AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #1 Skrevet 2. juli 2013 Er det greit å spise en liten porsjon med havregrøt en gang eller to i uka, når man går på lavkarbo? Det vil jo føre til en langsom og langvarig blodsukkerstigning. Havregrøt med nøtter og frø, og kanskje lit cottage cheese.Anonymous poster hash: a7e39...c33
Gjest Superwoman! Skrevet 3. juli 2013 #2 Skrevet 3. juli 2013 Havregryn er jo forsåvidt bare karbo, så spørs hvor mange karbo du holder deg til om dagen. Hvis du ikke er veldig strikt skal det gå fint.
@Maja Skrevet 3. juli 2013 #3 Skrevet 3. juli 2013 Havregraut er i utgangspunktet ikkje akkurat lavkarbomat, men det kjem så klart ann på kor strengt lavkarbokosthold du har. Vist ikkje du er veldig streng så tåler du nok litt havregraut ein gang i blandt
Redbull Skrevet 3. juli 2013 #4 Skrevet 3. juli 2013 Kommer jo helt ann på hvor mange karber du skal ha det!
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #5 Skrevet 3. juli 2013 Hvordan kan en porsjon havregrøt ødelegge på lavkarbo? Hva skjer i kroppen liksom? Da får man jo bare øke ant karber da... Men hva skjer om man gjør det? Hva er forskjellen på å ligge på 60g og 25 g? Anonymous poster hash: a7e39...c33
Løvetanten Skrevet 3. juli 2013 #6 Skrevet 3. juli 2013 Greia med lavkarbo er jo ikke bare å slanke seg, men å ha et stabilt blodsukker, unngå spikes og bruke fett som primær energikilde. Havregrøt passer ikke inn med noen av delene. Klart, vil du ha det så spiser du det, men det er ikke lavkarbo.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #7 Skrevet 3. juli 2013 Greia med lavkarbo er jo ikke bare å slanke seg, men å ha et stabilt blodsukker, unngå spikes og bruke fett som primær energikilde. Havregrøt passer ikke inn med noen av delene. Klart, vil du ha det så spiser du det, men det er ikke lavkarbo. Jeg vet hva det går ut på... har levd på streng lavkarbo i snart et år. Ønsker å gå ned noen kg, men vekta rikker seg ikke, hadde lettere for å gå ned i vekt når jeg spiste karbo, men de andre fordelene med lavkarbo gjør at jeg ønsker å fortsette med det. Tenkte kanskje at kroppen trenger litt karbo en gang i blant, og havregrøt er ikke det verste for blodsukkeret. Så derfor lurer jeg på hva som skiller et kosthold med 60-70 g karbo fra et kosthold med 20-25 g karbo? Sånn fysiologisk sett...Anonymous poster hash: a7e39...c33
Løvetanten Skrevet 3. juli 2013 #8 Skrevet 3. juli 2013 Så derfor lurer jeg på hva som skiller et kosthold med 60-70 g karbo fra et kosthold med 20-25 g karbo? Sånn fysiologisk sett...Anonymous poster hash: a7e39...c33 Det tror jeg varierer fra person til person faktisk. Noen opplever at de må lavt i karbo, noen tåler karbohydrater godt mens andre igjen får skikkelig sug etter inntak. Tenker at det er noe du må kjenne på selv og finne din egen grense. Personlig ligger jeg langt unna mat som vil gi meg en kjempetopp i blodsukkeret, så selv om jeg i utgangspunktet ikke har noe "imot" verken ris eller poteter eller frukt så er det noe som gir meg svingende blodsukker og cravings. Havgregrøt faller typisk inn i denne kategorien- alle kornvarer gjør det (noen mer enn andre alt avhengig av hvor behandlet det er) Jeg ligger på ca 50 +/- gram daglig, men jeg slanker meg ikke.