Gjest Skogkar Skrevet 3. juli 2013 #21 Skrevet 3. juli 2013 (endret) Nå er det ganske mange kapitalister som lever en god del på en priviligert bakgrunn, så det er jo ikke noe som er spesielt for sosialister. Det er ikke problematisk at en politiker lever i en generasjonsbolig. Hva er det å akseptere? At man lever i en generasjonsbolig eller at det er en "luksusbolig"? Det er det jo heller ikke. Anonymous poster hash: 7f95f...d7a De fleste kapitalister som er vokst opp med en priviligert bakgrunn JOBBER. Skaper jobber, eller gjør en jobb. Moxnes har ingen jobb. Han lever på dine og mine skattepenger for å sitte som leder i et marginalt parti og spre kommunistpropaganda. Greit nok, det er en forutsetninger for demokratiet at vi har politikere i ulike fløyer, men da får han i det minste practise what he preaches. Det er ikke problematisk i det hele tatt at han kommer fra en priviligert bakgrunn. Jeg vil si at det er en luksusbolig når den er verdt opp mot 20 millioner, kanskje mer. Da snakker vi 1% segmentet av boliger i Norge. Men det er uproblematisk. Flott at familien hans er rike og har tjent gode penger på prisoppgangen. Det som er problematisk, og som jeg har nevnt tre ganger allerede, er at han ikke bor i sin marxistiske drøm, nemlig grorud eller tøyen. Han sitter, priviligert, på Nordstrands sosseområde, fullstendig ute av kontakt med det FAKTISKE proletariatet som bor på Grorud eller Tøyen. At priviligerte mennesker lefler med våte fantasier om proletariat og kommunisme er ikke noe nytt. Jeg har også en priviligert bakgrunn, noe som har gitt meg mye tid til å tenke og reflektere som ung mann. Jeg var også inne på disse tankene. I motsetning til Moxnes prøvde jeg imidlertid "proletariat-livet", og BLE der. Da ble jeg antikommunist og liberalist. Hvorfor? Kan du si...Jo, fordi jeg så hvor vanskelig det var og få til noe. Alt var regulert, alt var skatter, avgifter, moms, toll og et uendelig byråkrati. Det kan ta gnisten fra enhver. Det er lett å sitte på tinget med god inntekt og prate ideologi. Noe annet er å leve et helt vanlig hverdagsliv som arbeider. Endret 3. juli 2013 av Skogkar 5
I Grosny Skrevet 3. juli 2013 #22 Skrevet 3. juli 2013 (endret) Skulle man ikke tro at marxisten Moxnes var litt mer idealist enn som så? Eller faller han bare i den typiske kommunist-fella.."gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør"? For meg klinger det bare helt feil når han er såpass radikal..men privat så velger han å leve litt på foreldrene og sin priviligerte bakgrunn. At endel ikke reagerer på det viser bare hvor mye vi er villige til å akseptere. Litt som animal farm Les den du. Jeg klarer bare ikke å se noen motsetninger mellom Rødt sitt program (som jeg ikke har lest) og det å bo hos mamma og pappa. Det har forresten i alle år vært mange fra møblerte hjem på venstresiden. Helt normalt. De som kommer fra trangere kår trekkes vel mer mot Arbeiderpartiet , Høyre og Fremskrittsprtiet, tror jeg. Rundt 1980 så var det ikke uvanlig at ML´ere "proletarierte seg" og droppet ut av universitetet for å jobbe "på gølvet" på fabrikker, bryggerier og sånt. Men det var Akp-ml den gangen. Jeg tror Rødt pr 2013 er noe helt annet og mer SV-aktig. Moxnes ser ikke ut til å være der, og jeg vil ikke kritisere han for det. Endret 3. juli 2013 av I Grosny 4
