Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bodd sammen med min samboer i godt og vel et år nå. Omtrent en gang i måneden er det ett eller annet som er fryktelig feil og vanligvis min skyld.

Jeg er ganske konfliktsky og prøver å styre unna som best jeg kan. I disse situasjonene når logiske argumenter sjelden frem, og eskalerer som regel bare konflikten ytterligere. Ofte kan jeg ta delvis på meg skylden og unnskylde fint så går det over, men noen ganger er det bare utrolig irriterende, og jeg kjenner det begynner å bli utålelig. I disse sammenhengende får jeg ofte inntrykk av at hun ønsker å gjøre det slutt pga setninger som "jeg orker ikke mer", "jeg klarer ikke dette lenger", "jeg vurderer sterkt om du er den jeg vil leve med" osv. Ved minst to anledninger tolket jeg det slik at forholdet var slutt, for så å finne henne smilende og kyssende neste morgen.

Resten av tiden er hun en helt fantastisk person som forsikrer meg om at hun elsker meg og aldrig vil gå fra meg uansett hva hun sier når hun har PMS. Jeg elsker henne virkelig og håper det stemmer.

Jeg er imidlertid lei av å konstant bli såret gang på gang, og så lenge jeg elsker henne skjønner jeg ikke hvordan jeg skal klare å unngå det. Er jeg bare nødt til å tåle dette? Hva bør jeg gjøre?

Mvh frustrert mann

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da får du si ifra at du ikke kommer til å tolerere dritten hennes ved PMS lengre.

Må være vanvittig slitsomt for deg å måtte gå gjennom dette hver måned, og en voksen kvinne klarer fint å bite tenna sammen for å ikke skape unødvendig kvalm.

Jeg blir humørsyk ved PMS, og jeg tenker både det ene og det andre om mannen min når det pågår, men aldri i verden om jeg ville tatt det utover han, for jeg er jo fult klar over at jeg er humørsyk og det ikke er hans skyld.

Anonymous poster hash: 52bfc...05e
  • Liker 11
Gjest avocadoen
Skrevet

Ja, du er bare nødt til å tåle det. Når jeg har PMS og irriterer meg noe inni helvete over noen, så sier jeg fra at de må holde kjeft med mindre de vil få en knyttneve i trynet, og da hjelper det ikke akkurat så særlig mye at man svarer meg noe i det hele tatt. Heldigvis har menn flest forstått dette.

Er jo bare å holde seg unna hverandre når dama har PMS da, så slipper dere å krangle.

• Liker 2
Skrevet

Hun kan godt ta sin del av ansvaret ved å sørge for å ikke gå inn i konflikter når hun er plaget av PMS. Ja, det er et helvete for oss kvinner som har disse plagene, men det fritar oss slettes ikke fra å tenke litt før vi åpner kjeften.

Dere må komme til enighet dere imellom, og du kan gjerne fortelle henne at du faktisk tror hun har dumpa deg enkelte måneder.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan forsøke diverse ting som kan hjelpe på hormonene som godt balansert kosthold og nattlysolje, og holde seg unna deg og du henne når det er på sitt verste. Det er ikke meningen at man skal såre hverandre så man må bare finne en løsning på det, men dessverre kan PMS være veldig brutal iblant.

Anonymous poster hash: 1ea9d...52f
Gjest Cartman
Skrevet

Hva står PMS for? Faen jeg er dum, men er ikke helt inn i dette :( PMS = plagsomt mase syndrom?

AnonymBruker
Skrevet

Premenstruelt syndrom.

• Liker 1
Gjest Cartman
Skrevet

Premenstruelt syndrom.

Ah da lærte jeg noe nytt i dag også. Hvorfor bruke så mange forkortelser kun kvinner forstår :(

Gjest avocadoen
Skrevet

Ah da lærte jeg noe nytt i dag også. Hvorfor bruke så mange forkortelser kun kvinner forstår :(

De aller fleste menn vet hva PMS betyr altså

• Liker 4
Gjest Cartman
Skrevet

Jeg har bodd sammen med min samboer i godt og vel et år nå. Omtrent en gang i måneden er det ett eller annet som er fryktelig feil og vanligvis min skyld.

Jeg er ganske konfliktsky og prøver å styre unna som best jeg kan. I disse situasjonene når logiske argumenter sjelden frem, og eskalerer som regel bare konflikten ytterligere. Ofte kan jeg ta delvis på meg skylden og unnskylde fint så går det over, men noen ganger er det bare utrolig irriterende, og jeg kjenner det begynner å bli utålelig. I disse sammenhengende får jeg ofte inntrykk av at hun ønsker å gjøre det slutt pga setninger som "jeg orker ikke mer", "jeg klarer ikke dette lenger", "jeg vurderer sterkt om du er den jeg vil leve med" osv. Ved minst to anledninger tolket jeg det slik at forholdet var slutt, for så å finne henne smilende og kyssende neste morgen.

Resten av tiden er hun en helt fantastisk person som forsikrer meg om at hun elsker meg og aldrig vil gå fra meg uansett hva hun sier når hun har PMS. Jeg elsker henne virkelig og håper det stemmer.

Jeg er imidlertid lei av å konstant bli såret gang på gang, og så lenge jeg elsker henne skjønner jeg ikke hvordan jeg skal klare å unngå det. Er jeg bare nødt til å tåle dette? Hva bør jeg gjøre?

Mvh frustrert mann

Nå fikk jeg nettopp forklart PMS. Takk AB.

Hæ hu har lekkasje og du får skylda? Og så sier hu at hu vil slå opp pga at hu lekker? Det er jo ganske drøyt. Hennes problem, ikke ditt.

Skrevet (endret)

Kvinnen har ikke noe mer rett når hun har PMS enn ellers nei :)

Haha, jeg var en furie selv en stund, inntil jeg selv innså at alle de tingene jeg sa når jeg hadde PMS - det var jo ting jeg aldri mente ellers. Altså er det et PMS-syndrom som dukker opp under den ene uken, og har ingen ting med ham å gjøre.

Å innse dette hjalp for meg. Ikke på raseriet som kan rase gjennom kroppen min, men på oppførselen min. Jeg begynte å si til meg selv at "er dette virkelig det jeg føler, så vil jeg jo føle det samme om en uke. Og i så fall kan jeg heller ta det opp da." Det er jo ikke slik at anledningne til å ta opp noe som irriterer forsvinner ;) Og - vel, jeg følte aldri det samme om en uke, så det sparte vi tonnevis med krangler på.

Stakkars mann, jeg elsker ham jo og vil han ikke noe vondt, likevel sendte jeg ham gjennom det som måtte være et helvete for ham en gang hver eneste måned. Jeg har det ikke noe lettere med meg selv under PMS enn jeg hadde før, men han har det, siden jeg heller går inn i et rom og skriker om jeg må det enn å stå og høvle det over ham.

Jo, litt lettere har jeg fått det forresten. For etter en stund sluttet jeg å tro på de følelsene som dukket opp i den uken, så nå er jeg i hvert fall sikker på den biten. Pluss at han kan bruke energien sin på å støtte meg (les: ullpledd, kaffe, bare være der for meg etc) istedenfor å forsvare seg mot meg og få masse sårede følelser. Det er jo bare vinn-vinn det :)

Så om du kan bruke noen av mine erfaringer til å snakke med henne (ps, IKKE i pms-uken! ;) ) så er du velkommen til det :)

Edit: dum skrivefeil

Endret av Flair
  • Liker 6
Gjest Sakone
Skrevet

Ja det lærer vi fort gitt.... :P

• Liker 7
Gjest Cartman
Skrevet

Ja og nå vet jeg hva det betyr. Så da faller jeg innunder den gruppen menn som vet hva PMS betyr :)

Ellers tviler jeg på det. Kompisene mine gir fullstendig faen i den slags. Kvinner = algebra. Er ikke vits å sette seg inn i kvinnfolk, da det er umulig å forstå dem uansett ;)

AnonymBruker
Skrevet

Nå fikk jeg nettopp forklart PMS. Takk AB.

Hæ hu har lekkasje og du får skylda? Og så sier hu at hu vil slå opp pga at hu lekker? Det er jo ganske drøyt. Hennes problem, ikke ditt.

PMS er ikke et ord skapt som unnskyldning, det er navnet på det som skjer dagene før man "lekker". Her er det hormoner som løper seg litt vill og man blir irritabel, deppa og humøret svinger. Er man ikke godt trent på å være obs på disse går det fort utover andre dessverre. Om man prøver å diskutere med hormonene (dama di er drevet ut av satan disse dagene) kan det fort bli mannens problem også. Best å backe ut og markere på kalenderen når disse dagene vil dukke opp.

• Liker 5
Gjest Cartman
Skrevet

PMS er ikke et ord skapt som unnskyldning, det er navnet på det som skjer dagene før man "lekker". Her er det hormoner som løper seg litt vill og man blir irritabel, deppa og humøret svinger. Er man ikke godt trent på å være obs på disse går det fort utover andre dessverre. Om man prøver å diskutere med hormonene (dama di er drevet ut av satan disse dagene) kan det fort bli mannens problem også. Best å backe ut og markere på kalenderen når disse dagene vil dukke opp.

Okey, men det er uansett hennes problem. Skjønner ikke hvorfor hu skal kjefte på han pga hennes tilstand.

Gjest avocadoen
Skrevet

Ja det lærer vi fort gitt.... :P

:laugh:

• Liker 1
Skrevet

Når det er noe som kan påvirke humøret, enten det er pms, ADHD, stress eller annet, så har man selv et ansvar for å takle følelsene som kommer på grunn av det. Ja, man kan bli ekstra irritert og lei seg, til og med sint, men alle kan øve seg på å la være å la det gå utover partner hver bidige gang. Man mister da ikke totalt vettet på grunn av pms, da er det i så fall på tide å oppsøke lege. Jeg vill tatt en prat med dama om det (utenfor den tiden i måneden). Hun må rett og slett finne en måte å takle sinnet og frustrasjonen sin på i disse periodene, en måte som ikke går utover deg.

• Liker 6
Gjest avocadoen
Skrevet

Okey, men det er uansett hennes problem. Skjønner ikke hvorfor hu skal kjefte på han pga hennes tilstand.

Jeg har det sånn at jeg ikke blir irritert så lenge noen ikke plager meg. Så kanskje TS skal snakke med dama si og be henne si fra den dagen hun har PMS, slik at de bare holder seg litt fra hverandre den dagen. Det skal ikke så mye til, men TS trenger heller ikke å irritere henne. Om hun diskuterer med han, så bør han da bare gå sin vei i stedet for å argumentere tilbake.

• Liker 2
Skrevet

Man har ikke "lov" til å være helt jævlig bare fordi man har PMS. Syntes du bør si til henne at ordene hennes sårer deg, hun bør også ta noe hormon prevansjon hvis syklusen hennes er så ekstrem?

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel heller slik at kvinner med PMS oftere tar feil, siden de ikke er helt rasjonelle. Jeg synes du kan si til henne at dette tolererer du ikke, PMS er ikke en god unnskyldning for å være en drittkjerring. Har aldri vært, kommer aldri til å bli. Eneste grunnen til at hun durer på er at du lar henne slippe unna med det, sørg for at dritten hennes får konsekvenser, så lærer hun nok.

Anonymous poster hash: 9dbb4...520

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...