AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #1 Del Skrevet 3. juli 2013 Noen med erfaringer? Tenker både sosialt og økonomisk, alt egentlig! Hvis det er noen her som både har vært student i Norge og i Budapest så hadde det vært fantastisk med tilbakemeldinger, hva er forskjellen? Jeg har inntrykk av at Norske studenter i Ungarn lever svært godt, selv uten jobb ved siden av. Har kommet inn på studie i byen og er spent på hvordan det skal gå med økonomien når jeg for første gang ikke kan jobbe. Brukte lånekassens kalkulator og fant ut at jeg fikk ganske mye støtte hvert semester, delte dette beløpet på antall mnd semesteret består av og fikk et overraskende høyt beløp.. Her er jeg egentlig ute etter svar fra alle med peiling (utenlandsstudenter?) -Hvor mye har du å rutte med i måneden fra lånekassen? Har studiestøtten økt? Bekymrer meg for dårlig råd.. Anonymous poster hash: 61dc9...e5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjukk Norris Skrevet 3. juli 2013 #2 Del Skrevet 3. juli 2013 Er ikke studiestøtten fortsatt 6900 per mnd, uavhengig hvor man studerer? Utenlandsstudenter får vel litt mer i reisestipend. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #3 Del Skrevet 3. juli 2013 Er ikke studiestøtten fortsatt 6900 per mnd, uavhengig hvor man studerer? Utenlandsstudenter får vel litt mer i reisestipend. Studier i utlandet gir ofte mer, men da høyere lån ikke stipend.Pa samme måte som f.eks B der du får ekstra støtte fordi det koster penger å gå der Anonymous poster hash: 3a489...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #4 Del Skrevet 3. juli 2013 Studier i utlandet gir ofte mer, men da høyere lån ikke stipend.Pa samme måte som f.eks B der du får ekstra støtte fordi det koster penger å gå der Anonymous poster hash: 3a489...cc2 Ja, men jeg trakk i fra skolepengene jeg skal betale og landet fortsatt på rundt 17 000 utbetalt i mnd. Men man får vel et ekstra stort stipend i august? (for oss september) TS Anonymous poster hash: 61dc9...e5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjukk Norris Skrevet 3. juli 2013 #5 Del Skrevet 3. juli 2013 Du lever fett på 17 000 i mnd i Budapest, som er en av Europas billigste storbyer pga lønnsnivået. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diafragma Skrevet 4. juli 2013 #6 Del Skrevet 4. juli 2013 Du har bomma hvis du tror du får utbetalt 17000kr fra lånekassen i måneden. Studiestøtte til utlandet utbetales for det første to ganger i året (hvert semester): rundt august og rundt januar. Den høyest mulige studiestøtten du kan få er pr 2013 på 47200kr/semester (7080kr/md om du vil). I tillegg kommer eventuelle skolepenger. Så da har du regna grovt feil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #7 Del Skrevet 4. juli 2013 Jeg kjenner flere som studerer medisin på universitetet i Budapest, blant annet fastlegen min. Alle har samme mening: du lever utrolig godt som norsk student i Budapest. Anonymous poster hash: a18a2...7b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #8 Del Skrevet 4. juli 2013 Enig med den over her som sier at du har regnet veldig feil. Du får ikke 1700 utbetalt i måneden. Månedsbeløpet du får er det samme som studenter i Norge får utbetalt, men du får lån til skolepenger og et større beløp i begynnelsen av et semester. Anonymous poster hash: 41d1b...a26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #9 Del Skrevet 4. juli 2013 Enig med den over her som sier at du har regnet veldig feil. Du får ikke 17000,- utbetalt i måneden. Månedsbeløpet du får er det samme som studenter i Norge får utbetalt, men du får lån til skolepenger og et større beløp i begynnelsen av et semester. Anonymous poster hash: 41d1b...a26 Anonymous poster hash: 41d1b...a26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #10 Del Skrevet 4. juli 2013 Enig med den over her som sier at du har regnet veldig feil. Du får ikke 1700 utbetalt i måneden. Månedsbeløpet du får er det samme som studenter i Norge får utbetalt, men du får lån til skolepenger og et større beløp i begynnelsen av et semester. Anonymous poster hash: 41d1b...a26 Hun får ikke månedsbeløp. Hun får alt en gang i semesrtet Anonymous poster hash: 3a489...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #11 Del Skrevet 4. juli 2013 Sjekket med søstern min nå. Hun studerer i Slovakia. Hun får 82000 i semestret. Det er 164000 i året og 16400 fordelt på de 10 mnd hun studerer. Dette er totalen. Altså før skolepengene er betalt =) Anonymous poster hash: 3a489...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #12 Del Skrevet 4. juli 2013 Her kan du regne ut hvor mye støtte du vil få fra Lånekassen: http://stottekalk.lanekassen.no/AnnenUtdanning.aspx Jeg skrev inn skolepenger på 90 000 kroner (11 000 euro) i året, hjem-postnummer i Oslo, studium i Europa, og fikk dette resultatet: Resultat Reisestipend 3108,00 Reiselån 1332,00 Skolepengestipend 42392,00 Skolepengelån 47608,00 Lån: 56640,00 Omgjøringslån/stipend: 37760,00 Sum 188840,00 Hvis du trekker fra 90 000 kroner fra denne summen, altså skolepengene, så står du igjen med nesten akkurat samme summen som studenter i Norge. Forskjellen er selvsagt at man får litt mer for hver krone i Budapest (men så kan man jo heller ikke ha deltidsjobb, som også kan være lærerikt - feks på sykehus hvis det er medisin man studerer). Anonymous poster hash: 1d3a0...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjukk Norris Skrevet 5. juli 2013 #13 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Du har bomma hvis du tror du får utbetalt 17000kr fra lånekassen i måneden. Studiestøtte til utlandet utbetales for det første to ganger i året (hvert semester): rundt august og rundt januar. Den høyest mulige studiestøtten du kan få er pr 2013 på 47200kr/semester (7080kr/md om du vil). I tillegg kommer eventuelle skolepenger. Så da har du regna grovt feil. TS skrev aldri at h*n ville få månedlige utbetalinger, du får lese hva som står der først. Personen skriver også at h*n har trekt i fra skolepengene. De fleste vet at man som utenlandsstudent får utbetalt støtten to ganger i året og ikke månedlig. Så er det slik at man også to ganger i året (aug og Jan) får utbetalt et større beløp. Dersom man regner med dette beløpet som jo er ment å skulle fordeles utover og plusser på reisestipendet man får som utenlandsstudent så er man over det beløpet du her over har oppgitt. Noen ganger synes jeg folk her inne virker til å være mer opptatt av å "ta" folk og vise at de selv har "rett" enn å faktisk lese hva som står i startinnlegget. Endret 5. juli 2013 av Tjukk Norris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #14 Del Skrevet 5. juli 2013 Har en venn som studerer der. Han får penger fra lånekassa i Norge og han lever veldig godt!! Sitter med en stor leilighet osv, får mye for de pengene man får i Norge tydeligvis Anonymous poster hash: e8b34...207 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diafragma Skrevet 5. juli 2013 #15 Del Skrevet 5. juli 2013 TS skrev aldri at h*n ville få månedlige utbetalinger, du får lese hva som står der først. Personen skriver også at h*n har trekt i fra skolepengene. De fleste vet at man som utenlandsstudent får utbetalt støtten to ganger i året og ikke månedlig. Så er det slik at man også to ganger i året (aug og Jan) får utbetalt et større beløp. Dersom man regner med dette beløpet som jo er ment å skulle fordeles utover og plusser på reisestipendet man får som utenlandsstudent så er man over det beløpet du her over har oppgitt. Noen ganger synes jeg folk her inne virker til å være mer opptatt av å "ta" folk og vise at de selv har "rett" enn å faktisk lese hva som står i startinnlegget. Mitt innlegg var rettet til DEG, Tjukk Norris. DU har regna feil hvis du tror man får utbetalt 17000kr i md, slik som du skriver i innlegget rett over mitt. Og hvis du irriterer deg over folk som er ute etter å "ta folk" så kan du jo begynne med å skjerpe deg selv. Mitt svar i forrige innlegg står seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjukk Norris Skrevet 5. juli 2013 #16 Del Skrevet 5. juli 2013 Mitt innlegg var rettet til DEG, Tjukk Norris. DU har regna feil hvis du tror man får utbetalt 17000kr i md, slik som du skriver i innlegget rett over mitt. Og hvis du irriterer deg over folk som er ute etter å "ta folk" så kan du jo begynne med å skjerpe deg selv. Mitt svar i forrige innlegg står seg. Da misforstod du Tjukken. Alt jeg skrev var at man lever svært bra på 17 lapper i mnd i Ungarn, fordi det er en av europas billigste byer. Hva norske studenter har å rutte med der i måneden skal ikke jeg uttale meg om. Venner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå