Gå til innhold

Ketose - hva spiser dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg vil prøve å være i ketose en ukes tid bare for å prøve. Jeg begynte å spise lavkarbo for et par uker siden, men jeg vet ikke helt om jeg kanskje spiser mer karbo enn jeg "burde" likevel, - jeg spiser grønnsaker som det kanskje er mer karbo i enn jeg tror, osv. for å ikke komme i vitaminmangel og andre mangler..

Jeg lurer på hva man spiser i ketose for å få i seg de næringsstoffene man trenger, og for å være "sunn" samtidig, og hvordan er det med energien i ketose? Går dere veldig fort ned i vekt i forhold til litt mindre streng lavkarbo?

Takker for alle svar :blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Altså,for å komme i ketose,så må en ned i karber.Hvor langt ned er forskjellig fra person til person.

Som oftest må jeg ned til 15 karber,helst 10.

Da spiser jeg ;

Salat ,( Tomater,Agurk,Kål )

Lavkarboskive til frokost (1karb.) pålegg er gjerne Gulost,Salami ,nøkkelost

Lunch er som oftest 3 kokte egg,en tomat eller annet grønt.Og et par gulost skiver (liker å dyppe i egget)

Middag, kjøtt/fisk, med grønnsaker

Kvelds kan være rester etter middag, Kokte egg,stekt egg osv

Jeg liker å lage burger av karbonadedeig (vet kjøttdeig er best men liker ikke smaken)

på toppen tar jeg stekt egg. Dette har Null Karber.

Når jeg har ramlet ned i ketose,brenner jeg fett fortere . 2 dager =1,5 kg ned i vekt.

Ved vanlig lavkarbo mister jeg 0.5- 08 kg i uka sån ca.

Næringstoffer burde du fint få i deg.
Men jeg har problemer med tarmen og får b12 injeksjoner,folat og a-vitaminer ved siden av.
Jeg tar selolje pga leddgikt,men den er helt kurant å ta pga fettsyrer for folk uten leddgikt.

Noen sverger til udos choice eller hva den heter.Den klarte ikke jeg få i meg.

Endret av Kårky
Skrevet

Skjønner at du vil teste, men ville prøvd vertfall 3 veker om du først skal oppnå ketose. Det fordi mange opplever å bli slappe, svimle og ha lite energi før kroppen får omstilt seg.

Det er veldig varierande kva den enkelte tåler.

Eg spiser:

Til frukost: egg (i ulike varianter), med bacon, salat eller lavkarbo knekkebrød. Ev. middagsrester.

Lunsj: Ei (heilt vanlig!) brødskive med makrell i tomat, ost og skinke el.l. og salat

Middag: Kjøtt eller fisk, med salat eller grønsaker. F.eks. steikt laks med brokkolipurè, tacosalat, kylling med steikte grønsaker etc

Mellommåltid/ kveldsmat: Cottage cheese med frukt

I helgene blir det middagsrester eller anna meir lavkarbovennlig lunsj, men på jobb spiser eg litt brød. Eg er nok av dei som tåler ein del karber, men så trener eg tung styrke tre ganger i veka + litt cardio. Kjem vertfall i ketose på det kostholdet her.

Det er ikkje problem å få i nok næringsstoff, bare pass på å ha nok grøntfor og fisk i kosten. Eg tar d-vit og magnesiumtilskudd. Har gått ned i overkant av 0,5 kg i veka så lenge eg held kostholdet, men spretter kjapt opp igjen når eg skeier ut litt :/

Gjest Sengaia
Skrevet

Altså,for å komme i ketose,så må en ned i karber.Hvor langt ned er forskjellig fra person til person.

Som oftest må jeg ned til 15 karber,helst 10.

Da spiser jeg ;

Salat ,( Tomater,Agurk,Kål )

Lavkarboskive til frokost (1karb.) pålegg er gjerne Gulost,Salami ,nøkkelost

Lunch er som oftest 3 kokte egg,en tomat eller annet grønt.Og et par gulost skiver (liker å dyppe i egget)

Middag, kjøtt/fisk, med grønnsaker

Kvelds kan være rester etter middag, Kokte egg,stekt egg osv

Jeg liker å lage burger av karbonadedeig (vet kjøttdeig er best men liker ikke smaken)

på toppen tar jeg stekt egg. Dette har Null Karber.

Når jeg har ramlet ned i ketose,brenner jeg fett fortere . 2 dager =1,5 kg ned i vekt.

Ved vanlig lavkarbo mister jeg 0.5- 08 kg i uka sån ca.

Næringstoffer burde du fint få i deg.

Men jeg har problemer med tarmen og får b12 injeksjoner,folat og a-vitaminer ved siden av.

Jeg tar selolje pga leddgikt,men den er helt kurant å ta pga fettsyrer for folk uten leddgikt.

Noen sverger til udos choice eller hva den heter.Den klarte ikke jeg få i meg.

Tusen takk for svar!

Da skal jeg prøve å spise noe av det samme som deg :)

Hvordan vet du at du er i ketose? Jeg har kjøpt sånne keto-tester på apoteket, men jeg finner ikke helt ut av det...

Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

Etter ha jeg forstår så er eneste måten å vite om man er i ketose på er å sjekke urinen med slike strips, ikke sant?

Jeg har de siste ukene ligget på ca 8-10 g karbohydrater om dagen. Noen ytterst få ganger er jeg oppe i 15-20 g

Jeg tenker ikke så mye over hvor lavt det ligger egentlig. Det er ikke noe jeg prøver på bevisst.

Jeg spiser egg/skinke/reker/ost etc til lunch

Til middag blir det mye rent kjøtt, dip/dressing på kesam/rømme/gresk yoghurt og salater/wokkede grønnsaker, eller gryter/gratenger

Endret av Funky Punk
Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for svar til deg også, Maja :)

Da kan jeg teste ut litt deres tips :)

Skrevet (endret)

Ok denne strips saken.Du kan fint være i ketose uten utslag på stiksen.

nå, ha boksen fremfor deg. Du vil da se 2 rader med masse farger.

Rad 1 har gult grønt osv øverst og hvitt flere ganger ,som da går over i grønt.

Rad 2 har Gul/svak orange (neg) Så rosa ,lilla og dyp lilla.

Når du får ketoner i urinen, vil du få utslag på den nederste raden. Altså rosa, lilla eller dyp lilla.

Den øverste raden har med diabetes å gjøre.(ikke vet jeg om det er andre ting også...)

Utslag er utslag,selv med svak rosa osv. Veldig dyp lilla kan også bety at du er dehydrert eller har testet for tett opp til et måltid. Minst 2 timer etter mat,på kvelden er når jeg tester meg. Jeg kjenner dog at jeg er i ketose,får en slags rar smak i munnen.

Legger ved en link som jeg synes forteller en del om ketose,testing osv.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24058

og en til,som tar opp ketose :

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092&highlight=Ketose

Håper du forstod hva jeg skrev.Jeg er ikke flink til å skrive ,men er raser på å skravle :P

Endret av Kårky
Gjest Sengaia
Skrevet

Tusen takk for svar, funky punky og kårky!

Jeg får så vidt litt beige farge på den raden som gjelder ketose, ingen lilla. på den beige fargen jeg får står det "neg.". på de andre står det + 10 (1),

++50 (5)

og på den mørkeste lilla står det

+++150 (15)

har disse noe med hvor langt "inn" i ketosen man er?

Har prøvd noen dager, har fårtsatt ikke fått noen lilla farge...

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg leser på linkene jeg fikk av deg kårky, mange svar å få der :)

Skrevet

Tusen takk for svar, funky punky og kårky!

Jeg får så vidt litt beige farge på den raden som gjelder ketose, ingen lilla. på den beige fargen jeg får står det "neg.". på de andre står det + 10 (1),

++50 (5)

og på den mørkeste lilla står det

+++150 (15)

har disse noe med hvor langt "inn" i ketosen man er?

Har prøvd noen dager, har fårtsatt ikke fått noen lilla farge...

hahha det rima :P:laugh:

Totalt Off topic men alikevel!

Gjest Sengaia
Skrevet

Nå spiser jeg så lite karbo som jeg noen sinne har gjort, og jeg føler meg ikke bra... trøtt, litt deppa, og er helt "frynsete" i hodet... Jeg sliter generelt psykisk, - kan dette ha noe med at jeg spiser så lite karbo å gjøre, eller er det tilfeldig, tro...? Åssen var dere i begynnelsen av lavkarbokostholdet? Går det over etter hvert?

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg hadde en periode på et par uker hvor jeg var litt ekstra kvalm og svimmel. Er svimmel hele tiden (grunnet sykdom) så merket ikke sånn veldig forskjell når jeg begynte på lavkarbo.

Nå som jeg har gått på det en liten stund så er jeg faktisk mindre svimmel enn jeg jeg noensinne har vært.

Litt fortsatt, men bedre enn jeg var før jeg begynte

Gjest Sengaia
Skrevet

Får håpe det enten er tilfeldig eller at det snart går over :) JEg følte veldig for å spise noe mer karbo, men jeg får bare holde ut og se det an :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...