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #9 Skrevet 3. juli 2013 Det tror jeg varierer fra person til person faktisk. Noen opplever at de må lavt i karbo, noen tåler karbohydrater godt mens andre igjen får skikkelig sug etter inntak. Tenker at det er noe du må kjenne på selv og finne din egen grense. Personlig ligger jeg langt unna mat som vil gi meg en kjempetopp i blodsukkeret, så selv om jeg i utgangspunktet ikke har noe "imot" verken ris eller poteter eller frukt så er det noe som gir meg svingende blodsukker og cravings. Havgregrøt faller typisk inn i denne kategorien- alle kornvarer gjør det (noen mer enn andre alt avhengig av hvor behandlet det er) Jeg ligger på ca 50 +/- gram daglig, men jeg slanker meg ikke. Ja, jeg får egentlig bare prøve meg frem. Hadde en skikkelig utskeielse for en stund siden, oger flere dager, og jeg ble så sinnsykt irritabilitet og fikk så kort lunte... Gamle meg var tilbake. Merket da hva lavkarbo gjør for psyken min Men jeg får prøve å se hvordan jeg reagerer, men jeg trodde havregryn hadde liten blodsukkerstigning som varte lenge...?Anonymous poster hash: a7e39...c33
Løvetanten Skrevet 3. juli 2013 #10 Skrevet 3. juli 2013 ... jeg trodde havregryn hadde liten blodsukkerstigning som varte lenge...?Anonymous poster hash: a7e39...c33 Kanskje målt i forhold til hvetemel? Min erfaring fra da jeg spiste korn var at havregrøt var kjapt inn og kjapt ut. Varte knapt et par timer på en porsjon før jeg måtte spise mer og blodsukkeret var på bunn. Men jeg er veldig følsom.
Gjest Nanne70 Skrevet 3. juli 2013 #11 Skrevet 3. juli 2013 Kanskje målt i forhold til hvetemel? Min erfaring fra da jeg spiste korn var at havregrøt var kjapt inn og kjapt ut. Varte knapt et par timer på en porsjon før jeg måtte spise mer og blodsukkeret var på bunn. Men jeg er veldig følsom. Jeg spiser havregrøt til frokost nesten hver dag, og opplever at det holder meg god og mett helt til lunsj, dvs. i ca. 3,5 - 4 timer. Men jeg bruker havrekli, da, og ikke gryn. Mulig det utgjør en liten forskjell.
Løvetanten Skrevet 3. juli 2013 #12 Skrevet 3. juli 2013 Men det er ikke lavkarbo... Kli har jo enda mindre næring enn gryn, så det er tydelig at det er veldig forskjellig hva man blir mett av. Jeg spiser en diger omelett (3-4 egg) stekt i smør, smeltet ost og grønnsaker. Da holder jeg meg mett i 4-5 timer.
Gjest Funky Punk Skrevet 3. juli 2013 #13 Skrevet 3. juli 2013 Prøv deg frem og se hvordan kroppen din reagerer på det. Selv kunne jeg ikke spist havregryn (enda det er såååå godt), for jeg blir fort sulten igjen, i tillegg til at jeg tydeligvis må ligge veldig lavt på antall gram karbo om dagen for å gå ned i vekt. Jeg er mett mye lengre etter en omelettwrap eller noe.
Gjest Nanne70 Skrevet 3. juli 2013 #14 Skrevet 3. juli 2013 Men det er ikke lavkarbo... Kli har jo enda mindre næring enn gryn, så det er tydelig at det er veldig forskjellig hva man blir mett av. Jeg spiser en diger omelett (3-4 egg) stekt i smør, smeltet ost og grønnsaker. Da holder jeg meg mett i 4-5 timer. Nei jeg vet det, det var bare en kommentar til det å bli mett av havregrøt eller ikke. Det en del mer kostfiber i kli, kan være derfor jeg synes det metter mer. Ellers er næringsinnholdet ganske likt, faktisk Skulle jeg ha spist en omelett som det du nevner til frokost, hadde jeg antakelig følt meg kvalm og dårlig, har ikke det helt store behovet for mat om morgenen, så en porsjon grøt er perfekt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå