Gå til innhold

Erfaringer fra å bytte fra Skandiabanken til yABank?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært strålende fornøyd med Skandiabanken i lang tid, og er igrunn det fortsatt. Synes nettbanken deres er herlig, og jeg har brukt lang tid å opprette flere kontoer til forskjellige mål, samt masse av faste overføringer.
Men, jeg synes renten der er elendig.

Har kikket litt på yA Bank, og 2.9% rente på brukskonto og 3.4% på høyrente er betydelig mye bedre enn Skandiabanken sin. Det blir litt penger hvis regningskonto, og matkonto (samt andre konti) har slik rente, selv om det er penger som er i bevegelse hele tiden.

Men, om noen har byttet: hvor enkelt er det å opprette flere konti i yA Bank? Hvordan er nettbank layouten? Følger autogiro/e-faktura med i et bankbytte, eller er du nødt til å gjøre alt på nytt igjen? Er det noe som savnes med Skandiabanken?

Og sist, men ikke minst:
Burde jeg bytte eller ikke?

Anonymous poster hash: b447b...6cc
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du burde bytte eller ikke, vel, hvor mye penger har du på kontiene det er snakk om i snitt i løpet av et år? Greit å vite hvor mye du sparer på å bytte.

Anonymous poster hash: 13b8f...09b
AnonymBruker
Skrevet

Tja, gjennomsnittlig kanskje 30 000 kr til en hver tid fordelt på forskjellig konti.

Skrevet

Jeg har byttet til yabank i år. Hadde både Skandia og DNB tidligere, så jeg har god erfaring med dette. Byttet av samme grunn som du vurderer, like gebyrfritt men mye bedre innskuddrente. Angrer ikke. Layouten i nettbanken er litt annerledes, men fullt brukbar. Det er ikke noe problem å opprette nye kontoer. Jeg tror det er litt mer klønete å avslutte de, dvs, du må sikkert kontakte dem. Men å opprette fikser man enkelt selv, de brukskonto og sparekontoer. Efaktura følger med, de er knyttet til deg, mens avtalegiro må opprettes på nytt ofte, men sjekk om du kan bruke "bytt bank" hos finansportalen.no, hender man kan fylle ut skjema som gir banken fullmakt til å opprette for deg. Jeg valgte å opprette mine på nytt selv, hadde bare en 4-5 stykker.

De er service-innstilte, men har ikke chat-løsning. Har hittil fått svar på mail ila 24t på de to spsm jeg har hatt. Kundeservice på tlf bare 8-16. Så hvis du er veldig avhengig av hjelp døgnet rundt kan det blir slitsomt. Men oftest går det jo helt greit å vente til neste morgen ;) Alle funskjoner i nattebanken som i alle andre banker, og bra app!

For oss som jevnt over har endel tusen stående på regningskonto, så ser jeg jo at rentene tikker inn, noe som er hyggelig. Det er gratis å bytte, så hver krone tjent er jo faktisk en krone tjent ;)

AnonymBruker
Skrevet

Tja, gjennomsnittlig kanskje 30 000 kr til en hver tid fordelt på forskjellig konti.

Da tjener du bare noen få hundrelapper i året på skifte. Jaja, penger er penger.

Skrevet

Da tjener du bare noen få hundrelapper i året på skifte. Jaja, penger er penger.

Yabank sin sparekonto har p.t 3,4% rente, brukskonto 2,9% rente. Sparekontoene kan brukes som regningskonto og lønnskonto om ønskelig, så overfører man bare litt til forbruk til brukskonto. Rente på skandiabankens sparekonto/brukskonto: 0,75%

I TS sitt tilfelle, gitt at han f.eks har 1/2 på brukskonto og 1/2 på sparekonto: Snittrente på 3,15.

Rentedifferansen blir da 3,15%-0,75% = 2,4% Med 30 000 innestående blir det da en fortjeneste på 30 000 * 0,024 = 720 kr per år. Før skatt da. Kan være verdt å bytte da ja :)

Skrevet

Selv har jeg valgt å beholde Skandiabanken.

Men jeg får lønn den 12. og har de fleste regningsforfall 15. eller 20. Så så flytter jeg det som ikke trengs den måneden til en høyrentekonto (for tiden 3,71% for beløp over 100 000)

Høyrentekonto har jeg i den bank som til enhver tid tilbyr best rente. Kjapt å bytte, mens lønnskonto er mye mer styr (avtalegiroer, arbeidsgiver, skatteetaten og andre som du har oppgitt kontonummer til)

På Skandiakontoen får jeg noen få kroner i rente hver måned. Så for meg er det iite å hente på å bytte. Særlig etter at jeg byttet ut bankkortet i Skandiabanken med kredittkort fra yABank.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...