Tolly Skrevet 5. juli 2013 #21 Skrevet 5. juli 2013 Ett tips til: merk boksene godt! Vet om ei som tinte en tolitersboks med iskrem som hun trodde var middagen.. 1
siebaeo Skrevet 5. juli 2013 #22 Skrevet 5. juli 2013 (endret) Jeg bare MÅ spørre: Planlegger dere å bære rundt på babyen og amme 24 timer i døgnet siden dere ikke har tid til å lage mat med baby i hus? Jeg har 3 barn og har da alltid rukket å lage mat til oss. Dersom dere har flere barn er det kanskje lurt å prøve å legge opp til gode rutiner for baby fra starten av? Da mener jeg bl.a. å venne baby til å sove i seng/vugge og til å sove uten brystet i munnen (noe som ikke er bra i det heletatt pga. luft i magen ol.) Bare et lite tips fra ei som har hatt god tid til både de andre barna og matlaging, selv med baby i hus. Og, ja, jeg VET at jeg antagelig kommer til å bli skutt her nå, for slike råd er det jo ingen som vil ha her inne...Anonymous poster hash: e22fa...5dd Min baby har sovet i egen seng hele sitt liv, ikke måttet trilles i søvn, diet helt normalt og puppen ble ikke brukt som søvnmiddel. Dvs ingen av disse uvanene du beskriver. Og pappaen disket opp med imponerende retter i starten! Jeg ser fortsatt ikke problemet med å lage opp litt ekstra mat i tilfelle hard start, ømme sting, operasjonssår, null energi, jernmangel osv. Og ikke minst for å kunne bruke tiden til noe annet som f eks være ute og enkelt kunne varmt opp mat etter barnehagegutten er hentet. Jeg skjønner at du er redd for å bli "skutt" fordi du kommer med det du mener er gode råd (og som på mange måter ER det). Men det er jo litt out of place siden du svarer på noe helt annet enn det det blir spurt om.. Det er kanskje derfor du forventer "skudd"? Ber om matoppskrifter og får oppdragelsesråd i stede for å sette det på spissen.. Men du har kanskje forslag til noen gode og enkle retter man kan lage i en hektisk hverdag? Det setter JEG pris på i alle fall! Endret 5. juli 2013 av siebaeo 7
Stinelin Skrevet 5. juli 2013 Forfatter #23 Skrevet 5. juli 2013 (endret) Jeg bare MÅ spørre: Planlegger dere å bære rundt på babyen og amme 24 timer i døgnet siden dere ikke har tid til å lage mat med baby i hus? Jeg har 3 barn og har da alltid rukket å lage mat til oss. Dersom dere har flere barn er det kanskje lurt å prøve å legge opp til gode rutiner for baby fra starten av? Da mener jeg bl.a. å venne baby til å sove i seng/vugge og til å sove uten brystet i munnen (noe som ikke er bra i det heletatt pga. luft i magen ol.) Bare et lite tips fra ei som har hatt god tid til både de andre barna og matlaging, selv med baby i hus. Og, ja, jeg VET at jeg antagelig kommer til å bli skutt her nå, for slike råd er det jo ingen som vil ha her inne... Anonymous poster hash: e22fa...5dd Fordi jeg har mer lyst til å leke med storebror, kose med baby, eller rett og slett sove enn å lage middag. Sist hadde jeg KS, kolikkbaby og fødselsdepresjon, og da er ikke matlaging det som står øverst på lista. Håper det blir bedre nå, men vi har jo en liten storebror å tenke på også. Med fare for å bli skutt..Hvorfor kan ikke mannen lage middag de første par ukene som er unntakstilstand? Man skulle tro far har interesse i å ta vare på personen som nettopp bar hans barn i 9 måneder og deretter fødte hans barn. Anonymous poster hash: dbc40...ec1 Mannen min er kjempeflink, men har masse å gjøre siden det er høysesong på jobben på den tiden. På fritiden hans unner jeg han å slappe av og kose seg med oss enn å stå ved grytene. Er egentlig glad for hver time han er inne han kan slappe av på den tiden. Det er ikke bare vi damene som kan ha et krevende liv og trenger stell. Når storebror begynner i barnehage har jeg forhåpentligvis et par rolige uker før fødselen, vil heller lage mat i ro og fred da enn etterpå. Edit: Surra med quotinga Endret 5. juli 2013 av Stinelin 1
Susa Skrevet 5. juli 2013 #24 Skrevet 5. juli 2013 Kjøttkaker i brun saus. Fiskegrateng. Skinkegrateng. Kyllingfrikasse.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #25 Skrevet 8. juli 2013 Dra til mor og svigermor annenhver dag å spis middag Anonymous poster hash: 6a03f...59a 2
kaprifolen Skrevet 8. juli 2013 #26 Skrevet 8. juli 2013 Her jobbet far etter en knapp uke med oss, og når han kom hjem unnet jeg han da vitterlig å få kose med sitt nyfødte barn fremfor å lage middag. Og hva skjer egentlig med anti-dulle-besserwisser-anonym-brukeren som spammer forumet om dagen...? 1
Stinelin Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #27 Skrevet 8. juli 2013 Her jobbet far etter en knapp uke med oss, og når han kom hjem unnet jeg han da vitterlig å få kose med sitt nyfødte barn fremfor å lage middag. Og hva skjer egentlig med anti-dulle-besserwisser-anonym-brukeren som spammer forumet om dagen...? Slik tenker jeg også. Godt spørsmål forresten
siebaeo Skrevet 8. juli 2013 #28 Skrevet 8. juli 2013 Her gikk fars første uke på sykehuset så det tenker jeg og.. Man vet jo aldri så hvorfor ikke forberede seg litt om man har tid og lyst! Tror ikke man blir alt for skuffa om man finner noen kanelboller eller sjokoladekake i fryseren heller 1
Gjest Fleecejakke Skrevet 8. juli 2013 #29 Skrevet 8. juli 2013 Jeg laget masse god mat og fikks elvfølgelig en melkeallergiker, så alt ble spist av mannen. Dersom jeg hadde god tid ville jeg laget mat uten melk og diverse, sånn tilfelle. Det var skikkelig tungt å sette seg inn i dette rett etter at barnet var født. Neste gang skal jeg være føre var, det skader ikke med allergenfri mat om barnet tåler alt.
Stinelin Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #30 Skrevet 8. juli 2013 Jeg laget masse god mat og fikks elvfølgelig en melkeallergiker, så alt ble spist av mannen. Dersom jeg hadde god tid ville jeg laget mat uten melk og diverse, sånn tilfelle. Det var skikkelig tungt å sette seg inn i dette rett etter at barnet var født. Neste gang skal jeg være føre var, det skader ikke med allergenfri mat om barnet tåler alt. Godt poeng, kan det være andre ting man bør tenke på også tro? Løk og kål og sånn, men flere ting?
kaprifolen Skrevet 9. juli 2013 #31 Skrevet 9. juli 2013 Melk Hvitløk Løk Sitrus Jordbær Sjokolade Kål Bønner Er ganske vanlige ting å reagere på, hvertfall....
Miss I.W. Skrevet 9. juli 2013 #32 Skrevet 9. juli 2013 Har nettopp laget kjøttkaker uten løk og sitronpepper, som jeg elsker i hjemmelagde kjøttkaker, og skal til å kjevle ut en stor posjon pizzasnurrer nå. I fryseren ligger et par lasagne (lagde dobbel posjon de siste gangene vi hadde det til middag) og en del ganske sunn bakst. Skal prøve å få til et par paier med kylling og gode grønnskaker og en stor posjon hjemmelaget pastasaus. Og så får vi se om jeg får ånden over meg til å finne på noe mere spennende etterhvert. Har kjøpt inn litt ekstra av alt (tørrvarer, kjøtt, juice, hermetikk, osv), sånn at handlingen kan gjøres litt lettere/kjappere den første stunden. En vet jo ikke hvor øm og sår en blir, om en må sitte ute med puppen hele dagen eller om en må bysse natta igjennom og sove når en kan på dagen, så jeg synes det er helt greit å være litt forberedt! Mat må en jo ha! 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #34 Skrevet 9. juli 2013 Mannen ble veldig lei, men noe jeg elsket den første tiden som mor var frossen grønnsaker (Wok classic), svinestrimler/kylling/laks og ris/byggris til. Varierte tilbehøret noe, mest mellom rømme eller soyasaus. Ikke så kreativt, men den maten elsket jeg. Og barnet reagerte ikke- Anonymous poster hash: 37768...5c8
Gjest Brienne of Tarth Skrevet 10. juli 2013 #35 Skrevet 10. juli 2013 Jeg lagde noen ladninger med matmuffins, grove pizzasnurrer og piroger. Mannen syntes pirogene var så gode at de forsvant før ungen ble født. Jeg bakte også kanelsnurrer for å ha til kaffen når vi fikk besøk, men de spiste jeg opp!
kaprifolen Skrevet 10. juli 2013 #36 Skrevet 10. juli 2013 Oppskrift på pirogene kan sendes på pm, takk! Hehe!
Sola^ Skrevet 10. juli 2013 #37 Skrevet 10. juli 2013 Ett tips til: merk boksene godt! Vet om ei som tinte en tolitersboks med iskrem som hun trodde var middagen.. Og helst med dato så ein veit kor gamal maten er. Viss ein ikkje får spist det opp i løpet av nokon mnd så er det greit å vite når ein bør kaste det.
Gjest Brienne of Tarth Skrevet 10. juli 2013 #38 Skrevet 10. juli 2013 Oppskrift på pirogene kan sendes på pm, takk! Hehe! Kan jo ta den her hvis flere har lyst til å prøve den. Piroger (ca 10 stk) Deig: 1/2 pk gjær 3 dl lunken melk 3 ss olje/smør 1/2 ts salt 1 ss sukker 8 dl hvetemel Fyll: 500 g kjøttdeig 3 ss tomatpuré 1 liten løk oregano revet ost Et pisket egg til pensling. La deigen heve til dobbelt størrelse. Del deigen i 10 emner og kjevle dem ut til runde lefser. Legg litt fyll og ost på en side og brett deigen over. Trykk skjøten sammen med gaffel. Pensle pirogene med egg før steking midt i ovnen på 220 grader i ca 12-15 minutter. Etter frysing pleier jeg å varme dem i mikroen i 1-2 minutter, kjempelettvint!
siebaeo Skrevet 10. juli 2013 #39 Skrevet 10. juli 2013 Piroger er jo bare nydelig!! Mamma brukte å lage til bursdager og jeg drømmer fortsatt om det Jeg trenger en større fryser!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå