Mariahamm Skrevet 2. juli 2013 #1 Skrevet 2. juli 2013 Jeg må kanskje trekke visdomstenner imorgen pga betennelse, da er det en og en halv uke til bryllupet. Noen som har trukket tenner før og vet hvor lenge det gjør vondt? Har lest litt og er forskjellige oppfatninger. Vil jo helst ikke ha vondt/slite med å spise på bryllupsdagen. Må nok regne med å ha litt smerter under utdrikningslaget eventuelt, men det kan vel forhåpentligvis smertestillende og alkohol hjelpe til med Er litt usikker på om jeg bør trekke hvis betennelsen ikke gir seg til imorgen. Kan jo være den går over av seg selv uansett, men hvis jeg trekker har jeg jo sjansen til å bli kvitt de en gang for alle! Hvertfall 2 av de Litt teit brudedilemma, men må liksom ha bestemt meg før imorgen tidlig.
panic-attack Skrevet 2. juli 2013 #2 Skrevet 2. juli 2013 Jeg må kanskje trekke visdomstenner imorgen pga betennelse, da er det en og en halv uke til bryllupet. Noen som har trukket tenner før og vet hvor lenge det gjør vondt? Har lest litt og er forskjellige oppfatninger. Vil jo helst ikke ha vondt/slite med å spise på bryllupsdagen. Må nok regne med å ha litt smerter under utdrikningslaget eventuelt, men det kan vel forhåpentligvis smertestillende og alkohol hjelpe til med Er litt usikker på om jeg bør trekke hvis betennelsen ikke gir seg til imorgen. Kan jo være den går over av seg selv uansett, men hvis jeg trekker har jeg jo sjansen til å bli kvitt de en gang for alle! Hvertfall 2 av de Litt teit brudedilemma, men må liksom ha bestemt meg før imorgen tidlig. Det du kan gjøre er å høre om tannlegen tror du vil bli bedre med en pencillin kur, jeg har også vært på nippet til å fjerne visdomstennene pga smerter, har ved to anledninger fått en kur å da blitt bedre etter 3 dager. så har han henvist meg videre, (ikke alle tannleger fjerner visdomstennene) så i det jeg har blitt kallt inn har jeg blitt gravid i mellom tiden. og da kan en ikke få fjærnet de. (dette er nå 10 år siden siste gang) å ja jeg har fortsatt alle 4 i kjeften hehe hadde en betennelse for 2 år siden da samme prosedyre men gadd ikke å bli henvist videre får se ved neste betennelse
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #3 Skrevet 2. juli 2013 Jeg hadde null problemer med mine. (har fjernet alle fire, i to omganger.) Var på jobb samme dag og syntes vel egentlig ikke det var noe særlig vondt etter et par dager. Du kan spise som normalt, jeg ble anbefalt å spise helt normal mat (altså ikke myk mat) og å tygge den med fortennene. Litt merkelig til å begynne med, men det går seg til. Men noen får jo mer problemer. Du kan jo gjøre som panic-attack foreslår og spørre om det går an å utsette trekking og få annen behandling i mellomtiden. Forklar situasjonen for dem. Anonymous poster hash: c0f0a...023
fruBeist Skrevet 2. juli 2013 #4 Skrevet 2. juli 2013 Jeg husker ikke helt hvor lenge det var vondt, men det var neppe mer enn 2-3 dager. Litt ømt ja, og jeg gikk hele tiden og kjente på krateret med tunga en god stund etter det igjen.
CathFoto Skrevet 2. juli 2013 #5 Skrevet 2. juli 2013 Om altgår bra så gjør det vondt 2-3 dager, jeg fikk betennelse i kjevebeinet første gang og lå rett ut i tre uker.
Gjest Naria Skrevet 2. juli 2013 #6 Skrevet 2. juli 2013 Fjernet alle fire samtidig under narkose. Hadde ikke behov for smertestillende og hadde ingen smerter etterpå annet enn ved tygging. Kunne spise som normalt ca. en uke etter fjerning.
Mariahamm Skrevet 2. juli 2013 Forfatter #7 Skrevet 2. juli 2013 Hm, ser ut som det går bra for de fleste. Virker som det hjalp det tannlegen gjorde idag (skylte med no greier), likevel har jeg lyst til å få de vekk en gang for alle. Kan vel kanskje lønne seg å vente til etter bryllupet hvis jeg kan, men samtidig hadde det vært litt deilig å fått det unnagjort!
Gjest Keikolina Skrevet 2. juli 2013 #8 Skrevet 2. juli 2013 Jeg merka det ikke dagen etter engang, går nok så bra så
Evie Skrevet 2. juli 2013 #9 Skrevet 2. juli 2013 Det gjør ikke vondt lenge. Jeg har trukket hos to ulike tannleger men har begge gangene først fått penicillin så trukket. Har fått beskjed om at dersom det er betennelse bør man ikke trekke før betennelsen er ute av kroppen. Dette da det blir et åpent sår og betennelsen ikke bør sette seg i såret. Men vet ikke altså. Smerten ga seg etter 2 dager etter jeg trakk tannen men da var betennelsen allerede ute av kroppen etter noen (7-10) dager på penicillin.
