Gjest småhjerte Skrevet 7. juli 2013 #61 Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Jeg synes han er en helt fantastisk person som klarer å få frem sin livsglede, selv om det er mye som tilsier at ikke alle ville hatt like stor livsglede om de var satt i hans posisjon. Tenk så heldig han er som har hodet med seg, selv om ikke hele kroppen hans er med. Han tenker jo som de fleste A4 menneskene. F.eks. det med hvorfor han foreslår å jobbe i NAV, for å få folk til å tenke seg om to ganger. Er flere enn bare han som mener at folk går til NAV litt for fort. Han har vært gjennom det opplegget før, og vet nok hvor vanskelig det er, men også at han til slutt har fått den støtten og hjelpen han trenger av dem. Han er med i et parti, holder foredrag og er lærer, han har fått så utrolig mye ut av livet sitt selv om han ligger i en stol og trenger hjelp til alle slags mulige ting gjennom hele døgnet. Han setter pris på den hjelpen og samtidig er han ekstremt bevisst på at det er hans liv og han som bestemmer. Han lar ikke hjelpere ta over hans valg eller hvordan livet hans skal foregå. Han må hele tiden ta de valgene han selv vil, selv om han må ha med seg hjelpere, assistenter og pleiere hvor enn han er, om han er på reise, på fest osv. Han lar ikke livet sitt stoppe av den grunn. Jeg har stor respekt for at han til tross for sin sykdom tar en utdanning og ikke lar karriere og ambisjoner fly forbi. Han er en helt allminnelig person med følelser og tanker over hvilke muligheter han skal ha i livet fremover. Selvfølgelig det er sikkert flere uttalelser han har hatt som flere ikke er enig i. Slik er det jo med alle slags uttalelser uansett hvilken person det gjelder. Men hittil har jeg ikke merket noe til dette, men alle tenker ulikt. Endret 7. juli 2013 av småhjerte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perseverer Skrevet 7. juli 2013 #62 Del Skrevet 7. juli 2013 "ingen tør å spørre om jeg er jomfru"... Feil, INGEN BRYR SEG OM DU ER JOMFRU ELLER EI, Torstein. Anonymous poster hash: 6955f...673 hehe, samme tenkte jeg, det blir for mye informasjon om et tema jeg ikke ønsker å vite mer om. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #63 Del Skrevet 7. juli 2013 Jeg synes han er en helt fantastisk person som klarer å få frem sin livsglede, selv om det er mye som tilsier at ikke alle ville hatt like stor livsglede om de var satt i hans posisjon. Tenk så heldig han er som har hodet med seg, selv om ikke hele kroppen hans er med. Han tenker jo som de fleste A4 menneskene. F.eks. det med hvorfor han foreslår å jobbe i NAV, for å få folk til å tenke seg om to ganger. Er flere enn bare han som mener at folk går til NAV litt for fort. Han har vært gjennom det opplegget før, og vet nok hvor vanskelig det er, men også at han til slutt har fått den støtten og hjelpen han trenger av dem. Han er med i et parti, holder foredrag og er lærer, han har fått så utrolig mye ut av livet sitt selv om han ligger i en stol og trenger hjelp til alle slags mulige ting gjennom hele døgnet. Han setter pris på den hjelpen og samtidig er han ekstremt bevisst på at det er hans liv og han som bestemmer. Han lar ikke hjelpere ta over hans valg eller hvordan livet hans skal foregå. Han må hele tiden ta de valgene han selv vil, selv om han må ha med seg hjelpere, assistenter og pleiere hvor enn han er, om han er på reise, på fest osv. Han lar ikke livet sitt stoppe av den grunn. Jeg har stor respekt for at han til tross for sin sykdom tar en utdanning og ikke lar karriere og ambisjoner fly forbi. Han er en helt allminnelig person med følelser og tanker over hvilke muligheter han skal ha i livet fremover. Selvfølgelig det er sikkert flere uttalelser han har hatt som flere ikke er enig i. Slik er det jo med alle slags uttalelser uansett hvilken person det gjelder. Men hittil har jeg ikke merket noe til dette, men alle tenker ulikt. Han