Gå til innhold

Torstein Lerhol, hvem bryr seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Lerhol er et bevis på at man kan få til mye hvis man bare vil, men han er også et godt bevis på noe annet: nemlig at man ikke får til mye hvis man ikke får riktig hjelp. Uten assistenter døgnet rundt hadde han ikke kunne bidratt med særlig mye. Nå er hans behov veldig konkrete og enkle å se, men det finnes mange andre der ute som kunne bidratt hvis de bare fikk hjelp, men de kan vel bare drømme om en såpass tilpasset og spesialisert hjelp.Anonymous poster hash: 8c7e0...2c1

Hadde Lerhol vært litt mindre kravstor og påståelig enn han er så hadde han også blitt avspist av NAV - men han krevde å få BPA og ga seg ikke før han fikk det. NAV mente det var sløseri med midler den gangen. Men han ga seg ikke før han vant frem. Det er derfor jeg respekter han, selv om jeg synes han skal passe seg for å peke på andre og fortelle dem hva de skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Flere burde lære av hans utrolige pågangsmot og vilje til å stå på og klare seg selv.

Jeg er enig i at han står pågangsmot, men det blir litt søkt å si at han klarer seg selv. Han har ti assistenter og koster kommunen sin tre millioner kroner i året.

Anonymous poster hash: 7b730...e4c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La meg gjette: Disse to jobbene bruker han på å lire av seg motiverende foredrag og råd sentrert rundt ham selv og hans sykdom.

Anonymous poster hash: 045d3...400

Nei, han har lærerutdanning og har tatt, elller holder på med, en master i historie, og jobber på en skole. .

Anonymous poster hash: b7bbd...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beundrer hans evne til å kritisere andre som ikke har det så ikke som han..

Anonymous poster hash: 37692...96a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Norge er det lett å falle utenfor skal jeg si deg. I løpet av det siste året har jeg jobbet i en av skandinavias største bedrifter, og levert resultater helt på toppnivå. Resultatene mine var jevne og gode og innenfor topp 10% av alle ansatte i bedriften. Og ikke skjelden blandt topp 10 på forskjellige topplister heller.

Men, jeg er nogenlunde introvert og vanskelig å bli kjent med, du merker det ikke i det hele tatt på arbeidsresultatene mine, men du merker det så snart du begynner å stille meg noen personlige spørsmål. Jeg går ut i fra at det er grunnen til at jeg ikke fikk fortsette i jobben.

Går arbeidsledig igjen og føler at jeg knapt har kjangs på å få meg en fast stilling i noen som helst type jobb. Til tross for at jeg har både gode referanser og fantastisk gode resultater.

Joda, vi kan godt skryte av hvor bra vi har det i dette landet her. Men vi har til gjengjeld noen av verdens mest selektive arbeidsgivere, som kan plukke og velge blandt jevnt over gode kandidater.

I det store og hele føles hele arbeidsmarkedet som om jeg er tilbake i gymtimen på barneskolen. Det er alltid de samme 2-3 barna som står igjen på slutten. Den ene fordi han er elendig i sport, den andre er jenta de andre jentene ikke liker, den tredje er mobbeofferet.

Anonymous poster hash: 46d44...998

I din siste jobb. Du oppførte deg fint mot folk? Du drev ikke å hakket og klaget på andre? Eller var sur? Og lot det skinne gjennom at de andre burde være like flink som deg? Eller drev med baksnakking.

Hvis ikke kan jeg ikke skjønne hvorfor du ikke fikk fortsette i jobben. Når du jobbet så effektivt og oppfører deg skikkelig. Er jo ille om en skal forvente å skulle kosesnakke og være bestekompis med alle?

Så lenge man gjør jobben sin og utviser normal folkeskikk må jo det være mer enn nok.

Privat eller offentlig sektor? Om du jobbet for en privat bedrift er jo det enda mer rart. Skulle tro de skulle være tjent med effektivitet for å mer inntjening.

Anonymous poster hash: 6a15c...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TinaT

Jeg er enig i at han står pågangsmot, men det blir litt søkt å si at han klarer seg selv. Han har ti assistenter og koster kommunen sin tre millioner kroner i året.

Han har vel aldri lagt skjul på at han er glad for å bo i Norge hvor han har fått den nødvendige støtten for å kunne leve et oppimot normalt liv:

Ved å være i jobb, kan jeg begynne å tilbakebetale noe av den hjelpen jeg har fått av den norske stat. Jeg vil aldri være i stand til å tilbakebetale alt, men for meg handler det om at man må bidra med det man kan. Dette er også ett av prinsippene som utgjør fundamentet i velferdsstaten.

Hver dag blir det 100 flere uføre i Norge - et helt vanvittig tall. Alle sykemeldte og uføre koster samfunnet utrolige summer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Han hakker på andre uføre som ikke har fått like mye støtte og greid seg så godt som han selv. Han har lite forståelse for psykiske sykdommer. Husker han gikk hardt ut i media for noen år siden og angrep de han selv mener burde vært i jobb - uten å ha kompetanse til det. Det er mange sykdommer som rammer folk hardt, men som ikke synes på samme måte som hans.

Og jeg har null interesse av å vite om ham er jomfru (jmr VG). Han virker mediekåt. Usympatisk fyr.

Anonymous poster hash: 31a99...96e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og han prøver så godt han kan å betale tilbake. Det sa han i VG-intervjuet. Men mener du at alle som bor på instutisjoner osv må betale tilbake det staten koster på dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Er også enig med Torstein. Han står på og gir ikke opp enda han er sengeliggende. Han kommer seg rundt selv i sengen sin, det er bare helt fantastisk. Han gir handikapp et ansikt, og noen liker det ikke, men det bryr han seg ikke om- Han er like verdifull som alle andre!!! Dessuten har han et godt poeng angående navere. ALTFOR mange naver i dag, og mange av dem er pålagt psykisk syke. Velge litt annerledes i livet og ikke skylde på alle andre for at livet ble til som det ble. Vi har alle valg og vi kan velge selv hvordan livet skal leves. Jeg skulle ønske landet skrudde igjen pengestrømmen til navere, fordi mange lever på nav som fint kunne klart en jobb. Alle kan gjøre noe, og det er mye bedre enn å daffe hjemme!!

Anonymous poster hash: 70f4e...4c5

Så fordi enkelte ungdommer og voksne bestemmer seg for at de vil ta noen år fri på nav sin regning, så skal alle uføre straffes?

Endret av gulmelon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og han prøver så godt han kan å betale tilbake. Det sa han i VG-intervjuet. Men mener du at alle som bor på instutisjoner osv må betale tilbake det staten koster på dem ?

Betale tilbake? Han kommer aldri til å klare å betale noe tilbake, men han kunne ha redusert utgiftene dramatisk ved å legge seg ned fremfor TVen i stedet for å bruke sin BPA til å snakke tull i avisene. ;)

Anonymous poster hash: 46d44...998

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff... Synes det han uttalte der var utrolig tåpelig og selvsentrert. Han ser kun ting fra sitt eget snevre perspektiv.

Enig. Bra at han ikke "jobber" i NAV og andre steder han møter sårbare mennesker, som kan være sårbare selv om de ikke ligger i en seng (noe han tydeligvis ikke ser). Skjønt, "jobbe" blir å ta for hardt i, for hvis han skal ha en "jobb" må han ha en offentlig betalt assistent til å hjelpe seg med alt, og da går vinningen opp i spinningen og vel så det.

Anonymous poster hash: 117be...71b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fleecejakke

Jeg digger den mannen. Han gjør som alle andre liker å gjøre, setter ting på spissen. Han har mange gode poeng og sterke meninger han ytrer på en måte som setter både tanker og følelser i sving. Når dere blir provoserte var det nok meningen, han vet han skaper debatt og han synes nok debatten er vel så viktig som at alle skal synes han er den med de korrekte meningene og tankene.

All respekt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Torstein Leirhol har selv kjempet en voldsom kamp mot NAV for å få brukerstyrt personlig assistent slik at han kan jobbe. NAV mente den gang at hsn fikk klare seg uten BPA og være uføretrygdet.Leirhol vant. Han er journalist.

Jeg behøver faktisk ikke å like noen, være enig med dem i alt eller stemme på samme parti for å se at noen har noen viktige poeng. Jeg synes han er vel kantet i uttalelsene, samtidig synes jeg det er utrolig tøft gjort å leve et offentlig liv og være aktiv i politikken mot alle de odds han må kjempe mot hver eneste dag.

I likhet med mange andre unge har han manglende livserfaring og dermed også kanskje et litt firkantet syn på livet. Men jeg beundrer hans mot likefullt.

Det offentlige betaler et millionbeløp hvert år for at han skal ha "brukerstyrt personlig assistanse" (blir egentlig ganske provosert over hvordan endel handikappede omtaler pleierne sine). Da bør han være den SISTE til å moralisere over at andre får for mye. De fleste andre får ikke noe i nærheten av det han får fra det offentlige. Om noen har en psykisk lidelse og ikke klarer å jobbe, og derfor får en brøkdel av det han får fra NAV, så skal han sitte der og moralisere over at de er late. Fysj og fy.

Han virker totalt selvsentrert og har vel bare fått vervene sine i kraft av sitt handikap.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det offentlige betaler et millionbeløp hvert år for at han skal ha "brukerstyrt personlig assistanse" (blir egentlig ganske provosert over hvordan endel handikappede omtaler pleierne sine). Da bør han være den SISTE til å moralisere over at andre får for mye. De fleste andre får ikke noe i nærheten av det han får fra det offentlige. Om noen har en psykisk lidelse og ikke klarer å jobbe, og derfor får en brøkdel av det han får fra NAV, så skal han sitte der og moralisere over at de er late. Fysj og fy. Han virker totalt selvsentrert og har vel bare fått vervene sine i kraft av sitt handikap. Anonymous poster hash: 117be...71b

Signerer! Uansett om folk har en fysisk sykdom/handikap som helt tydelig er hemmende, så er det fullt mulig å møte andre mennesker med mer usynlige (og kanskje stigmatiserte) sykdommer respekt og empati - og kanskje nettopp derfor burde man ha forståelse for at også andre kan ha hatt det tøft på ulike måter og kjempet hardt, selv om de ikke har akkurat samme sykdom. Han har i media gitt inntrykk av det motsatte.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"ingen tør å spørre om jeg er jomfru"...

Feil, INGEN BRYR SEG OM DU ER JOMFRU ELLER EI, Torstein.

Anonymous poster hash: 6955f...673
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dobbelmoralsk tulling proppfull av fordommer. Ekkel type.

Hilsen en ufør som har kjempet alene mot systemet

Anonymous poster hash: 2157a...65c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dobbelmoralsk tulling proppfull av fordommer. Ekkel type.

Hilsen en ufør som har kjempet alene mot systemet Anonymous poster hash: 2157a...65c

Vi er flere. Kan være en ensom kamp om man har sykdommer man ikke kan forklare for alle man kjenner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han tråkker på folk som i beste fall får rundt 10 % av det offentlige av det han får. Han forbruker selv mer av skattebetalernes penger enn han selv og hele hans familie noen sinne vil betale i skatt. Han har fått en ordning som koster kommunen 3 millioner av skattebetalernes penger hvert år, til tross for at den faglige vurderingen til kommunen var at dette var sløseri. Dette har han fått gjennom å være kravstor og "skrike mest", ikke gjennom å spørre seg "hvordan kan jeg bidra mest til samfunnet (dvs. produktivitet og samfunnsøkonomisk lønnsomhet, som er det han helt klart mener)".

Enhver "jobb" han måtte ha er bare på liksom, et skuespill for at han skal få føle at han "jobber". For jobben gjøres reelt av de offentlig betalte "assistentene" (les: pleierne). Det vil koste det offentlige langt mer å late som han "jobber" enn det han "betaler tilbake".

Derfor er det både råttent og hyklersk av ham å tråkke på andre som har behov for hjelp og som bare vil få en liten brøkdel av det han får.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"ingen tør å spørre om jeg er jomfru"...

Feil, INGEN BRYR SEG OM DU ER JOMFRU ELLER EI, Torstein.

Anonymous poster hash: 6955f...673

Ingen forventer noe som helst annet, og ingen er noe interessert i det. Så der tar han feil. Man spør ikke om det, på samme måte som man ikke trenger å spørre om andre helt opplagte ting, som man ikke har noen grunn til å være i tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forresten virker han såpass sneversynt, fordomsfull og helt inne i sin egen selvsentrerte boble, at jeg tror utbyttet for "elevene" hans som "lærer" vil være noe begrenset og hovedsakelig vil bestå i selve opplevelsen å møte en sterkt handikappet person, som holder motiverende taler for andre med akkurat samme sykdom (og som synes folk med mindre synlige sykdommer bør stå i skammekroken).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...