Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Lurer på om folk har noen gode tips til å spare penger på mat? Bruker selv mellom 3-4 000kr (1 person) iløpet av en måned, noe jeg synes er litt for mye.
Allikevel så føler jeg at jeg er ganske "flink". Handler ikke inn hver dag (men kan selvsagt bli enda bedre å handle inn en gang i uken), har kjøkkenmuligheter på jobb (brød og pålegg står der), spiser sjeldent ute, spiser sjeldent dyre råvarer.
Allikevel kommer regningen på mye mer enn jeg skulle ønske.

Nå har det seg slik at jeg har under tusenlappen å leve på i to uker frem til lønn. Har masser av frossen mat, så trenger hovedsakelig bare å kjøpe brødmat. Får satse på at det holder.

Hvor mye bruker du på mat iløpet av en måned, og tar du i bruk noen "grep" for å gjøre det billigst mulig?

Anonymous poster hash: 6821e...cf1

Anonymous poster hash: 5ac76...390
Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg bruker i snitt 1200 kr på mat i mnd (1 person).

Synnes du har et godt utgangspunkt allerede.

Når du sier du ikke handler hver dag. Hva mener du? Man trenger ikke gå til butikken hver dag for å kjøpe unødvendige ting. Man kan like godt gjøre det ved storinnkjøp. Men det som kan være lurt er å ha en plan før man går i butikken. Se gjennom hyller og skap og bruk hovedingrediensene derfra. I tillegg kjøper du det som mangler. Da kaster man mindre mat.

Det er lurt å handle på Rema eller Kiwi da de virker noe billigere.

Ikke kjøp ferdigretter som pizza, grateng, posesuppe, kaker osv. Det blir faktisk mye billigere når jeg lager det samme fra bunnen av. Og så smaker det forskjellig hver gang, man kan eksperimentere med smaker.

Du kan også bestemme hvor mye du er villig til å bruke på mat per uke og ta den summen i kontanter. Da ser du hva som er igjen i følge budsjettet. Eller du kan samle kviteringer og føre regnskap. Du finner raskt ut hvor pengene forsvinner og hva som var unødvendig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du lager all mat fra bunnen av, så sparer du mye penger.om du ikke allerede gjør det da?

Anonymous poster hash: 2d040...b01
Gjest Marmot
Skrevet

Jeg skriver handleliste før jeg går i butikken og holder meg strengt til den. Bruker Kiwi sin handleliste-app, som jeg fyller opp i løpet av uka. Handler hver fredag og går bare innom butikken om det er noe vi må ha og da handler jeg kun det. Jeg planlegger også middagene, slik at jeg f.eks. spiser spagetti med kjøttsaus på onsdag og bruker resten av kjøttsausen som pizzafyll på fredag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå gjennom fryseren din dagen før du skal handle og lag mat etter hva du finner der.

Jeg har på følelsen av at de som bruker mye på mat også er de som kaster mest mat. Kan det stemme? I så fall er det lurt å planlegge måltidene dine litt bedre. Det gjelder forsåvidt uansett :)

Om du mener selv du kun trenger å kjøpe brødmat men fremdeles er litt bekymra for om en tusenlapp er nok for to uker lurer jeg på hvor mye brødmat du spiser :fnise: Kanskje å bake selv hadde vært noe for deg? Det er mye bedre, billigere og lettere enn man skulle tro.

Anonymous poster hash: b782f...150
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker opp det jeg har i kjøleskapet/fryser før jeg handler nytt. Har man kylling i fryseren og gulerøtter, brokkoli og løk i huset, kan man fint lage en wok istedenfor å handle i butikken.

Anonymous poster hash: d7f2d...367
  • Liker 1
Skrevet

* Bruker handleliste

* Kjøper rabatterte varer (mange butikker har egne disker med matvarer som er nedsatt)

* Handler i større mengder og prøver å fryse ned. Der jeg bodde før hadde jeg veldig liten fryser, så der var det vanskelig, men prøvde da heller å kjøpe større partier av kjølevarer som kan holde seg lenge.

* Bruker kort som gir kickback.

* Flittig bruker av eventuelle tilbud som butikkene har.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Spis mindre kjøtt. Jeg pleier å lage f.eks kun makkaroni med ketchup og grønnsaker til. Potetmos funker også som middag.

Anonymous poster hash: d6f02...787
Gjest Cevita
Skrevet

Hvor mye snacks/brus/godteri handler du inn? (Der kan det fort forsvinne mye penger, slikt er dyrt!)

Pleier du å handle koteletter/kyllingfilet i vakumpakkede "porsjonspakninger" eller pleier du å gå for frosne kilopriser?

Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

Dette er hva jeg gjør:

(Vi er to voksne, hvor den ene kan være bortreist flere dager i uka i perioder. Bruker 2000:- pr mnd inkludert hygieneartikler)

- storhandler i Sverige 1 gang hver 2. - 3. mnd

- handler 1 gang i uka på Meny for småting jeg evnt måtte trenge

- planlegger meny for lengre frem i tid (alt fra neste uke til neste mnd)

- ser jeg at f.eks grønnsaker begynner å bli dårlig, så kutter jeg det opp og fryser det ned i porsjoner

- bruker restemat fra middag til frokost/lunch/restemiddag dagen etterpå

- lager all mat fra bunnen

- tar en dag nå og da hvor jeg lager store porsjoner av gryteretter, supper m.m. og fryser ned porsjonsvis

- kjøper aldri godteri og snacks. Baker heller noe godt om vi er sugne på noe.

- når jeg spiste karbohydrater, så bakte jeg brød selv. Mye billigere. Skjærte gjerne brødet opp i skiver og fryste ned, så jeg ikke kastet det om det ble gammelt.

Endret av Funky Punk
  • Liker 1
Skrevet

Vi brukte opp mot 6000 i mnd (og vi er to stk, horribelt!!) . Men så satte vi oss ned, og lagde ukesmenyer for hver uke. Da har vi middag planlagt for hver dag, og handler etter det. Det eneste vi handler som er utenom lista er kjøttdeig osv som er på tilbud. Nå ligger i på alt mellom 3500-4500 i mnd på mat, og det er fortsatt litt høyt, men en enorm forbedring :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rema 1000 er billigst i følge de fleste tester, og jeg handler selv på Rema. Titter alltid på priser når jeg er ute i butikken, og merker veldig stor forskjell fra butikk til butikk. Har sett varer på Rema som har vært opptil 10 kr dyrere på f.eks Kiwi.

Rema 1000 har en egen app hvor du får middagsforslag med oppskrifter, "Middag til under hundrelappen". Der kan du velge f.eks 1 person til middag, og så får du riktig oppskrift for det.

Ellers har Rema 1000 alltid tilbud på noe. Bare å spørre etter kundeavisen, så finner du hva det er. De har også ukens kuttet, som er en frukt/grønnsak/bær som er mye billigere enn ellers.

Er lurt om du sjekker ferskvarediskene for produkter som går ut dagen etter, eller samme dag. De kan du jo bare fryse ned, og så får du det til halvpris i tillegg.

Foreslår om du tar vare på alle kvitteringer og setter deg ned ved månedens slutt og går gjennom hva du har kjøpt og ikke.
Prøv å unngå og kjøpe unødvendige småting. Hvis du kjøper en colaflaske her, en is der, eller en liten sjokolade, litt tyggis, potetgullpose til helgen osv..så blir det en del penger til slutt.

Jeg tenker alltid når jeg er ute og handler "Trenger jeg egentlig dette her??"

Også lurt med en handliste, og forholde seg til den.

Anonymous poster hash: d9dd3...daf
Gjest Superwoman!
Skrevet

Synd at vi ikke har kuponger i norge! :(

• Liker 1
Skrevet

Spis havregryn med melk eller lag havregrøt til frokost og kveldsmat. Det er billig og metter bra.

Kjøp linser og bønner i "innvandrerforretninger". Det er billig og god mat. Du kan fint lage suppe eller en gryterett med linser eller bønner og grønnsaker uten kjøtt. Kjøtt er dyr mat, og man trenger ikke spise det hver dag. Egg er også en råvare som metter bra. Lag omelett til lunsj/middag et par ganger i uka.

Hvis du har tid, kan du bake brød selv. Det er dyrt å kjøpe brød!

Skrevet (endret)

Vi er to voksne, en tenåring og et barn, og beregner 7000 kr i mat pr mnd - men dette er inkl. alt til hushold.

• Lager ukesmeny - da går jeg gjennom matskap, kjøleskap og fryser for å få brukt opp det jeg allerede har.
  • Fryser ned restemat - dvs. at vi noen ganger har hver vår rett til middag eller så steiker jeg kjøttrester sammen med ris og grønnsaker eller bruker rester av laks til wok.
  • baker brød selv
  • minst mulig halvfabrikater
  • handler stort, og sjekker ut tilbud
  • handleturer til Sverige
Endret av Ingeborg!
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever på i underkant av 1000 kr i måneden eller så. Jeg er temmelig småspist, da, og kroppen min fungerer veldig bra på enkle ting - trenger ikke mye variasjon. Kjøper der det er billigst, og jeg kjøper heller ikke noe kroppen ikke egentlig har behov for. Grønnsaker, belgfrukter og egg går det mest av, samt en pakke mandler til 20 kr fra Rimi som holder en god stund og litt frø og slikt til egne knekkebrød.

Anonymous poster hash: 7097b...98c
AnonymBruker
Skrevet

Heldige dere som bor nær Sverige. Vi bruker 10 000 mnd på mat, 2 voksne og 2 barn. Går mest i matpakker hver eneste dag. Unger som skal på skole må ha skikkelig mat med seg. Vi spiser en del ute også, så mat er kjempedyrt i Norge.

Anonymous poster hash: b6456...68f
  • Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Om man bruker 10.000:- og klager over at det er dyrt i Norge, så burde man kanskje se på hva man kan kutte ut. Som å spise mye ute. Vips så er matutgiftene halvert

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synd at vi ikke har kuponger i norge! :(

Hvis du er medlem i Coop så får du det innimellom. Det er ofte ca 8-9 ting man kan få 4 kr i rabatt på, gså 1 ting man får gratis (sparer ca 20 kr på det produktet). Det er sånn man får på medl.blad i posten.

Anonymous poster hash: 1a2eb...a4e

Gjest Gjest
Skrevet

utover og ha en liten ukemeny i uken (fisk torsdag og tirsdag) og handling en gang i uken bare, er jeg fleksibel.

1. identifiser ens stabelvarer (de varene man bruker mest/favoritter).

2. Sjekk ut de her reklamebilagene fra matvarekjedene og kryss av hvis du ser stabelvarene og kjøp inn månedens forbruk.

3. Ris, grønnsaker, te og krydder handles hos innvandrershapper.

4. Bruk reklamebladene og se hva som er billig og hva du har lyst til å smake på den uken.

Så, da gjør jeg slik: Jeg tar ut en tusning og handler for hele uken hver mandagsettermiddag. Blir ca 600kr i mat. Resten er "lommepenger", men siden jeg har sluttet å røyke og aldri går ut og drikker kaffe omtrent så er det rundt 300kr igjen om søndagen. De pengene går i en skål som bare jeg har lov til å ta av. Neste mandag en ny tusning. Syklusen gjentar seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...