AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #1 Skrevet 3. juli 2013 Hei! Jeg har fått paracet (100 tabletter) på resept som skal tas i kobinasjon med Cataflam Novatris inntil 3 ganger daglig ved smerter. Jeg har smerter veldig ofte, så derfor har det den siste uka blitt til at jeg tar det 2-3 ganger om dagen (aldri tatt mer enn anvist). Men i dag har jeg ikke tatt siden i morges. Har selvsagt de smertene siden jeg ikke har tatt, men i tillegg har jeg hatt en helt forferdelig hodepine, så jeg lurer på om det er en mulighet for at man kan bli avhengig av paracet? Jeg må ta i kveld for å få sove, men jeg føler at jeg virkelig ikke har lyst om det er sånn at jeg kan bli avhengig av det. Anonymous poster hash: d5552...f0b
Tomaten Skrevet 3. juli 2013 #2 Skrevet 3. juli 2013 Du får nok leverskade før du blir avhengig. Anbefalt dagsdose med paracet er 3g om dagen.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #3 Skrevet 3. juli 2013 Paracet inneholder ikke noen stoffer du kan bli avhengig av. Hvis du har gått en hel dag med smerter så kan det i seg selv føre til hodepine. Anonymous poster hash: 6e623...a57 2
skruf Skrevet 3. juli 2013 #4 Skrevet 3. juli 2013 Cataflam er jo migrenemedisin som du skal ta ved begynnende migrene..... Skjønner ikke helt hva du mener. Skal du ta paracet samtidig med Cataflam hvis du har migrene? Står du fast daglig på Cataflam? Hvor har du smerter (bortsett fra hodepine) som gjør at du tar regelmessig paracet?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #5 Skrevet 3. juli 2013 Cataflam er jo migrenemedisin som du skal ta ved begynnende migrene..... Skjønner ikke helt hva du mener. Skal du ta paracet samtidig med Cataflam hvis du har migrene? Står du fast daglig på Cataflam? Hvor har du smerter (bortsett fra hodepine) som gjør at du tar regelmessig paracet? Nei, jeg tar Cataflam pga magesmerter Anonymous poster hash: d5552...f0b
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #6 Skrevet 3. juli 2013 Paracet inneholder ikke noen stoffer du kan bli avhengig av. Hvis du har gått en hel dag med smerter så kan det i seg selv føre til hodepine. Anonymous poster hash: 6e623...a57 Ah, okei, takk Anonymous poster hash: d5552...f0b
skruf Skrevet 3. juli 2013 #7 Skrevet 3. juli 2013 Nei, jeg tar Cataflam pga magesmerter Anonymous poster hash: d5552...f0b Cataflam inneholder diclofenac som man skal være forsiktig med hvis man har problemer med magen... Merkelig. Uansett; paracet er mere magevennlig enn cataflam, og ikke avhengighetsskapende. Maxdose er 1 gram fire ganger i døgnet, så du er trygt innenfor.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #8 Skrevet 3. juli 2013 Cataflam inneholder diclofenac som man skal være forsiktig med hvis man har problemer med magen... Merkelig. Uansett; paracet er mere magevennlig enn cataflam, og ikke avhengighetsskapende. Maxdose er 1 gram fire ganger i døgnet, så du er trygt innenfor. Jeg tar det pga sterk mistanke om endometriose, men skal slutte om jeg får magesår noe jeg ikke har merket noe til enda (passer på å spise før jeg tar den) Men okei, tusen takk Anonymous poster hash: d5552...f0b
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2013 #9 Skrevet 3. juli 2013 Paracet inneholder ikke noen stoffer du kan bli avhengig av. Hvis du har gått en hel dag med smerter så kan det i seg selv føre til hodepine. Anonymous poster hash: 6e623...a57 I følge mine leger kan du bli avhengig av paracet. I følge legen var jeg avhengig :-( og har restreksjoner på å ikke bruke det fast mer en en uke av gangen. En vanlig bivirkning på paracet ved langtisbruk, er at du kan FÅ hodepine av disse tablettene. Det fikk jeg merke til gangs. Ble en feil karusell. Tabletter for å lindre hodepine, hodepine av tablettene og mer tabletter for å lindre hodepinen igjen.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2013 #10 Skrevet 3. juli 2013 I følge mine leger kan du bli avhengig av paracet. I følge legen var jeg avhengig :-( og har restreksjoner på å ikke bruke det fast mer en en uke av gangen. En vanlig bivirkning på paracet ved langtisbruk, er at du kan FÅ hodepine av disse tablettene. Det fikk jeg merke til gangs. Ble en feil karusell. Tabletter for å lindre hodepine, hodepine av tablettene og mer tabletter for å lindre hodepinen igjen. PS. Jeg har ikke fått leverskade heldigvis. Avhengigheten og hodepinen kom først.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #11 Skrevet 3. juli 2013 Jeg tok mye Paracet en periode, og når jeg da gikk uten en dag fikk jeg veldig hodepine og vondt i kroppen slik at jeg "måtte" ta en til... Lett å "avvenne", da Anonymous poster hash: ba439...67d
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #12 Skrevet 3. juli 2013 Cataflam inneholder diclofenac som man skal være forsiktig med hvis man har problemer med magen... Merkelig. Uansett; paracet er mere magevennlig enn cataflam, og ikke avhengighetsskapende. Maxdose er 1 gram fire ganger i døgnet, så du er trygt innenfor. Det som er merkelig er folk som svarer uten å vite hva som er korrekt. Cataflam er brukt mot menssmerter, så det er ingenting merkelig ved dette.Anonymous poster hash: 5ff9a...77a 1
skruf Skrevet 4. juli 2013 #13 Skrevet 4. juli 2013 Det som er merkelig er folk som svarer uten å vite hva som er korrekt. Cataflam er brukt mot menssmerter, så det er ingenting merkelig ved dette.Anonymous poster hash: 5ff9a...77a Virkestoffet diclofenac funker mot menssmerter, men ts bruker det mot magesmerter. Så hvis hun har problemer med magen, og går på cataflam regelmessig, dvs hver dag, bør det vises forsiktighet mtp f.eks magesår.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #14 Skrevet 4. juli 2013 En bivirkning ved paracetamol ved langtidsbruk er hodepine. Så det er nok årsaken. Cataflam med virkestoffet diclofenac kan brukes til mye, i TS tilfelle så prøves det ut pga endometriose. TS: hvis det ikke har noen bedring på deg så må du kontakte lege igjen. Både paracet og cataflam er symptomlindrende, de gjør ingenting med selve endometriosen. Anonymous poster hash: f52a0...f52
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #15 Skrevet 4. juli 2013 Du blir ikke avhengig av vanlig Paracet. Men om du bruker det over lengre perioder (eller over 10 g på et døgn) kan det gi permanent leverskade. Jeg har selv kroniske smerter og bruker heller NSAID's (Ibux, Voltaren m.m.) i bunnen, og kombinerer/ bytter ut med vanlig Paracet for å ikke belaste magen for mye heller. Selv om man ikke blir avhengig av verken Paracet og NSAID's så er min opplevelse at man venner seg litt til dem, og at virkningen blir litt svakere med tiden. Men de virker likevel. Paracet sliter litt på leveren, Ibux på magen.Anonymous poster hash: e185b...fc2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #16 Skrevet 4. juli 2013 Du blir ikke avhengig av vanlig Paracet. Men om du bruker det over lengre perioder (eller over 10 g på et døgn) kan det gi permanent leverskade. Jeg har selv kroniske smerter og bruker heller NSAID's (Ibux, Voltaren m.m.) i bunnen, og kombinerer/ bytter ut med vanlig Paracet for å ikke belaste magen for mye heller. Selv om man ikke blir avhengig av verken Paracet og NSAID's så er min opplevelse at man venner seg litt til dem, og at virkningen blir litt svakere med tiden. Men de virker likevel. Paracet sliter litt på leveren, Ibux på magen.Anonymous poster hash: e185b...fc2 Rettelse: Jeg ser nå at Cataflam er det samme som Voltaren. Da bruker du også NSAID's, som jeg elv har god erfaring med. Hodepinen kan avhjelpes ved å trappe gradvis ned, ikke slutte brått, og den kan komme av Paracet, ja.Anonymous poster hash: e185b...fc2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #17 Skrevet 4. juli 2013 I følge mine leger kan du bli avhengig av paracet. I følge legen var jeg avhengig :-( og har restreksjoner på å ikke bruke det fast mer en en uke av gangen. En vanlig bivirkning på paracet ved langtisbruk, er at du kan FÅ hodepine av disse tablettene. Det fikk jeg merke til gangs. Ble en feil karusell. Tabletter for å lindre hodepine, hodepine av tablettene og mer tabletter for å lindre hodepinen igjen. Det er på ingen måte samme type avhengighet av Paracet, som om man f eks må avvennes morfin. Sistnevnte er mye, mye verre med uro, smerte, kramper og andre abstinenssymptomer. Det kan ikke sammenliknes. Ved Paracet risikerer man litt hodepine, men det er bare å begrense bruker og/eller trappe gradvis ned om man har brukt det i en lengre periode,Anonymous poster hash: e185b...fc2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #18 Skrevet 4. juli 2013 Jeg har en vennine som fikk kraftig hodepinne da hun trappet ned på Paracet ett en sykdom. Har hørt om andre også. Tror det er vanlig med hodepinne hvis man har gått på Paracet langvarig. Kan på en måte sammenlignes med å trappe ned røyk og koffein etter langvarig bruk. Kroppen er "avhening" og skriker etter stoffet det ikke lenger får hver dag. Vennina mi sa at det gjorde veldig vondt i hodet en 3-4 dager etter at hun sluttet på Paracet. Men så følte hun seg som normal igjen. Anonymous poster hash: 36c11...e7f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #19 Skrevet 4. juli 2013 Jeg har en vennine som fikk kraftig hodepinne da hun trappet ned på Paracet ett en sykdom. Har hørt om andre også. Tror det er vanlig med hodepinne hvis man har gått på Paracet langvarig. Kan på en måte sammenlignes med å trappe ned røyk og koffein etter langvarig bruk. Kroppen er "avhening" og skriker etter stoffet det ikke lenger får hver dag. Vennina mi sa at det gjorde veldig vondt i hodet en 3-4 dager etter at hun sluttet på Paracet. Men så følte hun seg som normal igjen. Anonymous poster hash: 36c11...e7f Ja, men det er fremdeles langt fra det samme som å trappe ned på "sterkere" stoffer som morfin, benzodiazepiner osv. Røyk og alkohol kan også gi sterke abstinenser for en del. Det er en grunn til at heroinmisbrukere har store problemer med å slutte med herion, for man kan bli døden nær av abstinensene. Så å sammenlikne Paracet med slik avhengighet er helt feil. Hodepine - ja. Kramper, ekstreme smerter, søvnløshet, uro - nei.Anonymous poster hash: e185b...fc2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #20 Skrevet 4. juli 2013 Virkestoffet diclofenac funker mot menssmerter, men ts bruker det mot magesmerter. Så hvis hun har problemer med magen, og går på cataflam regelmessig, dvs hver dag, bør det vises forsiktighet mtp f.eks magesår. Jeg skreiv at jeg har endometriose. På grunn av endometriosen får jeg ekstremt sterke menssmerter + smerter selv utenom mens og smerter i korsrygg, hofter, "trykk" mellom endetarm og vagina m.m -TS Anonymous poster hash: d5552...f0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå