Gå til innhold

Hvor lang tid trenger man?

Anbefalte innlegg

Gjest Little princess
Skrevet

Jeg og min forlovede snakker om å gifte oss på høsten neste år, men av flere grunner så må det taes litt på sparket.

Vi skal både selge leilighet, flytte til en ny by, kjøpe hus, samboer skal skrive ferdig masteroppgave OG han skal begynne i ny jobb. Så vi har nok å henge fingrene i neste år, om jeg ikke skal planlegge bryllup i samme slengen. :P

Dessuten så skal vi vel starte prøvingen på nummer 2 våren/sommeren 2015 så det "må" nesten bli neste høst vi gifter oss.

Uansett, -tidenes digresjon- hvor lang tid trenger man egentlig på å planlegge et bryllup? Vi snakker 60 gjester, vielse i kirke, 3-retter og hvit kjole.

Må man begynne ett år i forveien eller holder det med 3 måneder?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man får dette til på 3 måneder er man heldig tror jeg. Vi driver planlegging selv og vi har insett at vi ikke får til å bli ferdig med all planleggingen før mai neste år med våres bryllup. Kommer jo litt ann på hvordan man er som menneske,jeg liker å ta meg god tid til planlegging da jeg ikke liker å forhaste alt rundt en så viktig dag. Jeg har insett at dette kommer til å ta mye mere tid enn jeg i førsteomgang hadde tenkt meg det kom til.

AnonymBruker
Skrevet

Kirke og lokaler må bestilles i god tid.

Anonymous poster hash: 41d09...9f2
Gjest Ciegus
Skrevet

Vi er i ca samme situasjon (jeg skriver masteroppgave neste semester), både mtp hus, barn, jobb og flytting. Gifter oss høsten 2014.vi planlegger alt som normalt, jo tidligere man begynner, jo mindre stress. Vi skal ha bryllupet på mannens hjemplass og krysser fingrene for at vi ikke bor aaaltfor langt unna om ett år.

Om 3 mnd holder kommer an på hvor dere skal ha bryllupet, i vår bygd er det null problem å få lokaler på kort varsel. Brudekjoler og slikt kan dere jo se på selv om ikke datoen er fastsatt. :)

AnonymBruker
Skrevet

Får man kirke og lokale plass, trenger man i teorien ikke mye tid på resten. Man velger jo selv hvor mye tid man vil bruke egentlig og mye kan jo gjøres enkelt og greit. Kommer jo også an på hvor mye man skal booke eller om man skal gjøre litt selv. Finne frisør, blomster og fotograf kan jo ta litt tid med evt research og bør kanskje gjøres litt i forveien avhengig av hvor man bor.

Anonymous poster hash: 836bf...052

Skrevet (endret)

..

Endret av Tallulah
Skrevet

Vi var bare forlovet i litt over 7,5 måned og synes det var veldig god tid. Det eneste som er greit å ha klart en liten stund før er kjole, lokale, mat og kirke. Og det tar ikke så lang tid å finne ut av det heller. Jeg ble litt skuffa over hvor kort tid man trengte på å planlegge et bryllup :fnise: Gjorde noe de to første ukene, og så småpusla jeg litt resten bare.

Skrevet

Jeg og min forlovede snakker om å gifte oss på høsten neste år, men av flere grunner så må det taes litt på sparket.

Vi skal både selge leilighet, flytte til en ny by, kjøpe hus, samboer skal skrive ferdig masteroppgave OG han skal begynne i ny jobb. Så vi har nok å henge fingrene i neste år, om jeg ikke skal planlegge bryllup i samme slengen. :P

Dessuten så skal vi vel starte prøvingen på nummer 2 våren/sommeren 2015 så det "må" nesten bli neste høst vi gifter oss.

Uansett, -tidenes digresjon- hvor lang tid trenger man egentlig på å planlegge et bryllup? Vi snakker 60 gjester, vielse i kirke, 3-retter og hvit kjole.

Må man begynne ett år i forveien eller holder det med 3 måneder?

Vi har brukt ca 4,5 uke på å få på plass lokale til 80 stk, ble på resturant så de ordner med mat å slikt, fikk fatt i heldagsfotograf, frisør, sjåfør, kjole og kirke på under 1 uke. så jo man kan ta det på sparket. Vi er ikke slike som kan bruke 1 år eller mer på å planlegge et bryllup, da hadde det rablet for oss begge.

Invitasjonene sendte vi ut å hadde svarfrist 3 uker etter de var levert ut. alle kunne komme untatt to som skulle på en 6 ukers lang ferie. nå er det ca 2 uker til vielsen å nå går vi egentlig å venter på at dagen skal komme. alt er fiks ferdig å vi gleder oss til den store dagen

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan bør begynne nå med å booke kirke og prest, lokale og mat. Da er det meste gjort. Er dere tidlig ute er det større sjanse for å få det dere ønsker dere mest, både av lokale og klokkeslett i kirken. Så jeg ville nok anbefalt å starte nå, for å spre det utover året. En liten time her og en liten time der utover høsten og vinteren, så blir det ikke så kommer ikke alt på en gang.

Vi skal fullføre Phd og master, bor i utlandet og gifter oss neste sommer. Begynte 1,5 år i forveien og har det meste på plass nå, og det som stod først på ønskelista. Kan også kjøpe seg litt tid om det er et alternativ, ved å booke et lokale som tar seg av alt med mat, drikke, pynting og servering, bestille alt av innbydelser, bordkort, takkekort ferdig trykt fra nettet etc. Vi ville ikke hatt tid til å få på plass et bryllup på tre måndeder slik vår situasjon er nå. Vi må putte ting innimellom på ledige stunder, og får hjelp av familiene.

Anonymous poster hash: dda56...3eb
Gjest Little princess
Skrevet

Takk for svar!

Men det er jo også et usikkermoment om samboeren min faktisk får seg jobb. Om han ikke gjør det så er jeg ikke lysten på å bruke av sparekontoen for å feire bryllup.

Kan vi da være litt sleipe å booke kirke, mat og lokale nå, så det er i boks, og om min kjære får seg jobb så kjører vi på med bryllup? Si at vi setter datoen til den 20. September, kan vi da sende invitasjoner i juni/juli? Eller er det horribelt sent?

Er det vanlig å betale depositum på lokale og catering? Vi skal gifte oss i en liten by, om det har noe å si :)

Skrevet

Har man reservasjonen for kirke/tinghus og middag/fest så er ikke 3 md noe problem.

Skrevet

Dersom dere får booket lokale og kirke/vielsessted kan dere fint få på plass et flott bryllup. Selv kjoler går ofte raskere enn man trodde selv om man bestiller, eller man kan kjøpe en rett ut av salong eller på Finn..

Vi bestemte oss rett før jul og gifter oss om ti dager. Tror jeg hadde blitt sprø dersom hodet mitt skulle være okkupert med dette særlig lenger. For selv om jeg har hatt fullt opp å gjøre med jobb og andre ting må jeg innrømme at jeg har brukt mye tid på å surfe etter inspirasjon, ideer og produkter og lese på forum som dette her. Hadde planleggingsperioden vært lenger hadde det sikkert gått enda mer tid, og det hadde fint gått på mye kortere tid. Nå er alt ferdig og siden jeg nå har ferie er det ikke annet å gjøre enn å trene, pleie meg selv og kose meg. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...