Gå til innhold

har jeg spist nok idag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

jeg er en 15år gammal jente som sliter veldig med å få i seg mat for tiden, og har veldig dårlig matlyst...

er konstant svimmel og har hodepine. kvalm er jeg ofte også. lurer på om dette er pågrunn av at jeg spiser for lite og drikker for lite. ja, jeg har store problemer med å få i meg nok væske om dagene. blir så kvalm/enda mer kvalm :/

så ja..

idag har jeg spist og evt. drukket:

Frokost: en skive med et glass vann

Lunsj: en skolebolle

''Middag'': to hveteboller

Kvelds: to pølser i brød

lurer på om dette er nok?

har trent idag også. (jogging, situps og forkjellige øvelser) er veldig opptatt av å ha fin kropp! haha...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er alt for lite, og med unntak av skiva til frokost og pølsa er det overhodet ikke noe næring her. Du trenger å få i deg variert kost, med proteiner, sunt fett og vitaminer/mineraler. Har kostholdet ditt vært sånn lenge? Du burde vurdere å gå til legen og få sjekket om du mangler noe - det kan godt være grunnen til at du føler deg dårlig. Be gjerne også om råd om kosthold hvis dette er det du vanligvis spiser. Når du trener er det ekstra viktig at du får i deg nok næring, ellers vil treningen bare bryte ned musklene dine. Hvis du virkelig sliter med å få i deg noe kan sånne konsentrerte energibarer og YT restitusjonsdrikker være et greit nødtiltak - men det bør være unntaksvis. Det er viktig at du spiser riktig, og ikke minst NOK. Kroppen din er under utvikling, og trenger råstoffer. Et godt sted å starte er å ha med matpakke, inkludert noe frukt eller grønt, på skolen. Og spis middag!

Skrevet

Har du prøvd smoothies, forresten? Når jeg sliter med matlysten synes jeg det er en grei måte å få i seg noe på. Lett å svelge unna, mye næring, smaker godt og er lett å variere.

Skrevet

Har du prøvd smoothies, forresten? Når jeg sliter med matlysten synes jeg det er en grei måte å få i seg noe på. Lett å svelge unna, mye næring, smaker godt og er lett å variere.

er ikke så lett å spise når jeg er drittlei av nesten all mat da :/

men smoothies er godt! det skal jeg begynne med. takk

Skrevet

Det er normalt å bli litt matlei i perioder, det trenger ikke være noen krise. Men det du sier om svimmelhet, kvalme og hodepine synes jeg er litt skummelt, siden du gir inntrykk av at det har pågått en stund. Når du er midt i tenåra og attpåtil trener holder du ikke lenge på en diett av nesten bare hveteboller - så hvis dette pågår i noe mer enn et par-tre dager i slengen, og du ikke greier å tvinge deg selv til å spise mer variert, så synes jeg absolutt du burde snakke med lege eller helsesøster, altså.

Skrevet

Hvis du er så opptatt av å ha en fin kropp, burde du være mer opptatt av å spise sunt også. Du får jo bare i deg fett, sukker - raske karbohydrater. Sleng på treningen din, så er det ikke akkurat rart du føler deg dårlig.. Kroppen din får rett og slett bare dårlig næring, og protesterer deretter. Ja, du spiser for lite. Men det betyr ikke at du skal spise flere boller og pølser. Det betyr at du bør starte med et sunt kosthold.

Regner med at siden du spør et slikt spørsmål som dette her, at du ikke aner hva et sunt kosthold er. Siden du er så ung vil jeg anbefale deg å ta en prat med moren din om dette, og les deg opp på nettet om emnet.

Du kan uansett starte med å kutte ut sukker og usunt fett i kosten din. Kutt ut godterier, chips, boller og lignende i hverdagen og hold det til helga/lørdag. Spis for eksempel grovbrød, grove knekkebrød, fullkorns frokostblanding, salat eller havregrøt til frokost/lunsj. Ikke dynk frokostblandingen i sukker og fokuser på sunt pålegg på skivene. Skinke og makrell i tomat kan være et eksempel på dette. Spis "skikkelig" middag hver dag. Fisk minst en gang i uken, kylling er bra og bruk gjerne karbonadedeig istedenfor kjøttdeig. Fullkornsris og fullkorns pasta er gode alternativer, og ikke minst - spis MASSE grønnsaker. Du er ikke på slankekur, så du kan fint spise normale middager med poteter og vanlig saus. Du må rett og slett bare slutte å spise direkte usunne middager, det trenger ikke å bety lavkalori/lavkarbo osv. Bare ikke mat med en haug med raske karbohydrater, fett og sukker. Regner med at du og er klar over at boller og pølser er dårlig for deg, eller? Vet du hvilke matvarer som blir klassifisert som usunne? Til kvelds kan du spise noe i samme kategori som frokost/lunsj. Andre ting innen denne kategorien kan være: yoghurt med lav fett % og sukker, sunne supper, smoothies, bær, egg osv. Grønnsaker er det bare å stappe i seg hele døgnet, og spis gjerne også frukt (ikke ubegrenset da).

Regner med at du har drukket mer enn et glass vann i dag? Hvis du ikke har det, er jo dette hovedgrunnen til at du er dårlig, du må drikke mye mer! Bra at du drikker vann. Hold deg til sukkerfrie drikker. Du kan godt ta et glass juice til frokost eller melk om du liker det. Kunne gitt deg mer enn disse generelle tipsene, men først må du vel nesten svare oss her inne på hvor mye/lite du egentlig vet om kosthold. Nevner igjen at du kanskje bør prate med noen om dette hvis du vet såpass lite og er så ung. Kanskje helsesøster vil være bedre enn din mor.

Skrevet

Så må jeg legge til at inntaket ditt av sukker, fett og raske karbohydrater IKKE nødvendigvis hjelper til på matlysten din. Når du driver på sånn som du gjør nå, øker du bare lysten på raske karbohydrater fordi kroppen din skriker etter rask "næring". Tving deg selv til å spise sunnere, så vil etterhvert matlysten til normal mat automatisk øke.

Skrevet

Og man skal heller ikke bli kvalm av å drikke, ihvertfall ikke når man drikker vann. Har du drukket et glass vann i dag og trent, så har du en enorm mangel på veske. Hvis dette er et seriøst problem å innta, må du rett og slett ta deg en tur til legen.

Skrevet

Hvis du er kvalm, svimmel, har hodepine, spiser mat uten næring og ikke klarer å drikke synes jeg kanskje ikke trening er den beste ideen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...