Gjest Skogkar Skrevet 3. juli 2013 #23 Skrevet 3. juli 2013 Jeg klarer bare ikke å se noen motsetninger mellom Rødt sitt program (som jeg ikke har lest) og det å bo hos mamma og pappa. Det har forresten i alle år vært mange fra møblerte hjem på venstresiden. Helt normalt. De som kommer fra trangere kår trekkes vel mer mot Arbeiderpartiet , Høyre og Fremskrittsprtiet, tror jeg. Rundt 1980 så var det ikke uvanlig at ML´ere "proletarierte seg" og droppet ut av universitetet for å jobbe "på gølvet" på fabrikker, bryggerier og sånt. Men det var Akp-ml den gangen. Jeg tror Rødt pr 2013 er noe helt annet og mer SV-aktig. Moxsnes ser ikke ut til å være der, og jeg vil ikke kritisere han for det. Ja, jobbe på "gølvet" gjorde mange av de. Svært få ble værende..Dette var mer som et besøk i dyreparken for disse nøffnøffene. Ta og jobb på gølvet, og prøv å få til noe mer i livet ditt på si..så stemmer du ikke rødt for å si det sånn. Kjempelett å sitte med en kvakksalverutdannelse fra samfunnsvitenskapelig og skrive mastergrad om helt vanlig common sense ting alle vi andre skjønner uten å bruke metodikk for å konkludere med - og stemme på slike partier. Gjør et stykke hardt arbeid, bo i arbeiderklassestrøkene i byen i 10 år..og fortell meg da hva du stemmer på. 5
I Grosny Skrevet 3. juli 2013 #24 Skrevet 3. juli 2013 Det er forresten litt morsomt det med abeiderstrøkene i Oslo. Vi har f.eks. jernbanearbeiderene som bygget på Ekeberg, der det kanskje sitter oldebarn i dag i sine 15 millioners arbeidervillaer. Norstrand var vel opprinnelig i stor grad ett håndverkerstrøk, mye selvbyggerprosjekter fra rørleggere, snekkere etc. 4
KikiEco Skrevet 3. juli 2013 #25 Skrevet 3. juli 2013 De fleste i tredveårene bor ikke hjemme hos mamma og pappa, uansett hvor mye billigere det blir. Hvorfor bor han ikke i Groruddalen eller på Tøyen, områdene han snakker så varmt om? Han kunne fått et krypinn der for samme pris. Men jeg antar at han vil at barnet sitt skal gå på en all-white skole, som de fleste andre politikeres barn. Jeg syntes du synser veldig. I utgangspunktet er jeg jo enig i at dette er et paradoks at man skal drive med "rikingsafari" på Oslo vest og samtidig bo i et meget pent område selv, men det står jo absolutt null i denne artikkelen som sier noe om hvorfor han valgte å flytte inn i generasjonsboligen. Kanskje er foreldrene såpass gamle at de trenger litt hjelp i hverdagen? Kanskje de syntes det er hyggelig at barnet deres vokser opp med besteforeldrene i samme hus? Kanskje foreldrene syntes huset er stort og syntes det er hyggelig å ha familie nær? Kanskje sparer han og samboeren opp til egen bolig? Poenget mitt er at vi vet ingenting om hans motiver for å bo der han bor, man kan velge å tenke negativt om han men det er bare synsing uansett. 4
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2013 #26 Skrevet 3. juli 2013 Her flommet det jaggu ikke over av gode argumenter, eller argumenter i det hele tatt (nøffe-nøff, hvor dypt kan man egentlig synke i forsøket på å ta noen man ikke liker politisk?). Har ikke fyren lov til å mene noe fordi han bor i sitt barndomshjem som har hatt prisutvikling? Man må bo på Grorud for å være positiv til at barn og unge skal få tilbud på Grorud? Herlighet, skjerpings. Dette blir bare pinlig. Ta ham på politikken han fremmer.
Gjest meh Skrevet 3. juli 2013 #27 Skrevet 3. juli 2013 (endret) Nå er det ganske mange kapitalister som lever en god del på en priviligert bakgrunn, så det er jo ikke noe som er spesielt for sosialister. Men de spytter ikke på andre med penger som Bjørnar og andre sosialister gjør... Det som uansett går igjen og igjen hos folk med mye penger er ofte det at de ikke har spesielt høy utdanning, men at de har valgt å starte for seg selv fra ung alder og jobbe hardt. Det kan så og si alle gjøre, uavhengig av foreldrenes inntekt. Dette blir bare pinlig. Ta ham på politikken han fremmer. Dette er jo også kritikk av hans politikk, animal farm, anyone? Endret 3. juli 2013 av meh 4
Tibbie Skrevet 3. juli 2013 #28 Skrevet 3. juli 2013 (endret) Nå er jo dette en generasjonsbolig, og det er ikke helt det samme som å bo hjemme hos mor og far, og mye av grunnen til at dete har blitt en millionbolig er jo den vanvittig høye prisveksten man har sett de siste 15 årene. Skal sosialister og deres familier flytte bare for at dere meningsmotstandere ikke skal kunne få inn et billig poeng eller tre? Anonymous poster hash: 7f95f...d7a Uinteressant kritikk. Moxnes bor i sitt barndomshjem. Pga adressen har dette blitt dyrt etterhvert. Uten gunstig husleie og støtte fra mamma og pappa hadde han knapt nok hatt råd til en anstendig arbeiderbolig i Kværnerbyen. Det er kanskje urettferdig at de som har vokst opp i hus i greie sentrale strøk har ett forsprang på vanlige folk, men jeg synes ikke det er i nærheten av dobbelmoral. En annen sak er at gutten er blant de bedrestilte og kan støtte de verrestilte av solidaritet, men ikke av egeninteresse. Jeg mener det samme som AB og Grosny sitert her, så orker ikke gjenta det h*n skrev. Her er hva Bjørnar selv sier angående saken: Endret 3. juli 2013 av Tibbie 7
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2013 #29 Skrevet 3. juli 2013 Uinteressant kritikk. Moxnes bor i sitt barndomshjem. Pga adressen har dette blitt dyrt etterhvert. Uten gunstig husleie og støtte fra mamma og pappa hadde han knapt nok hatt råd til en anstendig arbeiderbolig i Kværnerbyen. Det er kanskje urettferdig at de som har vokst opp i hus i greie sentrale strøk har ett forsprang på vanlige folk, men jeg synes ikke det er i nærheten av dobbelmoral. En annen sak er at gutten er blant de bedrestilte og kan støtte de verrestilte av solidaritet, men ikke av egeninteresse. Her tar du grundig feil. Privilegier er privilegier, uansett hvilken form og manifestasjon disse måtte ta. Det er fullstendig underordnet at privilegiene hans er knyttet til det at huset er hans barndomshjem, for ved å bo der nyter han godt av en bosituasjon ikke alle deler, og som han kritiserer de velbemidlede for. En annen ting er at rikingene han vil ha offentlig fokus på gjerne bor på flotte adresser pga. hardt målrettet arbeid over lenger tid, mens han simpelthen nyter romslig bolig på fin adresse pga. ren slump - at han er født inn i en familie hvis eiendom har blitt mer verdifull pga. et eiendomsmarked han ikke har kontroll over. Med andre ord: hvis han ønsker å arrangere riking-safari, så burde første stopp på denne bussturen være hans egen kåk. Husk også på hva samfunnsøkonomer i senere tid har sagt om hva det vil si å være privilegert i dag: det er ikke nødvendigvis de høytlønte som er privilegert anno 2013 - for det er mange som tjener godt nå - men de som er så heldige at de kan arve verdifull eiendom. De fleste her peker på mangel mellom liv og lære hos Moxnes. Det er jeg enig i. Det er alvorlig nok. Men jeg synes selve ideen om riking-safari er enda verre. Hva er poenget med slikt om ikke å henge ut enkeltmennesker for å tjene godt? Og hva godt kommer ut av det? For noen år siden var det en kampanje i Bergen hvor "Månedens Hushai" ufrivillig fikk pryde gatelykter osv. Det er noe annet: de skviser mest mulig penger ut av mennesker i et presset boligmarked. Det er bare egoistisk og usolidarisk. Men hvem garanterer at menneskene som bor på adressene Moxness vil henge ut er hushaier? Han synes å mene det er galt i seg selv å tjene mye. Hvorfor det, egentlig?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #30 Skrevet 3. juli 2013 Her var det mange sjalu sjeler. At på til blant de som mener folk skal få tjene og beholde alle sine inntekter uten noen som helst form for skatt. Så kommer de likevel og klager over andres rikedom? For en dobbeltmoral! Anonymous poster hash: c2172...6a6 2
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2013 #31 Skrevet 3. juli 2013 Det verste er at han ikke ser ut til å skjønne at folk reagerer på at han til de grader skyter seg selv i foten.
Tibbie Skrevet 3. juli 2013 #32 Skrevet 3. juli 2013 (endret) Og fyren betaler 7000 i husleie. Det er omtrent det samme som studenter i Oslo betaler! Hvordan er dette dobbeltmoral? Det er ikke som om han betaler 57.000 hver mnd for å bo der, så han betaler det samme som andre som skal på safarien. Dessuten bor han bare i 1/5 av leiligheten! Hva er så luksuriøst med det? Han har da kone og barn som tar mye plass. Endret 3. juli 2013 av Tibbie 5
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2013 #33 Skrevet 3. juli 2013 Nå er jo dette en generasjonsbolig, og det er ikke helt det samme som å bo hjemme hos mor og far, og mye av grunnen til at dete har blitt en millionbolig er jo den vanvittig høye prisveksten man har sett de siste 15 årene. Skal sosialister og deres familier flytte bare for at dere meningsmotstandere ikke skal kunne få inn et billig poeng eller tre? Anonymous poster hash: 7f95f...d7a Som sagt til Grosny, privilegier er privilegier. Han har privilegier som er ufortjente (har anledning til å bo i romslig bolig på fin adresse kun pga. familie) akkurat som rikingene han vil busse folk til. Dessuten: de virkelig privilegerte nå til dags er bolig-adelen, ikke lønns-adelen. Spesielt i Oslo og andre storbyer. Det er gull verdt å slumpe til å være født inn i en familie med bra eiendom. Du kan være lege eller jurist, og dama/typen din likeså, og dermed ha bra forutsetninger. Men virkelig privilegert er du hvis familien sitter på eiendom a la Moxnes.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #34 Skrevet 3. juli 2013 Som sagt til Grosny, privilegier er privilegier. Han har privilegier som er ufortjente (har anledning til å bo i romslig bolig på fin adresse kun pga. familie) akkurat som rikingene han vil busse folk til. Dessuten: de virkelig privilegerte nå til dags er bolig-adelen, ikke lønns-adelen. Spesielt i Oslo og andre storbyer. Det er gull verdt å slumpe til å være født inn i en familie med bra eiendom. Du kan være lege eller jurist, og dama/typen din likeså, og dermed ha bra forutsetninger. Men virkelig privilegert er du hvis familien sitter på eiendom a la Moxnes. Uff så sjalu! Anonymous poster hash: c2172...6a6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #35 Skrevet 3. juli 2013 De fleste kapitalister som er vokst opp med en priviligert bakgrunn JOBBER. Skaper jobber, eller gjør en jobb. Moxnes har ingen jobb. Han lever på dine og mine skattepenger for å sitte som leder i et marginalt parti og spre kommunistpropaganda. Greit nok, det er en forutsetninger for demokratiet at vi har politikere i ulike fløyer, men da får han i det minste practise what he preaches. Ah, så det er kombinasjonen priviligert bakgrunn og at han er leder for et sosialistisk parti man ikke liker. Om meningsmotstandere ønsker å ta han på det syntes jeg blir ganske billig. Må man nesten være sosialklient for å få lov til å representere et sosialistisk parti? Hvilke bakgrunner er det som er tillatt når man ønsker å lede et sosialistisk parti? For øvrig er det ganske mange politikere i Norge som lever på skattepengene, men det er visst bare de sosialistiske partiene folk digger å spille politisk mynt på ut fra valg representantene tar i privatlivet... Det er ikke problematisk i det hele tatt at han kommer fra en priviligert bakgrunn. Jeg vil si at det er en luksusbolig når den er verdt opp mot 20 millioner, kanskje mer. Da snakker vi 1% segmentet av boliger i Norge. Men det er uproblematisk. Flott at familien hans er rike og har tjent gode penger på prisoppgangen. Det som er problematisk, og som jeg har nevnt tre ganger allerede, er at han ikke bor i sin marxistiske drøm, nemlig grorud eller tøyen. Han sitter, priviligert, på Nordstrands sosseområde, fullstendig ute av kontakt med det FAKTISKE proletariatet som bor på Grorud eller Tøyen. Som jeg selv også har skrevet tidligere så syntes jeg ikke det er problematisk. Om man skal legge "liv og lære" filosofi til grunn, så er det ganske mange som bør ta seg en bolle, ikke bare sosialister. I så fall skulle vel høyrekreftene med sin våte globaliseringsdrøm outsource sine egne jobber siden det er så kostnadseffektivt. Men så var det dette med liv og lære da At priviligerte mennesker lefler med våte fantasier om proletariat og kommunisme er ikke noe nytt. Jeg har også en priviligert bakgrunn, noe som har gitt meg mye tid til å tenke og reflektere som ung mann. Jeg var også inne på disse tankene. I motsetning til Moxnes prøvde jeg imidlertid "proletariat-livet", og BLE der. Da ble jeg antikommunist og liberalist. Hvorfor? Kan du si...Jo, fordi jeg så hvor vanskelig det var og få til noe. Alt var regulert, alt var skatter, avgifter, moms, toll og et uendelig byråkrati. Det kan ta gnisten fra enhver. Det er lett å sitte på tinget med god inntekt og prate ideologi. Noe annet er å leve et helt vanlig hverdagsliv som arbeider. Nå er jo ikke sosialisme og kommunisme det samme, det er en vesentlig forskjell, men greit nok, det er vel ikke temaet i denne debatten. Reguleringer, byråkrati og annet dilldall vil man dessverre støte på nesten uansett hvilken samfunnsform man velger. Om man mener at new public management tankegangen skal løse opp alt dette med å privatisere det meste, så bør man tenke litt over hvor mye mer byråkrati det vil skape med papirflyttere som må følge opp de private aktørene som utfører tjenester på vegne av det offentlige. Det er faktisk ikke rent lite. Anonymous poster hash: 7f95f...d7a 3
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2013 #36 Skrevet 3. juli 2013 Her var det mange sjalu sjeler. At på til blant de som mener folk skal få tjene og beholde alle sine inntekter uten noen som helst form for skatt. Så kommer de likevel og klager over andres rikedom? For en dobbeltmoral! Anonymous poster hash: c2172...6a6 Jeg er gjest #29 og 33. Usikker på om dette var myntet på meg, men i så fall: dette er IKKE misunnelse, men påpekning av dobbeltmoral hos Moxnes. Det er helt greit for meg at han bader i plass og betaler lite for det - selv om det selvsagt er helt ufortjent at han har tilgang på slike privilegier (han har bare blitt født inn i en familie som sitter på en eiendom som har steget i verdi). POENGET ER: det er ikke slik at rikingene han kritiserer (ved å busse folk til eiendommene deres for slik å henge dem ut) fortjener privilegiene sine i mindre grad enn han fortjener slike. Som privilegert selv burde han jobbet for å få flest mulig andre ut av hengemyra, UTEN å henge ut rikingene. Skal han først henge ut noen, ja så får han sørge for at første stopp på denne bussturen går til hans egen adresse, hvis han skal være konsekvent.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2013 #37 Skrevet 3. juli 2013 Uff så sjalu! Anonymous poster hash: c2172...6a6 Vennligst la være å post noe som helst hvis dette er alt du har å by på. Jeg forholder meg utelukkende til argumenter, ikke spekulativt og psykologiserende oppgulp.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #38 Skrevet 3. juli 2013 Som sagt til Grosny, privilegier er privilegier. Han har privilegier som er ufortjente (har anledning til å bo i romslig bolig på fin adresse kun pga. familie) akkurat som rikingene han vil busse folk til. Dessuten: de virkelig privilegerte nå til dags er bolig-adelen, ikke lønns-adelen. Spesielt i Oslo og andre storbyer. Det er gull verdt å slumpe til å være født inn i en familie med bra eiendom. Du kan være lege eller jurist, og dama/typen din likeså, og dermed ha bra forutsetninger. Men virkelig privilegert er du hvis familien sitter på eiendom a la Moxnes. Det videre spørsmålet er da hvorfor du mener slike privilegier er ufortjente? Skulle ikke hans foreldre, som invisterte i eiendommen tidligere i livet få godene av denne investeringen? At han bor der er en privat disposisjon som det til syvende og sist var opp til hans foreldre å avgjøre i kraft av å være eierne av boligen, helt på lik linje med alle andre boligeiere i Norge. Ja, verden er er ikke rettferdig, men skal man ta fra boligeirne dyre eiendommer eller nekte de å disponere den fritt? Det er jo i så fall så fall rimelig langt fra kapitalistiske verdier. Anonymous poster hash: 7f95f...d7a 4
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2013 #39 Skrevet 3. juli 2013 Nei, det er da ikke det samme å flytte hjem til M&P i betydningen av gutterommet der mor lager mat til deg og vasker tøyet ditt i forhold til en generasjonsbolig der man har separate boenheter. Det er to helt forskjellige ting. Hva medlemmer i en familie gjør i forhold til bosted og om de velger å la noen bo i en boenhet subsidiert eller gratis er jo noe som angår familien selv da man har råderett over egne eiendeler. Rike vs. fattige i samfunnet er derimot et politisk spørsmål, og at hans motstandere prøver å ta han på at han bor i en generasjonsbolig blir bare for dumt. Det er en agurknyhet. Anonymous poster hash: 7f95f...d7a Dette at han bor hos mor og far er en avsporing. Poenget er følgende: Moxnes mener de rikes privilegier er ufortjente. Det han ikke ser er to ting. 1) at å bo slik han gjør er å være privilegert. 2) at også dette privilegiet er ufortjent, slett ikke mer fortjent enn rikingene han vil henge ut. Dette er hovedsaken her. Så for å presisere: jeg driter tynt i om han så hadde bodd i et palass. Det må han gjerne for min del. Og mora hans må gjerne degge for ham slik mora til Howard i Big Bang Theory også. Helt uproblematisk for min del. Det Moxnes bør gjøre er å hjelpe fattige UTEN Å HENGE UT RIKE, spesielt når også han selv er privilegert.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #40 Skrevet 3. juli 2013 Men de spytter ikke på andre med penger som Bjørnar og andre sosialister gjør... Det som uansett går igjen og igjen hos folk med mye penger er ofte det at de ikke har spesielt høy utdanning, men at de har valgt å starte for seg selv fra ung alder og jobbe hardt. Det kan så og si alle gjøre, uavhengig av foreldrenes inntekt. Dette er jo også kritikk av hans politikk, animal farm, anyone? At sosialister spytter på andre med penger er vel en subjektiv tolkning. Man må jo skille mellom skarp retorikk i den offentlige debatten og hva man velger å gjøre privat. Ja, "alle" har muligheten til å starte for seg selv, men man kan ikke stikke under en stol at det hjelper godt på å komme fra en priviligert bakrunn der man har tilgang til nettverk, mentorer og kanskje kapital. Slik har det alltid vært. Anonymous poster hash: 7f95f...d7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå