Gjest perulv Skrevet 3. juli 2013 #1 Skrevet 3. juli 2013 har søkt på nettet angående dette,men svarene som blir gitt er mer forvirrende enn avklarende... Har en datter som nå er 16 og skal flytte på hybel og gå videregående skole. spørsmålet er hvordan jeg som far kan(om det er mulig) betale barnebidraget direkte til datteren min og ikke til moren som det blir gjort i dag..og om det er noen regler for å få moren til å betale barnebidrag og barnetrygd til hun. sånn som det ser ut nå så er ikke moren interessert i dette da hun tydeligvis mener at hun da selv ikke får nok å rutle med.. blir rimelig fortvilet da dette virkelig er penger som datteren min har bruk for,og etter min mening krav på når hun er borteboer. Nav her mener alt skal gå til moren inntil barnet er 18år,men har lest diverse som sier at de gjennom NAV har ordnet dette uten problemer. noen som har vert borti dette selv? og som vet hva som er riktig?
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2013 #2 Skrevet 3. juli 2013 Du må nok fortsette å betale bidraget til moren frem til datteren din er 18. Din datter vill ikke bli helt blakk om mor har lav inntekt og liten formue vil dattra di få fullt stipend og hun kan søke lån også hos Lånekassen. Mora har forsørgerplikt til datteren og om moren blir vanskelig kan kanskje datteren din melde flytting fra moren og kreve bidrag fra henne også ?
Gjest perulv Skrevet 3. juli 2013 #3 Skrevet 3. juli 2013 for et idiot system.... snart på tide det kommer noen regler som setter barna først og ikke mødrene. enn om NAV kunne trekt bidrag både fra far og mor,og tatt barnetrygden innpå en konto som barnet faktisk styrer over
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #4 Skrevet 4. juli 2013 Om barnet flytter ut fra mor kan hun jo bare melde adresseendring (til deg) så betaler du henne barnetrygd og bidraget + at mor også må betale deg bidrag som du igjen kan gi til din datter Som 16 åring står barnet fritt til å velge hvem det vil bo hos
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #5 Skrevet 4. juli 2013 for et idiot system.... snart på tide det kommer noen regler som setter barna først og ikke mødrene. enn om NAV kunne trekt bidrag både fra far og mor,og tatt barnetrygden innpå en konto som barnet faktisk styrer over Vel, siden mora har juridisk ansvar for jenta, så er det greit at pengene går til henne. Tenåringer bør ikke få råderett over flere tusen kroner i mnd før de har lært seg og budsjettert. 1
Adhara Skrevet 4. juli 2013 #6 Skrevet 4. juli 2013 Vel, siden mora har juridisk ansvar for jenta, så er det greit at pengene går til henne. Tenåringer bør ikke få råderett over flere tusen kroner i mnd før de har lært seg og budsjettert. Det er jo ikke greit om mor misbruker de pengene. 1
Adhara Skrevet 4. juli 2013 #7 Skrevet 4. juli 2013 Jeg fikk barnetrygd fra pappa som mamma ga til meg da jeg flytta på hybel for første gang. Synd at mødre skal misbruke de pengene som er tiltenkt barna..
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #8 Skrevet 4. juli 2013 Det er jo ikke greit om mor misbruker de pengene. Det har vi bare TS´s ord for at hun gjør.
Adhara Skrevet 4. juli 2013 #9 Skrevet 4. juli 2013 Det har vi bare TS´s ord for at hun gjør. Det er jo gjerne sånn det bruker å være her når en TS starter opp et innlegg da Hva var poenget?
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #10 Skrevet 4. juli 2013 Det er jo gjerne sånn det bruker å være her når en TS starter opp et innlegg da Hva var poenget? Når en fyr klager på den "grådige eksen", da vet jeg at de i 9 av 10 tilfeller bare snakker skit. 4
Adhara Skrevet 4. juli 2013 #11 Skrevet 4. juli 2013 Når en fyr klager på den "grådige eksen", da vet jeg at de i 9 av 10 tilfeller bare snakker skit. Hvordan vet du noe sånt? Om mora er redd for at HUN får mindre å rutte med når jenta flytter på hybel og disponerer barnebidraget selv, så kan hun jo ikke være annet enn grådig. 3
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #12 Skrevet 4. juli 2013 Hvordan vet du noe sånt? Om mora er redd for at HUN får mindre å rutte med når jenta flytter på hybel og disponerer barnebidraget selv, så kan hun jo ikke være annet enn grådig. Å, det kan være en annen forklaring.
Adhara Skrevet 4. juli 2013 #13 Skrevet 4. juli 2013 Å, det kan være en annen forklaring. Meget mulig, men det er lettest å forholde seg til det som står i HI i dette tilfellet. 4
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #14 Skrevet 4. juli 2013 Meget mulig, men det er lettest å forholde seg til det som står i HI i dette tilfellet. Ja, det er nok enklere det enn å tenke selv. 1
Adhara Skrevet 4. juli 2013 #15 Skrevet 4. juli 2013 Ja, det er nok enklere det enn å tenke selv. Ja, jeg har for vane å ikke tenke selv altså. Det er mye lettere å ikke bare være uenig for å være uenig også. Du burde prøve det en gang. 5
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #16 Skrevet 4. juli 2013 Ja, jeg har for vane å ikke tenke selv altså. Det er mye lettere å ikke bare være uenig for å være uenig også. Du burde prøve det en gang. Jeg går ikke umidelbart med på at damen er grådig bare fordi hennes eksmann sier det. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #17 Skrevet 4. juli 2013 Selv om datteren min flyttet på hybel- da hun ble 18 år, og både barnebidragsforskuddet og barnetrygden opphørte, så måtte jeg fortsatt forsørge henne utover hva hun fikk i bortebo og stipend... Tlf, internett, mat, klær, reise, etc.. og la en 16 år gml jente få så mye penger på konto er ikke sundt.. og belive me.. datteren din koster og har nok kostet mer enn hva du har betalt i barnebidrag!! Anonymous poster hash: 0c931...e2e 1
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #18 Skrevet 4. juli 2013 Selv om datteren min flyttet på hybel- da hun ble 18 år, og både barnebidragsforskuddet og barnetrygden opphørte, så måtte jeg fortsatt forsørge henne utover hva hun fikk i bortebo og stipend... Tlf, internett, mat, klær, reise, etc.. og la en 16 år gml jente få så mye penger på konto er ikke sundt.. og belive me.. datteren din koster og har nok kostet mer enn hva du har betalt i barnebidrag!! Anonymous poster hash: 0c931...e2e Godt poeng. 1
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #19 Skrevet 4. juli 2013 Jeg fikk barnetrygd fra pappa som mamma ga til meg da jeg flytta på hybel for første gang. Synd at mødre skal misbruke de pengene som er tiltenkt barna.. Barnebidrag skal gå til barnets oppfostring. Det vil si tak over hodet, strøm, klær, skyss, mat og fritidssysler. Dersom barnet flytter på hybel, og kommer hjem hver helg, så vil det fremdeles påløpe kostnader hjemme hos den som mottar bidraget. En annen sak er at som regel vil en hybel og hybellivet bli så kostbart, at stipend og bidrag neppe dekker det hele, så mor må nok i tillegg holde barnet med lommepenger, tak over hodet og mat i helgene og om sommeren, samt kanskje ferie om sommeren på toppen. I tillegg til alt ekstra som påløper i løpet av skoleåret, som klassetur, skoleutstyr, alle ekstra utskeielser, med mer. I vårt tilfelle går bidraget uavkortet til husleie og stipend til livsopphold. Dessverre stoppet bidraget å komme etter en stund, og nå får jeg 1/6 av bidraget forskuttert fra NAV, mens samtlige kostnader fremdeles påløper uavkortet. I vårt tilfelle kr 4200,- i husleie hver måned hele året, også om sommeren, når barnet ikke mottar noe stipend. stipendet er for øvrig kun grunnstipend på kr 3500 hver måned. Det at mor tar hånd om bidrag inntil barnet er 18 år, og kanskje ikke bruker pengene direkte på barnet, trenger på ingen måte å bety at mor misbruker bidraget!
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #20 Skrevet 4. juli 2013 Jeg bekymrer meg for øvrig veldig til min sønn skal få utbetalt bidraget selv, og sørge for egen økonomi. Jeg er fryktelig usikker på om han greier å administrerer pengene, slik at han har mat og får betalt husleie. Sånn som det er nå har jeg disponert pengene hans, for har han en krone, så bruker han to. Han vil få et større stipend i august, som han strengt tatt ikke trenger, ettersom alle flytteutgifter og investeringer tar jeg meg av. Dette er penger som kunne vært greit å legge til side frem til klasseturen til våren. Den koster nemlig noen tusen, i tillegg til lommepenger. Kanskje kunne det vært greit å ha litt ekstra i julen også, men jeg tror ikke han kommer på det heller. Her hjemme har han en egen hybelleilighet med egen inngang, strøm, Internett m.m. Dette vil han fremdeles ha når han kommer hjem i helgene, og kostnader der betaler jeg. Der fyller jeg kjøleskap til hver helg, jeg holder han med bensin til kjøretøyene, jeg har betalt hans førerkort til 2 typer kjøretøy, jeg tar han med på langtur i sommerferien og sørger ellers for at handlet bra. Dette gjorde jeg mens jeg mottok bidrag, og det gjør jeg fremdeles. Bidraget dekker på ingen måte det hele livsoppholdet til et barn på 16-20 år. Jeg synes far skal slutte å bry seg med hva bidraget går til, og ha tillit til at mor er opptatt av det som er best for barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå