Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne gangen skal jeg være forberedt og ha lettvint middag klar i fryseren. Sist gikk det flere måneder før jeg hadde energi/ tid/ lyst til å lage annet enn superenkel middag til oss, ellers ble det mye brødmat. Nå har vi jo lillegutt å tenke på også, så vi må spise ordentlig.

Men jeg er jo helt blank på hva som er kjekt å lage!

Forslag til noenlunde sunn og god mat..??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lapskaus, supper, gryterett, gratenger. Nedfryste grønnsaker, ferdigkuttet. Evt de som selges nedfryste og kuttet ferdig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spaghettisaus

Fiskegrateng

Frosne grønnsaker

Frosne fiskefileter i porsjoner (kjøpe ferdig eller dele opp selv)

Lasagne eller moussaka

Anonymous poster hash: 85565...c16
Gjest Fluttershy
Skrevet

Må følge med her. Det eneste jeg har kommet på til nå er at vi skal fryse ned hjemmelaget tomatsuppe.

Skrevet (endret)

Skipper pai kanskje? Mener jeg har fryst det og det har smakt ganske likt faktisk. Men lurt å utelate osten oppå (når du fryser den), for da blir den veldig ekkel. Er fort gjort å hive det oppå da, før du hiver den i steikeovnen :)

Og kanskje steike kjøttdeig for så å fryse det ned i passlige porsjoner? Har ikke prøvd det selv, men har hørt andre har gjort det. Skal man ha en gryterett så tar det ikke lange tiden, men selvfølgelig, man må fremdeles lage den.

Og jeg gikk jammen rett i samme fella som deg. Tror ikke vi hadde middag før ungen var 3-4 mnd!! Haha!! Spent på å høre hvordan du/dere/andre får "kabalen" til å gå opp når man får nr 2 :) For jeg ser ikke for meg, hvordan jeg/vi skulle hatt klart det samme :-P

Endret av Kardinal
Skrevet

Her gikk pizzahornene/-snurrene ned på høykant!!! Godt, mettende, og kan spises lunkent med èn hånd, hvilket var greit for meg som hadde babyen på brystet omtrent 20 av døgnets timer de første ukene..:P

Kanskje kutte ned på løk og hvitløk for sikkerhets skyld?:)

• Liker 1
Skrevet

Chili con carne, bolognesesaus, stekte koteletter i brun saus, diverse "gryteretter", linseretter, supper osv er supre å fryse ned. Fiskekaker og kraft til saus, fiskepudding, fiskefileter... Marinerte kylling / kalkun / svinefileter som du deretter kan slenge rett i en stekepose og inn i ovnen.

AnonymBruker
Skrevet

Macaronigrateng er god å fryse ned, frys porsjonsvis og varm i mocrobølgeovn. Ellers kan du lage lapskausblandinger på forhånd å fryse ned (grønnskaer i terninger, pølser i terninger, salt, pepper og smuldret buljong). Da er det bare å tømme blandingen i en gryte, tilsette vann og koke opp.

Anonymous poster hash: fa676...3c7
AnonymBruker
Skrevet

Aller først ville jeg sjekket temperaturen i fryseren - den må være stabilt på minus 18 får at du skal få "normal oppbevaringstid" på frossenmat.

Så ville jeg kategorisert litt; kjøttdeig osv kan jo ikke ligge lenge i frysen - mens andre retter kan ligge lengre.

Det var mer et praktisk tips ;) Men alle formretter er jo lure å ha, de kan man lage i store porsjoner - og fryse i porsjonsbiter(lettere å tine).

Akkurat det med hygienisk og lur frysing er viktig dersom ukene går - kjipt å få dårlig mage/kvalme akkurat da ;)

Jeg tror ikke det er veldig mange ferdiglagde middagsretter som holder seg bra i månedsvis, og som sagt; det krever dypfrys som faktisk kjøler ned til dypfrys :) Om fryseren er full, senkes jo temperaturen.

Holdbarhet på gryteretter er jo maks 3 mnd.http://www.dinside.no/824675/saa-lenge-holder-frossenmat

Så: jeg ville lagd store porsjoner i 2-3 omganger iløpet av de første månedene(altså et par ganger også etter fødsel).

Jo mer væske som er i retten, jo kortere holdbarhet.

Anonymous poster hash: 4fa85...5c7
AnonymBruker
Skrevet

Microvarming/tining av fryste retter er forresten ikke anbefalt, det fordeler ikke varmen godt nok og kan kjappere føre til matforgiftning ;) Mye mas om hygiene her, men det er jo viktig :)

Anonymous poster hash: 4fa85...5c7
Skrevet

Jeg gikk i hvert fall i den fella at jeg prioriterte barselbesøk-ting fremfor mat til oss. Hadde ikke akkurat SÅ mye behov for kaker...

Du har fått mange flotte forslag allerede, men jeg legger til: rundstykker. Jeg var skrubbsulten HELE tiden den første tiden og da var det greit å kunne tine et par rundstykker og spise disse med godt pålegg (spekeskinke og brie ;) ). Pizzahorn/snurrer som noen andre her nevnte, funker jo også fint.

Hva med skinkestek? Da må man riktignok koke poteter og grønnsaker til, men den kan fryses ned i passe porsjoner med ferdig saus.

Skrevet

Halvstekte pizzabunner og tomatsaus. Evt kjøttsaus. Da er det bare å tine saus og putte på ost og annet pålegg eller steke kjøttdeig og koke pasta.

Lasagne

Pannekaker

Skrevet

Takk for mange gode tips, ikke minst om hygiene!

Pizzahorn og annet man kan spise rett fra hånda var et supert tips, hadde liksom aldri hendene fri sist husker jeg. :)

Skrevet (endret)

Denne her thaitorsken lagde vi her om dagen. helt nydelig!! har ikke prøvd å fryse den men jeg vil tro det er uproblematisk. man bør jo sjekke om løk er ok først, men det var aldri noe problem her.

Thai torsk

Du trenger dette for to personer:

4 torskestykker (vi brukte frossen blokkfisk)

1 løk

1 hvitløk, bruk så mye du vil

1 boks kokosmelk

1 lime

1 terning med fiskebuljong løst opp i vann

1/2 chili

ingefærrot

salt og pepper

Ris (eller pasta) til

Jeg begynte med å krydre fisken med salt og pepper og saften fra en lime. Fres løk og hvitløk i panna. Tilsett ingefæren, chilien, buljongblandingen og kokosmelken i stekepanna. La alt dette koke i 3 minutter før du tilsetter fisken og lar den trekke. Hvis du bruker helt tint fisk burde den ikke trenge mer enn 4 minutter på hver side.

Kok pasta/ris til. (Vi hadde ris)

Tenker at dette er greit å blande og så fryse i passe porsjoner.

Endret av siebaeo
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare MÅ spørre:

Planlegger dere å bære rundt på babyen og amme 24 timer i døgnet siden dere ikke har tid til å lage mat med baby i hus?

Jeg har 3 barn og har da alltid rukket å lage mat til oss.

Dersom dere har flere barn er det kanskje lurt å prøve å legge opp til gode rutiner for baby fra starten av? Da mener jeg bl.a. å venne baby til å sove i seng/vugge og til å sove uten brystet i munnen (noe som ikke er bra i det heletatt pga. luft i magen ol.)

Bare et lite tips fra ei som har hatt god tid til både de andre barna og matlaging, selv med baby i hus.

Og, ja, jeg VET at jeg antagelig kommer til å bli skutt her nå, for slike råd er det jo ingen som vil ha her inne...

Anonymous poster hash: e22fa...5dd
  • Liker 7
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg bare MÅ spørre:

Planlegger dere å bære rundt på babyen og amme 24 timer i døgnet siden dere ikke har tid til å lage mat med baby i hus?

Dersom dere har flere barn er det kanskje lurt å prøve å legge opp til gode rutiner for baby fra starten av? Da mener jeg bl.a. å venne baby til å sove i seng/vugge og til å sove uten brystet i munnen (noe som ikke er bra i det heletatt pga. luft i magen ol.)

Bare et lite tips fra ei som har hatt god tid til både de andre barna og matlaging, selv med baby i hus.

Og, ja, jeg VET at jeg antagelig kommer til å bli skutt her nå, for slike råd er det jo ingen som vil ha her inne...

For min del skulle jeg ønske at jeg også hadde fryst ned noen middager til å ha i begynnelsen. Ikke fordi jeg ikke hadde tid til å lage middag. Jeg hadde all verdens av tid, da hun sov omtrent døgnet rundt de første ukene. Men jeg hadde ikke ork eller energi. Jeg var helt ferdig. I tillegg endte min fødsel med hastesnitt, som gjorde at jeg hadde ekstremt vondt i flere uker etterpå.

Så det er et godt råd å begynne med gode rutiner helt fra starten av, men det er ikke alltid det er derfor man ikke klarer å lage middag.

(håper du ikke føler deg beskutt nå ;) )

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare MÅ spørre:

Jeg hadde også rutiner fra starten og hadde en baby som sov en god del, men ikke alle er like gode etter fødsel. Her endte det i hastesnitt så de første ukebe etter fødsel var veldig tunge. Hadde vert ganske greit med noen enkle ting i fryseren da.

Anonymous poster hash: e17b8...1aa

AnonymBruker
Skrevet

Med fare for å bli skutt..Hvorfor kan ikke mannen lage middag de første par ukene som er unntakstilstand? Man skulle tro far har interesse i å ta vare på personen som nettopp bar hans barn i 9 måneder og deretter fødte hans barn.

Anonymous poster hash: dbc40...ec1
  • Liker 10
Skrevet

Skulle gjort det samme som du tenker, Stinelin. Og så skulle jeg ønske vi hadde de samme tradisjonene som før i tiden (og andre land fortsatt har), med "sende-grøt". Mat som familie og venner lager ferdig og leverer eller har med seg på besøk.

Og så ser jeg inga poeng i å være så ærekjær at man ikke kan planlegge litt god tid i forveien eller akseptere at i starten er ting såpass kaotisk at å planlegge frossenmiddag kan være lurt.

Du er lur, du Stinelin. Tenker _enda_ på saccosekken og tanken med den;)

• Liker 2
Skrevet

Som flere har nevt, noen har tøffe fødsler og trenger tid til å komme seg.

Selv var jeg i klein form etter KS i tillegg til at jeg ammet nesten konstant for å få opp produksjonen (og ja, jeg er klar over at det ikke nødvendigvis er like vanskelig for alle, men der hvor andre hadde økedøgn, måtte jeg gjerne holde på i nesten en uke før jeg merket endring).

I tillegg hadde babyen kolikk og sov dårlig. Alt i alt var de første to månedene det tøffeste jeg har vært igjennom.

Ja, pappaen kunne sikkert ha laget middag, men jeg hadde ikke tid til å spise den. Jeg foretrakk heller at han avlastet meg med bæring av baby med magevondt.

(Når det er sagt har jeg både trillet og ammet i søvn, uten at det betød at jeg fortsatte med det lenger enn nødvendig. Jeg gjorde det fordi det var det som fungerte der og da, og så avvente vi mini gradvis da han ble større. )

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...