Gå til innhold

Dere som skaffer dere Cavalier og Mops etc.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har skaffet dere Cavalier King Charles Spaniel, Mops eller andre raser som avles frem med alvorlige sykdommer;

Er dere klar over at dere er høyst delaktig i grov og smertefull dyreplageri? Dere burde skamme dere.

Jeg irriterer meg over at alt annet "dyreplagende" debatteres over en lav sko som f.eks. burbruk og annet uheldig hundehold, mens dette temaet ties i hjel. Jeg sier ikke at det ikke skal diskuteres, bevares. Men nå er det på tide at man får en slutt på dette svineriet!

Helt ufattelig at norske myndigheter tillater at det avles på og selges disse rasene.

:rasende: :rasende:

Anonymous poster hash: b36ae...3ad
  • Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen av de rasene, men min erfaring tilsier at de fleste med disse rasene ikke har lett etter nok kunnskap. De fleste vil ha rasen fordi den er pen, og/eller fordi de kjenner en eller to slike hunder som de liker. Gjerne at man har vært forelska i den rasen leeenge - jeg har f.eks. alltid elsket rottweilere, helt siden jeg var ganske så liten. Forstod heldigvis at det ikke var den rette rasen for meg på dette tidspunktet. For noen er utseendet/personlige erfaringer godt nok.

Andre prøver seg kanskje på et kjapt googlesøk. Det kan føre til diskusjoner der helseproblematikken tas opp, men det ødelegger mye at alle skal forsvare sin egen rase. I enhver diskusjon forklares det saklig hvilke helsemessige plager disse hundene har lett for å få - og så kommer alle med cavalier/mops/etc-eiere med argumenter som at alle raser har helseplager, eller du må bare finne en seriøs oppdretter. Selvsagt er det lurt å finne en flink oppdretter, men hvorfor ikke velge en rase med færre problemer i utgangspunktet? Det er så mange raser å velge mellom med tilsvarende egenskaper.

Så - for uerfarne valpekjøpere vil slike raseforsvarere bagatellisere problemene nok til at de tør å ta sjansen. Dermed kommer man ingen vei, etterspørselen er fortsatt stor.

Skrevet

Dere som har skaffet dere Cavalier King Charles Spaniel, Mops eller andre raser som avles frem med alvorlige sykdommer;

Er dere klar over at dere er høyst delaktig i grov og smertefull dyreplageri? Dere burde skamme dere.

Jeg irriterer meg over at alt annet "dyreplagende" debatteres over en lav sko som f.eks. burbruk og annet uheldig hundehold, mens dette temaet ties i hjel. Jeg sier ikke at det ikke skal diskuteres, bevares. Men nå er det på tide at man får en slutt på dette svineriet!

Helt ufattelig at norske myndigheter tillater at det avles på og selges disse rasene.

:rasende: :rasende:

Anonymous poster hash: b36ae...3ad

Kan noen fortelle HVA som er cluet med cavalier? En jeg kjenner har cavalier, jeg har googlet mye men ikke funnet noe spesielt om den... Tenkte på den selv men falt for en røytefri rase og er veldig fornøyd med det. Men som sagt vet jeg ikke hva som er så galt med cavalier i motsetning til andre raser? Som sagt over meg så har de fleste raser sine potensielle sykdommer å stri med... Og de cavalierene jeg har sett har vært friske.

• Liker 2
Skrevet

Kan noen fortelle HVA som er cluet med cavalier? En jeg kjenner har cavalier, jeg har googlet mye men ikke funnet noe spesielt om den... Tenkte på den selv men falt for en røytefri rase og er veldig fornøyd med det. Men som sagt vet jeg ikke hva som er så galt med cavalier i motsetning til andre raser? Som sagt over meg så har de fleste raser sine potensielle sykdommer å stri med... Og de cavalierene jeg har sett har vært friske.

http://www.cavalierhealth.org/syringomyelia.htm

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Cavalieren er også ofte født med hjertefeil.

Jeg tror at raseforet til Royal Canin er med på å øke populariteten til raser med helseproblemer. Foret skal være utvilket spesielt til den rasen fordi den rasen sliter med de og de problemene, men valpekjøperne går i butikken og tenker at når rasen har et eget for, kan det jo ikke være et dårlig valg. Jobber selv i dyrebutikk, og ser hvor lite kunnskap hundeeierene har om hundene sine. Grusomt.

Anonymous poster hash: 71f25...3ba
Skrevet

Det er egentlig motsatt av det jeg prøvde å få frem - argumentet om at alle raser har en tendens til visse plager synes jeg ikke er riktig. Det er faktisk flere raser der det ikke er en eller flere sykdommer som er utbredt og vanlig.

Syringomyelia er allerede nevnt. Det er riktig nok noe som er lett å oppdage om man vet hva man skal se etter (tror jeg da?), men svært mange sliter også med hjertefeil, som ikke er like lett å oppdage.

Hvis du søker på cavalier sykdom er begge deler det første som kommer opp, så å ikke finne noe som helst er litt merkelig... Jeg vet i hvert fall at jeg aldri hadde tatt sjansen. :)

Skrevet

Cavalieren er også ofte født med hjertefeil.

Jeg tror at raseforet til Royal Canin er med på å øke populariteten til raser med helseproblemer. Foret skal være utvilket spesielt til den rasen fordi den rasen sliter med de og de problemene, men valpekjøperne går i butikken og tenker at når rasen har et eget for, kan det jo ikke være et dårlig valg. Jobber selv i dyrebutikk, og ser hvor lite kunnskap hundeeierene har om hundene sine. Grusomt.

Anonymous poster hash: 71f25...3ba

Det har jeg faktisk aldri tenkt over, men det kan nok ubevisst bidra til at man oppfatter det slik ja. Jeg tror også at ikke like mange hadde synes at mops f.eks. er så søte om det ikke hadde vært så mange av dem. Man blir vant til det. Om man bare ser - i mangel på bedre ord, hunder som ser ut som ordentlige, friske hunder - hadde plutselig en mops med hudfolder og gigaøyne sett merkelig og feil ut.

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke alle cavalierer som er syke? Min er 6 år og har aldri hatt noe problem :/

Anonymous poster hash: 1cab0...d3c

Skrevet

Er vel ikke alle cavalierer som er syke? Min er 6 år og har aldri hatt noe problem :/

Nei da, selvsagt er ikke alle hunder av en bestemt rase syke. Noen raser har bare flere og mer utbredte problemer enn andre. Greit å sjekke, kanskje? Her står det litt om hjertefeil (kanskje greit å lese om syringomyelia også, om du ikke alt har gjort det, bare for å være obs på hva man skal se etter);

http://www.hunden.no/blogg/blogg.html?blid=5912&bid=428

Skrevet

Vår Cavalier som døde for 9 år siden, hadde en del problemer. Ikke syringomyelia da. Han hadde derimot hjerte- og lungeproblemer, kreft og problemer med øynene. Han døde da han var 7 år. Hadde vi visst nok om rasen før vi kjøpte ham, hadde vi nok aldri gjort det.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange er det, og da kjøper man ikke den rasen. Punktum.

Anonymous poster hash: be487...c2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med schäferhunden?

Anonymous poster hash: e19c8...256

post-37809-0-98812000-1372817987_thumb.j

• Liker 2
Skrevet

Hva med schäferhunden?

Anonymous poster hash: e19c8...256

Finnes seriøse (bruks)oppdrettere som avler fram friske og funksjonelle brukshunder, mens de fleste andre gjør hva de kan for å rasere rasen.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange er det, og da kjøper man ikke den rasen. Punktum.

Anonymous poster hash: be487...c2b

I all verden, med hvilken rett er du til å moralisere over andre? Tulling!!!!

Anonymous poster hash: 55ae3...c55

AnonymBruker
Skrevet

Enig, jeg bestemmer da virkelig selv hva slags rase jeg vil ha!!!!

Anonymous poster hash: 98d51...a0d
Skrevet

Enig, jeg bestemmer da virkelig selv hva slags rase jeg vil ha!!!!

Anonymous poster hash: 98d51...a0d

Og der ligger vel hunden begravet (tilsiktet ordspill om noen var i tvil).

Det er vel ingen tvil om at en del hunderaser har blitt avlet feil over lang tid, noe som har medført store plager for hundene som er hardest rammet av de i utgangspunktet ønskede egenskapene.

Dersom man avler for hardt på enkelte egenskaper over flere generasjoner, vil det ofte gi utslag i at flere og flere individer får uønskede utgaver av de egenskapene. I mange tilfeller vil disse ha store plager og ikke fungere slik rasen er ment å fungere.

Ved å velge raser som er preget av slik avl, og spesielt om man går for de "ønskede" egenskapene, vil jeg være tilbøyelig til å si at man er med på å ødelegge rasen.

• Liker 4
Skrevet

Støtter Herr.Cap

Ved at vi kjøper raser som har enorme problemer,enten det er Cavalier eller schäfer,så støtter vi jo denne feil avlingen.

Jeg elsker schäfer,men vil ikke ha rasen pga nettopp avlingen.De fleste er blåst i hodet,feil i hofter og haser.Nei uff .Bevist avle for å få syke valper er kvalmt.

Vi som valpekjøpere må tørre å sette større krav til dyra vi kjøper.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen jobber jo også for å få bukt med helseproblemene hos flere av disse "syke rasene". Selv har jeg en av de nevnte rasene. Denne er importert fra utlandet, kjøpt av en meget helsebevisst oppdretter, og hunden skal forhåpentligvis (om den er 100% frisk og rask som voksen) brukes i avl i samarbeid med oppdrettere som jobber for å avle vekk helseproblemer. I tillegg vil det være bra å få nytt blod for å få vekk en del av innavlingen som foregår her til lands. Vil ikke si at jeg da bidrar til noe fælt ved å være eier av denne hunden.

Anonymous poster hash: fce8c...ac9
Skrevet

Noen jobber jo også for å få bukt med helseproblemene hos flere av disse "syke rasene". Selv har jeg en av de nevnte rasene. Denne er importert fra utlandet, kjøpt av en meget helsebevisst oppdretter, og hunden skal forhåpentligvis (om den er 100% frisk og rask som voksen) brukes i avl i samarbeid med oppdrettere som jobber for å avle vekk helseproblemer. I tillegg vil det være bra å få nytt blod for å få vekk en del av innavlingen som foregår her til lands. Vil ikke si at jeg da bidrar til noe fælt ved å være eier av denne hunden.

Anonymous poster hash: fce8c...ac9

Legg merke til at jeg ikke stempler alle som velger slike raser. Det du skriver er jeg klar over, men om man velger en slik feilavlet rase, så må man være bevisst på valg av oppdretter og hvordan disse jobber og hva slags utgangspunkt avlsdyrene til disse oppdretterne har.

Det er veldig bra at noen prøver å avle bort disse missdannelsene, men da skal man være veldig oppmerksom på de egenskapene de nye avlsdyrene har. Jeg synes ikke det hjelper veldig mye å avle tilbake dersom det medfører flere individer med de samme uønskede egenskapene følger med på veien. Det må helt nytt blod til, og i mange tilfeller må man avbryte avl på de familielinjene man tidligere har brukt. Problemet blir da å finne tilstrekkelig antall individer som ikke har disse egenskapene, og som er langt nok fra de rent genetisk...

Å bringe ett individ inn i en "skadd" rase, vil fortsatt medføre mange individer og generasjoner med uønskede egenskaper før man kan si at man har klart å avle seg tilbake til et friskere utgangspunkt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, har sjekket min. Alt bra. Men synes dette er en fantastisk rase ( har bare hatt en hund og synes derfor det er den mest fantastiske..) og kunne tenkt meg en til. Dette gjorde meg oppriktig trist. Selvsagt hørt om problemene, men ikke sånn som dette. Uff :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...