Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2004 #1 Skrevet 15. april 2004 hvor lang tid går det normalt fra en frir til deg og dere gifter dere? er det noen fasitsvar? det er ved et slikt frierei en blir forlovet ikke sant? hadde en ganske lang diskusjon med en vennine om dette, hvorav jeg mente at dersom gutten spør om du vil gifte deg med han og han ga deg en ring så er dette forlovelse... og en vente tid på å gifte seg.. men må det skje innen en viss tid, eller kan det gå mange år?
Gjest GreenSky Skrevet 15. april 2004 #2 Skrevet 15. april 2004 Tradisjonelt sett gifter en seg innen et år hvis en er forlovet. Men i dag finnes det ingen fasit på det. Mange par som er forlovet i årevis før de gifter seg. Noen forlover seg til og med uten å gifte seg. jeg mente at dersom gutten spør om du vil gifte deg med han og han ga deg en ring så er dette forlovelse Ja, det vil jeg si er en forlovelse. Selv om jeg tror jeg hadde blitt litt :o dersom fyren helt ut av det blå fridde og kom med en ring. Tror jeg ville foretrukket at vi i det minste hadde snakket om saken først.
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2004 #3 Skrevet 15. april 2004 Er enig i at et frieri utløser forlovelse, men at det er noen "ventetids" fasit har jeg aldri tenkt over. Man kan jo gifte seg så snart noen har tid til å gjøre det, og papirene er i orden. I Las Vegas kan det gå veldig fort, i Norge aner jeg ikke hvor lang tid det tar. Det vanlige er vel at det går ca. et år, fordi de fleste vil ha tid på seg til å planlegge bryllupsfest. Men mange venter også flere år, eller at de faktisk aldri gifter seg...
rosett Skrevet 15. april 2004 #4 Skrevet 15. april 2004 Ja da blir man forlovet, en ring er selvfølgelig ikke nødvendig, men det er et symbol på forholdet og de aller fleste velger å ha en ring. Dessuten passer det fint å gi en ring når en skal spørre om å forlove seg, uten det ville det kanskje blitt litt rart, bare spørre om det og få svar og det var det. Selvfølgelig er det det som er viktigst men det er fint med noe som er et symbol på forlovelsen. Hvor lang tid det tar fra man er forlovet til man gifter seg finnes det ikke et fasitsvar på, noen venter i noen måneder, andre i et par år, men jeg mener at man forlover seg for å gifte seg og derfor bør ha en viss peiling på når en vil gifte seg, enten det er om et halvt eller to år. Det går også ann for en kvinne å spørre en mann, men jeg er bare kjent med det hvis mannen er litt treg, det er nok fortsatt mer vanlig andre veien rundt.
blåveis Skrevet 15. april 2004 #5 Skrevet 15. april 2004 Etter min mening er det å være forlovet at man har bestemt seg for å gifte seg. Et "formelt friere" er altså ikke "nødvendig". Det er mange som bestemmer seg for å gifte seg uten å ha hatt et formelt frieri fra den ene. Menn og kvinner stiller selvfølgelig likt. Hvor lang tid det tar før dere har bestemt dere til dere får giftet dere er selvfølgelig opp til dere.. Men dersom man ikke setter datoen til de nærmeste 2 årene, så lurer jeg litt på hvorfor man ville sette den alt nå. (men det er kanskje bare meg) Jeg mener ikke at man MÅ sette en nøyaktig dato med en gang for å være forlovet, men at man jo bør vite sånn omtrent når det skal være.. Ikke bare "en gang"..
Sheba Skrevet 15. april 2004 #6 Skrevet 15. april 2004 Forlovelsestid er ganske relativt da - bare spør Kjell Bekkelund!
Pusekatt Skrevet 15. april 2004 #7 Skrevet 15. april 2004 Er enig i at et frieri utløser forlovelse' date=' men at det er noen "ventetids" fasit har jeg aldri tenkt over. Man kan jo gifte seg så snart noen har tid til å gjøre det, og papirene er i orden. I Las Vegas kan det gå veldig fort, i Norge aner jeg ikke hvor lang tid det tar. Det vanlige er vel at det går ca. et år, fordi de fleste vil ha tid på seg til å planlegge bryllupsfest. Men mange venter også flere år, eller at de faktisk aldri gifter seg...[/quote'] Eneste "ventetiden" du egentlig er nødt til å ha i Norge er at du må få prøvet ekteskapsvilkårene før du gifter deg. Dvs du må sende inn 2 x forlovererklæringer, 2 x fødselsattester og 2 x erklæring fra ektefolk til nærmeste tingrett eller lignende. I Las Vegas trenger du en marriage licence, som det tar 10min + køtid å få utstedt ved Clark County Court House, for å få gifte deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå