Gå til innhold

spm om giftemål

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Åååååååh! Ja men då er vi jo enige då! :) "Rett" definisjon behøver ikkje alltid å vere den best likte. Du spurte om kva upersonleg kristen var, i sammenhengen personleg kristen, og då sa eg det som rett er, dersom ein står i statskyrkja, men ikkje har ei eigen tru, ja då er ein ikkje personleg kristen!

Godt vi fann ut av det! God helg!! :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Åååååååh! Ja men då er vi jo enige då! :) "Rett" definisjon behøver ikkje alltid å vere den best likte. :

?? Nå henger jeg ikke lengere med..?

Du spurte om kva upersonleg kristen var' date=' i sammenhengen personleg kristen, og då sa eg det som rett er, dersom ein står i statskyrkja, men ikkje har ei eigen tru, ja då er ein ikkje personleg kristen![/quote']

Jeg mener ikke at det er "rett" at det er noe som heter "upersonlig kristen".. Jeg mener at det er feil å kalle noe kristen bare basert på et statskirkemedlemskap..!

Det jeg reagerer mest på er at du skriver "det som rett er" om noe som bare er din mening.

Gjest gjest1
Skrevet
Ja, men det var jo nettopp det som var mitt poeng; at selv om folk blir definert som kristen av kriken betyr ikke det at det er en god og allment akseptert definisjon..

Nei, det behøver ikkje vere ein god og allmenn akseptert definisjon - og kor vidt det er min definisjon eller ikkje er uvesentleg. Men kyrkja, og staten, reknar medlem av statskyrkja som kristne.

Det er ikkje mi meining... Prøvde berre å forklare deg det der med personleg kristen eg.... :roll:

Skrevet
Nei' date=' det behøver ikkje vere ein god og allmenn akseptert definisjon - og kor vidt det er min definisjon eller ikkje er uvesentleg. Men kyrkja, og staten, reknar medlem av statskyrkja som kristne. [/quote']

Kirken og staten regner kanskje alle statskirkemedlemmer som kristen i noen sammenhenger.. men jeg tror ikke at verken staten eller kriken gjøre dette i alle sammenhenger.

Og hva skal til for at en definisjon skal være "riktig"?

Jeg mener i alle fall at å definere uttrykket "kristen" som "alle statskirkemedlemmer" blir feil. Jeg tror også at store deler av den norske befolkning mener at dette er en feil definisjon.. På hvilket grunnlag kan du da si at den er "riktig"?

Gjest gjest1
Skrevet

Eg vart visst brått tom for argument...

Unnskyld? :klem:

Skrevet
Eg vart visst brått tom for argument...

Unnskyld? :klem:

Det er vel ingenting å unnskylde.. :-)

Bare glad for at du gadd å diskutere med meg, jeg.. :oops:

Gjest gjest1
Skrevet
:) Sa unnskyld for at eg rekte tunge til deg......! :oops:
Skrevet
:) Sa unnskyld for at eg rekte tunge til deg......! :oops:

Skjønte det, da.. dumma.. ;) Ingen som ber om unskyldning for å væra uenig, vel? :o

Gjest gjest1
Skrevet

Skjønte det, da.. dumma.. ;) Ingen som ber om unskyldning for å væra uenig, vel? :o

Niks, for tenk! ;) No må eg ete middag og komme meg på jobb. Ha ei riktig god helg!

Skrevet
Ha ei riktig god helg!

God helg til deg også!!

Skrevet

Man gjør noe "For guds åsyn" men er ikke kristen?

Er enig når det gjelder medlemskap i statskjerka,det er jo noe man risikerer at foreldra kan gjøre når du er liten og uvitende, men å gå inn i kjerka og si ja på en slik måte, vil jeg si er en kristen handling.

Sjøl kom jeg til punktet: "Hva faen? Har dere meldt meg inn i statskjerka?!?!"

Skrevet
Sjøl kom jeg til punktet: "Hva faen? Har dere meldt meg inn i statskjerka?!?!"

Alle som er døpt i den norske kirke er meldt inn i statskirken.

Skrevet
Man gjør noe "For guds åsyn" men er ikke kristen?

Vel, det var ikke akkurat det vi holt på å diskutere nå.. Det jeg og Veslo har diskutert er om man skal defineres som kristen av at man er medlem.

Om det å gifte seg i kirken gjør at man er kristen, er en annen sak.

Jeg og du ser det å gifte seg i kirken som en religiøs handling, men det betyr ikke at alle som gifter seg i kirken ser det slik..

Om det er riktig av folk som ikke selv ser på seg som kristen å gifte seg i kirken er en tredje sak.. (der mener jeg at det å gifte seg i kirken uten å være religiøs er en snodig handlign, men at det er lite vi kan "gjøre med det")

Gjest Anonymous
Skrevet

Om det er riktig av folk som ikke selv ser på seg som kristen å gifte seg i kirken er en tredje sak.. (der mener jeg at det å gifte seg i kirken uten å være religiøs er en snodig handlign, men at det er lite vi kan "gjøre med det")

Enig.

Skrevet

Vel, det var ikke akkurat det vi holt på å diskutere nå.. Det jeg og Veslo har diskutert er om man skal defineres som kristen av at man er medlem.

Her leste jeg feil. Tenkte "Står i statskirken" rent fysisk, for å gifte seg.

sorry. :)

Personlig var jeg medlem i mange år uten å vite det,og jeg var aldri kristen. Så lenge man døper barn før de i det hele tatt kan snakke, blir de medlemslistene ganske merkelige anntar jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...