noe problem å rugge på ei vogn i 5min, så jeg tenker ikke over at andre synes det er fælt. Spesielt ikke ei bestemor som er glad i gutten. Jeg hadde gladelig rugget ei vogn med hvilken som helst unge om det ga meg fred i opp mot 2 timer, men det er kanskje jeg som er rar.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke egne barn og er heller ikke bestemor. Men jeg er i midten av 30 årene og har 3 tantebarn som jeg ofte sitter barnevakt for, har på overnatting eller passer en langhelg. Svarer deg derfor likevel ut i fra mitt ståsted som barnevakt, men altså uten å ha erfaring med egne barn.

Jeg bor i samme nabolag som min bror og svigerinne og har derfor kontakt med dem og mine tantebarn flere ganger i uka samt store deler av helgene. Barna er nå i alderen 4-10 år, men jeg har passet dem jevnlig siden eldstemann ble født. Min bror og svigerinne har av og til jobbing på ettermiddag/kveldstid og jeg er da fast barnevakt. Jeg henter gjerne i barnehagen dersom det passer og barnas venner kjenner meg også godt.

Jeg er veldig opptatt av å gjøre absolutt alt jeg kan for at foreldrene kan slappe av og kose seg hver eneste gang de overlater barna til meg. Dette gjelder uansett om de er på jobb eller reiser en langhelg til utlandet. Jeg passer derfor på å følge barnas vanlige rutiner, selv om det nok hender at jeg kjøper en ekstra leke eller to når jeg passer dem hele helger eller tar dem med på lekeland ol ;-)

Jeg mener derfor det er viktig at barnevakt, bestemor eller tante, følger foreldrenes regler. Dette gjelder spesielt dersom de passer barnet/barna ofte. Ellers blir det en veldig unaturlig situasjon i stedet for "naturlig" for barna at foreldrene er borte. Jeg har trillet vogn og vugget i søvn da barna var små. Det eldste tantebarnet mitt hadde stort behov for kroppskontakt og sovnet ofte på magen min da han var baby. Det midterste barnet hadde en periode da hun ikke turte å legge seg alene, da la jeg meg i senga med henne slik som foreldrene gjorde. Jeg har aldri noen gang latt barna skrike, verken dag eller natt. Dette fordi jeg vet at foreldrene aldri lot barna skrike seg i søvn da de var små. Det har hendt at jeg har tatt dem inn i min seng om natta, men det gjorde foreldrene også innimellom.

Det samme gjelder i forhold til mat og matvaner. Vi spiser helt normal mat når foreldrene er borte og jeg har alltid gitt den maten jeg fikk beskjed om da de var mindre. Ser ingen fordeler med å gjøre noe annet. Det er verken moderne eller hysterisk av deg å ønske dette. Jeg mener det er en selvfølge og at barna blir mer fornøyde av rutiner de er vant med.

For min del har dette alltid fungert og barna er nå så store at de ikke reagerer på om det plutselig er jeg som passer dem. De blir heller fornærmet dersom foreldrene kommer hjem "for tidlig". Nå kjenner jeg dem imidlertid veldig godt og har observert foreldrenes rutiner i dagliglivet. Dette har gjort jobben min ganske lett. Men uansett så mener jeg du kan kreve at barnevakten opprettholder barnets vanlige rutiner og matvaner.

Anonymous poster hash: d4c65...427
  • Liker 37
Skrevet

AB over: Drømmebarnevakt! Regner med at du gjør dette fordi det forenkler jobben, og fordi du unner foreldrene å slappe av når de er borte. Samtidig som du ønsker tantebarna dine det beste, slik tenker ihvertfall jeg.

Derfor blir jeg så overrasket når bestemødrene åpenbart vil passe gutten, men ikke forstår at vi heller har han selv når de skal gjøre alt annet enn det som fungerer for han.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

AB over: Drømmebarnevakt! Regner med at du gjør dette fordi det forenkler jobben, og fordi du unner foreldrene å slappe av når de er borte. Samtidig som du ønsker tantebarna dine det beste, slik tenker ihvertfall jeg.

Derfor blir jeg så overrasket når bestemødrene åpenbart vil passe gutten, men ikke forstår at vi heller har han selv når de skal gjøre alt annet enn det som fungerer for han.

"Drømmebarnevakten" her igjen :-) Det er enkelt for meg å være barnevakt, også da barna var små, så lenge jeg følger de vanlige rutinene. Men husk at jeg har fulgt dem mye i hverdagen med foreldrene siden de var babyer og derfor tydelig har sett hva som fungerte og hva som fungerte mindre bra. Deretter har jeg bare gjort de samme tingene og barna har derfor svært sjelden reagert på at foreldrene er borte. Jeg har et spesielt godt forhold både til min bror og svigerinne, noe selvsagt barna også merker. Siden jeg ikke har egne barn har jeg også reist på ferie med dem og barna mange ganger. Så jeg er vant med barnas rutiner og barna er vant med å ha meg rundt seg.

Barnas foreldre gir meg imidlertid helt frie tøyler som barnevakt. Jeg kan proppe barna fulle med sukker og la dem være våkne til langt utover kvelden dersom jeg ønsker dette. Men innerst inne så vet de nok at jeg aldri ville gjort dette. Jeg vet jo selv konsekvensene og da ser jeg ingen poeng i å gjøre det. Det er jo ikke bra for barna.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke man har rett til å kreve noe som helst av besteforeldrene. Det er du som har valgt å bli mamma.

Anonymous poster hash: 42a1e...11b
  • Liker 1
Skrevet (endret)

"Drømmebarnevakten" her igjen :-) Det er enkelt for meg å være barnevakt, også da barna var små, så lenge jeg følger de vanlige rutinene. Men husk at jeg har fulgt dem mye i hverdagen med foreldrene siden de var babyer og derfor tydelig har sett hva som fungerte og hva som fungerte mindre bra. Deretter har jeg bare gjort de samme tingene og barna har derfor svært sjelden reagert på at foreldrene er borte. Jeg har et spesielt godt forhold både til min bror og svigerinne, noe selvsagt barna også merker. Siden jeg ikke har egne barn har jeg også reist på ferie med dem og barna mange ganger. Så jeg er vant med barnas rutiner og barna er vant med å ha meg rundt seg.

Barnas foreldre gir meg imidlertid helt frie tøyler som barnevakt. Jeg kan proppe barna fulle med sukker og la dem være våkne til langt utover kvelden dersom jeg ønsker dette. Men innerst inne så vet de nok at jeg aldri ville gjort dette. Jeg vet jo selv konsekvensene og da ser jeg ingen poeng i å gjøre det. Det er jo ikke bra for barna.

Vi har spesielt den ene bestemora tett på, så hun er også fullt oppdatert. Likevel fungerer det så dårlig. Synd for både henne og gutten synes vi.

Det enkleste er egentlig å finne andre til å passe han, men det blir fort feil for henne, så det er en vanskelig situasjon synes jeg.

Endret av Stinelin
Skrevet

Jeg synes ikke man har rett til å kreve noe som helst av besteforeldrene. Det er du som har valgt å bli mamma.

Anonymous poster hash: 42a1e...11b

Har du lest problemstillingen? Vi krever aldri at de skal være barnevakter, men de vil gjerne og er nesten snurte fordi de ikke har gutten mer. Dette fordi det fungerer så dårlig at vi heller har han selv. Jeg synes det er noe annet enn å kreve barnevakt, og på en spesiell måte, om det var det du mente.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Burde man ikke bare være glad for at noen gidder å stille opp som barnevakt. Spesielt når det er snakk om overnatting. Det er ikke en selvfølge at andre skal passe dine barn.

En overtrøtt og sutrete unge en gang i blant er ikke verdens undergang. Synes det virker som du overbeskytter ungen din litt. For ingenting av det du skriver tilsier at ungen ikke har det best mulig hos sine besteforeldre. At ungene skal ha det best mulig betyr ikke at du skal pakke de inn i vatt hele tiden.

Anonymous poster hash: bd2dc...b9b
  • Liker 6
Skrevet

Nei, jeg ville ikke latt dem passe en baby. De har mange gammeldagse holdninger og forstår ikke at tidene forandrer seg. De egner seg nok mye bedre til å passe når barnet blir større og ikke så avhengig av rutiner som nå.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi har spesielt den ene bestemora tett på, på samme gård faktisk, så hun er også fullt oppdatert. Likevel fungerer det så dårlig. Synd for både henne og gutten synes vi.

Det enkleste er egentlig å finne andre til å passe han, men det blir fort feil for henne, så det er en vanskelig situasjon synes jeg.

Meg igjen (burde skrevet under nick her). Så utrolig dumt at dere ikke kan finne en akseptabel løsning når dere bor så nært hverandre. Selv har jeg som nevnt ingen barn og derfor ingen tidligere erfaring med hva jeg mener er riktige rutiner. Jeg har jobbet en del med barn, men det blir uansett ikke det samme. Mine referanser er min bror og min svigerinnes måte å oppdra sine egne barn på. Jeg ser jo i praksis at dette fungerer veldig bra på akkurat disse 3 barna og vil derfor gjøre ting mest mulig likt. Jeg har ingen behov for å vise foreldrene at "mine" måter fungerer bedre enn deres. Ikke at jeg skjønner hvorfor besteforeldre skal markere seg på den måten, men kanskje det er forskjellen på barnløse meg uten egen erfaring og besteforeldre som har erfaring med egne barn? At de på en eller annen måte vil markere at deres metoder fungerer like bra selv om du kjenner ditt eget barn best?

• Liker 2
Skrevet

Skriver fra mobil så litt kort: jeg syns ikke tingene du beskriver høres urimelige ut på noe vis, og jeg syns det er dårlig at de ikke gidder å legge ned en såpass liten ekstrainnsats som feks litt vognrugging er. Dem kunne hvertfall prøve det! Syns også det er dårlig gjort å snakke om bortskjemte barn (BARN ER FORSKJELLIGE) om rugging er sikreste vei til god søvn. Føler med deg, var i grunnen mest det jeg ville si.

• Liker 7
Skrevet

jeg er ikke bestemor , men mor og tante, jeg kunne legge mine barn hvor som helst for en lur, på et teppe på gulvet eller i vogn eller senga , de la seg bare til og sov,og sov i max to timer,

tantebarna måtte i vogn og trilles i søvn, når de sov kunne vognen stå still, men da sov de til gjengjeld opp i tre og en halv time

ja jeg har passet tantebarna, og en gang nektet jeg ut å trille, men trillet inne i gangen, tok noe lenger før den sovnet, men ikke søren om jeg ville ut med et forkjølet barn i snøstorm, men vil mye heller passe blide og fornøyde barn som følger vanlige rutiner, enn å passe sure grinete og overtrøtte unger fordi jeg ikke følger vanlig rutine når det gjelder måltid og søvn, lek og moro og bleieskift har jeg gjort på min måte , for det har fungert for både tanteungene og meg

Gjest Magdalene
Skrevet

Forventer at barnevaktene gjør det grunnleggende, som mat og søvn i det minste.

Og passer jeg unger så gjør jeg selvsagt det jeg kan for at de skal sove og gir de den maten foreldrene ønsker.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...