har selv uttalt at han mener folk som ikke er lenket fast til sengen, slik som han, bør jobbe. At han burde jobbet på NAV for "å vise dem". Han viser lite empati og forståelse for at folk takler ting ulikt (noen har en trygg oppvekst, andre har hatt det vanskelig hele livet) og at mange sykdommer er stigmatiserte og/eller ikke synes. Har man kreft kan man fortelle det til alle og få masse støtte og forståelse (både hos NAV og venner/familie). Har man f. eks borderline, psykose eller hiv, er det straks mye vanskeligere. Folk med sjeldne eller stigmatiserte sykdommer har kanskje ikke ti assistenter, men de lider kanskje vel så mye. Han er ikke sympatisk i mine øyne, heller selvsentrert og fordomsfull. Kanskje han får et videre perspektiv medårsne, at det faktisk finnes mennesker som har kjempet en vel så hard kamp for han for å leve - bare på en mindre synlig måte. Det er nok krevende å være assistenten hans. Anonymous poster hash: 31a99...96e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #64 Del Skrevet 7. juli 2013 Dobbelmoralsk tulling proppfull av fordommer. Ekkel type. Hilsen en ufør som har kjempet alene mot systemetAnonymous poster hash: 2157a...65c ja, det hadde vært mye bedre om han hadde søkt uføretrygd - eller hva mener du? Det er tydeligvis mange her som har brukt like mye tid og krefter på å søke uføretrygd som Torstein har brukt på å søke hjelp for å gjennomføre utdanningen og få seg en jobb. For noen er livskvaliteten å bidra som man evner, for andre (en del av KG-medlemmene) er livskvalitet det samme som å få gjennomslag for sin uføresøknad. For det er jo mye mer behagelig det enn å finne seg en arbeidsgiver som er villig til å satse på en og legge til rette for at man kan jobbe der. For meg er det de som kritiserer Torstein som er ekle typer ... Anonymous poster hash: d5ad2...091 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #65 Del Skrevet 7. juli 2013 Kreds til han for at han har klart å gjøre det beste ut av sin egen situasjon, men jeg synes han bagateliserer en god del. Jeg tror utfordringene hans er større en det han ønsker å gi inntrykk av. Anonymous poster hash: b7bbd...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #66 Del Skrevet 7. juli 2013 ja, det hadde vært mye bedre om han hadde søkt uføretrygd - eller hva mener du? Det er tydeligvis mange her som har brukt like mye tid og krefter på å søke uføretrygd som Torstein har brukt på å søke hjelp for å gjennomføre utdanningen og få seg en jobb. For noen er livskvaliteten å bidra som man evner, for andre (en del av KG-medlemmene) er livskvalitet det samme som å få gjennomslag for sin uføresøknad. For det er jo mye mer behagelig det enn å finne seg en arbeidsgiver som er villig til å satse på en og legge til rette for at man kan jobbe der. For meg er det de som kritiserer Torstein som er ekle typer ... Anonymous poster hash: d5ad2...091 Man får ikke uføretrygd i dag uten en veldig, veldig god grunn. Kanskje for 20 år siden, men ikke nå. Og selv med en veldig god grunn må man kjempe, om man ikke tilfeldigvis sitter i en rullestol. Mange med både utdanning og jobb, har kjempet for å fungere, men må til slutt (gjerne etter mange år som langtidssykemeldt og aap) innse nederlaget og søke uføretrygd. Ikke tro det er noen dans på roser å være ufør og syk hver eneste dag, og i tillegg kjempe mot fordommer som dine og Torstin Lerhols. For Lerhol er en selvsentrert ung mann med sterke fordommer, som gir inntrykk av å være vandt med å være i sentrum for oppmerksomheten (ser ut som han aktivt søker dette i media også), som tror at graden av i mobilitet er synonymt med arbeidsevne. Jeg håper han får utvidet sitt snevre livsperspektiv og empatievne med tiden. Anonymous poster hash: 31a99...96e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YogiTea Skrevet 7. juli 2013 #67 Del Skrevet 7. juli 2013 Lerhol er et bevis på at man kan få til mye hvis man bare vil, men han er også et godt bevis på noe annet: nemlig at man ikke får til mye hvis man ikke får riktig hjelp. Uten assistenter døgnet rundt hadde han ikke kunne bidratt med særlig mye. Nå er hans behov veldig konkrete og enkle å se, men det finnes mange andre der ute som kunne bidratt hvis de bare fikk hjelp, men de kan vel bare drømme om en såpass tilpasset og spesialisert hjelp.Anonymous poster hash: 8c7e0...2c1 Helt riktig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #68 Del Skrevet 7. juli 2013 Helt riktig! Man får ikke uføretrygd i dag uten en veldig, veldig god grunn. Kanskje for 20 år siden, men ikke nå. Og selv med en veldig god grunn må man kjempe, om man ikke tilfeldigvis sitter i en rullestol. Mange med både utdanning og jobb, har kjempet for å fungere, men må til slutt (gjerne etter mange år som langtidssykemeldt og aap) innse nederlaget og søke uføretrygd. Ikke tro det er noen dans på roser å være ufør og syk hver eneste dag, og i tillegg kjempe mot fordommer som dine og Torstin Lerhols. For Lerhol er en selvsentrert ung mann med sterke fordommer, som gir inntrykk av å være vandt med å være i sentrum for oppmerksomheten (ser ut som han aktivt søker dette i media også), som tror at graden av i mobilitet er synonymt med arbeidsevne. Jeg håper han får utvidet sitt snevre livsperspektiv og empatievne med tiden.Anonymous poster hash: 31a99...96e Selvfølgelig skal man kjempe for å få uføretrygd - det skulle da bare mangle. Dersom man har så diffuse plager at NAV mener at man kan jobbe - ja, da BØR man faktisk ta seg selv i nakken og få seg en jobb. For svært mange er det faktisk mer behagelig å gå hjemme og sulle - i stedet for å ta tak i sine egne problemer å komme seg i jobb. Er nordmenn virkelig så mye mer sykelige enn andre mennesker? Ser at enkelte skylder det på kaldt vær og mye mørke ... men hvorfor er da fremdeles nordmenn sykere enn arbeidsinnvandrere som kommer hit for å jobbe? Kan det være at man da faktisk er mer motivert for å jobbe - og har en annen innstilling til dette? Anonymous poster hash: d5ad2...091 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #69 Del Skrevet 7. juli 2013 Vet du - jeg har aldri ferie! Selv ikke når resten av befolkningen har ferie. For smertene mine og plagene mine er ikke borte selv om jeg eventuelt skulle reise bort. Om jeg reiser på hytta en helg eller til syden så må jeg fortsette å ta medisinene mine, fortsette treningen som gjør at jeg kommer opp av senga og ikke minst leve med smertene mine. Det er ikke ferie kan jeg fortelle deg. Og hvor skal jeg henvende meg for å bli kvitt de millionene jeg har i boliglån? Du skjønner de forsvant ikke bare fordi jeg ble syk, de er fortsatt med og skal betales av uføretrygden de også. I tillegg til de tusenvis av kroner jeg har fått i ekstra kostnader pga skaden. Anonymous poster hash: 4429d...f5e TROR du at folk som jobber ikke har smerter/ plager, fysiske og psykiske vondter?! Ansvar og forpliktelser også. Noe mange andre lesser over på Nav.. Anonymous poster hash: b37cf...d3d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #70 Del Skrevet 7. juli 2013 Selvfølgelig skal man kjempe for å få uføretrygd - det skulle da bare mangle. Dersom man har så diffuse plager at NAV mener at man kan jobbe - ja, da BØR man faktisk ta seg selv i nakken og få seg en jobb. For svært mange er det faktisk mer behagelig å gå hjemme og sulle - i stedet for å ta tak i sine egne problemer å komme seg i jobb. Er nordmenn virkelig så mye mer sykelige enn andre mennesker?Ser at enkelte skylder det på kaldt vær og mye mørke ... men hvorfor er da fremdeles nordmenn sykere enn arbeidsinnvandrere som kommer hit for å jobbe? Kan det være at man da faktisk er mer motivert for å jobbe - og har en annen innstilling til dette? Anonymous poster hash: d5ad2...091 Man behøver ikke ha diffuse plager for å måtte kjempe mot