Gå til innhold

spm om giftemål

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

lurer på en liten ting, kanskje dette er feil forum... men kom av en eller anna grunn ikke inn på bryllup forumet.. dersom en ønsker å gifte seg men ikke kristen og ikke noe slikt religiøst i dete hele tatt... hva gjør man da? finnes det slike "prester" skjønner at dte ikke heter det men som ikke er kristne... ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er ikke "personlig kristne" (skjønt jeg lurer på hva fanden det motsatte er..."upersonlig kristen"??? :roll: )

Nuvel, vi skal iallefall gifte oss i Tinghuset her i byen. Der blir det musikk innslag med tverrfløyte, en venninne skal lese et dikt til meg (sa hun) etterpå er det fotograf, fest, dans, mat etc etc....AKKURAT som en kirkelig bryllup.

VI velger bare å ikke si "ja" til Gud og kirken. Vi sier ja til hverandre og at vi skal være tro mot hverandre - - ikke overfor Gud. Men, det er nå VÅR mening da....

Dere finner sikkert en løsning og/eller en prest/dommer/etc som vil vie dere på den måten DERE ønsker :)

Skrevet

Årsaken til at du ikke for skrevet noe på brullupsforumet er at da må du registere deg først og være innlogget i det du skriver der.

Du kan gifte deg hos dommer/sorenskriver eller som meg; ved en norsk utenriksstasjon i utlandet.

Snart skal også humanetisk forbund være klare til å foreta vielser; et kjempebra valg etter min mening!

Skrevet

Tror Humanetisk forbund får vigselsrett fra 1. oktober i år!

Skrevet
Tror Humanetisk forbund får vigselsrett fra 1. oktober i år!

På tide!!!! :klappe:

Gjest Anonymous
Skrevet

altså en kaan få helt allminnelikge bryllup som ligne rpå et kristen men bare ikke kristen i andre lokaler enn kirken assa.. om en bestiller en sal eller noe slikt så kan man finne en dommer eller noe slikt som vil vie oss... men hva om vi begge er norske statsborgere men er av utenlandsk opprinnelse men har bodd hele tiden i norge?

Skrevet
altså en kaan få helt allminnelikge bryllup som ligne rpå et kristen men bare ikke kristen i andre lokaler enn kirken assa.. om en bestiller en sal eller noe slikt så kan man finne en dommer eller noe slikt som vil vie oss... men hva om vi begge er norske statsborgere men er av utenlandsk opprinnelse men har bodd hele tiden i norge?

Hm? :klø: Sliter med å forstå hva du helt mener her..... Vil du gifte deg i en kirke så følger det jo med en prest "på kjøpet" og da blir det jo "kristelig" vielse. Men, sett på en annen måte : det er jo de som gifter seg på en fjelltopp med dommer e.lign som foreretter vielsen. Ta kontakt med tinghuset i byen der du bor. Vielse-kontoret kan sikkert hjelpe deg med alle praktiske spørsmål :)

De siste var jeg litt usikker på - - altså, du er f.eks fra Pakistan etc men er født og oppvokst i Norge...?! Ja, da er du jo norsk statsborger - det har ingen innvirkning (din utenlanske opprinnelse) på hvordan du og din kjære velger å gifte dere..?!

Gjest Anonymous
Skrevet

ok jeg var ksnskje litt utydlig.. ja kjærestn min er helnorsk ikke spessiel kristen, selv er jeg ikke norsk og heller ikke kristen, men av annen religion, men praktiserer ikke denne så mye..slik at å gifte meg med han gjør jeg gjerne men ingen av oss vil ha noe religiøst preg.. vil leie en flott sal eller noe slikt og det skal være medt mulig høytidlig, men ikke religiøst..

Skrevet

Det kan bli vanskelig å finne en dommer som vil vie dere i en sal. Som oftest foregår slike vielser på ett tinghus. dersom dere gifter dere borgelig vil ikke kristendom og gud bli nevnt i det hele tatt, og passer derfor også til mennesker med annen religion!

Etter selve vielsen gjør dere jo som dere selv vil.

Gjest gjest1
Skrevet
Vi er ikke "personlig kristne" (skjønt jeg lurer på hva fanden det motsatte er..."upersonlig kristen"???  :roll: )

Dersom du står i statskyrkja er du per definisjon kristen, men utan å ha ei personleg tru, er du ikkje personleg kristen. Så det!

Gjest Poirot
Skrevet
ok jeg var ksnskje litt utydlig.. ja kjærestn min er helnorsk ikke spessiel kristen, selv er jeg ikke norsk og heller ikke kristen, men av annen religion, men praktiserer ikke denne så mye..slik at å gifte meg med han gjør jeg gjerne men ingen av oss vil ha noe religiøst preg.. vil leie en flott sal eller noe slikt og det skal være medt mulig høytidlig, men ikke religiøst..

Tinghuset i Oslo (og mange andre steder) har eget vigselsrom som er svært høytidelig. Vil dere gjøre detet annet sted må dere kjenne en dommerfullmektig el som vil bli med gratis (ikke lov å ta imot penger).

Skrevet
Dersom du står i statskyrkja er du per definisjon kristen, men utan å ha ei personleg tru, er du ikkje personleg kristen. Så det!

Dersom du ikke har en tro, er du vel ikke kristen???

Dersom man ikke har sagstemme hjelper det da ikke å melde seg inn i et kor..? Eller får man da sangstemme men ikke personlig sangstemme? :ler:

Gjest gjest1
Skrevet

Per definisjon, sa eg. Alle som står i statskyrkja er , per definisjon kristne.

Skrevet
Alle som står i statskyrkja er ' date=' per definisjon kristne.[/quote']

Ikke etter min definisjon!

Skrevet

Nei, det er jo noko heilt anna.

Ja, det er tydelig at min og din definisjon er ulik..

Jeg har forsøkt å begrunne min (dårlig eksempel det med kor, kanskje, men jeg mener i alle fall at det er faktisk tro som definerer en som religiøs, ikke et passivt medlemskap)

Gjest gjest1
Skrevet

Ja, det er tydelig at min og din definisjon er ulik..

Jeg har forsøkt å begrunne min (dårlig eksempel det med kor, kanskje, men jeg mener i alle fall at det er faktisk tro som definerer en som religiøs, ikke et passivt medlemskap)

Joda, men medlemskapet seier at du er kristen. Det er ikkje snakk om min eller din definisjon, men den rette, altså kyrkja si. OM du er einig ele ueinig er sjølvsagt ei anna sak. For å ta ditt eksempel, dersom du er medlem av eit kor, blir du kanskje sett på som sangar, sjølv om du ikkje kan synge?

Greit at du ikkje kallar deg kristen, men står du i statskyrkja blir du faktisk rekna som det, anten du vil eller ikkje!

Skrevet
Det er ikkje snakk om min eller din definisjon, men den rette, altså kyrkja si.

Så enkelt er det faktisk ikke!

Jeg er rimelig sikker på at svært mange slett ikke definerer "kristen" på denne måten, og da kan man ikke bare komme her og komme her og bare si at "kirken sin er den rette" med den største selvfølglighet.. Dette er din mening og kanskje kirken sin mening (ikke vet jeg), men noen fasit kan jeg ikke skjønne at det er...

Greit at du ikkje kallar deg kristen, men står du i statskyrkja blir du faktisk rekna som det, anten du vil eller ikkje!

Av hvem? Ikke av alle i alle fall.. Jeg er rimelig sikker på at de fleste nordmenn ser forskjell på "kristen" og "statskrikemedlem"..

Hvor stor andel av statskikrens medlemmer tror du f.eks selv regner seg som kristne??

For å ta ditt eksempel, dersom du er medlem av eit kor, blir du kanskje sett på som sangar, sjølv om du ikkje kan synge?

Av enklete kanskje.. Men man kan ikke atomatisk kalle noen sanger fordi man melder seg inn i et kor.. Eller blir meldt inn i et kor av sine foreldre.. for å gjøre eksemplet mer likt statskirke-problematikken..

Skrevet

Ja, men det var jo nettopp det som var mitt poeng; at selv om folk blir definert som kristen av kriken betyr ikke det at det er en god og allment akseptert definisjon..

Jeg synes derfor det er svært merkelig at du kan påstå at dette er "den riktige" definisjonen, når jeg tror at dette ikke er den definisjonen som "folk flest" vil bruke på ordet "kristen"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...