Gå til innhold

Torstein Lerhol, hvem bryr seg?

Anbefalte innlegg

Gjest TinaT
Skrevet

Jeg skal bli imponert over Torsteins bragder den dagen han vitner om en barndom som var full av slag og fornedrelser, absurde beskyldninger og trusler om at Satan kom til å dømme ham lukt til Helvete for bagateller. Kanskje en solid dose seksuelle overgrep og fyllefester også, for å gjøre det sårbare barnelivet til et komplett helvete.

For de som har opplevd en slik barndom er det ikke inspirerende å høre på Torstein, snarere tvert imot.

Anonymous poster hash: 095bb...40e

Nå må du kutte ut. Det er helt utrolig at så mange ikke evner å se at det er noe veldig galt i samfunnet vårt. Verdens beste land å bo i - aldri har vi hatt bedre helse - og aldri har det vært flere uføre enn i dag. Da skal det faktisk ikke så veldig mye omløp til for å forstå at noe må gjøres. Komme trekkende med all mulig elendighet er ikke noe sjakktrekk i en slik diskusjon. Som legene og forskerne sier så viser undersøkelser at det kun er en LITEN del av de uføre som faktisk ikke er i stand til å utføre noe som helst arbeid. Det vil faktisk si at svært mange uføre fint kunne utført inntektsgivende arbeid.

Og les gjerne de momentene som sier at barn av uføre ofte blir uføre selv .. det går rett og slett i arv.

Gjest gjestlars
Skrevet

Lerhol er usympatisk, og hans like har jeg vert borti før. Storkjeftede og ubetenksomme typer som sitter/ligger forkrøplet i rullestolene sine, sprer eder og galle å syns så mye bedre om seg selv.

Har selv et familiemedlem som ble ufør etter stygg skade, og har selv kjempet hardt imot å bli uføretrygdet selv til tross for en opplagt uførediagnose. Møtte veggen hardt som godt voksen etter å ha slete meg igjennom det som tenkjes kan, før jeg måtte krype til korset og bare godta en uføretrygd. Verden er ikke svart/hvitt som fler har påpekt her tidligere. Bare så synd at mobben ikke klarer å innse fakta.

Lars

Gjest Linda
Skrevet

Og han prøver så godt han kan å betale tilbake. Det sa han i VG-intervjuet. Men mener du at alle som bor på instutisjoner osv må betale tilbake det staten koster på dem ?

Hvordan skal han betale tilbake? 3 millioner per år er mere enn de fleste kunne spare opp på 20 år.

Fremover blir disse 3 millioner mere pga inflasjon.

Si at han har kostet 30 mililioner ekstra 10 siste år pga ekstra assistanse, ekstra tilbud osv osv osv.

med en rente på 3 prosent(renta for et boliglån er høyere) blir dette 900 000 tusen i året kun til renter for å betale tilbake, da ikke medregnet avdrag.

Han kan aldri betale tilbake.

Han klarer seg ikke selv.

Så hva er det han gnåler om at andre mottar ytelser, han selv mottar ytelser flere hundre ganger høyere enn noen som går på NAV en periode/mottar en lav uføretrygd siste år av sine liv.

Det er faktisk ganske sprøtt at han moraliserer over andre som mottar støtte

Gjest TinaT
Skrevet

Lerhol er usympatisk, og hans like har jeg vert borti før. Storkjeftede og ubetenksomme typer som sitter/ligger forkrøplet i rullestolene sine, sprer eder og galle å syns så mye bedre om seg selv.

Har selv et familiemedlem som ble ufør etter stygg skade, og har selv kjempet hardt imot å bli uføretrygdet selv til tross for en opplagt uførediagnose. Møtte veggen hardt som godt voksen etter å ha slete meg igjennom det som tenkjes kan, før jeg måtte krype til korset og bare godta en uføretrygd. Verden er ikke svart/hvitt som fler har påpekt her tidligere. Bare så synd at mobben ikke klarer å innse fakta.

Lars

Hvordan skal han betale tilbake? 3 millioner per år er mere enn de fleste kunne spare opp på 20 år.

Si at han har kostet 30 mililioner ekstra 10 siste år pga ekstra assistanse, ekstra tilbud osv osv osv.

med en rente på 3 prosent(renta for et boliglån er høyere) blir dette 900 000 tusen i året kun til renter for å betale tilbake, da ikke medregnet avdrag.

Så hva er det han gnåler om at andre mottar ytelser, han selv mottar ytelser flere hundre ganger høyere enn noen som går på NAV en periode/mottar en lav uføretrygd siste år av sine liv.

Det er jo litt av en regnemetode du bruker :fnise:

Prøv å lese linken jeg la ved lenger oppe - hvor forskere har funnet ut at det å "leve på NAV" går i arv. Barn av uføre har mye lettere for selv å bli ufør. Norge bruker mer enn 35% av nasjonalbudsjettet på trygd. Tror du virkelig at dagens utvikling kan fortsette?

20% av befolkningen i arbeidsfør alder er på trygd. Å

For de fleste lidelser og tilstander er aktivitet mer helsebringende enn passivitet. Og nettopp i den debatten er Lerhols vilje til å stå på - komme seg ut så viktig. Ringvirkningene av hans innsats, rent samfunnsmessig er vel så viktig som innsatsen for hans egen mentale helse.

Gjest Linda
Skrevet

Prøv å lese linken jeg la ved lenger oppe - hvor forskere har funnet ut at det å "leve på NAV" går i arv. Barn av uføre har mye lettere for selv å bli ufør. Norge bruker mer enn 35% av nasjonalbudsjettet på trygd. Tror du virkelig at dagens utvikling kan fortsette?

For de fleste lidelser og tilstander er aktivitet mer helsebringende enn passivitet. Og nettopp i den debatten er Lerhols vilje til å stå på - komme seg ut så viktig. Ringvirkningene av hans innsats, rent samfunnsmessig er vel så viktig som innsatsen for hans egen mentale helse.

Hvilke ringvirkninger? Dette høres ganske grandiost ut for meg.

Fakta: Lerhol er ingen Stephen Hawking.

Jada, tallene jeg brukte er ikke et nøye satt opp regnestykke, men jeg skrev det for å illustrere. Jeg har ikke oversikt over all assistanse, fremtidige kostnader, kostnader i helsevesenet osv for Lerhol.

Nei, jeg tror overhode ikke dagens utvikling kan fortsette, den ekstreme innvandringen har via NAV og velferdskostnader, og fremtidige velferdskostnader, gjort slik at systemet kommer til å kollapse etterhvert.

20 prosent av befolkningen? Hvor får du dette tallet fra? Tar du med mødre som mottar stønader selv om de jobber, tar du med personer som får stønader i tillegg til å jobbe, hvor mange er 100 prosent uføre?

Hvor mange får stønader på mere enn 3 millioner per år, slik Lerhol gjør?

Ellers, så kjenner jeg litt til systemet rundt handicappede, så tipper nok Lerhol summa summarum koster mere enn 3 millioner pr år.

Så med mindre Lehrol er et politisk geni, som klarer stoppe innvandringen og repatriere det som våre udugelige politikere har startet, og som har kostet oss milliarder, all fremtidig oljeformue, og alle de voldtekter , ran og drap vi kunne vært foruten, så kan ikke Lerhol noensinne kunne klare å betale tilbake noe av hva han har kostet.

Gjest Linda
Skrevet

PS: at aktivitet kan være bedre enn passivitet for mange, er da overhode ingen nyhet. Dette jobber da NAV ut fra også også. Skulle dette være en genistrek oppfunnet av Lerhol???

Dette er jo så dumt som det kan bli,

Skrevet

Det er selvfølgelig irriterende at torstein ikke viser større sympati med de av oss funksjonsfriske som ikke har et større handicapp enn det torstein har.

Ja jeg forstår dere. Det at torstein ser ut som et foster i voksen alder har altså gjort det nødvendig å bruke hans egen kropp mot ham selv?

Det er jo ikke torstein sin feil at han er født multihandicappet? At torstein klarer å bli en politiker er ikke noe mer eller mindre foraktelig enn om at en hvilken som helst annen blir politiker vel?

Kostnaden til tre millioner er vel omtrent som den kostnaden det er å åpne alle breiviks brev til tre millioner?

Hadde torstein levd for trehundre år siden så hadde han enten blitt satt til skogen for å død eller levd på en kjempes rygg. Sittet på ryggen til landsbyens kjempe og kommentert hvor late folk som ikke arbeidet var.

Torstein burde hatt mer empati med de svake i samfunnet, - de utstøtte og de som ikke er et forbilde for alle andre.

Skrevet

Jeg vet da godt at han ikke kommer til å betale tilbake alle pengene staten har kostet på han, men han sa i intervjuet at han er lærer fordi han vil gi noe tilbake, og da i form av undervisning. Og noen av holdningene i denne tråden er forkastelige! Fordi han er multihandikappet skal han ikke få ha noe liv? Er det bedre at Ola Latskapsmann får svære bidrag fra NAV for å sitte på ræva, enn at Torstein Lerhol mottar hjelp i form av assistenter osv for å ha et verdig liv? Er enig i at han ikke skal rope så høyt når det gjelder pengestøtte til "unge uføre" som han kaller det, men mannen har da for svingende rett til å leve ett verdig liv, med eller uten hjelp av assistenter.

Skrevet

Det er selvfølgelig irriterende at torstein ikke viser større sympati med de av oss funksjonsfriske som ikke har et større handicapp enn det torstein har.

Ja jeg forstår dere. Det at torstein ser ut som et foster i voksen alder har altså gjort det nødvendig å bruke hans egen kropp mot ham selv?

Det er jo ikke torstein sin feil at han er født multihandicappet? At torstein klarer å bli en politiker er ikke noe mer eller mindre foraktelig enn om at en hvilken som helst annen blir politiker vel?

Kostnaden til tre millioner er vel omtrent som den kostnaden det er å åpne alle breiviks brev til tre millioner?

Hadde torstein levd for trehundre år siden så hadde han enten blitt satt til skogen for å død eller levd på en kjempes rygg. Sittet på ryggen til landsbyens kjempe og kommentert hvor late folk som ikke arbeidet var.

Torstein burde hatt mer empati med de svake i samfunnet, - de utstøtte og de som ikke er et forbilde for alle andre.

Oj, for første gang i min fartstid her inne er jeg enig med deg, Waco :)

Skrevet

Oj, for første gang i min fartstid her inne er jeg enig med deg, Waco :)

Takker makker, jeg skulle nesten tatt vare på hvor mange ganger folk har skrevet det der! Alltid like hyggelig å overraske publikum! =)

• Liker 1
Skrevet

Han er så langt ute på jordet når det kommer til livserfaringer at jeg rett og slett vegrer meg for en gang å kalle han ett menneske.

Anonymous poster hash: 46d44...998

Jeg synes du er drøy i uttalelsene dine TS... Hvordan kan så utrolig mange mennesker like dette innlegget?

Gjest TinaT
Skrevet

Jeg synes du er drøy i uttalelsene dine TS... Hvordan kan så utrolig mange mennesker like dette innlegget?

Helt enig med deg - det er drøyt og at så mange bifaller slike uttalelser viser en skremmende holdning.

Jeg lurer rett og slett på hva slags mennesker det er som kan si sånt om andre mennesker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet da godt at han ikke kommer til å betale tilbake alle pengene staten har kostet på han, men han sa i intervjuet at han er lærer fordi han vil gi noe tilbake, og da i form av undervisning. Og noen av holdningene i denne tråden er forkastelige! Fordi han er multihandikappet skal han ikke få ha noe liv? Er det bedre at Ola Latskapsmann får svære bidrag fra NAV for å sitte på ræva, enn at Torstein Lerhol mottar hjelp i form av assistenter osv for å ha et verdig liv? Er enig i at han ikke skal rope så høyt når det gjelder pengestøtte til "unge uføre" som han kaller det, men mannen har da for svingende rett til å leve ett verdig liv, med eller uten hjelp av assistenter.

Svære og svære fru blom. De som går på nav lever ikke akkurat "fett". Det er går med mer penger på støtte 1 Torstein, enn det gjør å sende uføretrygd/bidrag osv til rundt 12 stk, you do the math.

Poenget er at mange av disse assistentene er vel der for at han skal kunne gjøre alt, han kunne sikkert klart seg med en brøkdel av dem. Nei, han skal ut i arbeidslivet, koste hva det koste vil, ut på det ene og det andre, han kunne sikkert spart oss skattebetalere for flere kroner hvis han bare ble hjemme. Litt assistense, til det han trenger, så hadde han gjort det billigere for oss andre.

Hvor lenge tror du dette landet fungerer hvis vi får hundrevis av "torsteiner"? Vi kommer til å slite økonomisk, har du noen gang tenkt på det? La oss si at han lever et normalt liv, i hvert fall passerer 60. Iløpet av de årene han har levd og har tvunget seg selv ut i jobb, kun for å bevise et poeng , så har det kostet staten over 100 millioner. Du er klar over hvor mye penger det er? Kun for å bevise at han kan gjøre noe?

Poenget her er at han har en ekkel tone, når han samtidig skal sitte der og lire av seg noe så dumt som at "hvis folk hadde sett meg bak skranken i nav så tror jeg de hadde tenkt seg om før de søkte om stønad", noe i den duren, at det går an.

Anonymous poster hash: d0698...d53

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg - det er drøyt og at så mange bifaller slike uttalelser viser en skremmende holdning.

Jeg lurer rett og slett på hva slags mennesker det er som kan si sånt om andre mennesker.

Whats love got to do, got to do with it?

Gjest TinaT
Skrevet

Svære og svære fru blom. De som går på nav lever ikke akkurat "fett". Det er går med mer penger på støtte 1 Torstein, enn det gjør å sende uføretrygd/bidrag osv til rundt 12 stk, you do the math.

Poenget er at mange av disse assistentene er vel der for at han skal kunne gjøre alt, han kunne sikkert klart seg med en brøkdel av dem. Nei, han skal ut i arbeidslivet, koste hva det koste vil, ut på det ene og det andre, han kunne sikkert spart oss skattebetalere for flere kroner hvis han bare ble hjemme. Litt assistense, til det han trenger, så hadde han gjort det billigere for oss andre.

Hvor lenge tror du dette landet fungerer hvis vi får hundrevis av "torsteiner"? Vi kommer til å slite økonomisk, har du noen gang tenkt på det? La oss si at han lever et normalt liv, i hvert fall passerer 60. Iløpet av de årene han har levd og har tvunget seg selv ut i jobb, kun for å bevise et poeng , så har det kostet staten over 100 millioner. Du er klar over hvor mye penger det er? Kun for å bevise at han kan gjøre noe?

Poenget her er at han har en ekkel tone, når han samtidig skal sitte der og lire av seg noe så dumt som at "hvis folk hadde sett meg bak skranken i nav så tror jeg de hadde tenkt seg om før de søkte om stønad", noe i den duren, at det går an.

Tror du at han har 10 assistenter hos seg hele tiden? Det er snakk om «Brukerstyrt Personlig Assistent» - for det meste er det studenter som jobber hos ham - en om gangen - 8-timers skift. Torstein må ha hjelp til alt i livet sitt, enten han er på skole, jobb, reise, hjemme, sover, dusjer, på do ...

BPA er noe alle med nedsatt funksjonsevne kan søke, og folk med ME ol får også innvilget slike assistenter til å hjelpe seg i hverdagen.

Torstein og lillesøsteren hans - som begge er født med samme alvorlige sykdom er opplært fra de var små til å bli mest mulig selvstendige - de har begge hjernen som sitt fortrinn så foreldrene pushet dem til å ta mest mulig utdanning slik at de kunne få et så godt liv som mulig når man er så syk. Og som for de fleste så er et aktivt liv bedre enn et passivt liv.

Og en gang til: Torstein har ikke behov for mer hjelp om han jobber eller går på skole - samme hjelpen måtte han hatt hjemme.

Hva mener du foreldrene skulle gjort? Satt dem ut i skogen for å dø? La dem ligge hjemme i sengene sine med foreldrene som eneste pleierne livet gjennom?

Fint om dere forklarer oss hva dere mener?

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er imponerende at han har fått til såpass mye som han har, og jeg er egentlig enig i at enkelte tar altfor lett på å få støtte fra staten i diverse former.

Men samtidig synes jeg at han viser veldig lite forståelse for mennesker som har et annerledes utgangspunkt enn han. Min mor er uføretrygdet, hun er avhengig av rullestol, men hun klarer seg greit hjemme på egenhånd. Da hun ble syk jobbet hun i en ganske praktisk jobb, hun kunne sikkert ha begynt å studere noe annet, men da hadde hun trengt veldig mye mer hjelp i hverdagen. En ting er at det sannsynligvis hadde kostet mer for staten enn hun kunne jobbet tilbake, en annen ting er at det er veldig tøft å være nødt til å be om hjelp for det aller meste, det tror jeg mange av oss ikke hadde gjort om vi hadde noe alternativ.

Det er også mange sykdommer som ikke er så synlige, mange kan se helt friske ut. Jeg tror at for disse kan det være veldig vannskelig å bli tatt alvorlig både av helsevesenet og nav.

Problemet når man uttaler seg sånn som Torstein gjør er at han tar alle under samme kam, og det er veldig urettferdig. Det virker ikke som han evner å sette seg inn i andres situasjoner, men tenker at han har det verst derfor bør alle andre klare minst det han har klart.

• Liker 1
Gjest gjestlars
Skrevet

Å hva har min historie med dine antagelser å gjøre?

Lars

Skrevet
seldom Giviali

Hvilke ringvirkninger? Dette høres ganske grandiost ut for meg.

Fakta: Lerhol er ingen Stephen Hawking.

Jada, tallene jeg brukte er ikke et nøye satt opp regnestykke, men jeg skrev det for å illustrere. Jeg har ikke oversikt over all assistanse, fremtidige kostnader, kostnader i helsevesenet osv for Lerhol.

Nei, jeg tror overhode ikke dagens utvikling kan fortsette, den ekstreme innvandringen har via NAV og velferdskostnader, og fremtidige velferdskostnader, gjort slik at systemet kommer til å kollapse etterhvert.

20 prosent av befolkningen? Hvor får du dette tallet fra? Tar du med mødre som mottar stønader selv om de jobber, tar du med personer som får stønader i tillegg til å jobbe, hvor mange er 100 prosent uføre?

Hvor mange får stønader på mere enn 3 millioner per år, slik Lerhol gjør?

Ellers, så kjenner jeg litt til systemet rundt handicappede, så tipper nok Lerhol summa summarum koster mere enn 3 millioner pr år.

Så med mindre Lehrol er et politisk geni, som klarer stoppe innvandringen og repatriere det som våre udugelige politikere har startet, og som har kostet oss milliarder, all fremtidig oljeformue, og alle de voldtekter , ran og drap vi kunne vært foruten, så kan ikke Lerhol noensinne kunne klare å betale tilbake noe av hva han har kostet.

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2013/05/27/1-av-5-nordmenn-pa-trygd-bivirkninger-av-sykmelding-er-skumle

AnonymBruker
Skrevet

Så dere mener han burde vært hjemme og mottat uføretrygd på ca 10 000 mnd og hatt hjemmesykepleie, eller ville dere heller hatt han på et sykehjem?? Det er ikke hjem til de under 40 år som blir pleietrengende. Får du slag som 45 åring så havner du på sykehjem med 80 årinene. Vi burde ha laget et sted for de under 40-50 som er for unge til sykehjem. Mange slagpasienter som ikke kan bo hjemme lengre etter lammelser. Men T.L klarer seg fint selv, og det blir tungt og vanskelig liv å leve med å plassere han ensomt på et rom.

Anonymous poster hash: 70f4e...4c5
Gjest Gjest
Skrevet

Men nå må du heller ikke glemme hvor mange arbeidsplasser han skaffer pga all hjelpen han trenger!

Ja, og så kan vi synge refrenge igjen:

"Norge trenger arbeidskraft! Vi trenger innvandringen! " ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...