Pinkee Skrevet 2. juli 2013 #10 Skrevet 2. juli 2013 Da skal jeg skremme deg litt, fjerna to nede, på sykehus i narkose. Spiste paralgin forte som smågodt, å levde på suppe i ei uke. Sykmeldt ei uke. Klarte ikke å få åpning mellom kjevene før etter ca 1,5 uke, åpne skikkelig gikk vel over to uker. Skal nevnes at mine lå veldig vanskelig til da. Men, jeg hadde iallefall spurt etter antibiotika først, å heller bestilt time for trekking etter bryllupet! Hvis det var et alternativ 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #11 Skrevet 2. juli 2013 Skal du trekke eller fjerne? Min erfraing er a trekking ikke er det store problemet men at fjerning er mer kinkig. Jeg skal fjerne i september og regner med en uke sykemelding Anonymous poster hash: 13e02...2a8
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #12 Skrevet 2. juli 2013 Skal du trekke eller fjerne? Min erfraing er a trekking ikke er det store problemet men at fjerning er mer kinkig. Jeg skal fjerne i september og regner med en uke sykemelding Anonymous poster hash: 13e02...2a8 Jeg er ikke TS, men jeg har fjernet visdomstenner vhs både trekking og "fjerning" ("opphøgging"). Det sistnevnte er absolutt det verste, men jeg ble ikke så dårlig etterpå at jeg ikke fungerte i hverdagen. Ved de andre trekkingene hadde jeg en del ubehag i munnen dagen derpå. Men ikke mer enn det. Anonymous poster hash: 42621...a24
Mariahamm Skrevet 2. juli 2013 Forfatter #13 Skrevet 2. juli 2013 Skal trekke de. Blir så usikker på hva jeg bør gjøre altså... Mest sannsynligvis går det helt fint, men hva hvis jeg har maks uflaks. Har også utdrikningslag på lørdag, men de fleste sier det ikke er så vondt etter en dag eller to. Pleier ikke slite med å ta avgjørelser, så skjønner ikke hvorfor jeg plutselig er utrolig vimglepetter på det her...
Gjest Doh Skrevet 2. juli 2013 #14 Skrevet 2. juli 2013 Søstra mi fjerna en visdomstann en eller to dager før sitt eget bryllup. Gikk helt greit det. Jeg trakk tre stk samtidig her i våres, og etter to dager gikk det ganske greit. Da opererte jeg ut den ene og trakk de to andre. Litt støl i kjeven, men ellers bra. Jeg ville gjort det så fort som mulig
plix Skrevet 2. juli 2013 #15 Skrevet 2. juli 2013 Samme problemet, samme dato for bryllup! Men jeg tør ikke, fordi jeg har trukket to. Den ene, oppe, gikk fint. Etter en uke var det meste som før. Den andre, nede, derimot.. Tror det gikk 2 uker før jeg klarte spise normalt, og nå sitter jeg med en VOND visdomstann på andre siden, både oppe og nede, nå rett før dagen.. Sånn typisk, er det ikke det man sier?
Gjest Daenerys Skrevet 2. juli 2013 #16 Skrevet 2. juli 2013 Når jeg har trukket, har det sluttet å gjøre vondt samme dagen. Dette gjelder oppe. Skal trekke nede også, har bare ikke hatt bry enda Om du skal operere ut derimot, tror det det er større smerter involvert, samtidig som at du kan bli ganske hoven i kanksje en uke.
MissEi Skrevet 2. juli 2013 #17 Skrevet 2. juli 2013 Hør med legen imorgen, dersom legen hadde sagt at sannsynligvis vil bli bra til bryllup ville jeg drøyd det til etter bryllupet
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #18 Skrevet 2. juli 2013 Jeg ville fjernet dem, for de fleste går det raskt og greit. Kjøp corsodyl og skyll morgen og kveld fra dagen etter trekning. Kjøp sprøyte uten spiss for å skylle ut av kraterne og be om pencillin med en gang hvis du merker tegn på infeksjon. Det er skikkelig digg å være kvitt dem. Hør med legen imorgen, dersom legen hadde sagt at sannsynligvis vil bli bra til bryllup ville jeg drøyd det til etter bryllupet Jaha.. Det gir jo ingen mening.Anonymous poster hash: 0024b...4fa
Suzi Skrevet 2. juli 2013 #19 Skrevet 2. juli 2013 Jeg vet ikke om det er visdomstann, men jeg trakk bakerste tannen oppe for 5-6 uker siden. Etter at lokalbedøvelsen gikk ut etter et par timer gjorde det aldri vondt i det hele tatt. Jeg trodde jeg hadde mistet en plombe, men så viste det seg at tannen hadde sprukket helt ned. Så da bare trakk hun den der og da. Jeg ville hørt på tannlegen i morgen, det er han som kan vurdere akkurat ditt tilfelle, men mener han det går fint ville jeg ikke nølt med å ta den.
Mariahamm Skrevet 3. juli 2013 Forfatter #20 Skrevet 3. juli 2013 Det gjør fortsatt kjempe vondt, så er redd jeg bare må trekke. Er betent og i nedre kjeve, er visst da det er mest "risikabelt". Ønsk meg lykke til! ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå