Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 26 år som har begynt å tenke på det å feire jul med familien. Problemet mitt er at jeg ikke har noe som helst lyst til å gjøre det lenger, men jeg vet ikke hvordan jeg skal si det eller hva jeg skal gjøre.

Jeg liker ikke julen og spesielt julaften er en veldig dårlig dag for meg med mange vonde og triste minner, og det virker som om det kommer nye og dårlige minner hvert eneste år og det er jeg lei av.

Faren min har alltid hatt et problem med narkotika og bor for tiden alene. Han pleier å feire jul med sin mor og sin søster som hele tiden kommer med slengbemerkninger til meg fordi jeg valgte å flytte fra han og til min mor da jeg var ungdom. Farmor bare sitter å klager på alt mulig hver gang jeg er på besøk og skal hele tiden kommentere hvis jeg har gått opp/ned i vekt, farget håret, kjøpt nye klær for ikke å snakke om hvor teit moren min er som gikk fra sønnen hennes.

Moren min er en fantastisk dame men hun er gift med en mann jeg overhodet ikke liker. Han har også barn som jeg ikke kommer godt overens med. Han og hans barn var grunnen til at jeg flyttet ut når jeg var 16. Han har ødelagt store deler av livet mitt og er en psykopat som har mamma rundt lillefingern.

For et par år siden valgte jeg også å feire jul alene og da endte med mye bråk fra han sin side om hvor barnslig jeg var. Jeg sa til moren min at hvis hun ville så kunne vi to og broren min feire jul sammen hjemme hos meg, men alt dette ble bestemt av meg på lille julaften da jeg rett og slett ikke orket at "stefar" skulle blande seg mer i livet mitt. Jeg har forståelse for at hun syns det ble kort varsel og valgte å feire men han og hans barn i deres felles hjem.

I fjor var det dårlig stemning rundt bordet. Stefar tok opp den episoden hvor jeg ikke ville feire med de og kalte meg for en barnslig drittunge opp til flere ganger. Jeg var på besøk hos dem hele juleferien og følte at jeg måtte gå på tåhev for å ikke gjøre noe "galt" som f.eks glemme å lukke døra til gangen, sortere søppel feil, sette noe på feil hylle i kjøleskapet osv for da blir stefar rett og slett utrolig sint. Han har også tidligere sagt at jeg ikke får komme på besøk for han orker ikke ha "barn" i huset. Mamma sier aldri noenting..

Jeg orker ikke dette mer, og har bestemt meg for at jeg heller vil feire jul alene enn å være med noen av de partene, men hvordan går jeg frem uten at det blir krangling ?

Anonymous poster hash: 1814d...7c3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff, for en lei situasjon!

Jeg kjenner igjen dette med vonde minner tilknyttet jula. Nå kan jeg ikke si jeg har hatt det like vanskelig som deg, men jula har vært en tung tid for meg og, med vonde minner. Så et år sa jeg fra i god tid at "i år vil jeg ikke feire jul, jeg vil ikke ha gaver, og kommer kun til å gi gaver til tantebarna". Det ble ikke noe styr, min familie er vel annerledes enn din, men min mor ble nok litt trist. Året etter var jeg utenlands i jula. Året etter der feiret jeg faktisk med familien igjen, men da gikk det i grunn greit.

Jeg var i en helt annen situasjon, så det er vanskelig si noe spesifikt. Men kanskje du kan forklare ordentlig i god tid til moren din? Evt bruke som unnskyldning dette med at du er lei av julehysteriet, forbrukersamfunnet etc? Kan du reise bort? Jeg "feiret" den ene jula med en venninne, vi gjorde bare akkurat det vi hadde lyst til, og synes det var veldig koselig. Savnet ingenting ved jula da jeg var utenlands.

Ellers tenker jeg at de bare fortjener å høre hvor lite trivelig det er å feire jul med de, men sånne folk tar vel sjelden kritikk til seg..

Anonymous poster hash: 1b9b1...637
AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunner gode nok til ikke bare å ikke feire jul med dem, men bryte kontakten fullstendig. Han psyker deg jo faktisk ned, du skal faktisk ikke godta at han kaller deg drittunge og prøver å påføre deg skyld når det er han som ødelegger familien. Men psykopater fornekter seg dessverre aldri, og man må bare komme seg ut før det er for sent. Jeg ville vurdert å bryte alle bånd.

Anonymous poster hash: 699f6...ffa
Skrevet

Om du har økonomisk mulighet så reis til syden. Tilbring julaften på en solseng med en god bok i fred og ro.

Gjest celine
Skrevet

Der jeg bor, arrangeres det julaften for vanskeligstilte, og de har alltid behov for frivillige til servering, rydding og alt annet som hører med. Dette er visstnok veldig hyggelig, både for de som er gjester, men også for de frivillige som er med. Kanskje du kunne meldt deg som frivillig til noe sånt, hvis lignende tiltak finnes? Da vil det ikke bli så synlig at du velger bort familien, men heller bli fokus på at du velger å gjøre en innsats for de som ikke har det så greit.. I tillegg kan det hende at du får en koselig jul selv :)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Vel, sånn er nå livet da at man må ta noen valg som ikke alltid er like populære hos alle. Jeg feirer heller ikke jul og jeg ga faen i hva andre mente om det. Mitt liv, mitt valg. Du har også det samme valget.

Gjest Gjest
Skrevet

Her har de aldri behov for hjelp for frivillige. Folk melder seg flere mnd i forveien så her jeg bor må jeg være rask om jeg vil hjelpe til på julaften:) men det er jo bare påsitivt da at så mange vil hjelpe de vanskeligstilte på julaften

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tusen takk for mange gode svar.

Problemet er vel at jeg vil reise til hjemstedet mitt for å hilse på venner og den øvrige familien og da blir det jo veldig rart om jeg sitter et sted alene. Jeg har også vurdert å spørre om jeg kan feire med tanten til mamma og hennes barn for de har jeg et veldig godt forhold til men jeg føler at det blir et veldig tydelig og.

Anonymous poster hash: 1814d...7c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...