Gå til innhold

Hjelp hjelp haster royal canin mini junior

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har visst tolket doseringen feil, og gitt min valp 48 g i døgnet, trodde jeg skulle gi for 2 mbd alder og at hun veier 2 kg. Men nå opodager vi at det står voksen vekt. Betyr det at hun skal ha for utfra hvor tung hun blir som voksen? Hvis hun blir 7 kg som voksen, skal vi ta utgangspunkt i det nå ig gi det som står på 2 mnd? Kan noen hjelpe!!!!!! Raskt! Trur vi har sulteforet henbe i 2 dager!

Anonymous poster hash: dc7bd...701

AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som du har gitt riktig mengde i følge http://www.royalcanin.no/produkter/products/hundefor-i-faghandel/size-health-nutrition/mini-1-10-kg/mini-junior

Er hunden 2 mnd og veier 2 kg skal den ha 48 g per dag.

Men øverst i foranvisningen står det jo voksen-vekt??? Virker jo ligisk, for en hund som blir 2 kg som voksen har vel et annet næringsbehov enn en som blir 9 kg som voksen?? Hjelp!!!!

Skrevet

Ta det nå med ro..! Er vell ikke værre enn å bare ringe Royal Canin? Eller spørre de på facebook f.eks?

AnonymBruker
Skrevet

Ta det nå med ro..! Er vell ikke værre enn å bare ringe Royal Canin? Eller spørre de på facebook f.eks?

Nei tar det ikke med ro hvis det viser seg at vi har sulteforet henne i 3 dager. Vet du ikke hva du snakker om kan du la være å svare, for den foringsanvisningen har jeg allerede sett, og pga den spurte jeg!!ts

Skrevet (endret)

Hvis du er så redd for at du har sulteforet henne i 3 dager, hvorfor har du ikke ringt Royal Canin?

Hvorfor det står Adult Weight der vet jeg ikke, men fòret heter jo trossalt Mini Junior, og i tillegg kan du se på tabellen hva som er riktig for hunden din i forhold til alder og vekt.

Endret av snippsnapp
AnonymBruker
Skrevet

Har du virkelig bare gitt henne 48g?!?!?! Er du dum i hodet? Dyremishandler!!

Anonymous poster hash: b6078...3f8
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke brukt Royal Canin, men utfra mine og min datters hunder formengde, så høres det riktig ut med den doseringen som er angitt. En valp på to kilo skal ikke ha store mengden for.

Edit: Nå har jeg googlet som en gal, og det ser ut som at hunden din skal ha 102 gram som 2 månder gammel. Jeg synes det høres litt mye ut, men gi henne denne mengden noen dager til du har fått snakket med oppdretter.

Endret av zellica
Skrevet

Når jeg ser på doseringen så ser det ut til at 48 g er riktig dosering. Det står øverst hva hunden veier i voksen alder og da stemmer det. Erfaringsmessig da... så kan det være litt knapt for noen hunder. Jeg har solgt hundefòr i butikk i flere år, men selv aldri fulgt slavisk disse fòringsmengdene. Tvert om har jeg frifòring, dvs. at tørrfòret står fremme hele dagen til alle hundene.

Skrevet

Du HAR sulteforet valpen din! Jeg har en bichon frise tispe på 10 uker som er 2,1kg nå. Når hun blir voksen blir hun ca 6 kg. Man skal alltid ta utgangspunkt i voksenvekta til hunden. Det folk skriver her er tull. Vi bruker samme foret, og nå får hun 102 g per døgn fordelt på 3 rasjoner. Har faktisk en kollega som nente hardnakket at eg skulle se på vekt nå og hvor gammel hun er, det gjør nemlig hun med sin. Vel, det er bullshit! Jeg ringte faktisk ens ærend til oppdretter for å dobbeltsjekke, og ja, hun skal ha 102 g nå, ig vi SKAL ta utgangspunkt i vekta den får som voksen. Så du må nok se deg nødt til å fore opp hunden din ts! For du gir den altfor lite!

Gjest Spiderpig
Skrevet

Det står øverst hva hunden vil veie som VOKSEN.

Hunden skal ha 112 gram. Ikke 48

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ser på doseringen så ser det ut til at 48 g er riktig dosering. Det står øverst hva hunden veier i voksen alder og da stemmer det. Erfaringsmessig da... så kan det være litt knapt for noen hunder. Jeg har solgt hundefòr i butikk i flere år, men selv aldri fulgt slavisk disse fòringsmengdene. Tvert om har jeg frifòring, dvs. at tørrfòret står fremme hele dagen til alle hundene.

skummelt at en som har jobbet i dyrebutikk i mange år ikke klarer å lese en foringstabell en gang...

Anonymous poster hash: be87a...954

post-65870-0-12170200-1372876911_thumb.p

Skrevet

skummelt at en som har jobbet i dyrebutikk i mange år ikke klarer å lese en foringstabell en gang...

Skummelt ja! Har selv opplevd å stå i en dyrebutikk og erfare at den tyggistyggende bimboen bak kassa ikke vet forskjell på kaninfor og hundefor. Den gangen måtte jeg få en annen kunde til å veilede meg. Har ikke handlet der flere ganger, og det er 10 år siden. Godt råd til ts: ikke tro på folk bare fordi de har "jobbet i dyrebutikk". Alle kan scanne varer og gi deg kvitteringa.

Skrevet (endret)

Hehe ja det gikk litt fort for seg da jeg skumleste HI. Jeg leste det som at hunden ble 2 kg som voksen. Når jeg nå ser at det er 7 kg, så sier det seg jo selv at det var feil.

Jeg mener det var en "ærlig feil" når man skumleser innelgget (min feil selvfølgelig). Da jeg jobbet i butikk så fikk jeg jo ikke spørsmål pr. skriftlig henvendelse, så skulle nok ha greid å gi riktig informasjon ;-)

PS. så rart at du må være anonym for å skrive dette? Det er da ikke "farlig" å fortelle noen at de tar feil i en så konkret ting ;-)

Endret av Portvinpiken
Skrevet

Skummelt ja! Har selv opplevd å stå i en dyrebutikk og erfare at den tyggistyggende bimboen bak kassa ikke vet forskjell på kaninfor og hundefor. Den gangen måtte jeg få en annen kunde til å veilede meg. Har ikke handlet der flere ganger, og det er 10 år siden. Godt råd til ts: ikke tro på folk bare fordi de har "jobbet i dyrebutikk". Alle kan scanne varer og gi deg kvitteringa.

Ja, ja - jeg legger meg flat av selvkritikk som nevnt over. En dum, dum feil av meg. Jeg kan dog lese en fòringstabell og som nevnt så blir det 112 g når hunden er 7 kg som voksen. Som også nevnt, så har jeg personlig aldri fulgt dette slavisk, og min erfaring er også at mange av merkene er ganske "knipene" med tabellene sine. For 15 år siden var det en stor sak om at et av de største fòrmerkene hadde for liten mengde i tabellene sine for å fremstå som at fòret var billigere enn det var.

Men ja, jeg skal glatt innrømme at jeg på langt nær er perfekt, og at jeg ga feil informasjon i forhold til dette innlegget. Jeg skal gjøre alt i min makt for at det ikke skjer igjen... :fred:

Hunden er nå 2 md blir 7 kg som voksen. Da blir det 112g -ish daglig, om tørrfòr er eneste form for føde hunden får.

AnonymBruker
Skrevet

Hehe ja det gikk litt fort for seg da jeg skumleste HI. Jeg leste det som at hunden ble 2 kg som voksen. Når jeg nå ser at det er 7 kg, så sier det seg jo selv at det var feil.

Jeg mener det var en "ærlig feil" når man skumleser innelgget (min feil selvfølgelig). Da jeg jobbet i butikk så fikk jeg jo ikke spørsmål pr. skriftlig henvendelse, så skulle nok ha greid å gi riktig informasjon ;-)

PS. så rart at du må være anonym for å skrive dette? Det er da ikke "farlig" å fortelle noen at de tar feil i en så konkret ting ;-)

Må ikke være anonym nei, men jeg valgte å være det. :)

Når det gjelder en ting som hvor mye mat en hund skal ha er det greit å lese godt ja.. hvis ikke kunne du jo risikert at bikkja blir undervektig fordi du anbefaler under halvparten av hva hunden skal ha. ikke alle hundeeiere er helt selvtenkende.

Skrevet

Må ikke være anonym nei, men jeg valgte å være det. :)

Når det gjelder en ting som hvor mye mat en hund skal ha er det greit å lese godt ja.. hvis ikke kunne du jo risikert at bikkja blir undervektig fordi du anbefaler under halvparten av hva hunden skal ha. ikke alle hundeeiere er helt selvtenkende.

Nja... som du selv ser så var det flere som var raske til å påpeke at jeg tok feil da, så blir ikke søvnløs av dette. Men klart - for noen så har jeg antagelig mistet all troverdighet som finnes nå :sarkasme:

Gjest sweetsugar
Skrevet

Kan man ikke la maten stå fremme til den nermer seg ett år? Det fikk jeg beskjed av fra oppdretter hvertfall og tror dyrlegen sa noe av det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Nja... som du selv ser så var det flere som var raske til å påpeke at jeg tok feil da, så blir ikke søvnløs av dette. Men klart - for noen så har jeg antagelig mistet all troverdighet som finnes nå :sarkasme:

Får du mye ut av å vifte med serkasme-flagget? ;)

Skrevet

Kan man ikke la maten stå fremme til den nermer seg ett år? Det fikk jeg beskjed av fra oppdretter hvertfall og tror dyrlegen sa noe av det samme.

Man kan jo det. Men det er jo helt opptil hva eier tenker og synes om det. Noen foretrekker faste måltider og andre frifòring. Jeg har selv god erfaring med sistnevnte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...