NAV, det holder lenge med psykisk sykdom og all annen fysisk sykdom enn de mest kjente, som hjerteinfarkt og kreft (eller totalt immobil som Lerhol). Synes det ikke utenpå, har du ikke brukket begge beina, så må du bevise det flere ganger og fra alle vinkler. Og det synes jeg er rimelig, men når NAV ikke engang gidder å lese dokumentasjonen de selv ber om eller man må kjempe i årevis, mens man selv er syk, nærmest til selvmordets rand, da er det noe galt i systemet, Norge har forøvrig en av de høyeste yrkesdeltagelsene i befolkningen i verden, derfor er også en del sykelige innkludert i statistikken, ergo høyt sykefravær. Alternativet for syke og uføre i en del land er å være totalt avhengig av familien, evt leve på gata, tigge, prosttituere seg og rett og slett dø. Er det slik du vil ha det også her i landet? Anonymous poster hash: 31a99...96e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomst83 Skrevet 7. juli 2013 #71 Del Skrevet 7. juli 2013 Han har selv uttalt at han mener folk som ikke er lenket fast til sengen, slik som han, bør jobbe. At han burde jobbet på NAV for "å vise dem". Han viser lite empati og forståelse for at folk takler ting ulikt (noen har en trygg oppvekst, andre har hatt det vanskelig hele livet) og at mange sykdommer er stigmatiserte og/eller ikke synes. Har man kreft kan man fortelle det til alle og få masse støtte og forståelse (både hos NAV og venner/familie). Har man f. eks borderline, psykose eller hiv, er det straks mye vanskeligere. Folk med sjeldne eller stigmatiserte sykdommer har kanskje ikke ti assistenter, men de lider kanskje vel så mye. Han er ikke sympatisk i mine øyne, heller selvsentrert og fordomsfull. Kanskje han får et videre perspektiv medårsne, at det faktisk finnes mennesker som har kjempet en vel så hard kamp for han for å leve - bare på en mindre synlig måte. Det er nok krevende å være assistenten hans.Anonymous poster hash: 31a99...96e Signerer denne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #72 Del Skrevet 7. juli 2013 Så fordi enkelte ungdommer og voksne bestemmer seg for at de vil ta noen år fri på nav sin regning, så skal alle uføre straffes? Du straffes ikke om du ikke lengre får ta penger med makt fra andre. Anonymous poster hash: b7886...136 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 8. juli 2013 #73 Del Skrevet 8. juli 2013 (endret) Jeg synes han virker sneversynt og fordomsfull. Dessuten er han i ferd med å bli en "hype" jfr artiklene på vg.nett. For meg; like oppbrukt som Tone Damli, bortsett fra at hun fremstår som mer sympatisk. Det spiller liten rolle for meg at han er lenket til rullestol. Personligheten hans er som den er uansett. Endret 8. juli 2013 av Sobril Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #74 Del Skrevet 8. juli 2013 Etter hva jeg har forstått har han hatt en bra oppvekst med støttende lokalsamfunn og støttende familie. Det er ikke alle som er så heldige. Anonymous poster hash: 095bb...40e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #75 Del Skrevet 8. juli 2013 Med tanke på overskriften så er det faktisk mange som bryr seg og har meninger om mannen, gitt! Anonymous poster hash: c6448...1a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #76 Del Skrevet 8. juli 2013 Etter hva jeg har forstått har han hatt en bra oppvekst med støttende lokalsamfunn og støttende familie. Det er ikke alle som er så heldige. Anonymous poster hash: 095bb...40e Nettopp, det er det som er alfa og omega. Jeg blir kvalm av han. Alle som bare "åååå så tøff han er". Greit de bildene er sterke, men hva var poenget med dem? Kroppshysteriet, eller det at han skal legge enda mer vekt på hvor skrøplig han er. Ikke at vi skal syntes synd på han, det er ikke poenget, men at det skal bli sånn. "Se, han her jobber og står på selvom han nesten ikke veier mye, og her ser man jo det så tydelig, nei nå ble jeg plutselig frisk igjen fra hva det enn var som feilte meg psykisk (eller hva det nå måtte være). NÅ orker jeg å jobbe igjen, takk". Som en over her skrev, bedre at han hadde gått på uføretrygd. Det at han SKAL ut i jobbe, koste hva det koste vil, og ja, det koster faktisk ganske mye for å holde han i jobb og alt han driver med. "se så flink jeg er, klarer meg på jobb jeg, og alt annet, så hvorfor klarer ikke du det?". Åja, jeg glemte å nevne at jeg har 10 assistentert, og koster samfunnet 3 millioner hvert år for at jeg skal klare meg, ooooops. Anonymous poster hash: d0698...d53 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TinaT Skrevet 8. juli 2013 #77 Del Skrevet 8. juli 2013 Jeg synes han virker sneversynt og fordomsfull. Dessuten er han i ferd med å bli en "hype" jfr artiklene på vg.nett. For meg; like oppbrukt som Tone Damli, bortsett fra at hun fremstår som mer sympatisk. Det spiller liten rolle for meg at han er lenket til rullestol. Personligheten hans er som den er uansett. Da antar jeg at du mener at forskere og leger som uttaler seg her er like usympatiske: http://www.aftenposten.no/okonomi/-Barn-larer-at-problemer-kan-loses-av-det-offentlige-7250555.html#.UdrTIO04XIU Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 8. juli 2013 #78 Del Skrevet 8. juli 2013 (endret) Da antar jeg at du mener at forskere og leger som uttaler seg her er like usympatiske: http://www.aftenposten.no/okonomi/-Barn-larer-at-problemer-kan-loses-av-det-offentlige-7250555.html#.UdrTIO04XIU Nei, overhodet ikke. Men det finnes alltid nyanser og ting er sjeldent svart/hvitt. Bastante folk som virker lite ydmyke fikser jeg dårlig. Mulig Lerhol er en kjernekar i det virkelige liv, men slik han fremstilles gjennom media er han ikke noe for meg. Uansett hvor mange som BURDE vært i jobb istedenfor å gå på trygd... Endret 8. juli 2013 av Sobril Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TinaT Skrevet 8. juli 2013 #79 Del Skrevet 8. juli 2013 Nei, overhodet ikke. Men det finnes alltid nyanser og ting er sjeldent svart/hvitt. Bastante folk som virker lite ydmyke fikser jeg dårlig. Mulig Lerhol er en kjernekar i det virkelige liv, men slik han fremstilles gjennom media er han ikke noe for meg. Uansett hvor mange som BURDE vært i jobb istedenfor å gå på trygd... Men det er jo bare det han påpeker - akkurat det samme som alle undersøkelser viser - altfor mange nordmenn går på trygd. Folk som er i stand til å jobbe skal jobbe - det bør ikke være noe diskusjon i det hele tatt. Regler for å få trygdeytelser innvilget er tydeligvis altfor dårlige - det stilles ikke strenge nok krav. Ei heller er det noen skikkelig oppfølging i ettertid. Vi foreldre må lære barna arbeidsmoral fra skolealder ... jeg er helt enig med forskere som sier at foreldrenes holdning til fravær i skole og jobb overføres til barna våre. At Torstein har klart å gjennomført utdannelsen sin og er i jobb bør være en tankevekker for de fleste og vise at man klarer det man vil klare. Det er faktisk et lite fåtall i samfunnet som ikke er i stand til å jobbe i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #80 Del Skrevet 8. juli 2013 At Torstein har klart å gjennomført utdannelsen sin og er i jobb bør være en tankevekker for de fleste og vise at man klarer det man vil klare. Det er faktisk et lite fåtall i samfunnet som ikke er i stand til å jobbe i det hele tatt. Jeg skal bli imponert over Torsteins bragder den dagen han vitner om en barndom som var full av slag og fornedrelser, absurde beskyldninger og trusler om at Satan kom til å dømme ham lukt til Helvete for bagateller. Kanskje en solid dose seksuelle overgrep og fyllefester også, for å gjøre det sårbare barnelivet til et komplett helvete. For de som har opplevd en slik barndom er det ikke inspirerende å høre på Torstein, snarere tvert imot. Anonymous poster hash: 095bb...40e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå